Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi eläkkeitä nostetaan vuoden alussa paljon enemmän kuin työttömyysturvaa?

Vierailija
10.10.2022 |

Eikö elinkustannusten nousu koske meitä työttömiä?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ne itsediagnoosit eivät ole lääkärin mielestä kovin uskottavia.

Ehkä sulla on vikaa asenteen lisäksi vuorovaikutustaidoissa? Et osannut lyhyesti ja ytimekkäästi sanoa, että tarvitset joko saikkua tai mieluiten lähetteen johonkin, missä sun kuntoutumismahdollisuudet ja jäljellä oleva työkyky/potentiaali voidaan perusteellisesti selvittää. (https://www.ttl.fi/palvelut/tyolaaketiede-ja-tyokyky/tyokyvyn-arviointi)

Lääkäri ei ole ajatustenlukija. Se on luullut että olet opiaatteja vaatimassa.

En kyllä tiedä miten nivelreuman ja nivelten virheasennot pystyisi feikkaamaan? Ehkä joku fakiiri kykenisi siihen, minä en.

ap

Kyllä meillä on monta nivelreumasa kärsivää töissä. Riippuu tietysti työstä ja taudin vakavuudesta, että onko työkykyinen.

Vierailija
62/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee töihin.

https://yle.fi/uutiset/3-12649914

noup, nuo työpaikat on sellaisille jotka on fyysisesti kunnossa.

ap

Jos et ole niin menet lääkäriin ja vaadit kuntoutusta ja elät kuntoutustuella etkä työttömyyspäivärahalla. Kuntoutustuki on sidottu kansaneläkeindeksiin.

Yleensä se, ettei muka ole kunnossa ja silti loikoo työttömyyspäivärahalla, tarkoittaa ihan ite diagnosoitua luulotautia.

Kuntoutustukea on vaikea saada. Minulla on mm. nivelreuma ja tekonivelen tarve mutta en pääse kuntoutustuelle.

ap

Koska olet osittain työkykyinen. Ellet ole, mars työkkäriin vaatimaan työkyvyn selvittämistä, mahdollista kuntoutus- ja opintosuunnitelmaa jne. Se on sun laillinen oikeutesi.

Eli---> työkyvyn selvittäminen alkaa työttömän terveystarkastuksessa. Sieltä saat lähetteet ja saikkua.

Minä kävin työttömien terveystarkastuksessa. En saanut saikkua vaikka en pysty kävelemään.

Ja menit sinne kävellen? Ähkit ja irvistelit näyttävästi.

Miksi pilkkaat?

Koska aloitus on trollaus.

En ymmärrä.

Minulla on sairaus ja kyllä lääkäri osaa lukea paperit ja katsoa kuvat. Papereissa myös sanotaan että olen juuri tämän sairauden takia joutunut työttömäksi.

Edelleenkin...

En pääse eläkkeelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska eläkeläisiä on enemmän ja on suomessa tapana kohdella silkkihansikkain suurtaikäluokkaa. Työttömyysturvan korotukset menikin hyväosaisille hups. Työtön saa jatkaa 550e/kk lusimista munkin elämää.

Vastahan työttömyyspäivärahaa korotettiin.

Eläkkeitä ei ole korotettu vuosikausiin, kun ne on indeksiin sidottuja.

Vierailija
64/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki saavat jotain aikanaan. Nyt on viimeinkin eläkeläisten vuoro. >Olen ollut parikymmentä vuotta eläkkeellä ja eläkkeiden nousu on ollut yleensä 0,1 - 1,5 prosentin vuosiluokkaa, eli aina alle inflaation. Verotus on joskus vielä pienentänyt käteen jäävää summaa siten, että minunkin kohdallani taisi olla kolme peräkkäistä vuotta sellaisia, ettei käteen jäävän eläkkeen määrä lainkaan noussut.

Vierailija
65/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sulla on vikaa asenteen lisäksi vuorovaikutustaidoissa? Et osannut lyhyesti ja ytimekkäästi sanoa, että tarvitset joko saikkua tai mieluiten lähetteen johonkin, missä sun kuntoutumismahdollisuudet ja jäljellä oleva työkyky/potentiaali voidaan perusteellisesti selvittää. (https://www.ttl.fi/palvelut/tyolaaketiede-ja-tyokyky/tyokyvyn-arviointi)

En kyllä tiedä miten nivelreuman ja nivelten virheasennot pystyisi feikkaamaan? Ehkä joku fakiiri kykenisi siihen, minä en.

ap

Kyllä meillä on monta nivelreumasa kärsivää töissä. Riippuu tietysti työstä ja taudin vakavuudesta, että onko työkykyinen.

Kyllä minäkin olin 15 vuotta töissä vielä diagnoosin jälkeen. Tämä on useimmiten etenevä sairaus. Ei näitä virheasentojakaan tietenkään heti alussa ole.

