Nykyään jokaisen ex on narsisti.
Ex-narsisti oli manipuloiva.
Narsistiexä.
Mun ex oli narsisti!
Näihin lauseisiin törmää niin usein AV:lla. Jokaisen ex on narsisti.
Kommentit (57)
Vierailija wrote:
Yksi existäni on ja lisäksi suvussani esiintyy narsismia. Myös yksi ystäväni on narsisti. Onhan tuo aika yleistä. Niiden kanssa pärjää, kun ymmärtää mistä on kyse. Vaikeinta on olla lapsi, jota narsisti manipuloi, sellaisesta on vaikea selvitä ihan ilman traumoja. Aikuinen kyllä pärjää.
Noin 1 % ihmisistä on narsisteja joten et edes tiedä mitä narsismi on, ja ei, se ei mene missään suvussa ns. perimätautina.
Kinkkinen juttu. Itse ihailin exää sydän särkyneenä vielä pitkään eron jälkeen ja vasta seuraavasta poikaystävästä koetun eron jälkeen koin, että tilanne on niin sietämätön, että tarvitsen ammattilaisen apua. Vasta siellä terapeutti sai minut ymmärtämään miten huonosti minua on tosiasiassa kohdeltu ja miten exällä on ollut selkeästi narsistisia piirteitä, ehkä jopa persoonallisuushäiriö. En siis mennyt terapeutilla haukkumaan "sikaa", vaan purkamaan surujani edes täysin ymmärtämättä miten huonosti minua on tosi asiassa kohdeltu.
Vierailija wrote:
Ei ole jokaisen ex narsisti, mutta valitettavan monen on.
Kyllä. Valitettavan moni on. Minun exäni oli ainakin takuuvarma narsisti.
Luin jostain että Suomessa olisi siis diagnosoituja narsisteja yhtäpaljon kuin asukkaita Porvoossa ( 50 600). Kylä niitä on enemmän kuin 1&. Harva narsisti nyt menee sinne psykiatrille saamaan sitä NPD diagnoosia. Narsisthan kokee ettei hänessä ole mitään vikaa. Ikä ilmiö tämä mitta uskon sen olevan lisääntymään päin ihan jo maailmanlaajuisestikin.
No eihän nyt tietenkään jokaisen ex mikään narsisti ole. Lapsellista edes noin yleistää. Mutta kyllä niitä yllättävän paljon on. Itselläni on kokemusta ainakin suhteesta narsistiin ja kyllä voin sanoa että se jätti elin ikäiset arvet. Myös työelämässä on vastaan tullut ainakin 5 narsistisia piirteitä omaavaa narsistia. Myös äidilläni on vahvoja narsistisia piirteitä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yksi existäni on ja lisäksi suvussani esiintyy narsismia. Myös yksi ystäväni on narsisti. Onhan tuo aika yleistä. Niiden kanssa pärjää, kun ymmärtää mistä on kyse. Vaikeinta on olla lapsi, jota narsisti manipuloi, sellaisesta on vaikea selvitä ihan ilman traumoja. Aikuinen kyllä pärjää.
Noin 1 % ihmisistä on narsisteja joten et edes tiedä mitä narsismi on, ja ei, se ei mene missään suvussa ns. perimätautina.
Luku on kyllä enemmän kuin tuo 1%. Ongelma on se että narsisteja on vaikea saada psykiatrian arvioon luonteen piirteistään. Moni kulkee joukossamme ihan vapaasti tietämättä omista narsistisesta piirteistään. Läheiset kyllä kärsivät.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onko se mikään ihme? Nykyinen maailma muuttaa ihmiset itsekkäiksi k-päiksi? Nykyään kaikki on juoppoja, polttaa pilveä, on lääkekoukussa tai muuta mukavaa. Munkin mies yrittää eristää kavereista, samalla hengailee ja laittaa yritystä pystyyn erään kaverinsa kanssa joka on varastanut minulta. Minun ei tarvitse kun kysyä väärä kysymys mieheltä tästä yrityksestä tai heidän viritelmistään ja minä saan haukut niskaani. Hullun akan kun ei tarvitse tietää yhtään mitään. Samalla potkii tavaroitani pitkin huonetta lapsen nähden. Ai, että odotan sitä päivää kun lapsi kasvaa isoksi ja pääsen lähtemään vähin äänin tuon narskun hampaista.
Itse olet vielä hullumpi kun et lähde heti ja mikä estää lähtemästä. Ei siinä tarvitse mitään lapsen kasvua odotella.
