Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä
https://yle.fi/uutiset/3-12649914
Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.
Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!
Kommentit (2101)
Minä ainakin olen harkinnut pimeitä hommia.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatteko alkaa siivoamaan eläkkeellä oleville vanhemmillenne vai ostavatko he kodin siivouksen siivousyritykseltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Alkon tuotteiden hintoja voisi korottaa. Porukat pakosta lopettaisivat viinan juonnin ja verovaroja säästyisi miljardeja!
Porukat rupeaisivat valmistamaan kotiolutta ja -viiniä, nohevimmat jopa tislaamaan viinaa. Niin sitä ennenkin tehtiin.
Saisivat porukat halvemmalla viinaa eikä valtion monopolia tarvittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatteko alkaa siivoamaan eläkkeellä oleville vanhemmillenne vai ostavatko he kodin siivouksen siivousyritykseltä?
Joko omaiset siivoaa tai siivous on ostettava siivousyritykseltä.
Miksi työttömät haukkuu eläkeläisiä? Ihan eri asia jos on ikänsä tehnyt töitä ja sitten jäänyt eläkkeelle. Sitä on työssäoloaikona maksanut veroja aika lailla. Olen ollut 38 vuotta töissä ja maksanut jokaisesta markasta ja sitten eurosta melkein neljäkymmentä prosenttia veroja. Olen taatusti ansainnut oikeuden olla eläkkeellä ilman että pilkataan kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Koettakaa nyt tajuta, että ei kukaan palkkaa kaikkia hakijoita nytkään vaikka olisi useampi ammatti ja työkokemusta. Käytännössä on hakijapula, eli haluavat jokaiseen työpaikkaan 20 000 hakemusta. Jokaiseen paikkaan, johon olen hakenut on ollut yli 15 hakemusta ja jokaisesta on tullut valintapäätös tietoineen. Työvoimapulaa EI ole. Jotkut työpaikat ovat jättäneet kokonaan palkkaamatta, vaikka hakijoita on ollut yli 10. Kukaan ei vain ole kelvannut heille tutkinnosta huolimatta. Silloin kun on työvoimapula, niin ei todellakaan jätetä paikkaa täyttämättä.
Ohoh. Siis tuo, että jokaisesta hakemastasi paikasta on tullut valintapäätös tietoineen.
Minä kun haen, niin puolesta paikoista ei kuulu yhtään mitään. Ei edes, ettei minua valittu. Kolmasosasta tulee "kiitos hakemuksestasi, saimme paljon hyviä hakemuksia, valintamme ei kohdistunut sinuun". Yleensä ei mitään mainintaa hakijamäärästä. Lopuissa pääsen haastatteluun joko puhelimitse tai ihan paikan päälle. Kumma kyllä, niistäkään ei kaikista sen perään aina kuulu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömät haukkuu eläkeläisiä? Ihan eri asia jos on ikänsä tehnyt töitä ja sitten jäänyt eläkkeelle. Sitä on työssäoloaikona maksanut veroja aika lailla. Olen ollut 38 vuotta töissä ja maksanut jokaisesta markasta ja sitten eurosta melkein neljäkymmentä prosenttia veroja. Olen taatusti ansainnut oikeuden olla eläkkeellä ilman että pilkataan kokoajan.
Eläkemaksut ja verot on 2 eri asiaa. Tällä hetkellä eläkemaksu on järkyttävän suuri ja menee nyt eläkkeellä oleville.
900 euron eläkkeestä ei mene ollenkaan veroa.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu on työn verotus tasavero 15% siitä hyötyisivät kaikki koska töitä saisi tehdä niin paljon kuin kerkeäisi ja verotus ei nouse.
Se kannustaisi ottamaan myös lisätöitä vastaan.
Miten se ratkaisisi sen, ettei hakijoita kelpuuteta töihin? Vaikka on kymmeniä hakijoita, heistä ei silti välttämättä palkata ketään.
Toisekseen eivät kaikki ole niin ahneita. Tässä ketjussahan on todettu, että jos vähällä pärjää niin miksi tehdä yhtään enempää. Pätee myös hyvätuloisiin. Hammaslääkärini tekee töitä vain kausiluonteisesti ja lomailee suuren osan vuotta, kun ansiot on niin hyvät. Ei lisäraha aina kannusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksut ja verot on 2 eri asiaa. Tällä hetkellä eläkemaksu on järkyttävän suuri ja menee nyt eläkkeellä oleville.
2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 180 euroa ja siitä 2,7 euroa menee työntekijän omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä oleville kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikki eläkeläiset muka olleet töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400 bruttopalkasta eläkemaksu on 180 euroa ja siitä 2,7 euroa menee työntekijän omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä oleville kotiin.
