Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kenellekään tehty isovarpaan tyvinivelen puhdistusleikkausta tai laitettu niveleen pistoshoitoa?

Vierailija
10.10.2022 |

Onko jollain tehty isovarpaan tyvinivelen kulumaan tälläistä "debridement-tyyppistä toimenpidettä, jossa metatarsaaliluusta sahataan pieni pala pois ja puhdistetaan nivel ylimääräisistä osteofyyteistä"

Tai pistos, injektiohoidot (kortisoni ja joissakin tapauksissa myös viskosuplementaatio) ??

Miten hoito meni, toipuminen ja auttoiko se??

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alalla töissä ja ei ole tuttu toimenpide. Nivelrikon hoito on yleensä jäykistysleikkaus. Tällä tavoitellaan kivuttomuutta. Kuulostaa jotenkin todella oudolta ottaa pala pois metatarsaaliluusta, jos kyse on normaalista nivelrikkoisesta nivelestä.

Nivelrikko on aaltomainen taudinkuvaltaan. Jos pärjäät paikallisilla tulehduskipulääkkellä ja tulehduskipulääkekuureilla kunnes se aina välillä rauhoittuu, suosittelen sitä. Leposärkyä jos on niin sitten jäykistysleikkaus voisi tulla harkintaan.

Vierailija
2/15 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alalla töissä ja ei ole tuttu toimenpide. Nivelrikon hoito on yleensä jäykistysleikkaus. Tällä tavoitellaan kivuttomuutta. Kuulostaa jotenkin todella oudolta ottaa pala pois metatarsaaliluusta, jos kyse on normaalista nivelrikkoisesta nivelestä.

Nivelrikko on aaltomainen taudinkuvaltaan. Jos pärjäät paikallisilla tulehduskipulääkkellä ja tulehduskipulääkekuureilla kunnes se aina välillä rauhoittuu, suosittelen sitä. Leposärkyä jos on niin sitten jäykistysleikkaus voisi tulla harkintaan.

Miksi esim.kortisonipistosta tai muuta ainetta ei kokeilla jos se auttaisi , luudutusleikkauksen pitäisi olla se viimeinen vaihtoehto.

Mä en selviä enää jalkeilla pitkiä aikoja varpaan takia ja kipua ja kirvelyä on myös levossa aina rasituksen jälkeen, mutta en haluaisi luudutusleikkaustakaan vielä kun pelottaa että se tuo vaan uusia ongelmia tullessaan, varvas ei taivu, ei pysty kävelemään eikä juoksemaan jne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo,tää lienee virallinen suositus. Pistoshoitoja (ei kortisonia kuitenkaan) jotkut yksityiset klinikat tekee. Ei omakohtaista kokemusta, mieli kyllä tekis testata, kuuloemma sais kivuttomuuden vuodeksi.

Vierailija
4/15 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut kortisonipistoksia varmaan 20 eri niveleen vuosien varrella. Ne kyllä auttaa hyvin niveltulehdukseen.

Vierailija
5/15 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kellekään ikinä tehty kyseistä toimenpidettä.

Vierailija
6/15 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut kortisonipistoksia varmaan 20 eri niveleen vuosien varrella. Ne kyllä auttaa hyvin niveltulehdukseen.

Oletko saanut myös varpaaseen? Laitetaanko sellainen ihan ilman rauhoittavia/nukutusta?

Vierailija
7/15 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut henkilöltä itsestään kommentit kuinka hyvät varpaat nyt olleet jo 10 vuotta ja on pyöräillyt niillä pitkin Eurooppaa. Oli suomessa ensimmäinen, jolle tehtiin tämä nivelen puhdistus poistojuttu luudutuksen sijaan. Mulla toinen varvas nyt kauhea välillä kun menee jotenkin lukkoon tai pois paikaltaan. Särkee ja kirvelee ja jossakin välissä kuten juuri nyt on ihan jees. Olen 56 v ja aion kyllä tätä luovutuksen tilalle pyytää.