Lapselle on kamalaa katsella tuollaista suhdetta kun hän olettaen ottaa samaa sairasta mallia omaan parisuhteeseen kun ei ole tervettä vanhempien suhdetta nähnyt.
Mieheni ei ole ikinä tuollain käyttäytynyt tuhoamalla tavaroitani enkä sellaista miestä katsoisi päivääkään. Se mikä teidän ongelma on niin olette ihan väärä pari mennyt yhteen. Olette väkisin yhdessä ja vihaatte toisianne ja vielä tehty lapsi tuollaiseen suhteeseen kärsimään.
Ei tätä nyky maailmaa voi syyttää jos itsekkin on ihan kusipää tehden vääriä valintoja ja metsä vastaa siten mitenkä sinne huudetaan. Konflikteihin aina tarvitaan kaksi ihmistä eikä yksinään kukaan tappele. Sinä teet jotain väärin kun olet riippuvainen huonosta suhteesta syyttäen vain toista mutta et hae mitään vikaa itsestäsi. Ensin pitää aina muuttaa omaa itseään ja katsoa sitten muuttuko se puoliso. Jos ei niin sitten lähteä omille teilleen eikä syyttää ketään siitä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
4-7% on nykyään arvio. Epäillään luvun olevan suurempi.
Kaikki ihmiset ovat narsisteja vai väittääkö joku ettei ajattele omia etujaan ja tehden sellaisia valintoja mitä ihan itse haluaa kysymättä ihan oikeasti mitä toinen haluaa. Yleisin narsismin oire on jo lapset että ihan pakko saada ihan heti kenellä tahansa eikä yhtään katsota sopiiko sen puolison kanssa edes luonteet yhteen.
Sellainen minä haluan nyt ja ihan kaikki ihminen vaan kuvittelee sitten että kaikki muut ovat narsisteja paitsi minä. Minä en voi olla narsisti kun hoivaan lapsia itsekkäästi enkä välitä enää puolisostani vähääkään kunhan hän tuo vain rahaa. En edes rakasta sitä muuta kuin hän siitti lapset ja se riittää. Olen saanut haluamani. Tämmöinenhän tapaus ei voi olla narsisti niin että kyllä se on sitten se puoliso.
Niin se tuntuu nykyään olevan vallalla heittää suht helposti se itse tehty narsistidiagnoosi. Siksipä en itse koskaan puhu narsistista, vaan että on narsistisia piirteitä. Nimittäin lähisukulaisellani. Monet ovat häntä kyllä narsistiksi nimittäneetkin. Tämän sukulaisen vuoksi olen lukenut paljon narsismista, miten se kehittyy jne. ja todella moni asia osuu täysin kohdalleen. Mutta minulla ei ole pätevyyksiä alkaa diagnooseja tekemään.
Mutta kuten tässäkin ketjussa on jo moni sanonut, niin myös tässä tapauksessa aika monella on "narsisti-ex", jos sitä nimitystä nyt haluaa käyttää. Hän on kuin oppikirjasta, alkuun todella hurmaava, hyväkäytöksinen, kohtelias jne. Huvittavaa seurata myös, miten hän aina mukauttaa itsensä pukeutumistyyliä ja harrastuksia, jopa puhetyyliä myöten siihen, mitä uskoo kulloisenkin uuden tyttöystävän häneltä odottavan. Yhteen muutetaan ja kihloihin mennään todella nopeasti, ja sitten alkaakin totuus paljastua. Ja se on karua menoa se. Surullista tässä on, että kuviossa on myös kaksi lasta, jotka on tietysti saatettu alulle siinä alkuhuumassa. Lasten äidit eivät pääse tästä kuviosta eroon ennen lasten täysi-ikäisyyttä, eikä lapset tietysti koskaan, elleivät jossain kohtaa katkaise välejään isään.
Hän sekoittaa myös muiden välejä manipuloimalla ja valehtelemalla takana päin omaa etuaan ajaakseen. Mikään ei ole koskaan hänen syytään, syy on aina muissa. Oma perheeni on pärjännyt hänen kanssaan jotenkin viime vuoteen asti. Kunnes tuli se hetki, kun emme tietyssä asiassa toimineet hänen haluamallaan tavalla, ja mekin päädyimme tähän myllyyn. Mitään välejä ei enää ole, mutta edelleen on menossa manipulointi- ja mustamaalauskampanja meitä kohtaan. Onneksi suurin osa suvusta tietää jo, mikä hän on, joten louskuttakoon suutaan. Harva uskaltaa esim. puolustaa toisia valheita vastaan tai esittää vastaväitteitä, koska tietää mitä siitä seuraa. Helpompaa on kuunnella jutut vaiti.
