Lapsilisät osakkeisiin vai rahastoihin?
Ensimmäinen lapsemme syntyy pian, ja minun ja mieheni on vaikea sopia, sijoitetaanko tulevat lapsilisät osakkeisiin vai rahastoihin. Tarkoituksena on siis kerryttää lapselle mukava pieni pesämuna, josta hän saa 18 vuotta täytettyään kasvattaa itselleen kunnon potin eläkepäiviä varten tai käyttää vaikka asunnon ostamiseen sitten kun sen aika tulee.
Mieheni haluaa ostaa lapselle osakkeita, jotta lapsi saisi paremmat tuotot ja pääsisi samalla kunnolla sijoitusharratuksen makuun. Mieheni pitää itseään hyvänä osakepoimijana, ja pakko myöntää, että hänen oma salkkunsa on voittanut indeksin kirkkaasti jo melkein 10 vuoden ajan.
Tahtoisin kuitenkin pelata enemmän varman päälle ja sijoittaa lapsillisät maailmanindeksiin tai muihin rahastoihin, joissa on laaja hajautus ja alhaiset kulut. Mielestäni rahastojen puolesta puhuu sekin, että niistä ei makseta osinkoja, jotka voi vaikuttaa aikanaan esim. opintotuen, asumistuen ja muiden tukien määrään ties kuinka kauan. Eihän siitä ole mitään varmuutta, tuleeko lapsestamme elämässä menestyvä aikuinen vai päätyykö hän pitkäaikaistyöttömäksi tai hanttihommiin.
Miten saisimme erimielisyyden ratkaistua?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
no osakkeisiin ei juurikaan kannata sitä 100 kerralla sijoittaa. Jos taas tekee sijoituksen kerran vuodessa niin sitten alkaa jo olla järkeä osakkeisiin laittaa. Itse laittaisin kuitenkin noin pienen summan kuitenkin halpaan passiiviseen indeksirahastoon. Vuosiin ei kummoista hajautusta saa. vastaavasti myöhemmin voi salkkua hoitaa ja muttaa osakkeisiin jos haluaa. Tällöin tulee tosin verot voitoista maksuun.
Ihan hyvin voi ostaa kerralla 100 eurolla osakkeita, kunhan valitsee välittäjän, jolla ei ole suurta minimipalkkiota. Esim. Nordeassa palkkio 100 euron osakeostoksesta on 1 euro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no osakkeisiin ei juurikaan kannata sitä 100 kerralla sijoittaa. Jos taas tekee sijoituksen kerran vuodessa niin sitten alkaa jo olla järkeä osakkeisiin laittaa. Itse laittaisin kuitenkin noin pienen summan kuitenkin halpaan passiiviseen indeksirahastoon. Vuosiin ei kummoista hajautusta saa. vastaavasti myöhemmin voi salkkua hoitaa ja muttaa osakkeisiin jos haluaa. Tällöin tulee tosin verot voitoista maksuun.
Ihan hyvin voi ostaa kerralla 100 eurolla osakkeita, kunhan valitsee välittäjän, jolla ei ole suurta minimipalkkiota. Esim. Nordeassa palkkio 100 euron osakeostoksesta on 1 euro.
eli 1%. Joka on suhteessa melkoisen paljon osaketransaktiosta. Ja satasella ostettaessa käytännössä se summa jää usein alle sataseen (esim 60 euroon) ja saa vain yhden osakkeen.
Vierailija kirjoitti:
Osoitit juuri tietämättömyytesi. Joissain pankeissa on 1% kulukatto osakeostoille, joten niistä voi aivan hyvin ostaa vaikka yhden ainoan senttiosakkeen kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät on tarkoitettu tukemaan lapsesta aiheutuvia kuluja. Miksi minun pitäisi maksaa veroa, jolla sinä katat lapsesi sijoitukset? Lapsilisäjärjestelmä on pahasti viksallaan
Niinpä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli 1%. Joka on suhteessa melkoisen paljon osaketransaktiosta. Ja satasella ostettaessa käytännössä se summa jää usein alle sataseen (esim 60 euroon) ja saa vain yhden osakkeen.
Jos sijoittaa satasen kuussa ja saa ensimmäisenä kuukautena ostettua yhden 60 euroa maksavan osakkeen, seuraavassa kuussa niitä saa ostettua 2. Mikä siinä on mielestäsi ongelmana?
