Mitä palliatiivinen hoitopäätös oikeastaan tarkoittaa?
Siis ymmärrän kyllä, että se on oireita lievittävää hoitoa, ei parantavaa hoitoa.
Mutta katsotaanko tässä siis, että elämää on vain vähän aikaa enää jäljellä?
Olen jotenkin järkyttynyt, että papereissa (ei omissa) lukee palliatiivinen hoitopäätös. Mutta missään ei lue, mikä varsinainen ennuste on. Kukaan ei edes tunnu tietävän, mikä varsinainen vaiva on, sydämen vajaatoiminnan lisäksi. Ei kai se näin voi mennä.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tehdään paljon ns. passiivista kuoleman jouduttamista.
Kyllä. Oma löheiseni istuu sohvalla ja syö lisää vaikka painoa jo 130kg. Verenpaine, diabetes, rasvamaksa, kaikki löytyy. Kaikki on jonkun muun vika, yleensä minun. Siinä mielessä ei toki ole passiivinen että syytellä jaksaa kuitenkin.
Mistä asioista hän sinua tai muita syyttää?!
Minullakin on jossain muodossa jotain noista (ei tiettävästi rasvamaksaa), mutta ei tulisi mieleenkään syyttää muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Oma löheiseni istuu sohvalla ja syö lisää vaikka painoa jo 130kg. Verenpaine, diabetes, rasvamaksa, kaikki löytyy. Kaikki on jonkun muun vika, yleensä minun. Siinä mielessä ei toki ole passiivinen että syytellä jaksaa kuitenkin.
Passiiviselle kuoleman jouduttamisella kyllä taidetaan tarkoittaa sitä että ihmistä ei hoideta asianmukaisesti, ei huolehdita riittävästä ravitsemuksesta ym. Tässä tapauksessa ei ole nyt kyse siitä. Päin vastoin. Mainitsemasi läheinen päinvastoin aktiivisesti jouduttaa omaa loppuaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Passiiviselle kuoleman jouduttamisella kyllä taidetaan tarkoittaa sitä että ihmistä ei hoideta asianmukaisesti, ei huolehdita riittävästä ravitsemuksesta ym. Tässä tapauksessa ei ole nyt kyse siitä. Päin vastoin. Mainitsemasi läheinen päinvastoin aktiivisesti jouduttaa omaa loppuaan
Omasta kokemuksesta erikoissairaanhoidossa sanoisin kyllä että joutuu tappelemaan potilaan oikeudesta rauhalliseen kuolemaan. Lääkärit eivät uskalla tehdä hoitoa rajaavia tai palliatiivisen hoidon päätöksiä ja usein jopa rikkovat potilaan hoitotahtoa vastaan. Viime kädessä anestesialääkäri sitten tulee ja viheltää pelin poikki kun hoitava lääkäri ei osaa tai ei uskalla.
Se on semmoista hoitoa että pallit teipataan tiivisti yhteen ja sitten toivotaan että potilas paranee.
Vierailija kirjoitti:
Se on semmoista hoitoa että pallit teipataan tiivisti yhteen ja sitten toivotaan että potilas paranee.
Kylläpä on taas vitsikästä
Ap, läheiselläsi on joku hoitava taho johon voit olla yhteydessä (läheisen luvalla tietenkin). He osaavat kertoa sinulle enemmän asiasta mutta tarkkaa ennustetta hekään eivät osaa antaa. Palliatiivinen hoito voi kestää vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa sitä että on todettu, että sairauden etenimseksi ei ole enää mitään tehtävissä, ei ole hoitokeinoja enää tähän sairauteen. Potilaan oloa, kipuja yms pyritään helpottamaan mahdollisimman paljon. Ennustetta siitä miten kauan elämää on jäljellä, voi lääkäri arvioida. Ihan tarkkaa aikaa ei taida tietää.
Tarkoit varmaan jotain muuta kuin -sairauden etenemiseksi ei ole hoitokeinoa😅
Kuka kysyy täältä palstalta tällaista??
Itseasiassa palliatiivinen hoito tarkoittaa kaikkea kivunhoitoa. Minulla esimerkiksi on palliatiivinen hoito reumaan, vaikka en todennäköisesti tule siihen kuolemaan ja vaikka remissiotakin tavoitellaan myös tulehdukseneetäjillä.
Palliatiivinen hoitopäätös taas tarkoittaa, että keskitytään oireenmukaiseen kivunhoitoon. Ei pelkästään kipulääkkeiollä, vaan myös apuvälineillä, fysioterapialla, syöpätapauksissa sytostaateillakin. Tehdään mitä tahansa, että kipu ja toimintarajoitteet pysyisivät pieninä. Ei tähdätä parantamiseen - mutta voidaan kyllä tähdätä kuukausien, vuosien ja jopa vuosikymmenien mittaiseen elämään.
