Journalistiikan opinnot yliopistossa nelikymppisenä?
Ala kiinnostaisi ja nimenomaan opinnot yliopistossa, koska alanvaihtajana kiinnostaa enemmän yliopistotasoinen toimittajan työ kuin mikään Seiskan toimittajan työnkuva. Tutkiva journalismi nimenomaan. Millainen on työtilanne ja kannattaako vielä päälle nelikymppisenä hakea? Työvuosiahan tässä vielä noin parikymmentä, ellei enemmänkin, edessä ja toimittajan hommiahan voi tehdä freelancerina eläkkeelläkin :)
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita vaikka avoimen verkkokoulutuksessa.
Esim.
Viestinnän ja journalistiikan perusopinnotValitse kaikki (25 op)
VIJP1001 Johdatus viestinnän ja journalismin tutkimukseen (5 op)
VIJP1002 Organisaatioviestintä (5 op)
VIJP1003 Mediamaiseman murrokset (5 op)
VIJP1004 Viestintä ja vaikuttaminen (5 op)
VIJP1005 Viestinnän ja journalismin etiikka ja normit (5 op)
https://www.avoin.jyu.fi/opinto-opas/fi/moduuli/vijavoinjyu/
Olen itse opiskellut tuon opintokokonaisuuden yhtä tenttiä lukuun ottamatta etänä yli nelikymppisenä.
Heiii, minä (ohis) katselin tuota opintokokonaisuutta juuri tänään. Ja viime talvena. Voisitko kertoa päällisin puolin mielipiteesi? Olen jo vanha maisteri, joten opiskelemisessa ei sinänsä ole vaikeuksia. Kimppaopiskelua kuitenkin inhoan. Lähiopetukseen en pääse ollenkaan.
Katselin tänään kurssimateriaalia. Mikä jippo tässä kirjassa oikein on, tai lähemmin sen hinnassa? Ostetaanko tuolla rahalla kopiointioikeuksia vai kullattuja kansilehtiä vai jotain muuta?
https://www.adlibris.com/fi/e-kirja/thinking-through-communication-9781…
Vähän on muuttunut siitä kun muutama vuosi sitten opiskelin. Esim. silloin oli media-analyysi ja kritiikki eikä oppijaksoa Viestinnän ja journalismin etiikka ja normit ollenkaan. Tosin olin aiemmin opiskellut tiedotusoppia, jossa oli myös Viestinnän etiikkaa.
Yksi kurssi taisi olla läsnäoloa vaativaa verkko-opiskelua eli luentoja, ja porukka jaettiin ryhmiin, jotka tekivät verkossa esseen (teoriaa + käytännön sovellutusta), joitakin luentoja oli omaan tahtiin katsottavina tallenteina, esseitä, yksi lähitentti Jyväskylässä (muistaakseni vaihtoehtona Helsinki tai joku yhteistyöoppilaitos).
Mielenkiintoista oli ja kaikki kirjat löytyivät joko oman kotikaupungin kirjastosta tai kaukolainana Jyväskylän yliopiston kirjastosta.
Toimittajiksi halutaan erilaisista taustoista tulevia ihmisiä. Journalistiikkaa opiskelleita tunkee toimituksiin sikäli aivan liikaa, että kaikille ei riitä työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita vaikka avoimen verkkokoulutuksessa.
Esim.
Viestinnän ja journalistiikan perusopinnotValitse kaikki (25 op)
VIJP1001 Johdatus viestinnän ja journalismin tutkimukseen (5 op)
VIJP1002 Organisaatioviestintä (5 op)
VIJP1003 Mediamaiseman murrokset (5 op)
VIJP1004 Viestintä ja vaikuttaminen (5 op)
VIJP1005 Viestinnän ja journalismin etiikka ja normit (5 op)
https://www.avoin.jyu.fi/opinto-opas/fi/moduuli/vijavoinjyu/
Olen itse opiskellut tuon opintokokonaisuuden yhtä tenttiä lukuun ottamatta etänä yli nelikymppisenä.
