Miksi en ole jäänyt tupakkaan koukkuun?
Olen poltellut tupakkaa parin kuukauden ajan n. 5 tupakkaa päivässä. Viime viikolla ajattelin etten enää polta ennen kuin jään koukkuun. Nyt olen ollut kaksi viikkoa ilman tupakkaa eikä yhtään tee tupakkaa mieli. Luulisi että tuosta jo jäisi koukkuun?
Kommentit (25)
Koukkuuntumiset on geneettisiä ominaisuuksia. Sinulla on vain aivoissa jokin entsyymi, puute, hormoni joka ei saa nautintoa nikotiinista joten et jää kiinni. Minäkin vain unohdin polttaa ja olen sillä tiellä ollut jo 5 vuotta. Nyt kun haistaa jossain tupakan niin se haju kuvottaa.
Minäkään en ole jäänyt viinaan koukkuun. Kymmenen vuotta olen joka toinen päivä vetänyt kännit, mutta en ole vielä jäänyt koukkuun.
Poltin itse tupakkaa melkein 10 vuotta putkeen ja lopetin kun seinään... mielestä se on lähinnä kiinni, enemmän siihen tapaan jää kiinni kun itse siihen nikotiiniin.
Mä olen kans kuullut, että joillekin tupakoinnin lopettaminen on ylitsepääsemättömän vaikeaa ja joillekin ihan piece of cake. Esim. Mun faija vähän röökasi nuorena 1970-luvulla, mutta sitten lopetti sen eikä hänellä ollut juurikaan vieroitusoireita. Samoin hänen äitinsä tupakoi nuorena ja myös hänelle oli lopettaminen helppoa.
Joo en minäkään. 35 vuotta nikotiinin orjana silti. Vaihdoin nuuskaan ja nikotiinipurkkaan jo yli kymmenen vuotta sitten. Kaljaa kun ottaa, niin silloin menee tupakaksi. Duunikin on sen verran rankkaa ja stressaavaa että pitäisi olla pidempi aika pois töistä (esim joku kolme kk), että pääsisi eroon nikotiinista. Työpaikan vaihto ei juurikaan auta. IT alalla ja suurin osa työstä on viankorjausta, eli paineen alaisena työskentelyä. Palkka on kylläkin suht OK.
Vierailija kirjoitti:
Joo en minäkään. 35 vuotta nikotiinin orjana silti. Vaihdoin nuuskaan ja nikotiinipurkkaan jo yli kymmenen vuotta sitten. Kaljaa kun ottaa, niin silloin menee tupakaksi. Duunikin on sen verran rankkaa ja stressaavaa että pitäisi olla pidempi aika pois töistä (esim joku kolme kk), että pääsisi eroon nikotiinista. Työpaikan vaihto ei juurikaan auta. IT alalla ja suurin osa työstä on viankorjausta, eli paineen alaisena työskentelyä. Palkka on kylläkin suht OK.
heikon ihmisen puhetta, aina oikeutetaan joku paha tapa jollain muulla tekijällä.
emt oot varmaan joku yli-ihminen tjsp
https://www.kaypahoito.fi/nix00259
Tuossa on taulukko että minkä tasoisia vieroitusoireita ihmiset ovat kokeneet. Naisista 22% ei koe lainkaan viekkareita, 46% vain lieviä. Ainoastaan 12% voimakkaita. Itsekään en ole saanut nikotiinista mitään erikoisia vieroitusoireita, ainoastaan lievää tupakanhimoa, mutta se ei ole mitenkään elämää häiritsevää.
Ei normaali ihminen jolla on selkärankaa jää koukkuun sen enempää tupakkaan, alkoholiin kuin huimausaineisiinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heikon ihmisen puhetta, aina oikeutetaan joku paha tapa jollain muulla tekijällä.
Täällä toinen heikko. Ollaan heikkoja. Fiksaapa meidät.
En minäkään. Pystyisin lopettamaan ihan milloin haluan.
Itse vain lopetin. Ei tarvittu mitään nikotiinipurukumia. Olin röökaaja, jonka päivä alkoi tupakalla. Sitten vain tuli mitta täysi.
AP on tehnyt saman aloituksen Suomi24 tupakointi palstalle
Mäkin poltin yli 20 vuotta ja lopetin kun seinään eikä missään tuntunut. Nyt 10 vuotta ilman.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko se kaljan juontikin sun mielestä stressaavaa ja rankkaa kun silloinkin pitää polttaa, jos kerta töidenkin takia pitää?
Vierailija kirjoitti:
Nikotiini poistuu elimistöstä 48 tunnin kuluessa joten pääset kyllä halutessasi vieroittautumaan siitä vaikka viikonlopun aikana, jos se kerta työssäoloon liittyy. Tai talvilomalla, jos varman päälle ottaa.
Aloituksesta voi saada kuvan että yritän aloittaa tupakoinnin tai että olisin pettynyt kun en ole jäänyt koukkuun mutta asia ei näin ole, olen todella tyytyväinen etten ole koukussa. Olen vain vähän yllättynyt etten ole koukussa.
Ap