****MARRASMURUT TORSTAINA****
Kommentit (54)
se nohtu neuvola käynnistä sanoa että kätilö sanoi että vauva on yli 3kg mut alle 3.5kg. merkkas korttiin 3300g.
supistuksia ollut siis koko aamun. aloin tunti sit kellottaa.. 7 kertaa tunnin sisällä.. 10 minsan väli ollut max.. aattelin et ootan nyt pitkään ennen kun soitteln tms... panadoli autto hiukan, vie tota supistuksen " kärkeä" pois mut ei lopeta niitä... jännittävää..
ootellaan :D osuva nimimerkki tällä kertaa :D
Terveiset ja jaksamiset myös " ootellaan" nimimerkille.
Mennään näköjään samoilla päivillä eli 39+6.
Täällä ei nyt supistuksista tietoakaan...hurja potkiminen ja myllerrys vaan massussa.
No, supparithan voi taas alkaa yllättävän nopeasti ennen lähtöä.
En kyllä uskalla lähteä edes roskia kuitenkaan viemään 4vuotiaan kanssa.Jos tyttö saa kiukkupuuskan pihalla niin siellä ollaan.
Vähän jouluinen olo täälläkin...lunta ja aurinko paistaa.
Katselin tuossa kanssa kaapista kaivamaani pikkuisinta kokoa olevaa silkkimyssyä, niin kyllä on pieni...
mukaan pakkasin 56cm kokoa olevia vaatteita...jos nyt jättiläisvauva sattuisi tulemaan niin kyllä mies osaa sitten noutaa isompia kaapista.
Hän on ollut hellyttävän hyvin perillä noista vaateasioista...ja innostunut kestovaippailusta.Nauhoitti jonkun kestovaippaohjelmankin itselleen,että osaa laittaa =)))))
Josko meillä sitten viikonloppuna olisi " ihan oikea vauva" .Isosiskolla nyt nukkevauvaleikit ykkösenä....ihastuksissaan kun on saanut oikeita vauvansukkahousuja yn. leikkeihinsä.
Täytyypä mennä syömään jotakin tytön kanssa....
... Ootellaan, niin jännittää että nytkö sinä sitten lähdet! Jos pystyt vielä, niin laittelehan kuulumisia pinoon!
Mun täytyy tunnustaa... lupasin miehelle oottaa marraskuuhun asti, ennen kuin alan laulaan joululauluja ja tänään se päivä sitten koitti. Pakko oli vähän lauleskella tytölle tuossa aamulla... tip tap!
Kyllä se on ootellaan joka seuraavaksi lähtee, veikkaan minä. Todella lupaavalta kuulostaa, onnea matkaan jos matkaan tänään pääset!
Onnea myös swehinalle, ei jaksanut perjantaille odottaa ei, mitenhän siellä kävi tulikohan alatie synnytys vai sektio kuitenkin.
Oma ( . ) ja neuvolakuulumiset. Se sf oli nyt 35 cm eli ihan yläkäyrällä mennään, th arveli myös lapsivettä olevan runsaasti joten ihan jättiläisvauvaa tuskin kuitenkaan tulee. Mikään huono ajatus kuulemma ei olisi vaikka ensiviikolla rv 37 ja risat synnyttää, vauva olisi ehkä noin 3,5 kg silloin. Jos laskettuun tai yli mennään sitten synnytystapa arvioon mutta vielä ainakin maltilla odotellaan. Hb oli 147 ja raudan syönnin saa nyt lopettaa kokonaan, olen ottanut n joka toinen päivä. RR ok 127/70 pissa puhdas. Vauvan sykkeet 142 tarjonta rt ja vähän kuulemma laskeutunut. Painoa tullut (vain) 500g/v. Seuraava käynti rv 38 ja " sovittiin" se viimeiseksi käynniksi, mutta tuskin niin hyvin käy.
Seuraavaa vauvauutista odotellen silvain 36+4
aika tyttövoittoista ollut tosiaan, toivottavasti tyttöjä vähän jää myös loppukuulle ; )
Ensiksi onnentoivotukset kaikille lähipäivinä vauvan saaneille, kun ei tässä ole joutanut mukamaste kirjoittelemaankaan vaikka luettua tulee päivittäin.