Ap

Vierailija
66/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee töihin.

ap

Jos et ole niin menet lääkäriin ja vaadit kuntoutusta ja elät kuntoutustuella etkä työttömyyspäivärahalla. Kuntoutustuki on sidottu kansaneläkeindeksiin.

Yleensä se, ettei muka ole kunnossa ja silti loikoo työttömyyspäivärahalla, tarkoittaa ihan ite diagnosoitua luulotautia.

Kuntoutustukea on vaikea saada. Minulla on mm. nivelreuma ja tekonivelen tarve mutta en pääse kuntoutustuelle.

ap

Koska olet osittain työkykyinen. Ellet ole, mars työkkäriin vaatimaan työkyvyn selvittämistä, mahdollista kuntoutus- ja opintosuunnitelmaa jne. Se on sun laillinen oikeutesi.

Eli---> työkyvyn selvittäminen alkaa työttömän terveystarkastuksessa. Sieltä saat lähetteet ja saikkua.

Minä kävin työttömien terveystarkastuksessa. En saanut saikkua vaikka en pysty kävelemään.

Miksi pilkkaat?

En ymmärrä.

Minulla on sairaus ja kyllä lääkäri osaa lukea paperit ja katsoa kuvat. Papereissa myös sanotaan että olen juuri tämän sairauden takia joutunut työttömäksi.

No kuule nyt meni taas kiville: ketään ei irtisanota sairauden vuoksi, koska se on laitonta.

Kaikilla sairastuneilla on pysyvä työsuhde? En ole tuo jolle vastasit mutta minulla oli määräaikainen työ kun sairastuin pysyvästi. Sen jälkeen on ollut hyvin vaikea työllistyä uudelleen.

Sitä en epäile, mutta ihmettelen, miksette ratko ongelmaa vaatimalla lähetteen Työterveyslaitoksen työkykyselvitykseen siihen liittyvine etuuksineen.

Kukaan ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle ilman vahvaa lääketieteellistä näyttöä.

Mariseminen ei sitä näyttöä tuo.

Vierailija
67/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo sanottiin, jos ei oma pää riitä tilanteen ratkaisuun, mars sossuun ja lääkäriin. Kyllä, uudestaan niinn monta kerta että saatte sen lähetteen Työterveyslaitokselle tai erikoislääkärille ja lausunnon 100% työkyvyttömyydestä.

Vierailija
68/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Indeksi laukesi pitkän ajan jälkeen. Eli joskus tehty laki, että kun esim. ruuan hinta nousee tarpeeksi, niin sitten vasta eläkkeitä nostetaan.

Työeläkkeet on täysin indeksoitu. Eläkeläiset ovat tältäkin osin suojatuin väestöryhmä. Ei ole inflaatioriskiä.

Vierailija
69/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee töihin.

ap

ap

Miksi pilkkaat?

En ymmärrä.

No kuule nyt meni taas kiville: ketään ei irtisanota sairauden vuoksi, koska se on laitonta.

Kaikilla sairastuneilla on pysyvä työsuhde? En ole tuo jolle vastasit mutta minulla oli määräaikainen työ kun sairastuin pysyvästi. Sen jälkeen on ollut hyvin vaikea työllistyä uudelleen.

Sitä en epäile, mutta ihmettelen, miksette ratko ongelmaa vaatimalla lähetteen Työterveyslaitoksen työkykyselvitykseen siihen liittyvine etuuksineen.

Kukaan ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle ilman vahvaa lääketieteellistä näyttöä.

Mariseminen ei sitä näyttöä tuo.

Voi kuule kun minä olen ollut työkykyselvityksessä.

Ja vahva lääketieteellinen näyttö löytyy.

Vierailija
70/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki saavat jotain aikanaan. Nyt on viimeinkin eläkeläisten vuoro. >Olen ollut parikymmentä vuotta eläkkeellä ja eläkkeiden nousu on ollut yleensä 0,1 - 1,5 prosentin vuosiluokkaa, eli aina alle inflaation. Verotus on joskus vielä pienentänyt käteen jäävää summaa siten, että minunkin kohdallani taisi olla kolme peräkkäistä vuotta sellaisia, ettei käteen jäävän eläkkeen määrä lainkaan noussut.

No kun ei ollut inflaatiota!

Vierailija
71/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Säälistä ja kivuista ei yleensäkään pääse eläkkeelle sitten kun on vaarallinen itselleen ja ympärillä oleville on jotain mahdollisuuksia.

Kyllä minäkin olin 15 vuotta töissä vielä diagnoosin jälkeen. Tämä on useimmiten etenevä sairaus. Ei näitä virheasentojakaan tietenkään heti alussa ole.

Ap

Vierailija
72/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan maksama nousee,koska on sidottu samaan indeksiin.Ansiosidonnainen ei.

Työttömyyskorvaus nousi suomessa aikuisella työnhakijalla 530 eurosta 550 euroon. Sellainen korotus. Puhdasta vittuilua feministihallitukselta työttömille miehille.