Ei jumalauta!!! Minä lapseton maksan veroistani joka kuukausi teille sijoitusrahaa.
Äänestän välittömästi ensi vaaleissa sitä kansanedustajaa, joka ottaa lapsilisän pois teidän kaltaisilta.
Eikö voisi nyt ostaa rahalla lapselle vaatteita ja sitä mitä vauva tarvitsee nyt ja miettiä vaikka 5 vuoden jälkeen uudelleen josko silloin alkaisi sijoittaa? Tämä hullu maailmantilanne kun voi kallistua vielä ikävämpään suuntaan, rahan arvo nollautua ja sitten ei ole mitään iloa lapselle säästöön sijoitetusta varallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
20€/kk esim. Kuluttomaan Nordnet indeksirahastoon niin 20 vuoden kuluttua siellä on 10000€. Kiva pesämuna lapselle ja noin pienellä panostuksella 👍
Siinä voi käydä niinkin, että 20 vuoden päästä siellä ei ole edes tonnia. Ja juuri silloin, keskellä romahduksen pohjia, sekin vähä on pakko nostaa pois ja käyttää elämiseen, koska toimeentulotukea ei myönnetä ennen kuin sijoitukset on syöty viimeistä senttiä myöten.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät on tarkoitettu tukemaan lapsesta aiheutuvia kuluja. Miksi minun pitäisi maksaa veroa, jolla sinä katat lapsesi sijoitukset? Lapsilisäjärjestelmä on pahasti viksallaan
Mitä sinulle on väliä, sijoitanko minä lapsilisiä ja ostan palkallani vaippoja, vai ostanko vaipat lapsilisillä ja sijoitan omaa palkkaani?
Mulla on kolme lasta ja pieni palkka. Voisin joka kuukausi pistää ne lapsilisät vaikka nätteihin lastenvaatteisiin, kuten moni tuttuni tekee. Mutta mun harrastukseni on säästäminen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät voidaan poistaa kunhan verotusta kevennetään rankasti. Verotus Suomessa on laillistettu ryöstö ja jokainen tulonsiirto takaisinpäin tasoittaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
no osakkeisiin ei juurikaan kannata sitä 100 kerralla sijoittaa. Jos taas tekee sijoituksen kerran vuodessa niin sitten alkaa jo olla järkeä osakkeisiin laittaa.
Voisitko kertoa, mihin väitteesi peustuu? Kuinka paljon kuluissa säästää, jos sijoittaa 1200 euroa kerralla sen sijaan että sijoittaisi 100 euroa 12 kertaa vuoden aikana? Kuinka paljon tuottoja sinä aikana menettää, kun makuuttaa lapsilisiä tilillä enimmillään 11 kuukautta sen sijaan että laittaisi rahat heti tuottamaan?
Vierailija kirjoitti:
Eikö voisi nyt ostaa rahalla lapselle vaatteita ja sitä mitä vauva tarvitsee nyt ja miettiä vaikka 5 vuoden jälkeen uudelleen josko silloin alkaisi sijoittaa? Tämä hullu maailmantilanne kun voi kallistua vielä ikävämpään suuntaan, rahan arvo nollautua ja sitten ei ole mitään iloa lapselle säästöön sijoitetusta varallisuudesta.
Maailma on niin hullu, että eihän sitäkään tiedä, maksetaanko lapsilisiä viiden vuoden päästä. Joten sikäli se kivojen vaatteiden ostelu vauvalle, joka ei vaatteista mitään tajua, on kaikkein hölmöin ratkaisu. Minä makuutan lasteni rahoja tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osoitit juuri tietämättömyytesi. Joissain pankeissa on 1% kulukatto osakeostoille, joten niistä voi aivan hyvin ostaa vaikka yhden ainoan senttiosakkeen kerralla.
Yhden prosentin kulu on hirvittävä. Ja satasen ostoilla ei hääppöistä hajautusta tehdä. Ja ehkäpä tiedän jotain osakkeista kun kerta olen niitä omistanut jo yli 30 vuotta ja niissä on kiinni satoja tuhansia. Tänä vuonnakin olen lisännyt osakkeita noin 3000 eurolla kuukaudessa. Kyllä 1% kulu on hirvittävä.