Neuvolassa oli käynti alkuviikolla ja lääkäri laittoi lähetteen synnytyssairaalaan synnytystapa-arviointiin, koska otin puheeksi selkävikani ja toin esille huoleni siitä, miten se taas synnytyksen kestää. Toiveeni toin esille, että yliaikaiseksi ei annettaisi mennä ainakaan, koska kokoahan lapsi vain loppuajasta kasvaa ja synnytys rankkenee. Nyt vain odoteltava kutsua sinne, arveli sen tulevan reilun viikon päästä.
RR oli noussut taas vähän, mutta seurantalinjalla oloa jatkettiin, kun kotona mitattuna ovat melko ok. Sf mitta oli 32 ja vatsanympärys 102 cm. Samoissa luvuissa mennäään suunnilleen kuin edellisissäkin raskauksissa.
Eilen olimme kaupungilla kaksi tuntia ja ajomatkat (4h) päälle, ja voin sanoa, että tuntui kyllä voinnissa illalla. Olin niiiiiiin uupunut ja kipeä, että aivan hirveä. Tuntui, että kuolen tuohon väsymykseen ja lapsillekin piti vain kiukuta. Kyllä nyt on pidemmät shoppailureissut tehty, se on ihan vissi.
Siivoukset odottavat,
travel 36+5
soitin kättärille ja siellä täti sanoi että koska olen nuori voin arvaamattomasti avautua hyvinkin nopeasti, mutta ensisynnyttäjänä hitaasti.
supistukset 8 minsan välein kestoo 30s. kuulemma 5 minsan välein ja minuutin pituisia, sit soittaa uudestaan. synnytys kuulemma kuulostaa olevan käynnistymässä.. apuva!
alan laittaa asuntoo kuntoon _jos_ joutuu lähtemään. tuun kertoo jos lähden.. toivottavasti tulis poikia alkukuulle enempi ;D
ootellaan..
Tule sitten kertomaan, ennen kuin lähdet :D Anopin mukaan tämän meidän käärönkin pitäisi syntyä tänään (olisi muuten tosi kaunis synttäripäivä!), mutta rohkenen epäillä, koska merkkejä tulosta ei ole. Supistelee kyllä aika taajaan, mutta melko kivuttomasti. En viitsi edes kelloa katsoa - kipua siis odotellessa.
Eilen tein kaikkeni. jotta rasitus saisi vauva syntymään. Tarvoin ensin neuvolaan auraamattomia kävelyteitä pitkin ja sen jälkeen kaupungilla muutaman tunnin. Lopputulos oli sairaan kipeät nivuset ja selkä...ja vauva melskasi oikein urakalla illalla, kun yritin päästä nukkumaan :D Huomenna menen katsomaan pikkuista tyttöä (ikää alle 2 viikkoa) ja samalla hakemaan vähän vauhtia omalleni...Vielä kuitenkin jaksan odottaa! Pikkuiset tyynyliinatkin on vielä ompelematta. Pitsin hain jo kyllä eilen niihin kaupasta.
Kolmisen viikkoa enintään jäljellä!
Allu 38+4
Tää alkaa olla jännää kun tuntuu että melkeimpä joka päivä joku pääsee nyyttiänsä noutamaan! Toivottavasti itekin pääsis joskus siinä lasketun ajan maissa eli parin viikon kuluessa...
Piti sellasta kysellä teiltä kokeneemmilta (ekaa kun odottelen...), että mahtaakohan ne menkkamaiset kivut alavatsalla merkata jotain...? Paikkojen kypsymistä tai mitään suppareihin liittyvää... Kun tässä on vähän hakusessa vielä sopistuksetkin koska ei oo sellasia " oikeita" tullu aiemmin koettua ;)
Mutta noita " menkkakipuja" on nyt alkanu olemaan ja toisinaan myös hiukan kivuliaita " juilimisia" tossa ristiselän puolella, jotka kestää tietyn ajan ja sitte menee ohi. Voikohan ne olla supistuksia kun tuntuvat ristiselässä?