Toi on lähes 4 % korotus. Työssäkävijänä viime vuosikymmenen aikana sai tyytyä 0,1 - 0,4 % korotuksiin. Saamasi korotus on kymmenkertainen minun saamiini korotuksiin, vaikka maksan oleilusi. Tai ehkä sen vuoksi minulle ei enää riitä.

Vierailija
73/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi meillä on kaksi Kelan eläkettä kansaneläke ja takuueläke. Mikä idea on pari sataa takuueläkettä pienemmällä kansaneläkkeellä? Ei kai täällä oikeasti ole jotain reppanaa, joka saa pelkästään kansaneläkettä? Ne pitäisi yhdistää yhdeksi ja samaksi eläkkeeksi mikä vastasi takuueläkettä. 

Vierailija
74/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Säälistä ja kivuista ei yleensäkään pääse eläkkeelle sitten kun on vaarallinen itselleen ja ympärillä oleville on jotain mahdollisuuksia.

Ap

Ei eläkkeelle lasketa kipujen ja somaattisten sairauksien takia enää juuri ollenkaan jos ei ol sokea tai vaikea MS tauti.

Jos on vaarallinen itselleen ja ympärillä olevilleen on mahdollista.

Vierailija
75/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan maksama nousee,koska on sidottu samaan indeksiin.Ansiosidonnainen ei.

Työttömyyskorvaus nousi suomessa aikuisella työnhakijalla 530 eurosta 550 euroon. Sellainen korotus. Puhdasta vittuilua feministihallitukselta työttömille miehille.

Toi on lähes 4 % korotus. Työssäkävijänä viime vuosikymmenen aikana sai tyytyä 0,1 - 0,4 % korotuksiin. Saamasi korotus on kymmenkertainen minun saamiini korotuksiin, vaikka maksan oleilusi. Tai ehkä sen vuoksi minulle ei enää riitä.

Mitä pienemmällä rahalla joutuu elämään sitä suurempia on prosentuaaliset vaikutukset pienilläkin nostoilla. On sinunkin kuukausi palkkasi varmasti noussut vuosittain 20e:lla, mutta kun vertailukohta on ihan eri sfääreissä. Eihän se isoissa rahoissa missään tunnu. Silti se pussi perunoita maksaa teille kummallekin just sen saman ja se vie köyhän tuloista huomattavasti suuremman prosenttiosuuden kuin työtätekevän.

Vierailija
76/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Indeksi laukesi pitkän ajan jälkeen. Eli joskus tehty laki, että kun esim. ruuan hinta nousee tarpeeksi, niin sitten vasta eläkkeitä nostetaan.

Totta. Se on se taitettu indeksi. Eli joskus on päätetty, että inflaatio vaikuttaa eläkkeisiin enemmän kuin palkkatason muutos. Tähän asti taitettu indeksi on tarkoittanut sitä, että eläkkeitä nostetaan vähemmän kuin muita tuloja. Se on ollut siis säästökeino.

Nyt ollaan ensimmäistä kertaa tilanteessa, jossa taitettu indeksi tuokin eläkkeisiin korkeammat korotukset.

Vierailija
77/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska eläkeläinen on tehnyt työn.

Vierailija
78/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska eläkeläinen on tehnyt työn.

Miksi luulet ettei työtön ole tehnyt töitä?

Vierailija
79/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska eläkeläisiä on enemmän ja on suomessa tapana kohdella silkkihansikkain suurtaikäluokkaa. Työttömyysturvan korotukset menikin hyväosaisille hups. Työtön saa jatkaa 550e/kk lusimista munkin elämää.

Täällä puhutaan taas täyttä pötyä. Eläkkeisiin ei tule tasokorotusta, vaan inflaatiosta johtuva korjaus.

Vierailija
80/82 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinullä tässä tuntuu asenteessa olevan vikaa.

Moneen sairauteen liittyy vaikeuksia kongnitiivisissa kyvyssä ja vuorovaikutustaidoissa. 

Lääkärit usein ymmärtävät tämän ja osaavat kommunikoida potilaidensa kanssa.

Monen vaikeasti sairaan kohdalla tilanne on se, että lääkärit väsäävät lausuntoja eläkehakemuksiin vuosi toisensa jälkeen, mutta vakuutusyhtiö hylkää hakemukset. Sillä on valitettavan suuri merkitys hakemuksen etenemiseen, onko lääkäri osannut kirjoittaa lausuntoonsa sellaisia termejä, joita vakuutusyhtiö haluaa nähdä.

Vakuutusyhtiöllä on käytännössä rajaton valta olla hyväksymättä hakemusta, jos hyväksyminen ei satu kiinnostamaan sillä hetkellä. Sellaisiakin tapauksia on, että kuoleman jälkeen on vakuutusyhtiöstä tullut kielteinen eläkepäätös. "Työkykyä on vielä jäljellä". Vaikka hakemusta tehdessä tilanne on ollut jo se että hädintuskin on hengissä pysynyt, eikä todellakaan ole lainkaan ollut työkykyä enää jäljellä.