Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohta jään eläkkeelle ja on aika suunnata: Olen saanut elämältä kaiken, hyvän työn, oman ison omakotitalon, upean ja komean miehen ja maailman ihanimman perheen. Kaiken tuon olen saanut samaan aikaan, kun monelle luokkatoverille jäi vain luu käteen.

Vierailija
09.10.2022 |

Kaikessa, mihin olen ryhtynyt, olen onnistunut. Yliopistoaikana hakeuduin heti lääkäri- ja ekonomimiesten seuraan, koska ymmärsin, että kaltaiseni humanisti tarvitsee vastapainoa. Ja niinhän sieltä löytyi mies hienosta suvusta, jolla on paljon varallisuutta. Työ järjestyi tämän sivun suhteilla. Rahaa tuli molemmille hyväpalkkaisista töistä ja pian ostettiin iso omakotitalo. Perustettiin perhe ja oltiin koko ajan onnellisia. Tiedettiin, että pystyttäisiin tarjoamaan lapsille hyvä elämä. Niin paljon olen saanut elämältä. Niin paljon, kun olen ollut sosiaalisesti fiksu.

Moni koulussa ja jopa yliopistossa samaan aikaan opiskellut on jäänyt vailla mitään saavutuksia elämässä. Osa asuu jopa eläkeiän kynnyksellä vielä vuokralla! Osa on katkera, jokunen jopa minulle. Eivät voi samaistua onneeni vaan sanovat saaneeni asioita mieheni kautta. Entä sitten, miksen en saisi varmistaa hyvää elämää itselleni? Sosiaalinen kyvykkyyteni on pitänyt perheeni koossa ja onnellisena. Niin monelle muulle luokkatoverille on jäänyt kuitenkin vain luu käteen. Ei osattu elää siten, että oltaisiin osattu tehdä joku muu tai edes itsensä onnelliseksi.

Hyvä eläke, parempi kuin monen palkka, odottaa minua kuukauden päästä. Aiomme matkustella ja nauttia elämästä. Olen saanut elämältä kaiken, mitä olen halunnut. Kaiken.

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas provosoivasti kirjoitettu aloitus, mutta aiheeseen liittyen: se on ihan totta, että sosiaaliset taidot vievät ihmistä pidemmälle kuin mikään.

Olen itse myös tällainen ns. sosiaalinen menestyjä. En ole kovin fiksu, jouduin tekemään akateemisen tutkinnon eteen huomattavasti keskimääräistä enemmän töitä. En ole kuvankaunis, laittautuneena parhaimmillaan ehkä sievähkö. Mutta aloin kehittämään sosiaalisia taitojani tietoisesti jo teininä ja suunnilleen kaikki mitä minulla on elämässäni on jollain tapaa seurausta siitä, että minulla on taito saada ihmiset tuntemaan olonsa rennoksi ja luontevaksi kanssani.

Jossain kolmikymppisen tienoilla havahduin siihen, että olen aidosti ns. "Suosittu" vaikka sanan käyttäminen aikuisesta tuntuu todella oudolta. Minulla on paljon ystäviä ja tuntuu että ovista ja ikkunoista tulvii ihmisiä jotka haluaisivat ystävystyä kanssani. Sinkkuaikoina en koskaan menestynyt virtuaalideittimaailmassa koska ulkonäköni ei herätä huomiota mutta reaalimaailmassa kumppaniehdokkaita riittää.

Olen jotenkin omaksunut sympaattisen, lämpimän ja hauskan ihmisen "auran", joka ei ole uhka eikä aiheuta ihmisissä kateutta mutta ei myöskään alaspäin katsomista.

Sosiaalisten taitojen merkityksestä elämässä menestymisen saralla pitäisi puhua enemmän. Ne ovat kuitenkin kaikkien kehitettävissä ja niiden painoarvo on valtava.

Omat tulosi vs miehesi tulot?