Kun tekee 30 vuotta töitä 2400 brutto palkalla niin saa eläkettä 1100 netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sisko sai syntymälahjana älyn ja kauneuden. Kumminkin hän sairastui hengenvaarallisesti - selvisi ja yritti uudelleen.
Huippututkintoja peräti kaksi.
Ei sitten osannut pelata korttejaan oikein. Väsyi ja lopulta menehtyi.
Ikävä kuulla siskostasi.
En kuitenkaan ihan ymmärrä miten se tähän liittyy.
Mun metafora korteista ja niiden pelaamisesta liittyi noihin tapauksiin joissa täysin työkykyiset ihmiset järkeilevät, että duunia ei kannata ottaa vastaan jos etuuksia saa lähes saman verran tekemättä mitään.
Mun pointti oli, että sitä oma elämää kannattaa suunnitella pitkäjänteisesti ja koittaa parantaa omaa asemaa. Tukia loputtomiin nostamalla se ei parane itsestään.
Mutta se hyvinkin suunniteltu lento voi katketa sairastumiseen yms. Elämää ei voi hallita.
Eikä työttömiä voi syyttää yrittämättömyydestä. Tai että nyt työtön - aina työtön.
Ei elämää voi hallita, mutta suunnitella voi ja tehdä parhaansa. Eihän siitä mitään tulisi jos kaikki heittäytyisivät työttömiksi kun turhaan sitä työtä tekee kun huomenna voi jäädä bussin alle. Eihän siitä mitään tulisi, maailma lakkaisi toimimasta.
En ole työttömiä syyttänyt yrittämättömyydestä, vaan sanonut että ihmiset jotka eivät ota vastaan edes tarjottua työtä jos saavat tukia melkein yhtä paljon, ovat lyhytkatseisia ja se kyllä kostautuu myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minimi eläke on 880 netto ja 200 000 eläkeläistä saa asumistukea lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinun eläkkeestäsi valtaosan maksavat ne, jotka nyt palkastaan maksavat paitsi verot niin myös korkeammat eläkemaksut mitä sinä koskaan olet joutunut maksamaan.
Olisit onnellinen, kun olet saanut olla noin pitkään töissä.
Eikä kysymyksen tarvitse olla eläkeläisten haukkumisesta, vaan ihan siitä, mistä talouden nykyiset ongelmat johtuvat. Siitä tietysti, että elätettäviä on niin paljon suhteessa elättäjiin. Ja se suurin elätettävien joukko ovat eläkeläiset eikä suinkaan työttömät.
Niitä eläkeläisiä kyllä haukun vapaasti, jotka luulevat, että työttömyys on vain työhaluttomuutta, ja vetoavat omiin kokemuksiinsa, kuinka sitä ennen vain mentiin töihin ja heti pääsi jos halusi.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun ihminen ei enää kykene edes siivoamaan niin mikä pointti elää? Itselläni ei ainakaan ole tavoitteena elää päälle 70-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minimi eläke on 880 netto ja 200 000 eläkeläistä saa asumistukea lisäksi.
Ja jos työssä tulee jotain vaivaa niin kodin siivouksen joutuu ostamaan siivousyritykseltä.
Kunnilla ja kaupungeilla ei ole siivouspalveluita.
Minullekin tarjottiin kaupan alan työtä kun hakijoita ei silloin ollut.
Tosin olisin tarvinnut auton - ja työaika 30 h viikko. Eli kk-palkka 1200 e netto josta bensaan 250 e.
Ei tuolla palkalla pysty ylläpitämään autoa.
Vierailija kirjoitti:
No nyt sitten ylen uutinen toisestakin suunnasta: Ei sitä töihin noin vain mennä.
https://yle.fi/uutiset/3-12648788
Mukana tapaus, jossa paikkaan ei palkattu työtönta hakijaa ihan vain siksi, kun oli niin vähän hakijoita. Mitään todellista työvoiman tarvetta ei siis ollut, vaan käytiin vain kokeilemassa, löytyisikö hakijoiden joukosta joku unelmien täyttymys.
Noin on käynyt minullekin.
Hain työtä, joka oli kuin minulle tehty. Kokemus ja osaaminen olivat juuri oikeat. Sellainen on aika harvinaista, sillä kyseiseen työhön tarvitsee usean eri alan osaamista.
En kuitenkaan päässyt edes haastatteluun.
Kuukautta myöhemmin sama työpaikkailmoitus julkaistiin uudestaan. Silloin en enää viitsinyt edes hakea. Tuskin oli mitään oikeaa työpaikkaa avoinna. Yritys vain halusi nimeään tutuksi.
Mutta se hyvinkin suunniteltu lento voi katketa sairastumiseen yms. Elämää ei voi hallita.
Eikä työttömiä voi syyttää yrittämättömyydestä. Tai että nyt työtön - aina työtön.