Varhaiskasvatus on asiantuntijatyötä, joten mistä johtuu, että perhepäivähoitajilta ei vaadita koulutusta?
Perhepäivähoitaja pyörittää yksinään kokonaista varhaiskasvatusyksikköä, mutta kuitenkin hänen odotetaan selviytyvän laadukkaan varhaiskasvatuksen tuottamisesta ilman koulutusta. Eikö tämä ole aika ristiriitaista?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhemmat saa hoitaa lapsiaan ilman koulutusta?🙄
Kotikasvatus on eri asia kuin varhaiskasvatus. Varhaiskasvatus on ammattimaista toimintaa jota ohjaavat suunnitelmat ja laatuvaatimukset ja joka pohjautuu tutkittuun tietoon.
Minä otin lapsia hoitoon eli ns säilöön siksi aikaa kun vanhemmat on töissä. Oppivelvollisuus alkaa Suomessa vasta eskarista.
PphJa vanhemmat saavat ihan itse päättää lapsensa osallistumisesta varhaiskasvatukseen eli mitenkään pakollista se ei ole kuten nyt näytetään luulevan.
Varhaiskasvatuksen saaminen on jokaisen lapsen oikeus. Varhaiskasvattamattomat lapset eivät menesty yhä hyvin koulussa ja syrjäytyvät herkemmin.
Asia on kyllä aivan päinvastoin. "Laadukas varhaiskasvatus" tuottaa enemmän ongelmaisia lapsia. Osa lapsista onneksi selviää tästä varhaiskasvattamisesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei pidä paikkaansa, vai löytyykö tutkimustietoa?
Kyllä varhaiskasvatuksen käyttöönoton taustalla on ihan vankka tutkimuspohja. Ei tällaisia asioita mututuntumalta päätetä.
Onko näissä tutkimuksissa myös sitä kokemuksellista vertailupohjaa miten lapsi olisi pärjännyt jos hän olisi osallistunut varhaiskasvatukseen?
Mun pph oli täysi sadisti ja kiusaaja, mutta osasi olla niin mielin kielin, ettei mun vanhemmat uskoneet mitä kerroin heille sen hullun puuhista. Uskoivat vasta kun aikuisena otin ne asiat uudelleen puheeksi, mutta kyseisen pph:n nimeä ei enää muistettu :(
Päiväkodeissakin on puutteensa, mutta siellä sentään tapahtuu laumavalvontaa. Isosta määrästä lapsia useampi alkaisi puhua jos tapahtuisi jotain tosi pahaa ja kun on vähintään kolme aikuista, niin ne hillitsevät toistensa käytöstä. Jos pph on hirviö, niin se voi tehdä mitä haluaa, pelotella lapset hiljaisiksi ja surutta valehdella vanhemmille aivan kaikesta. En veisi ikinä omaa lasta pph:lle.