Olipas aika viisaita kysymyksiä... ;) Mutta tällasta tää vähän on, kun ei oo aiemmin synnyttänyt ja tietysti kiinnostaa onko nää ees pieniä merkkejä siitä, että tän vuoden puolella meilläkin saatais vauva kotiin ;)
_Piparminttu_ 37+5
... öööö piparminttukos se oli? Kyllä ne jotain supistuksia on, kun tuntuu menkkakivuilta. Alaselän kivut myös. Mulla noi harjotussupparit on tässä reilun viikon aikana muuttuneet menkkakivuiksi ja varmaan ne vähän valmistelee paikkoja. Myös ensimmäiset synnytyssupistukset olivat esikoisesta menkkamaisia, kuitenkin voimakkaampia kuin nämä nykyiset.
Sarafan rv 38
Ja paineet vaan meinaa nousta. Alapaine on noussut sen 15 pykälää, mikä on rajana ja on nyt 95 kieppeillä. Sain kotiin pissatikut ja hain mummolta verenpainemittarin lainaan. Jos alkaa vielä nousta, niin otan itse yhteyden äitipolille.
Mahaa mittailtiin ja mitat on tulleet roimasti alaspäin. Ensinhän vauva oli perätilassa ja käännettiin. Se laski mittaa. Nyt vauva on hyvin laskeutunut lantioon ja mitta senkun pienenee. Käyrä on aika hassun näköinen!
Eilen illalla otin kolme ässää käyttöön ;D mm. istuin saunassa pitkään ja sitten puuhasteltiin miehen kanssa. Tulos: en saanut nukuttua kunnolla, kun supisteli pitkin yötä. Aamulla oikein hurjana vedin tyttären 3v kerhoon pulkalla ja kyllä huomasi, että useammin supparoi!
Mitään oikeaa merkkiä synnytyksestä ei vielä ole, mutta eihän nuo harjoitussupparit hukkaan mene. Tuossa päivälevolla tuli pari napakampaa supistusta ja minä (hölmö hormonihirviö) aloin oikein itkeä, että jospa tää kuitenkin alkais jo joskus syntyä. Kyllä sitä on ihan hassu....
Mietin äsken mitä pitää ottaa mukaan sairaalaan. Kaiken muun olisin muistanut, mutten KAMERAA. Siitä muistutti kaverini tekstarilla. Kiitos hänelle =) Ja vielä kun olisi akku ladattuna ja tilaa kortissa uusille kuville, niin kaikki olisi hyvin. Suosittelen ottamaan mukaan myös liivinsuojia ja suklaata =D
Mutta nyt menen herättelemään meidän paiväunilaista...
Saaga rv38+3
Tsempitys Ootellaan!!!
Äippäpoli kuulumiset: Oli taas se hapannaama eukko -lääkäri.. mutta tänään se HYMYILI JA KYSYI JOSKO MINUULLA OLISI JOTAIN KYSYMYKSIÄ!!!! Jäi tällä kertaa oikein hyvä mieli!
Ei taideta Vaavaa päästä samaan aikaan nyytin hakuun. Oli vauva nimittäin pysynyt tiukasti raivotarjonnassa ja jopa vähän laskeutunut. Nyt sitten vaan odotellaan, koska hän haluaa maailmaan.
Kohdunkaula lyhentynyt viime viikosta 0,5cm, eli on nyt 1,5cm ja pehmenemistä myös oli tapahtunut. Vauvan kokoarvio oli nyt 2950g (viimeksi oli 3000). Lääkäri sanoi, että nyt oli helpompi mitata, kun vauva oli rt:ssa. Eli viimekertaisista kätilön puheista huolimatta, mitään käynnistyksiä ei nyt sitten ajatella, ellei vauva nyt sitten päätä olla syntymättä ilman sitä. Ei kuulemma ehdi neljässäkään viikossa liian isoksi kasvaa mun lantioon nähden.
Eli luulen, että täällä minä keikun vielä piiiiitkääään ja kateellisena luen muiden vauvan haku reissuista =o)
Tuiskuista talvipäivän jatkoa toivottelee Annitanni 38+1
Onnittelut ensimmäisenä kaikille jo oman nyyttinsä saaneille marrasmuruille ja muille voimia loppuraskauteen!
