Viisaudenhampaiden leikkaus ja toipuminen KOKEMUKSIA?
Kertokaa kokemuksia viisaudenhampaiden poistosta ja varsinkin toipumisesta. Minulla olisi tuo edessä ja hermot ja juuret ovat siellä siihen malliin että on tiedossa erittäin hankala leikkaus. Saa nähdä mikä hermovaurio siitäkin seuraa.
Kommentit (26)
Neanderthalensis kirjoitti:
Mulla oli 6 viisaudenhammasta. 4 poistettiin niin irvistelin kasvattavani uusia hampaita. Onko muita neanderthalilaisia 6 viisaudenhampaalla? Cromagnolialla ei oo niin montaa!
Minulla oli 5!
Kaikki 4 viisaudenhammasta leikattiin kerralla ja nukutuksessa tehtiin. Kotona alkoi runsas verenvuoto ja jouduin päivystykseen. Sain lääkkeitä kotiin. Monta päivää meni lihalientä juodessa ja toipuessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko AP leikkaus jo ollut? :)
Unohdin tän ketjun! Ei ole ollut leikkausta vieläkään. Nyt kuukauden sisällä pitäisi olla. Jännittää aivan sairaasti, olisin halunnut sen pois alta viime vuonna mutta jostain syystä aikoja ei ollutkaan silloin :/
Molemmat alaviisurit poistettu leikkaamalla (leikkausten välissä 3 viikkoa). Erittäin haastava leikkaus koska juuret ja hermot hyvin kiinni toisissaan. Hampaat olivat myös kokonaan leukaluun sisällä. Sain hermovaurion toiselle puolelle kasvoja suun ympäristöön ja osaan leuasta, joka parani pikkuhiljaa viidessä kuukaudessa ja tunto on taas normaali. Kerran jouduin käydä puhdistuttamassa poistokuoppaa koska keräsi ruokaa yms. Myöskään kipu leikkauksen jälkeen ei ollut niin paha mitä olin odottanut ja pysyi hyvin poissa määrätyillä lääkkeillä. Kylmän pitäminen poskella on tärkeää heti leikkauksen jälkeisen vuorokauden ajan jotta esimerkiksi kivut ja turvotus pysyisi toipumisaikana minimissä.
Ei kannata panikoida tai menettää yöuniaan, itse leikkaus oli kivuton ja nopeasti ohi (30min puudutuksineen kaikkineen), jopa ihan naureskelin siinä leikkauksen aikana joillekin lääkärin ja hoitajan jutuille :) Voisin koska vain mennä uudestaan
Minulta poistettiin viisaudenhammas alhaalta vuosi sitten. Poisto oli kolmelta ja pääsin pois vähän ennen viittä, oli ihan sairaan pitkä toimenpide. Alkuun kaikki meni ihan hyvin ja lekuri pala palalta sai hammasta irti, mutta juuri oli sen verran vääntynyt, ettei millään meinannut lähteä irti.
Todella pitkään sen kanssa jouduttiin taistelemaan ja hammaslääkäri joutui välillä hakemaan toisesta huoneesta lisää "työkaluja", välillä piti pientä taukoa ja oli aik tuskastuneen näköinen. Leuka oli toimenpiteen jälkeen todella kipeä, koska lääkäri joutui oikeasti painamaan leukaa aika voimakkaasti samalla kun yritti vääntää sitä hammasta ja saada sitä liikkumaan. Ja kun hammaslääkäri viimeinkin sai sen viimeisen palan juurineen irti, joutui hän käyttää niin paljon voimaa että otti ihan muutaman askeleen taaksepäin. Ja siltä oikeasti valu hiki solkenaan toimenpiteen jälkeen :D
Toipuminen meni suhteellisen hyvin. Leuka oli hellänä pari päivää ja reilun viikon verran piti vetää särkylääkkeitä. Särkyä oli varsinkin öisin, mikä todella häiritsi nukkumista. Eikä ollut kuin ihan minimaalista turvotusta, jota tuskin edes huomasi