Vierailija kirjoitti:
Olen hieman eri mieltä. Tässä vaikuttaa paljon se, että missä rahat on sijoitettuna. Perinteisen pankin (Nordea, OP, mitä näitä nyt on) kautta en ikinä lähtisi muutenkaan sijoittamaan niiden törkeiden kustannuksien takia. En tiedä onko Suomessa toimivia välitysfirmoja muita kuin Nordnet? Jos on niin katselee niiden kautta edullisinta vaihtoehtoa. Ostaa sitten niitä osakkeita. Suomen välityskuluja Nordnetisdä en myöskään tiedä, joten en osaa siihenkään sanoa. Saatika verotukseen. Mutta olen erimieltä, osakkeita kannattaa ostaa heti kun on varaa edes yhteen. Joka ikinen osake maksaa itsensä luultavasti takaisin pitkällä aikavälillä. Fonder on siitä kätevä, että sinne ei tarvitse kuin laittaa ja unohtaa. Osakkeita saattaa joutua hoitamaan sen verran, että seuraa uutisia.
Mies voittaa indeksit reippaasti vuodesta toiseen, niin olette miljardöörejä ennen kuin lapsi on 18. Ihan sama, mihin sen satasen laitatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hieman eri mieltä. Tässä vaikuttaa paljon se, että missä rahat on sijoitettuna. Perinteisen pankin (Nordea, OP, mitä näitä nyt on) kautta en ikinä lähtisi muutenkaan sijoittamaan niiden törkeiden kustannuksien takia. En tiedä onko Suomessa toimivia välitysfirmoja muita kuin Nordnet? Jos on niin katselee niiden kautta edullisinta vaihtoehtoa. Ostaa sitten niitä osakkeita. Suomen välityskuluja Nordnetisdä en myöskään tiedä, joten en osaa siihenkään sanoa. Saatika verotukseen. Mutta olen erimieltä, osakkeita kannattaa ostaa heti kun on varaa edes yhteen. Joka ikinen osake maksaa itsensä luultavasti takaisin pitkällä aikavälillä. Fonder on siitä kätevä, että sinne ei tarvitse kuin laittaa ja unohtaa. Osakkeita saattaa joutua hoitamaan sen verran, että seuraa uutisia.
Tiedätkö yhtään mistä puhut? Esim. Nordealla ei todellakaan ole törkeitä kuluja, jos sijoittaa pohjoismaisiin osakkeisiin. Niiden osto- ja myyntikuluissa on 1% kulukatto, ja säilytys on ilmaista jos tekee edes yhden kaupan vuosineljänneksen aikana.
Ilmiselvä provo koko aloitus. Asian muotoiltu aiheuttamaan mielipahaa muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no osakkeisiin ei juurikaan kannata sitä 100 kerralla sijoittaa. Jos taas tekee sijoituksen kerran vuodessa niin sitten alkaa jo olla järkeä osakkeisiin laittaa.
Voisitko kertoa, mihin väitteesi peustuu? Kuinka paljon kuluissa säästää, jos sijoittaa 1200 euroa kerralla sen sijaan että sijoittaisi 100 euroa 12 kertaa vuoden aikana? Kuinka paljon tuottoja sinä aikana menettää, kun makuuttaa lapsilisiä tilillä enimmillään 11 kuukautta sen sijaan että laittaisi rahat heti tuottamaan?
no siinä että sijoittamalla 12 x 100 euroa maksat nordean hinnaston mukaan palkkioita 12 euroa, ja sijoittamalla 1x1200 maksat 8 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no siinä että sijoittamalla 12 x 100 euroa maksat nordean hinnaston mukaan palkkioita 12 euroa, ja sijoittamalla 1x1200 maksat 8 euroa.
Niin, säästää neljä euroa palkkioissa mutta samalla menettää sen tuoton, joka näille kuukausittain ostetuille osakkeille olisi saanut vuoden aikana.
Puhutaan nyt alle satasesta kuussa. Ei sillä osakkeita vielä kannata ostaa ellei kerrytä isompaa pottia. Käsittelymaksu on korkea per osto. Omalle menee rahastoihin, lisäksi sinne menee mummoltakin jonkin verran. Ekaluokkalaisella on nyt kymppitonni.