No niin lienee aika ilmottautua teidän joukkoonne tässä vaiheessa kun odotusta laskettuun n.3.viikkoa. Olen ahkerasti lueskellut viestejänne, mutta omat kuulumiset on jäänyt kirjoittamatta.Liekkö sitten laiskuutta vai mitä. TAYSiin olen menossa synnyttämään toista kertaa(esikoinen 4v.) ja mua jännittää eniten se, että kerkeänkö saamaan tällä kertaa puudutteita. Esikoisesta en kerennyt ja voitte arvata ettei ollut kivaa! Aukeaminen tapahtui turhan nopeasti ja kun synnyttäjiä oli silloin elokuussa 2002 todella paljon niin anestesialääkäri ei joutanut ajoissa paikoille. Pitäkää mulle peukkuja että tästä toisesta synnytyksestä jää paremmat muistot.
Odotus on mennyt hyvin närästystä ja muita pienempiä vaivoja lukuunottamatta ja kyllä olisi jo kiva saada oma pikku tuhisija syliin. Painoa on alkanut tulemaan rytinällä 1kg/viikko, mutta kun ruoka maistuu niiin hyvälle ja suklaa pyörii mielessä jatkuvasti. Yhteensä painoa tullut .16kg, mutta kyllä minä omiin mittoihini pääsen sitten kun saa luvan kanssa urheilla. Joten syödään nyt..
Talvi on tosiaankin tullut Tampereelle ja lähdenkin nauttimaan talvisesta kelistä karvakorvani kanssa.
Tiituvaavi rv:37+1
joten voisi kai sitä kuulumisiakin jättää.
Eilisen kärsin aivan järkyttävän kovasta migreenistä, ensimmäistä kertaa moneen kuukauteen. Mies tuli kesken päivän pois töistä kun oli niin huolissaan - on kauheaa kun puhekyky menee eikä mikään pysy sisällä. Pääkipu loppui vasta tänä aamuna...
Alaselkäkivut ja supistukset jatkuvat mutteivät muutu miksikään. Vauvan vaatteita ja tarvikkeita saatiin taas lisää (me hukutaan niihin vaikkei mitään olla ostettu!) ja niitä yritän tässä järjestää. Ja miettiä vähän sitä sairaalakassiakin vaikka tuskin tässä mikään kiire on.
Ootellaanilla on jännät paikat!
s + kisu 37+2
Ensimmäiseksi Ootellaan paljon onnea vauvan hakuun.
Joo, neuvolassa kävin. Vakkari terv.hoitaja oli lomalla ja mut mittaili sijainen. Säikäytti tosi paljon, koska ei meinannut löytää sydänääniä. Hinkkas sitä laitettaan vain toisella sivulla ja lopulta äänet löytyivät läheltä napaa. Pelästyin, koska vauva meuhkas koko viime yön ja ajattelin hänen sotkeutuneen napanuoraansa. Painoa oli tullut viikossa 767g eli yhteensä 15,2kg, verenpaine oli korkea 136/94 (johtuuko aamu klo5.00 valvomisesta?), pissa puhdas, sf mittaa ei otettu. Se muuten oli edellisellä kerralla JO 39cm. Terkkari sanoi, että koska olen niin lyhyt (154cm), vauva ei kasva yhtään sisäänpäin vaan pullistuu ulos. Siitä johtuu kai iso mitta tai voihan vauveli olla iso. Ensi viikolla vielä neuvola ja sitten seuraavalla viikolla 16.11 on sektio, iiiik!
Nyt tyttöä hakeen tarhasta! Mukavaa päivänjatkoa kaikille muruille!
Naksis 37+1
Tänään oli viimeinen lääkäri, toivoin totisesti, että olisi jotain tapahtunut alapäässä, mutta sormelle auki ja kaulaa vielä se 3cm!!! No, hb noussut oli 124 eli olisi hyvä lähteä, mutta kun ne supparit puuttuu. RR koholla, alapaine oli 93, terkkari vain kysy, että onko tehty lumitöitä...
Lääkäri sanoi vain lopuksi, nyt saunaa, seksiä ja siivoista...Mutta kuka viitsii siivota, kun lopputulos on vain kipee selkä eikä muuta.
No, onhan mulla vielä aikaa ja huomenna olisi esikoisen kouluterv. tarkastus ja itsellä kampaaja. Päivä kerrallaan.