Vierailija
122/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen saanut elämältä huomattavasti enemmän kuin olin odottanut. Mutta eläkkeelle on vielä matkaa yli 10 vuotta, jos elän siihen asti. Jos kuolen huomenna, niin voin kuolla tyytyväisenä, koska olen elänyt rikkaan ja hyvän elämän ja lapsellani menee hyvin. Mitä muuta elämältä voisi toivoa kuin täyttä elämää loppuun asti eli että kuolema olisi mahdollisimman nopea ja kivuton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, joku kateellinen läheinen on nyt keksinyt provon. 

Vierailija
124/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei osattu elää siten, että oltaisiin osattu tehdä joku muu tai edes itsensä onnelliseksi."

Tuossa on kyllä järkeä. Ihan tuloista riippumatta onnellisuudessa on kyse myös elämisen taidosta. Vastoinkäymisiinkin voi suhtautua niin monin tavoin.

Vierailija
125/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävetkää!

Solvaatte 65 vuotiasta vanhusta.

Kukaan ei ole kateellinen mummolle ,

Vaikka olisi miten rikas.

Vanhainkoti on parin vuoden päässä.

Tena mainoksia tulvii sähköpostiin.

Minä olen köyhä nuori ja kaunis:)

Vierailija
126/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi aloittaja kirjoittaa sellaisen haavetarinan siitä miten olisi toivonut elämänsä menneen.

Vierailija
127/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut! Olet totisesti osannut elää oikein!

Vierailija
128/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut avaajalle! Olet saanut elää hyvän elämän. Siinä sinua on auttanut lahjaksi saamat kyvyt ja ominaisuudet sekä se, että asiat ovat loksahtaneet hyvin paikalleen. Saat olla kiitollinen ja onnellinen. 

Ylä- ja alapeukutuksen suhde kertoo ainakin palstan lukijoiden, jos ei suomalaisten kauteudesta. Alapeukuttajia on 80%, se on siis kateellisten määrä. Kirjoituksessasi ei ollut mitään muuta perustetta alapeukutukselle. Jossakin sivistyneessä valtiossa olisit varmasti saanut 80% yläpeukkuja. Ehkä siis parasta mitä voit tehdä, on muuttaa vaikka Espanjaan. 

Vierailija
129/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Erosin huonosta avioliitosta jossa ex oli lähinnä pelkkä lokki ja muutenkin patalaiska sekä itsekeskeinen. Toki lasteni äiti, joten koitin sietää sitä viimeiset 15 vuotta, pelkästään vaan sen takia. Nyt olen oman elämän herra ja lapset on aikuisia. Talous on kunnossa ja elämä tasapainossa. Ei velkoja ja kaksi omistusasuntoa.

Nyt voin tulla ja mennä täysin omien halujen mukaan. Matkustelen, harrastan kaikkea mistä pidän, elän avoimessa parisuhteessa, ja vailla mitään sitoumuksia.

5 vuoden päästä hyppään oravanpyörästä pihalle, ja 8 vuoden päästä alkaa se virallinen eläkeikä.

Niitä päiviä tässä nyt vaan odotellessa.

Vierailija
130/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ap:n työpaikalle. Vihdoinkin pääsevät hänestä eroon. 

Vierailija
131/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut avaajalle! Olet saanut elää hyvän elämän. Siinä sinua on auttanut lahjaksi saamat kyvyt ja ominaisuudet sekä se, että asiat ovat loksahtaneet hyvin paikalleen. Saat olla kiitollinen ja onnellinen. 

Ylä- ja alapeukutuksen suhde kertoo ainakin palstan lukijoiden, jos ei suomalaisten kauteudesta. Alapeukuttajia on 80%, se on siis kateellisten määrä. Kirjoituksessasi ei ollut mitään muuta perustetta alapeukutukselle. Jossakin sivistyneessä valtiossa olisit varmasti saanut 80% yläpeukkuja. Ehkä siis parasta mitä voit tehdä, on muuttaa vaikka Espanjaan. 

Onko kaikilla 80% todella kyse kateudesta vai osalla jopa vastareaktiosta ap:n aika provosoivaan itsensä korottamiseen muiden yläpuolelle?