Heiii, minä (ohis) katselin tuota opintokokonaisuutta juuri tänään. Ja viime talvena. Voisitko kertoa päällisin puolin mielipiteesi? Olen jo vanha maisteri, joten opiskelemisessa ei sinänsä ole vaikeuksia. Kimppaopiskelua kuitenkin inhoan. Lähiopetukseen en pääse ollenkaan.
Katselin tänään kurssimateriaalia. Mikä jippo tässä kirjassa oikein on, tai lähemmin sen hinnassa? Ostetaanko tuolla rahalla kopiointioikeuksia vai kullattuja kansilehtiä vai jotain muuta?
https://www.adlibris.com/fi/e-kirja/thinking-through-communication-9781…
Vähän on muuttunut siitä kun muutama vuosi sitten opiskelin. Esim. silloin oli media-analyysi ja kritiikki eikä oppijaksoa Viestinnän ja journalismin etiikka ja normit ollenkaan. Tosin olin aiemmin opiskellut tiedotusoppia, jossa oli myös Viestinnän etiikkaa.
Yksi kurssi taisi olla läsnäoloa vaativaa verkko-opiskelua eli luentoja, ja porukka jaettiin ryhmiin, jotka tekivät verkossa esseen (teoriaa + käytännön sovellutusta), joitakin luentoja oli omaan tahtiin katsottavina tallenteina, esseitä, yksi lähitentti Jyväskylässä (muistaakseni vaihtoehtona Helsinki tai joku yhteistyöoppilaitos).
Mielenkiintoista oli ja kaikki kirjat löytyivät joko oman kotikaupungin kirjastosta tai kaukolainana Jyväskylän yliopiston kirjastosta.
Kiitos vastaamisesta!
Jollen ihan väärin käsittänyt, nyt yksi kolmesta vaihtoehdosta oli kokonaan verkossa tehtävä opintokokonaisuus. Aika paljon voi myös tehdä omaan tahtiin, ja se minua kiinnostaa. Viimeisimmät opiskeluni olivat opettajan pedagogiset, ja ryhmätyöt totisesti riittivät joksikin aikaa.
Minua kiinnostaa vain mielenkiintoisten asioiden oppiminen, enkä edes havittele toimittajaksi ryhtymistä. Siihen minulla jo on koossa ihan sopiva menneisyys.
Kuoleva ala. Ei kannata kouluttautua. Ei ihmiset enää lehtiä lue ja netissä eivät rupea maksamaan mistään. Ota joku toinen ala.
Vierailija kirjoitti:
Jos havittelet friikun töitä, huomaa ettet tarvitse tutkintoa siihen. Tarvitset vain hyvän kynän (kuvaannollisesti), terävän pään ja kontakteja mediassa. Sinuna en tuhlaisi vuosia yliopistossa, vaan alkaisin tehdä juttuja ja myydä niitä samantien, kenties aloittaen pienemmistä paikallislehdistä ja edeten isompiin julkaisuihin.
Hyvä juttu, voihan siinä sivussa opiskellakin.
Miksi pitää mennä yliopistoon? Voit kirjoittaa pöytälaatikkoon tai mennä kansanopistoon kirjoittamiskurssille. Ei pidä kuvitella pärjäävänsä yliopistossa, kun siellä on monilla ollut äidinkielestä L.
Kuulostaa ihan fiksulta että aikuisena menee opiskelemaan journalistiikkaa. Monien nykytoimittajien ongelma on juuri se, että he ovat opiskelleet ”vain” journalistiikkaa ja tekevät koko uransa median parissa, jolloin he eivät oikeasti tiedä muista aloista mitään. Parhaat toimittajat ovat usein sellaisia, jotka ovat tehneen uraa tutkijana, liike-elämässä, järjestöissä, politiikassa tms. ja sitten myöhemmin siirtyvät toimittajiksi. Heillä on parempi ymmärrys ilmiöistä sisältäpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kuoleva ala. Ei kannata kouluttautua. Ei ihmiset enää lehtiä lue ja netissä eivät rupea maksamaan mistään. Ota joku toinen ala.
