Mikä virus tekee rakkuloita suuhun?
Meillä on perheessä tauti, jonka oireena on kurkkukipu ja suu täynnä kipeitä rakkuloita. Lapsi kävi lääkärissä ja ei kuulemma ole entero eikä nieluviljelyn mukaan myöskään angiina. Onko muilla ollut tällaista? Googlaamalla löytyy vain enterorokko. Lähinnä kiinnostaisi kauanko tätä tuskaa voi odottaa jatkuvan.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella ei muka ole enterorokko?
Mietin ihan samaa. Syksyisin on ykeisesti enterorokkokausi, ja tänä sylsynä varsinkin ollut voimakas epidemia ja rakkulatvsuussa kuulodtaa juuri enterorokolta.
Jos perusteena on esim se, että rakkoja on vain suussa, niin oma lapseni sairasti aikanaan entreron käytännössä tuolla tavalla. Olisikohan pari rakkulaa saanut käsiin.
Eikö lääkäri voi määrätä tutkimuksiin ja ottaa näytettä?
Epstein–Barrin virus voi tehdä tuon.
Sitten ne on aftoja. Vaihda hammastahna vaahtoamattomaan.
Vierailija kirjoitti:
Epstein–Barrin virus voi tehdä tuon.
Ottakaa tosissaan tämä vaihtoehto. Voi laukaista kroonisen väsymysoireyhtymän (CFS).
uskokaa tai älkää mitään virusta ei ole koskaan todennettu asianmukaisesti.
enterorokko voi tulla aikuiselle
ja tuleenkin usein lasten vanhemmille
mulle ainakin ja kaverin vaimolle
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla herpes?
Tuo aiemmin mainittu EBV kuuluu herpes-viruksiin.
Vierailija kirjoitti:
uskokaa tai älkää mitään virusta ei ole koskaan todennettu asianmukaisesti.
jos löytynyt voi antaa todisteen.
Ihmettelin myös miten lääkäri pystyi rakkuloiden ulkonäön perusteella sanomaan varmuudella, ettei ole entero. Mielestäni sekin, että minulla aikuisena on lapsia pahemmat oireet viittaisi enteroon. Testataanko jossain onko EBV? Saako Suomessa koskaan antiviraaleja, vaikka todettaisiin Epstein Barr virus?
-ap
Entero, jos vain jonkin verran rakkuloita suussa. Herpes, jos ikenet ovat turvoneet ja valuvat herkästi verta. Mä veikkaan enterorokkoa, koska se voi ilmetä eri henkilöillä eri tavoin. Meidän perheessä kaikilla 5 henkilöllä oli enterorokko ja vain kahdella rakkuloita oli sekä suussa, että käsissä ja jaloissa. Muilla oli vain suussa ja kaikilla oli kovaa kurkkukipua sekä jonkin verran kuumetta.
Vesirokko tekee suuhunkin vesikelloja.
Millä perusteella ei muka ole enterorokko?