Sydämen vajaatoiminnan kanssa voi elää muutamankin vuodeen. ON myös tapauksia, joissa sydämen vajaatoiminta on parantunut kun sydän on saanut lepoa - mutta nämä yleensä nuoria ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Kuka kysyy täältä palstalta tällaista??
Kuka kysyy mitä jokin lääketieteellinen termi tarkoittaa, vai?
Aika moni?
Minusta tuntuu, että Palliativistä hoitoa annetaan potilaalle, kun lääkärin tietotaito on nolla.
Olin TYKsairaalassa leuanalla olevan pain poistoleikkauksessa, jonka teki G.Grenman.
Leikkaus ei mennyt putkeen.
Katkaisivat pään nyökkääjä ja kääntö lihaksen.
Lihasnestettä valui purkkion. Päätä ei kivutta voinut liikuttaa
Lääkäri näki, etten ollut tyytyväinen tulokseen, koska minun piti mennä seuraavana päivänä kotiin, jossa odotti 11v. lapsi hoitajansa kanssa.
Olin yksinhuoltaja, joten koko suku tuli avuksi. Jatkohoidoksi Grenman selvitti että Palliatiivinen hoito on nyt edessä.
Sydän meinasi pysähtyä.
Lähtiessäni lekuri antoi uuden tuloajan sairaalaan, jota en kuitenkaan noudattanut
Itsari oli lähellä, mutta lapseni piti minut hengissä
Palliatiivistä hoitoa olen antanut itselleni nyt n.40vuotta.
Suosittelen jokaiselle jolle ehdotetaan Palliatiivista hoitoa, tekemäänsen itse, nimittäin, ne, jotka saa sairaalassa kyseistä hoitoa, elävät vain muutaman päivän.
Antakaa lääkäreille piunpaun Alkakaa urheilemaan ja kiertäkää sairaalat kaukaa.
Minusta tuntuu, että Palliativistä hoitoa annetaan potilaalle, kun lääkärin tietotaito on nolla.
Olin TYKsairaalassa leuanalla olevan pain poistoleikkauksessa, jonka teki G.Grenman.
Leikkaus ei mennyt putkeen.
Katkaisivat pään nyökkääjä ja kääntö lihaksen.
Lihasnestettä valui purkkion. Päätä ei kivutta voinut liikuttaa
Lääkäri näki, etten ollut tyytyväinen
tulokseen, koska minun piti mennä seuraavana päivänä kotiin, jossa odotti 11v. lapsi hoitajansa kanssa.
Olin yksinhuoltaja, joten koko suku tuli avuksi. Jatkohoidoksi Grenman selvitti että Palliatiivinen hoito on nyt edessä.
Sydän meinasi pysähtyä.
Lähtiessäni lekuri antoi uuden tuloajan sairaalaan, jota en kuitenkaan noudattanut
Itsari oli lähellä, mutta lapseni piti minut hengissä
Palliatiivistä hoitoa olen antanut itselleni nyt n.40vuotta.
Suosittelen jokaiselle jolle ehdotetaan Palliatiivista hoitoa, tekemäänsen itse, nimittäin, ne, jotka saa sairaalassa kyseistä hoitoa, elävät vain muutaman päivän.
Antakaa lääkäreille piunpaun Alkakaa urheilemaan ja kiertäkää sairaalat kaukaa.
Olin 80 livulla TYKSssa syöpäepäilyn leikkauksessa leikkaus kesti 6 tuntia.
Hoitava lääkäri osastolla sanoi, ettää mulle annetaan vain Palliatiivista hoitoa. Hoito on kestänyt nyt45 vuotta.
Ei palliatiivinen hoito ole aina kuolemaan johtava
On niissä tietenkin eroja. Pariviikkoa odottelin kuolemaa, mutta kun sitä ei tullut, niin lähdin kotiin odottelemaan.
Varmaan sairaalalassa kuolema olisi tullut vajaassa kuukaudessa.
Voin sanoa, että olen jo kerran kuollut lääketieteellisesti
Oireiden lievittämistä kuolemaan asti, sitähän tuo tarkoittaa.
Minun syöpäni kohdalla tehtiin päätös jarruttavasta hoitolinjasta julkisella, vaikka syöpäni ei ole lähettänyt mitään etäpesäkkeitä. Marssin yksityiselle, ja kas kummaa, hoitotavoite oli parantava ja hoitovaste uusille lääkkeille oli täydellinen. Leikkaus ja sädehoito menivät hyvin, eikä syöpää ole sen koomin näkynyt. Todellakin kannattaa kyseenalaistaa julkisen terveydenhuollon päätökset palliatiivisesta hoitolinjasta!
Netistä kyllä tietoa löytää ja hoitohenkilökunnankin kanssa kannattaa keskustella, jos on epäselvää, mikä on tilanne.
💗