Ei ole kuoleva ala, paitsi jotkut pikku paikallislehdet kuolevilla alueilla. Isot valtakunnalliset lehdet ja asiajulkaisut kyllä porskuttavat eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kuoleva ala, paitsi jotkut pikku paikallislehdet kuolevilla alueilla. Isot valtakunnalliset lehdet ja asiajulkaisut kyllä porskuttavat eteenpäin.
Jos et ole huomannut, työpaikkojen määrä putoaa koko ajan. Hyville toimittajille on kuitenkin aina töitä. Jos ap on yli nelikymppinen, oletan, että hänellä on edes jonkinlaista kokemusta lehtijuttujen tai edes asiatekstien tekemisestä. Niistähän voi päätellä, onko mahdollisuuksia alalle.
Journalistiikan opinnoista ja vähän työelämästäkin:
https://groups.google.com/g/sfnet.keskustelu.seksi/c/GtlxWjQaS14
Toimittajien työtilanne on huono. Jätin alan jo vuosia sitten ja pidän mahdollisuuksiasi työllistyä huonoina. Sieltä tulee nuorta kykyä, jolla on paljon työkokemusta edellesi pilvin pimein. Ja yliopistokoulutuksella ei ole alalla kovin suurta merkitystä. Itselläni löytyy kaksikin tutkintoa yliopistosta, mutta ei journalismin opintoja. Töitä tein monenlaisissa medioissa, mutta en naistenlehdissä enkä ns. juorulehdissä. On väärä kuvitelma, että niisssä työskentelisivät ei-akateemiset toimittajat ja muualla akateemiset. Työkokemus ja kirjoitustaidot ratkaisevat.
Sinun kannattaisi pyrkiä tekemään juttuja alkuun omalta alaltasi eli hammaslääketieteestä tai lääketieteestä yleensä. Siihen taustasi sopii erinomaisesti ja erotut muista. Yliopisto-opinnot ovat hyvä harrastus, jos sinulla on niihin varaa, ainahan siellä syntyy kontakteja ja saa hyvää tsemppiä alalle, mutta työllistymistä ne eivät ratkaise. Aivan eri asia kuin entinen alasi suhteen eli yliopistokoulutus humanistisella alalla ei avaa automaattista väylää työelämään. Tarvitaan urasuunnittelua, jos on vanhempi alanvaihtaja.
Itsekin olen sellainen, siis journalismista toiselle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan fiksulta että aikuisena menee opiskelemaan journalistiikkaa. Monien nykytoimittajien ongelma on juuri se, että he ovat opiskelleet ”vain” journalistiikkaa ja tekevät koko uransa median parissa, jolloin he eivät oikeasti tiedä muista aloista mitään. Parhaat toimittajat ovat usein sellaisia, jotka ovat tehneen uraa tutkijana, liike-elämässä, järjestöissä, politiikassa tms. ja sitten myöhemmin siirtyvät toimittajiksi. Heillä on parempi ymmärrys ilmiöistä sisältäpäin.
Minä en tunne yhtäkään tuollaisia toimittajia, voisitko mainita muutamia? Olen työskennellyt alalla yli 20 vuotta ja vaihtanut toiselle alalle. Aloitin toimittajan työt teini-ikäisenä ja olen työskennellyt myös tiedottajana isossa organisaatiossa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe. Journalismin ja erityisesti tutkivan journalismin osana on ollut olla vallan vahitikoirana. Tulevaisuudessa kun tutkivaa journalismia ei ole olemassakaan, kuka näistä asioista kirjoittaa vai kirjoittaako kukaan ja mitä se tarkoittaa demokratialle?
Mene opettamaan sitä hammaslääketiedettä nuorille. Se on hauskaa, kun yhdessä tutkivien journalistien tavoin ruoditte jotain ajankohtaisia uusia tuulia.