Kaikki eivät halua elämältään samoja asioita ja ovat ihan tyytyväisiä elämäänsä. Jos itse kertoisin olevani tuloissani alempaa keskiluokkaa, lapseton, avomies ja vuokrakaksio edullisesta säätiökämpästä sekä sijoitussalkku ja työ, mistä todella pidän ja etuudet, joiden eteen ei tarvitse tehdä työtä.

Huomasitko muuten, että oma elämäni ei vastaa ap:een onnea ja minäkin olen hyvin onnellinen omassa elämässäni, jonka olen itselle luonut.

Jos tarkoitus oli tuoda esille hyviä sosiaalisia taitoja, ne ovat tärkeitä. Niiden avulla loin oman arkeni ilman taloudellisia sidoksia toiseen ihmiseen, mikä itselleni ei olisi missään tapauksessa vaihtoehto. Toisille on, mutta ei se herätä itsessäni kateutta. En myöskään vertaa itseäni omiin ikätovereihin. Toivon, että he ovat löytäneet oman tapansa kokea elämänsä merkitykselliseksi ja sellaiseksi, mitä he halusivat.

Vierailija
132/147 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ap lääkkeet!

133/147 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävetkää!

Solvaatte 65 vuotiasta vanhusta.

Kukaan ei ole kateellinen mummolle ,

Vaikka olisi miten rikas.

Vanhainkoti on parin vuoden päässä.

Tena mainoksia tulvii sähköpostiin.

Minä olen köyhä nuori ja kaunis:)

Eihän 65 vuotias ole vanha kun minäkään en ole nyt 77 vuotiaana. Olen hyväkuntoinen, hallitsen itseäni ja omaisuuttani.

Ei tämä hullumpaa ole vaikka tietenkin parempi olla nuori ja terve kuin vanha ja sairas, tämä minun vaihtoehto on toiseksi paras vanha ja terve.

Vierailija
134/147 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa sulle.

Mitä olet itse tehnyt niiden eteen, joilla on mennyt huonommin kuin sinulla? Millä tavalla olet yrittänyt auttaa ja tukea vähemmän onnekkaita ja menestyneitä?

Vai istutko vain kehumassa, miten mahtava olet kun olet saanut kaiken mitä halusit? Siltä nimittäin kuulostaa. Ei ole ihme, jos toiset eivät jaksa olla iloisia puolestasi, jos hehkutat itserakkaasti itseäsi koko ajan. 

Liian helppo elämä tekee ihmisestä itsekkään ja epäempaattisen. Niin tuntuu käyneen myös sinulle. 

Vierailija
135/147 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jotkut asuvat jopa vuokralla lähellä eläkeikää"...

No omat vanhempani asuvat 75-vuotiaina vuokralla, vaikka olisi varaa omaankin. He eivät halua jättää meille lapsille vaivoiksi taloa pikkupaikkakunnalla, koska siellä talon myyminen on vaikeaa. Asumme kaikki kaukana tältä paikkakunnalta, ja joutuisimme vaan maksamaan kuluja ränsistyvästä talosta, jota kukaan ei halua. Ja ihan hyvä että ovat ottaneet tämän kannan. Ei tarvitse sitten myöskään jaksaa jatkuvasti kunnostaa ja rempata omaa kotia.  

Asiat eivät ole niin yksinkertaisia kuin sinä tunnut luulevan. Tyypillistä niille, jotka ovat saaneet kaiken ja luulevat olevansa parempia ihmisiä. 

Vierailija
136/147 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä sama tylsä jankutus: jos et tykkää tästä itseään hehkuttavasta narsistista, olet vain kateellinen. Rikkaat ja menestyneet ihmiset ovat ilmeisesti kaiken arvostelun yläpuolella, eikä muilla ole oikeutta arvostella heitä, tai leimataan kateelliseksi.

