Mihin ositussopimus toimitetaan avioerossa?
Tunnen itseni tosi tyhmäksi, kun kysyn tätä. Mutta en löydä mistään tietoa.
Eli siis: omistamme mieheni kanssa puoliksi asunnon, ja laina on nimissämme myös 50-50. Mieheni on muuttanut pois, minä jään yhteiseen asuntoomme asumaan.
Lunastan nyt asunnon omiin nimiini ja allekirjoitamme pankissa minulle uuden lainan, joka tulee vain omiin nimiini.
Meidän on tehtävä tätä pankkilainaa varten ositussopimus. Olemme hankkineet siihen kaksi todistajaa, kuten kuuluu. Seuraava kysymys kuuluu, että mihin tuo ositussopimus pitää toimittaa. Tarvitseeko sen pankki vai joku muu taho?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö varmaan tarvitsee. Sen saa myös toimittaa DVV:lle, jos toisen osapuolen velat huolestuttavat.
Tuskin taloyhtiötä ositussopimus kiinnostaa, heitä kiinnostaa, kuka omistaa asunnon osakekirjat. Eli asunto-osakkeiden kaupasta tarvitsee tiedot taloyhtiölle, ei koko osituksesta.
Ositussopimuskopio isännöitsijälle osakesiirtoa varten.
Tärkeää on, että molemmilla teillä alkuperäinen kappale hyvässä tallessa, koska sitä tarvitaan kun kuolema kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö varmaan tarvitsee. Sen saa myös toimittaa DVV:lle, jos toisen osapuolen velat huolestuttavat.
Tuskin taloyhtiötä ositussopimus kiinnostaa, heitä kiinnostaa, kuka omistaa asunnon osakekirjat. Eli asunto-osakkeiden kaupasta tarvitsee tiedot taloyhtiölle, ei koko osituksesta.
Mistäpä se "kauppa" kävisi ilmi ellei osituksesta?
Jaahas, tyyppi nimeltä Satu-Sirkka, eli ap, aloittelee taas trollailu viikkoaan.
S suhisee kivasti ositussopimus sanassa ja tutut tuulesta siepatut asiat ap:lla esillä: Ero, asunnon lunastus, pankkilaina ja kirsikkana kakun päällä vielä kysymys.
Kun juuri siihen kysymykseen saa varmana kymmeniä vastsuksia:
Että ei, ei sitä ositussopimusta toimiteta mihinkään.
Jälleen kerran ap pitää palstaa pilkkanaan, tekee aloituksia vain tyhmille, tai niille, joita luulee tyhmiksi.
Olen kyllästynyt tähän suurisuiseen muijaan. Niin helvetin tympääntynyt. Eikö tuota saa täältä pois millään konstin?
Tuo ap kommentoi taas itse, omaa aloitustaan.
Kaheli kun on.
Pankki tietysti tarvitsee, avioeroa olisi hyvä laittaa vireille ja päivätä ositussopimus siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäpä se "kauppa" kävisi ilmi ellei osituksesta?
Siitä, että osakekirjat siirtyvät vain toisen nimiin? Tuskin pankkikaan on kiinnostunut osituspapereista, sille riittää, että joku maksaa velan.
Siitä, että osakekirjat siirtyvät vain toisen nimiin? Tuskin pankkikaan on kiinnostunut osituspapereista, sille riittää, että joku maksaa velan.
Ainakin minulta isännöitsijä vaati siirtomerkinnöillä varustetun osakekirjan lisäksi saantokirjan. Mutta se oli pelkkä kauppa, joten ehkä tilanne oli eri.
Minun pankkini on hanurista eikä hyväksynyt itse laadittua ositussopimusta. Ihan virallisesti oli koottu ja jonkin typerän muotoseikan vuoksi ei kelpuuttanut sopimusta. En siis voinut saada laina päätöstä ennen kuin pankki oli saanut omasta mielestään hyväksyttävän sopimuksen... Aikaa meni kuukausi lisää tähän sekoiluun ja OP:n lakiosasto sai rahat käärittyä. Tarkista pankista, että itse tehty ositus on lainvoimainen heidän silmissään. Aluksi sanoivat meillekin että itsetehty on kelvollinen.