Tähän en läheskään kaikkea kerro, mutta kyllä, tässäkin tapauksessa monella on "narsisti-ex".
Narsismi on yleisimpiä pään vakavia vikoja. Suomessakin on useita kymmeniä tuhansia narsisteja.
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puute
Lapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
Impulsiivisuus
Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
Valehteleminen
Mustasukkaisuus
Harha-ajatukset
Kuvittelu lain yläpuolella olemisesta
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Hannu Lauerma kertoo narsisteista seuraavaa:
Narsistin itsetunto rakentuu suureellisten fantasioiden varaan.
Kumppanina vaikea. Joskus pinnallista viehätysvoimaa.
Ylimielisyys ja röyhkeys suojelevat ihmisen huonosti rakentuneen itsetunnon erittäin haavoittuvaa ydintä.
Tämä ihmistyyppi ei parane sillä, että heille annetaan jyrkkää palautetta, sanoo Lauerma.
Suuret käsitykset itsestä, saavutusten liioittelu.
Keskittyminen mielikuviin omasta rajattomasta menestyksestä, voimasta, rakkaudesta jne.
Usko omaan ainutlaatuisuuteen. Vain erittäin huomattavat henkilöt ja instituutiot ymmärtävät henkilön itsensä mukaan häntä. “Tällaisen ihmisen on vaikea ottaa apua vastaan hyvältä terveyskeskuslääkäriltä. Hänhän näkee ympärillään vain kyvyttömiä, tyhmiä ihmisiä”, valaisee Lauerma.
Korostuneen ihailun vaatiminen. Kokee ansaitsevansa erityiskohtelua.
Muiden hyväksikäyttö. Empatian puute.
Kateus tai uskomus siitä, että muut ovat kateellisia.
Vierailija wrote:
No eihän nyt tietenkään jokaisen ex mikään narsisti ole. Lapsellista edes noin yleistää. Mutta kyllä niitä yllättävän paljon on. Itselläni on kokemusta ainakin suhteesta narsistiin ja kyllä voin sanoa että se jätti elin ikäiset arvet. Myös työelämässä on vastaan tullut ainakin 5 narsistisia piirteitä omaavaa narsistia. Myös äidilläni on vahvoja narsistisia piirteitä.
Onko se varmaa että ex oli narsisti eikä vika ollut sinussa kun lähdit väärään suhteeseen jossa teidän luonteet eivät sopineet yhteen.
Siis ihan joka paikassa elämässä voi tulla vastaan sellaisia ihmisiä joidenka kanssa ei tule toimeen, siis ei synkkaa kemiat yhtään ja sukulaisissakin on sellaisia.
En minä syytä sellaista narsistiksi jos vaistoan jostain ihmisestä ettei tykkää minusta. En minäkään tykkää kaikista ja sitten koitan vältellä jos vaan mahdollista.
Minulla oli nuorena monia lyhkäisiä suhteita jotka eivät toimineet enkä todellakaan olisi ottanut ensimmäistä vastaantulevaa. Vaikka se kesti ja kesti minua kun haukuttiin jo vanhaksipiiaksi 24-vuotiaana niin silti odottelin sitä oikeeta. Ja se kannatti. Ei ole exiä vaan nykyinen loppuiän nyksä.
Mietitäänpä, jokseenkin jokainen uusi tuttavuutesi on jonkun muun eksä. Joten jokainen uusi tuttavuutesi on tuolla logiikalla siis todennäköisesti narsisti.
Ei ihme että nuo kaupat joista saa ostettua itseviihdytysapuvälineitä on entistä suositumpia nykyään kun kukaan ei uskalla suhteeseen enää kenenkään kanssa, kun laskutaitoiset on laskeneet tuon yhtälön loppuun asti.
Exät muuttuu usein hankaliksi. Kyseessä ei narsismi ole, mutta käsittämätöntä itsekkyyttä, typeryyttä, piheyttä ja hyväksikäyttöä olen lasteni isältä havainnut eron jälkeen. Tuo itsekkyys on ilmennyt kaikkein eniten. Kuulen sen lasteni puheista, vaikka itse en ole exän kanssa ollut yhteydessä viiteen vuoteen.
On oma persoona tietenkin jota hän "jakaa" sen mukaan mihin haluaa yrittää mukautua. Epäaidoimmista sekä pahimmista kehittyy joskus niitä persoonallisuushäiriöisiä. He ovat sitten kieroja sekä pahoja, jos ei ymmärrä, ei näe. Eikä varsinkaan näe jos kieltää aina totuudet ja haluaa vain uskoa hyvään ihmisessä.