Auttaako glukosamiini nivelrikkoon?
Kommentit (29)
Glukosamiini saattaa helpottaa alkuvaiheessa kuten hyaloroni myös.
Niillä ei juuri ole haittoja. Eläimille tarkoitettu glykosamiini on myös halpaa, ostin eläintarvikeliikkeestä aikoinaan. Hevosille ja koirille se on kai käypä lääke. Hyaluroni-injektiot ovat hintavia, jotkut kokevat saavansa apua niistä, ja ne saattavat toimia lievässä nivelrikossa.
Itse kokeilin nouta aikoinaan, glykosamiini tuntui helpottavan kunnes ei enää helpottanut nivelrikon pahennettua.
Kortisoni suoraan niveleen saattaa helpottaa useita kuukausia. Minulla on joskus auttanut, muissa nivelissä se on ollut tehokkaampaa.
Inkiväärit, ruusunmarjat & gurkmeja kannattanee kokeilla - ihmeparantumista ei kannata odottaa.
Kipu saattaa olla myös tulehduksellista (inflammatorista) ja jos tulehduskipulääkkeet helpottaa, niin ruokavaliota voi säätää tulehdusta torjuvammaksi. Mikä se sitten onkaan on kovin henkilökohtaista, eli ei pidä yleistää jonkun muun kokemusta. Tulehduskipulääkkeitä ei pidä käyttää pitkäaikaisesti - itselleni muodostui yliherkkyys niitä kohtaan ja enää en voi ottaa niitä yhtään.
Läskeistään ja etenkin sisäelinrasvasta on syytä hankkiutua eroon muutenkin kuin painon vuoksi.
Minulle glukosamiini on ollut suureksi avuksi. Käsien nivelrikko on ollut välillä niin kivulias, että en pystynyt ajamaan autoa. Glukosamiini ei tehoa heti, vaan vasta useamman viikon käytön jälkeen huomaa tehon. Yritin olla ilman, mutta kivut palasivat, ja helpottivat jälleen kun aloitin kapselien syönnin uudelleen.
Jos on diabetes, kannattaa ottaa huomioon että glukosamiini nostaa verensokeria.
Tutustu eläinlääkinnän puolelta nivelrikon hoitoon (koirat ja hevoset), siellä puolella on runsaammiin tietoa ja keinoja sen hoitoon ja tietoa erityisesti yrttien ja luontaistuotteiden käyttöön.
Kokemustietoa löytyy esim. Facebook-ryhmistä myös eläinten nivelrikkoryhmistä.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile inkivääriä ja kurkumaa niistä sain itse avun. Syön joka päivä inkivääriä ja sen lisäksi Tolosen nivelamin valmistetta jossa on myös inkivääriä mutta myös muuta. Aikaisemmin oli pahat kivut polvessa ja nivelissä mutta ei enää. Kivut tulee kyllä takaisin jos olen viikonkin syömättä noita. Varsinkin inkivääri jo yksistään auttaa todella paljon.
Missä muodossa syöt inkivääriä? Olen kuullut paljon positiivista siitä. Itse ostin luomu-inkivääriä ja ajattelin keittää siitä teetä.
Hyaluronihappopistos (Arhtrovisk tms?) niveleen auttoi muutaman vuoden, lopulta tekonivel ainoa vaihtoehto. Siihen loppui kivut!
Miten tuollainen pistos annetaan, onko potilas ihan hereillä ja tolkuissaan? Mahtaa sattua! En tiedä uskaltaako jos olisi mahdollisuus jos ei saa vähintään jotain rauhoitusta.
Ihan ok juttu, jos selviää hammaslääkärin puudutuspiikeistä niin selviää tuosta. Lääkärin vastaanotolla annettiin, lääkäri etsi ultraäänilaitteen avulla oikean pistoskohdan. Ei hirveästi sattunut, varauduin itse etukäteen ja otin särkylääkettä (jota muutenkin käytin nivelrikkoon) noin tuntia ennen toimenpidettä. Minulle tuota laitettiin vuosien aikana yhteensä neljä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyaluronihappopistos (Arhtrovisk tms?) niveleen auttoi muutaman vuoden, lopulta tekonivel ainoa vaihtoehto. Siihen loppui kivut!
Oliko vaikea toipua leikkauksesta?
Minulla leikattiin olkapää, toipuminen on pitkä prosessi kun leikkauksen jälkeen piti olla 6 viikkoa käsi kantositeessä ja sitä ei saanut käyttää. Sen jälkeen kuntoutetaan liikeratoja ja lihasvoimaa. Itse nivelkipu on poissa, mutta muut kudokset kipeytyvät jumpatessa. Kuntoutus on vielä kesken ja sairaslomaa takana 4 kk.
Miten tuollainen pistos annetaan, onko potilas ihan hereillä ja tolkuissaan? Mahtaa sattua! En tiedä uskaltaako jos olisi mahdollisuus jos ei saa vähintään jotain rauhoitusta.