Mitä leivän päälle voin/margariinin sijasta?
Kolesterolia pitäisi alentaa. Mitä kannattaisi laittaa leivän päälle voin sijasta? Margariini ei innosta. Pestoa, hummusta... mitä suosittelisitte? Kasviksia ym. voi toki aina laittaa, mutta tarvittaisiin myös jokin "levittyvä" voin korvaaja. Kiitos.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Voisko leipää esim. paistaa kevyesti pannulla öljyssä ja sen jälkeen lisätä muut täytteet?
Kokeilunarvoinen idea! Ap
Itse laitan leivän päälle sienisalaattia tai kylmää maksalaatikkoa. Ihan parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko leipää esim. paistaa kevyesti pannulla öljyssä ja sen jälkeen lisätä muut täytteet?
Kokeilunarvoinen idea! Ap
Valkosipulin ja öljyn kanssa paistettuna aivan taivaallista, melkein ei tarvitse päällisiä ollenkaan. Tarkkana vaan sitten sen öljyn määrän kanssa, tulee nimittäin helposti houkutus lorauttaa varmuuden vuoksi vähän lisää :P Mutta se paistamisen rapeus tekee siitä puolet, ei rasvan määrä itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kokeilleet maapähkinävoita? Onko liian makeaa vaikka ruisleivällä? Se vaikuttaisi sopivan vähäkolesteroliseen ruokavalioon, jos valitsee oikeanlaisen maapähkinävoin.
Maapähkinävoi vaatii vähän totuttelua, mutta ainakin omasta mielestäni sopii jopa ruisleivän päälle. Tietenkin kannattaa valita sellainen jossa ei ole yhtään lisättyä sokeria, kun se on sellaisenaankin aika makeaa. Olen käyttänyt leivän päällä myös mantelitahnaa ja tahinia, hyvin toimii nekin.
En käytä lainkaan maitotuotteita ja vegaaniset margariinit eivät minullekaan kauheasti iske. Niistä paras on mielestäni Becelin levite, jos haluaa sellaista perinteistä leivänpäällislevitettä.
Mm. Urtekramilla on myös vegaanisia voileipätahnoja, ja olen syönyt leivän päällä myös artisokkatahnaa, jota en ole tosin vähään aikaan kaupoissa nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Itse en käytä yleensä mitään levitettä, mutta jossain ravintolassa oli leivälle dippinä aurinkokuivatuista tomaateista ja oliiveista tehty, se oli hyvää. Mutta mulle kyllä riittää leikkele, jota ei sitäkään paljon, ja salaatinlehti. En tykkää leivällä muista vihanneksista kuin salaatista, syön ne muut mieluummin erikseen.
Aivan mahtava idea, kiitos! Tässä seurailen itsekin ohiksena ketjua uusien vinkkien toivossa kun haluaisin opetella syömään leipää vähän monipuolisemmin ja jättää eläinperäiset rasvat sen päältä pois. Toistaiseksi oon tykännyt eniten siitä, kun ihan vaan dippaa paahdettua leipää esim. keittoon ja muutenkin syö sitä ruoan kanssa, siis pääruoalla "kuorrutettuna" kuten varmaan suurin osa maailman leipää syövistä ihmisistä. Oli vissiin mustista oliiveista tehtyä tuo mainitsemasi tahna? Ainakin pikaisen googletuksen perusteella se olisi se juttu.
Joku mainitsi salaatin, kurkku voisi olla toinen. Eli erilainen lähestyminen kuin levitteissä - kosteus tulee siitä, että alimmaisena on paksu kerros vesipitoista kasvista. Salaatinlehdeillä ja kurkkuviipaleilla saa koko leivän hyvin peitettyä.
Ennen laitettiin suolakurkkua mutta kun Felix tehdään nykyään Tšekissä ne on kauheen makuisia ja hajuisia ei enää löydy kotimaista purkki suolakurkkua.Felix on nyt out.Siis paahtoleipä suolakurkku paprika.
Hyvästi felix kirjoitti:
Ennen laitettiin suolakurkkua mutta kun Felix tehdään nykyään Tšekissä ne on kauheen makuisia ja hajuisia ei enää löydy kotimaista purkki suolakurkkua.Felix on nyt out.Siis paahtoleipä suolakurkku paprika.
Turha siitä lasipurkista on muutenkaan maksaa kun parillakymmenellä sentillä voi ostaa irtosuolakurkkuja vaikka kuinka monta.
Munakoisotahna eli baba ganoush eli tainnut olla vielä mainittuna.
Maitorahkaa kun levittää, niin just hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Avokado. Levittyy ja maistuu hyvälle
Olen reilut 10v noita avokadoja syönyt, ehkä keskim 4/vko.
Jotkut niistä eivät maistu hyvältä mutta juurikin luin tutkimuksen jonka mukaan ovat HUOMATTAVAN terveellistä purtavaa ja sisältävät hyviä rasvoja ym.
Ja mausteita voi käyttää jos maku ei muuten miellytä.
Itse olen käyttänyt kohta kymmenen vuotta leivän päällä Oliiviöljyä pelkästään. Voita en käytä lainkaan.
Lääkkeitäkin syön, vaikee sanoa onko lääkkeitten vai öljyn ansiota, että arvot ovat Ok. Tai yhdessä ne varmaan.
Jos laitat leivälle salaatinlehden ja kurkku- tai tomaattiviipaleita, et tarvitse levitettä.
Rasvatonta raejuustoa laitan leivän päälle aamukahvin kera.
Kummasti mun korkeala ollut kolesteroli laski kahteen kun aloin syömään voita.
Kirkastettu voita, ingmariinin paahdettu. Tosi hyvää. Antaa keitoon ja kaurapuuroon maun.
Vierailija kirjoitti:
Hyvästi felix kirjoitti:
Turha siitä lasipurkista on muutenkaan maksaa kun parillakymmenellä sentillä voi ostaa irtosuolakurkkuja vaikka kuinka monta.
Lidlistä saa edullisesti ison lasipurkillisen suolakurkku ja ja.
Itse tykkään mausta.
Kiitos hyvistä vinkeistä kaikille, tästä vaan kokeilemaan. Arvelinkin, että vauva.fi:hin voi tällaisessa asiassa luottaa :D! Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuo ruokalaji tunnetaan nimellä Köyhät ritarit (vehnäleipää, hilloa ja kermavaahtoa):