Pitäisi olla iloinen ventovieraan ihmisen onnesta ja yläpeukuttaa. Miksi? 80 prosenttia koki tämän kommentin joko ei-kiinnostavana, ärsyttävänä tai huonosti kirjoitettuna. Eiköhän siihen mahdu ei-kateellisiakin joukkoon. 

Vierailija
137/147 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko elämässäsi kuitenkin jotain vialla? Miksi sulle on niin tärkeää tulla anonyymille palstalle hehkuttamaan onneasi ja valittamaan, kun toiset eivät arvosta sitä? Voisiko sittenkin olla, että olet saanut kaiken mutta jotain jäi puuttumaan, ehkä jotain mitä et osaa määritellä etkä tiedä voitko sitä koskaan saavuttaa?

Yleensä ihminen on onnellisin juuri silloin, kun elämä on ollut vaikeaa ja koetellut, ja siitä on päässyt nousemaan hyvään oloon ja tyytyväisyyteen. Eikä silloin kun on saanut kaiken, kaiken, mitä on ikinä halunnut. 

138/147 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: "Kaikessa, mihin olen ryhtynyt, olen onnistunut."

Ei kai kukaan sentään ihan kaikessa ole onnistunut?

On hyvä olla kiitollinen Jumalalle siitä mitä on saanut. Ei kaikki ole omien viisaiden valintojen ansiota, vaan suurelta osalta menestyksen mahdollistaneet olosuhteet ovat Jumalan lahjaa, esim. terveys.

Vierailija
139/147 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikilla 80% todella kyse kateudesta vai osalla jopa vastareaktiosta ap:n aika provosoivaan itsensä korottamiseen muiden yläpuolelle?

Kaikki eivät halua elämältään samoja asioita ja ovat ihan tyytyväisiä elämäänsä. Jos itse kertoisin olevani tuloissani alempaa keskiluokkaa, lapseton, avomies ja vuokrakaksio edullisesta säätiökämpästä sekä sijoitussalkku ja työ, mistä todella pidän ja etuudet, joiden eteen ei tarvitse tehdä työtä.

Huomasitko muuten, että oma elämäni ei vastaa ap:een onnea ja minäkin olen hyvin onnellinen omassa elämässäni, jonka olen itselle luonut.

Jos tarkoitus oli tuoda esille hyviä sosiaalisia taitoja, ne ovat tärkeitä. Niiden avulla loin oman arkeni ilman taloudellisia sidoksia toiseen ihmiseen, mikä itselleni ei olisi missään tapauksessa vaihtoehto. Toisille on, mutta ei se herätä itsessäni kateutta. En myöskään vertaa itseäni omiin ikätovereihin. Toivon, että he ovat löytäneet oman tapansa kokea elämänsä merkitykselliseksi ja sellaiseksi, mitä he halusivat.

Avaaja ei nostanut itseään muiden yläpuolelle. Vain kateus tulkitsee avausta niin. Hän nimenomaan kertoi, millainen elämä on tehnyt hänet onnelliseksi, mutta toi esille ennen kaikkea sitä, että kaikki on mennyt nappiin tavalla, josta hän on itse unelmoinut. Hän ei kyseenalaistanut eri tavoin valitsevien onnea. 

Vierailija
140/147 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä sama tylsä jankutus: jos et tykkää tästä itseään hehkuttavasta narsistista, olet vain kateellinen. Rikkaat ja menestyneet ihmiset ovat ilmeisesti kaiken arvostelun yläpuolella, eikä muilla ole oikeutta arvostella heitä, tai leimataan kateelliseksi.

Pitäisi olla iloinen ventovieraan ihmisen onnesta ja yläpeukuttaa. Miksi? 80 prosenttia koki tämän kommentin joko ei-kiinnostavana, ärsyttävänä tai huonosti kirjoitettuna. Eiköhän siihen mahdu ei-kateellisiakin joukkoon. 

Positiivinen ihminen on onnellinen toisen puolesta. Kateus on luonnevika, liittyen usein myös muihin luonnevikoihin. Silloin kadehtii myös muiden onnea, vaikkei itse edes haluaisia samanlaista elämää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme