hämmennystä Helsingissä: välikausi- vai talvihaalari?
2,5 -vuotiaan erittäin liikkuvaisen ja aktiivisen pojan (esikoinen) äiti ihmeissään, kumpi kannattaa laittaa.
Ulkona -4 astetta, tuulesta en tiedä (mutta ainahan Helsingissä hieman tuulee). Kertokaas kokeneemmat, laitanko välikausihaalarin ja villaa alle vai talvihaalarin ilman villaa. Talvihaalarin alle ei mielestäni vielä villaa, koska niillä isommillakin pakkasilla pitäisi pärjätä...
Miten muut meinaa lapsensa pukea?
Kommentit (17)
Lämpötila tuntuu siis -22 asteelta!
http: //koti. mbnet. fi/loge/linkit/wind. htm
Toppahaalari ilman muuta.
ei tarvitse pukea villavaatetta alle
pikkupakkaselle puin. Kovilla pakkasilla tuossa on sitten vielä lisänä pitkät kalsarit, villapuku, kypäräpipo hatun alla, tumput ja vielä paksummat kintaat tumppujen päällä...
Vierailija:
Lämpötila tuntuu siis -22 asteelta!http: //koti. mbnet. fi/loge/linkit/wind. htm
Toppahaalari ilman muuta.
mutta ei tuolla kyllä niin kylmältä tunnu
haloo, järki käteen
fahrenheit ei ole suomessa käytettävä lämpötilan yksikkö
Laitoin suosikkeihin ja aion näyttää koululaiselle...
laittakaas siihen linkkiin 10 astetta lämpötilaksi ja 6 metriä tuulen nopeudeksi. VASTAUS TODELLINEN LÄMPÖTILA 50 F. Nyt akat takaisin koulun penkille.
Minulle tuo linkki näyttää tällaisia tietoja:
Tuulen nopeus m/s 10 = 36 km/h = 22.4 mph
Lämpötila C = -5 = 23 F
Vaikutus -22 C = -8 F
Jos siis tuulen nopeus on 10 m/s ja lämpötila on viisi astetta Celsiusta (= 23 astetta Fahrenheit), niin se tuntuu -22 asteelta Celsiusta (= -8 astetta F).
Mä ostin kalliin Reimatecin välikausipuvuksi enkä tosiaan jätä sitä käyttämättä lapsellani. Talvi alkaa vasta joulukuussa. Renkaitakaan en vaihda ennen.
Vierailija:
Koskas te niitä toppapukuja meinaat..
Sääliksi oikein kävi. Toppahaalari lapsia oli kyllä enemmistö. Järki käteen ja ajattele itsesi ulkoilemaan moneksi tunniksi tuulipuvussa!
lapset eivät ole olleet yhtään kuumissaan.
miksi pitäisi käyttää kesävaatteita talvella, ja jäätyä, en tajua.
Itsestäänselvää että laitetaan toppahaalari kun asteet on miinuksella ja tuulee kovaa. Lapsi 3v valitti kylmää kun oltiin ulkona vaikka päällä oli toppahaalari ja alla sisävaatteet, ja talvikengät tietty. Ja itse olin aivan jäässä toppatakista huolimatta. Lapsiparat joilla tänään oli välikausihaalari päällä. Ja me asumme myös Helsingissä.
etenkin tuulella niin on tainnut itse palelluttaa päänsä pakkasella. Ja etelä-Helsingissä asutaan mekin ja täällä TUULEE
talvella talvivaatteet. Minusta olisi suorastaan edesvastuutonta laittaa lapsi tuohon tuuleen ja pakkaseen jossain ohuessa haalarissa. Ne välikausihaalarithan on joillakin päällä jo kesällä vähän viileämmällä säällä, joten taitavat olla tosi ohuita.
Ihan kuulkaas hysteerikot poika oli lämmin sisälle tullessa. Pojan välikausipuku ei ole ohuimmasta päästä. Ei tärissyt kylmyyttään meidän poikarukka! Vilukissalle laittaisin toppahaalarin mutta kuumakallelle en!
meillä välikausihaalari on kyllä paremmin tuulta pitävä ja käytetään vielä sitä villavaatteiden kanssa