Miksi en ole jäänyt tupakkaan koukkuun?
Olen poltellut tupakkaa parin kuukauden ajan n. 5 tupakkaa päivässä. Viime viikolla ajattelin etten enää polta ennen kuin jään koukkuun. Nyt olen ollut kaksi viikkoa ilman tupakkaa eikä yhtään tee tupakkaa mieli. Luulisi että tuosta jo jäisi koukkuun?
Kommentit (25)
Viime viikolla ajattelit, että nyt et polta enää tupakkaa ja tällä viikolla oletkin sitten ollut jo kaksi viikkoa polttamatta? :)
Itsekuria se vaan vaatii, että jättää ne tupakat ostamatta. Monilla ei ole.
Ohis: en ole tupakoinut muistaakseni 70-luvun lopun jälkeen. Opin röökaamaan intissä, Savon Prikaatissa Karkialammella vuonna -70. Poltin lähinnä vain viikonloppuisin kaljoittelun yhteydessä, esim. noin 10 pullollista Amiraalia yo-talolla.
Pandemian alussa päätin kokeilla nikotiinipurkkaa kun väitettiin että nikotiini suojelee koronan vaikeilta versioilta blokkaamalla ACE-2 -reseptoria, tjsp.
Nykyään jauhan korkeintaan puolikkaan 2 mg:n purkasta per päivä tavallisen purukumin kera. Useimmiten vain neljäsosan siitä, kun olen huomannut että se rauhoittaa kivasti ja auttaa keskittymään kun innostuin uudelleen harjoittelemaan mm. boogie-woogieta digipianolla, kun huomasin että jostain kumman syystä vasemman kämmenen yläpuoli ei enää kipeydy harjottelun tautta.
Olen miltei koko ikäni kärsinyt aika ajoin lievästä ns. "sydänhermoviasta" (neurosirkulatorinen dystonia??). Viime päivinä se on taas pitkästä aikaa hieman pahentunut (lisälyönnit, painon tunne rinnassa) sen jälkeen kun muutama vuosi sitten aloin käyttää karnosiinia, kun tohtori Tolonen blogissaan sitä suosittele eräänlaisena monitoimilääkkeenä, mikä tuntui auttavan silloin häiritsevän usein esiintyneisiin lisälyöntehin.
Ajattelin että ei ehkä pidä jauhaa nikotiinipurkkaa, jos se vaikka pahentaisi em. vaivaa. Päätin kuitenkin kokeilla; yllätys oli melkoinen kun neljäsosan jauhaminen muutaman minuutin poisti melko tehokkaasti painon tunteen rintakehältä! Purkkaa jauhaessa on hyvä ottaa huomioon se että vahvin vaikutus näyttää tulevan melkoisella viipeellä, kun nikotiini ei mene muutamassa sekunnissa aivostoon, kuten esim. syöpäkäärylettä käryttäessä tahi nuuskaa käytettäessä?
En minäkään vaikka poltellut 40 vuotta. Lopetin sisällä polttamisen joskus yli 20 vuotta sitten, eikä tee edes mieli sisällä pössytellä.