"Ujo" tunnelma uudella työpaikalla
Aloitin uudessa työssä ja täällä on jotenkin "ujo" tunnelma. Ei varsinaisesti huono tunnelma, ei kyräilyä, ja hommat sujuvat, jos tarvitsee joltakin työkaverilta vaikka apua, mutta yhteishenkeä ei jotenkin ole ja tauot ovat usein aika piinallisia. Itse en ole kovin ujo mutta en jotenkin osaa ottaa tilaa haltuun tai tuntuu tyhmältä olla aina se joka yrittää onkia työkavereista jotain ulos. Mitä neuvoisitte minun tekemään? Melkein tekisi jo mieli irtisanoutua kun työpäivät on niin helkutin tylsiä. En siis tarvitse kädestä pitelyä joka hetki, mutta tykkään että työpaikalla on kavereita ja hauskaakin välillä.
Kommentit (50)
Molemmille kahvitauko saivartelijoille tiedoksi, että työaikalaki määrittelee työntekijöille lepoajat ja tauot. Tauko se kahvitaukokin on. TESillä voidaan poiketa lakisääteisistä tauoista .
Itse ajattelen ,että töissä ollaan tekemässä töitä eikä hankkimassa kavereita tai jaarittelemassa tyhjänpäiväisyyksiä. Se riittää että työt sujuu, ei minua työtoverit ja heidän asiansa sen enempää kiinnosta enkä myöskään halua levitellä omia adioitani ympäriinsä.
Tuo olisi itselleni ihan unelma työpaikka. Mitä jos antaisit ihmisten olla sellaisia kun ovat ? Ehkä on parempi että vaihdat työpaikkaa`?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet päätynyt kyseiseen työyhteisöön? Osaatko olla luontevasti itseksesi puhumatta vai oletko omaa ääntään rakastava pajattaja? Miten olisi vaikka kirja, kuulokkeet, ristikkolehti, neulomus, whatever taukotilaan mukaan?
Juu voin ottaa sinne kutimet mutta tykkäisin jutella ja kun se ei ota onnistuakseen kuin tahmeasti, niin mielialani on alkanut laskea... Tämä on "oman alani" työpaikka. Täällä taitaa olla keskivertoa enempi ujoja töissä.
ap
Mikä ala? Pliis olen harkitsemassa alanvaihtoa ja tuo kuulostaa hyvältä. Luulin ettei tuollaisia edes ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä työtoverit ovat niin leuhkoja ja varjelevat omaa asiantuntevuuttaan. Kokevat ehkä uhkaksi sen, jos työasioista puhuisi porukassa, jos kerran yleensä ovat itsenäisen neuvonantajan roolissa.
Tai kokevat sen urkkimiseksi, jos pitäisi puhua omasta henkilökohtaisesta elämästä. Suomalaisilla on kuulemma laaja yksityisyyden suoja-alue, ihan jo fyysisestikin, minkä takia joku työpaikan taukotila on karmeimpia paikkoja. Sen takia istumme pääsääntöisesti joka toisella penkillä ja korona-ajan etäisyysrajoituksetkin hoituivat ihan luonnostaan. Enin osa ei normaali oloissakaan paria metriä lähemmäs muita vapaaehtoisesti mene.
Veikkaan, että tulet vaihtamaan työpaikkaa, jos olet itse kerran eri maata. Ja kannattaakin, että viihdyt myös tauoilla.
Vaikka itse en ole koskaan ollut työpaikassa, jossa väki olisi hiljaa tauot. Ihan ihmetyttääkin, että mikä sellainen työpaikka edes voisi olla, mikä sinulla on!
Itse vihaan taukoja. Voi niitä pahansuopia ja halveksuvia katseita ja puheita, kuinka niitä riittääkään tauoilla, olipa sitten hiljaa tai puhelias! Aina olen itsekin asenteista päätellen tehnyt jotain väärin työtovereitten mielestä. Ja monta muuta tyhmää kokemusta on työpaikkojen tauoilta. Onpa minulle jopa oltu avaamatta ovea, kun oma avaimeni oli viallinen, ja koitin päästä taukohuoneeseen pitkän aikaa, kun avain ei toiminut. Väki istui sitä ihan kiireettä kuuntelemassa, että koitin päästä sisään, ennen kuin yksi tuli lopulta avaamaan. Ei ilmeisesti vain haluttu minua taukotilaan. Aloinkin jäädä tauoilta pois, mm. venytin työntekoa ja tauolle tulemista ja oleskelin sen sijaan asiakkaiden tiloissa. Olin paikassa vain sijainen, joten turha yrittää muuttaa asioita, ajattelin. Osa alkoi kohdella paremmin, kun en aina enää koittanutkaan taukotilaan mennä, vaan jäin muualle istuskelemaan. Mutta enin osa jatkoi paskamaisuudessaan loppuun asti. Kukaan ei sanout, että heippa, kiva kun olit sijaisena, kun lähdin viimeisenä päivänä. Talossa onkin vaikeuksia ollut sijaisten saamisessa. He eivät ymmärrä miksi. On kuulemma palkka niin huono.
Juu ehkä asia on niin että täytyy alkaa katsella uutta työtä...
ap
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen ,että töissä ollaan tekemässä töitä eikä hankkimassa kavereita tai jaarittelemassa tyhjänpäiväisyyksiä. Se riittää että työt sujuu, ei minua työtoverit ja heidän asiansa sen enempää kiinnosta enkä myöskään halua levitellä omia adioitani ympäriinsä.
Minulle onkin näköjään tärkeää että töissä on myös suhteellisen mukavaa... En tiennyt tätä aiemmin itsestäni, näköjään aiemmissa töissä on ollut sen verran "kaverillista", että en ole tullut asiaa edes miettineeksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle onkin näköjään tärkeää että töissä on myös suhteellisen mukavaa... En tiennyt tätä aiemmin itsestäni, näköjään aiemmissa töissä on ollut sen verran "kaverillista", että en ole tullut asiaa edes miettineeksi.
ap
Hassua, että jonkun elämä on voinut olla noin helppoa
Vierailija kirjoitti:
Joku toinen ajattelee toisella tavalla. Kumpikin on yhtä aikaa oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku toinen ajattelee toisella tavalla. Kumpikin on yhtä aikaa oikeassa.
Aivan ja juuri siksi ne juttelunhaluiset kaveerajat voisikin olla keskenään ja antaa muuta haluavien olla rauhassa ihan taivastelematta asiaa. Monesti suomalaiset lämpenee hitaasti uusille ihmisille eikä olla valmiita höpöttämään small talkia vain siksi että hiljaisuus jota Kuta vaivaannuttaa.
yöntekijälle pitää antaa työaikalain ja noudatettavan työehtosopimuksen mukaiset tauot ja lepoajat. Eri alojen työehtosopimuksissa on voitu sopia tauoista ja lepoajoista työaikalaista poikkeavasti.