Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelu on hankalaa pitkän tauon jälkeen

Vierailija
08.10.2022 |

Aloitin työttömänä opiskelun ja nyt pari kuukautta olen jotenkin päässyt opinnoissa etenemään. Tällä viikolla hieman loppui jaksaminen ja meni yksi deadline pitkäksi.

Miten hommata opiskelutaidot, kun ei niitä näytä enää olevan näin yli kymmenen vuoden tauon jälkeen? Miten olla itselleen armollinen, jos ei kaikki onnistukaan?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itsellesi rutiini. Tee edes jotain joka päivä. Elä ole itsellesi liian ankara.

Vierailija
2/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla tietyt ajat jotka pyhität täysin ja kokonaan vain opiskelulle? Hyvä rutiini auttaa aika pitkälle, varsinkin jos on aiemmin elänyt aikataulusta vapaata elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla tietyt ajat jotka pyhität täysin ja kokonaan vain opiskelulle? Hyvä rutiini auttaa aika pitkälle, varsinkin jos on aiemmin elänyt aikataulusta vapaata elämää.

Kyseessä on etäopiskelu eli melko aikatauluvapaata on. Kursseilla on deadlineja, mutta muuten saa valita miten opiskelee. Siksi suurin ongelma onkin tuo pitkittynyt aikatauluvapaa elämä. Hankala potkia itseänsä tekemään, kun ei ole tottunut siihen. Helppo vain olla huomioimatta juttuja, kun ne ovat siellä internetissä eivätkä siten niin todellisia.

ap

Vierailija
4/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin lapsi sanoi aikoinaan kun tuli koulusta että "paskahommat ensin, sitten voi tehdä mitä huvittaa".

Joo, ja on nyt ihan hyvin menestynyt ihminen!

Eli, teet silloin kun susta parhaimmalle tuntuu ja sitten jatkat muuta elämää!

Vierailija
5/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin yliopistossa Amis taustalla 40v. On ollut vaikeaa ja just näkee sen miten ne jolla on opiskelutaitoja pääsee paljon helpommalla. Minua on auttanut omat asettamani deadlinet ja niissä pysyminen. Sitkeästi vain teen. Nelosta ja vitosta on tippunut. Tsemppiä, kyllä opiskelutaidot aikuisenakin kehittyy

Vierailija
6/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverin lapsi sanoi aikoinaan kun tuli koulusta että "paskahommat ensin, sitten voi tehdä mitä huvittaa".

Joo, ja on nyt ihan hyvin menestynyt ihminen!

Eli, teet silloin kun susta parhaimmalle tuntuu ja sitten jatkat muuta elämää!

Osaisinpa ajatella noin.

Ehkä kyseessä on siis asennekysymys.

ap

Vierailija
7/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin yliopistossa Amis taustalla 40v. On ollut vaikeaa ja just näkee sen miten ne jolla on opiskelutaitoja pääsee paljon helpommalla. Minua on auttanut omat asettamani deadlinet ja niissä pysyminen. Sitkeästi vain teen. Nelosta ja vitosta on tippunut. Tsemppiä, kyllä opiskelutaidot aikuisenakin kehittyy

Kiitos. Kai sitä täytyy vain sitkeästi mennä eteenpäin vaikka välillä tulee takapakkia. Ja hyväksyä se, että joskus ei pääse kaikkea ekalla kertaa läpi.

ap

Vierailija
8/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdoton numero 1 on päivän rutiinit. onnistut ja jaksat kun pidät kiinni rutiinit.Opetele ottamaan aikasi haltuun rutiineiden myötä. Silloin sinulle jää aikaa harrastaa jotain ja ulkoilla, saat myös unirytmin..

Vierailija
9/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdoton numero 1 on päivän rutiinit. onnistut ja jaksat kun pidät kiinni rutiinit.Opetele ottamaan aikasi haltuun rutiineiden myötä. Silloin sinulle jää aikaa harrastaa jotain ja ulkoilla, saat myös unirytmin..