Vierailija
8/15 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin vasemman ukkovarpaan tyvinivelen puhdistusleikkaus 14 vuotta sitten. Hylkäsin myös vaihtoehtona olleen jäykistysleikkauksen. Leikannut ortopedi varoitteli, että viiden vuoden päästä tavataan taas, mutta kyseinen nivel on toiminut liki normaalisti ilman kipuja. Leikkauksen jälkeen varvas oli todella kipeä, mutta sain apua jalkaterähoitajaksi opiskelleelta henkilöltä: hän muotoili ison varpaan ja seuraavan varpaan väliin ortoosin, joka tuki isovarvasta oikeaan asentoon. Tämä auttoi toipumista arvioni mukaan merkittävästi. En myöskään käyttänyt suositeltuja kovapohjaisia kenkiä, vaan joustavapohjaisia, leveälestisiä sandaaleja (oli talvi ja villasukkien kanssa mentiin:)

Nyt on myös oikean jalan tyvinivel alkanut vaivata, ja olen hakeutumassa leikkaukseen. Ennuste puhdistusleikkaukseen pääsystä on huono, sillä julkinen terveydenhuolto tarjoaa kuulemma vain jäykistyksiä. En sellaista kuitenkaan hyvän kokemukseni perusteella halua, täytynee sitten hakeutua yksityiselle joka kyllä raapaisee eläkerahavarastosta melkoisen siivun. 

Vierailija
9/15 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tulin nivelen puhdistusleikkauksesta julkiselta. Torjuin luudutuksen. Toinen jalka leikattiin 9 vuotta sitten ja toimii hyvin.

Vierailija
10/15 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehty n. 15 vuotta sitten puhdistusleikkaus. Hyvin sujui leikkaus ja tähän asti on ollut oikein hyvä.  Kortisonipiikeistä ei ole kokemusta.

Vierailija
11/15 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin isovarpaan tyvinivelen luudutusleikkaus reilu vuosi sitten. En ymmärrä, mihin perustuu käsitys siitä, että sen jälkeen (toipumisajan jälkeen) ei voisi kävellä tai juosta. Pystyn kävelemään ja juoksemaan normaalisti. Olen myös hiihtänyt tänä talvena tähän mennessä (perinteistä) noin 200 km. Varpaan puolesta olisin pystynyt hiihtämään selvästi enemmänkin, mutta työnteko haittaa harrastuksia liikaa.

Vierailija
12/15 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehtiin isovarpaan tyvinivelen luudutusleikkaus reilu vuosi sitten. En ymmärrä, mihin perustuu käsitys siitä, että sen jälkeen (toipumisajan jälkeen) ei voisi kävellä tai juosta. Pystyn kävelemään ja juoksemaan normaalisti. Olen myös hiihtänyt tänä talvena tähän mennessä (perinteistä) noin 200 km. Varpaan puolesta olisin pystynyt hiihtämään selvästi enemmänkin, mutta työnteko haittaa harrastuksia liikaa.

Mainitsen vielä, että luudutusleikkauksen jälkeen olen pisimmillään kävellyt 15 kilometrin päiväretkiä, joihin on sisältynyt sekä nousua että laskua noin 1000 korkeusmetriä.

Vierailija
13/15 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menossa parin viikon päästä isovarpaan tyvinivelen puhdistus leikkaukseen julkiselle, luunokka ja nivelrikko. Annettiin 5 vaihtoehtoa ja ortopedi suositteli, että hoitaisin tulehduskipulääkkeillä, koska olen vasta 34 vuotias. Mutta nivel ei ole taipunut kunnolla enää muutamaan vuoteen ja enenemissä määrin kipeä. Joten valitsin puhdistuksen, joka oli lievin toimen piteistä.

Kipu haittaa harrastuksia, salilla alakroppa treenit ottaa niveleen (askelkyykyt on suljettu kokonaan pois jo pari kolme vuotta sitten), juoksu ei ole onnistunut melkeen vuoteen, pyöräily menee jotenkuten ja koirien lenkitys tekee kipeää. Ja kipu pahentunut koko ajan viime syksystä lähtien ja silloin huomasin kävely tyylin muuttuneen. Viimeisen kuukauden aikana kaikki kävelyt tapahtunut nilkuttaen, aamulla noustessa on hetki, kun ei satu.

Vierailija
14/15 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös iso varpaan tyvinivelen kanssa ongelmia.missä päin Suomen sairaaloita noita puhdistusleikkauksia tehdään?miten muilla on varvas toiminut kyseisen operaation jälkeen?

Vierailija
15/15 |
18.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, ois kiva kuulla kokemuksia mm. paljonko puhdistusleikkaus maksaa yksityisellä puolella?