Vauvan painoksi arvioi muuten 3400g.
Saarimar 36+6
Eilen käytiin painoarviossa äitipolilla. Painoksi arvioi 3200g. Kohdunkaulaa ei ollenkaan ja kohdunsuu pehmeä ja kahdelle sormelle reilusti auki. Lääkäri sanoi että saattaa alkaa minä päivänä vaan syntymään, ja se kopelointi kuulemma yleensä edistää vielä asiaa.. No tänä aamuna tuli veristä vuotoa paperiin ja pitkin päivää on tullut limaisia klönttejä, jopa siteeseen asti pikkuisen veristä vuotoa. Supistuksia on jonkin verrsn, mutta ei yhtään kivuliaita toistaiseksi, pikkuisen nipistää. Vauvan pää on niin alhaalla, että kävely on hurjan vaikeaa, tuntuu että tipahtaa...
Maanantaina puoli kahdeksan aikaan aamulla. Synnytys kesti 3 tuntia ja 20min. Kaikki meni hyvin! Tytöllä painoa 2840g ja pituutta 47cm. Kotiuduttiin eilen ja kaikki on mennyt hyvin. Koko perhe on onnesta sekaisin :)
Marrasnasu ja typy 3pvä
Ootellaan ja muutkin " lähtölaskennan" aloittaneet: kamalan paljon onnea ja voimia tulevaan nyytin hakuun=)!
Neuvolakuulumisia: pissa puhdas, hb nousussa 131, rr 147/97, painoa oli tullu kahen päivän aikana kilo!!! No muuten kuitenkin kaikki hyvin. Verenpainetta nyt seuraillaan edelleen ja seuraava käynti onkin jo tiistaina. Täti vaan sano, että kun menet ens vkon torstaina sinne äitipolille,ni varaudu jäämään sisälle (oon koko ajan ajatellukkin jääväni) ja jos kaikki hyvin menee niin sä olet jo ens viikolla tuore äiti=)! Että luultavasti käynnistävät verenpaineitten ja sen tubervälin tiukkuuden takia tai sitten mennään sektioon. Ja sanoi senkin,että älä sitte suostu lähteen enää sieltä kotio,hi hi=)!
Mutta nyt vasta rupes jänskään ajatus siitä että meillä olis viikon päästä jo vauva, on menny niin kamalan äkkiä tää aika, aivan ihanaa=)!
Nyt tarttee ruveta laittaan kaikki valmiix ja hiukan siivoilla varmaan alkuviikosta isännän avustuksella.
Toisaalta ihan KÄÄK-olo, mutta saishan se vaavi jo ihan oikeesti tulla maailmaan.
Mä muuten pakkasin vauvan kassiin 2 bodia (toinen 56 ja toinen 62cm),potkarit, neulepaidan ja -pöksyt, ohuen pipon ja kudotun pipon, sukat ja sitten vielä toppapuvun (jossa kiinteenä tumput ja töppöset). Katotaan sitten hiukan kelin mukaan mitä laitetaan, onpahan varalla jos tulee kamalat pakkaset. Oma kassi onkin jo pakattuna, verkkarit, villapaita ja -sukat, hammasharja ja -tahna, kirja, laturi, luumu-pussi, kamera tarttee vielä heittää mukaan ja jotain pientä, mutta muuten ollaan valmiina lähtöön=)!
Illan jatkoja Murut=)!
Tiitiäinen78
Voi kunpa itekkin pääsis jo...=)!
Tiitiäinen78
Ihanaa kun on tullu talvi=)! Aurinko paistaa ja pakkasta on -8 astetta,kerrassaan ihana ilma=)!
Swehinalle ja perheelle onnea nyytistä=)!
Tänne ei ihmeitä, masukki on ollut aikas rauhallinen tän aamun. Illalla alkaa tietty sitte kauhee melskaaminen=)! Mulla olis kans neuvola (TAAS) parin tunnin päästä, ei oo kyllä mitään inspiraatioo mennä sinne...
On hiukan sellanen olo, että olisin tulossa kipeex. Kurkkuun sattuu ja nenä on hiukan tukkonen,plääh...=(!
Nyt ei pyöri päässä mitään,palailen=)!
Tiitiäinen78 & nestori36+6