Huomasin tämän, kun meillä oli yksi luento kello 8 aamulla. Olin tottunut vain lyömään herätyskellon pois ja jatkamaan unia. Nytkin vanhasta tottumuksesta tein näin ja jäi luento väliin. 

ap

Vierailija
10/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin tämän, kun meillä oli yksi luento kello 8 aamulla. Olin tottunut vain lyömään herätyskellon pois ja jatkamaan unia. Nytkin vanhasta tottumuksesta tein näin ja jäi luento väliin. 

ap

No tuossahan se vastaus on. Eli pitää muuttaa tottumuksia. Pääkopasta kiinni.

Vierailija
11/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

A) Laitat 3 kelloa soimaan

B) Laitat kellon kävelymatkan päähän

Vierailija
12/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadi itsellesi aikataulut siten, mitä pitää milläkin viikolla tehdä ja jaa sitten työt päiville. Etkä luovuta ennen kuin tavoitteet saavutettu. Tämä on aina auttanut minua, vaikka olen laiskuuteen taipuva. Lisäksi jää aikaa muille asioille.

Vierailija
13/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Det finns en orsak till att saker i livet bör göras i en viss ordning.

Vierailija
14/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kyllä. Varmaan aloitusvaikeuksia. Onneksi ei kovin montaa ole tuollaista tapahtumaa ollut.

ap

Vierailija
15/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laadi itsellesi aikataulut siten, mitä pitää milläkin viikolla tehdä ja jaa sitten työt päiville. Etkä luovuta ennen kuin tavoitteet saavutettu. Tämä on aina auttanut minua, vaikka olen laiskuuteen taipuva. Lisäksi jää aikaa muille asioille.

Tuolla tavalla se pitäisi tehdä. Hankalaa on mulla se aloittaminen hommissa. Aina jos pääsen hommiin kiinni niin saan paljon aikaiseksi. Mutta jos vain siirrän niitä eteenpäin niin saatan jättää tekemättä.

ap

Vierailija
16/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että vika on opiskelutaidoissa sinänsä vaan siinä, että et halua lähteä pois mukavuusalueeltasi. Työttömänä ollessa sai "tehdä mitä huvittaa", mutta opiskelijan pitää olla itseorganisoituva ja tehokas ja aikaansaava. Asenneongelma siis, kuten aikaisempi kirjoittaja jo totesi. 

Vierailija
17/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aloitin pitkän työttömyyden jälkeen opiskelut yliopistossa. Aluksi oli vaikeaa saada itsensä tekemään ja olin ihan oikeastikin väsynyt. Ensimmäisen palautettavan tehtävän jälkeen on ollut paljon helpompaa ja jatkuvasti on pitänyt olla tekemässä kirjallisia tai lukemassa ja jopa joudun päättämään, että kokonainen lepopäiväkin on tarpeen.

Vierailija
18/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että vika on opiskelutaidoissa sinänsä vaan siinä, että et halua lähteä pois mukavuusalueeltasi. Työttömänä ollessa sai "tehdä mitä huvittaa", mutta opiskelijan pitää olla itseorganisoituva ja tehokas ja aikaansaava. Asenneongelma siis, kuten aikaisempi kirjoittaja jo totesi. 

Saatatte olla oikeassa. Tässä on vielä sekin pointti, että etäopiskeluissa on helppo olla poissaoleva ja jättää tekemättä. Niin sanotussa perinteisessä opiskelussa se olisi hankalampaa, kun pitää käydä siellä koulussa.

Kieltämättä työttömänä olen tottunut helppouteen ja hankala muuttaa sitä elintyyliä. Varsinkin kun heti pitää olla satasella mukana ja tekemässä.

ap

Vierailija
19/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin aloitin pitkän työttömyyden jälkeen opiskelut yliopistossa. Aluksi oli vaikeaa saada itsensä tekemään ja olin ihan oikeastikin väsynyt. Ensimmäisen palautettavan tehtävän jälkeen on ollut paljon helpompaa ja jatkuvasti on pitänyt olla tekemässä kirjallisia tai lukemassa ja jopa joudun päättämään, että kokonainen lepopäiväkin on tarpeen.

Onnea opintojen aloitukseen!

Oletko silti kyennyt kaiken vaadittavan suorittamaan ja pysynyt aikatauluissa mukana?

ap

Vierailija
20/29 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eli joo, niinkuin se lapsi sanoi, "paskahommat " ensin

Tsemppiä, kyllä se siitä!