Kannattaako keittiö uusia ennen asunnon myyntiä?
Mitenköhän on, kannattaisikohan keittiö uusia ennen myyntiä? Asunto on 20 vuotta vanha, keittiö alkuperäinen. Kodinkoneita on uusittu.
Asunnon keittiö on keskeisellä paikalla ja sen näkee heti kun astuu ovesta sisään. Ihan perussiisti, mutta auttamatta vanhentunut.
Jos laittaisi siihen äkkiä jonkun raikkaan valkoisen keittiön, vaikka IKEAsta. Ei mikään halvin, muttei kalleinkaan. Hintaa tulis asennuksineen 4-5000 euroa.
Onkohan asunto paljon helpompi myydä kun keittiö on uusittu. Saammekohan rahat takaisin remontista?
Kyseessä pienehkö pt-asunto pk-seudulla.
Kommentit (20)
voi olla monen mielestä kiva päästä itse se remontoimaan. Tosin tottakai hintapyynti silloin vähemmän. Toisaalta on ihmisiä, jotka tykkäävät muuttaa muuttovalmiiseen, siis jos teillä ei muuta rempan tarvetta. Että puolensa kummassakin, auttaisikohan jos kysäisisit välittäjän mielipidettä?
Useat etsivät asuntoa, minkä saavat kunnostaa omansa näköiseksi. Mitään halpaa keittiön räppänää ei kannata edes suunitella. Ainakin mun ehdoton toive taloa ostaessa (eli kun katselimme uusia ja vanhoja), vanhempien talojen kohdalla oli se, että saan itse suunitella keittiön. Ja vaikka ostamassamme talossa oli keittiö uusittu 3 vuotta sitten, ei se mielyttnyt mun silmää ja rempattiin se ensitilassa mieleiseksemme. En siis lähtisi tekemään keittiölle mitään.
Sehän riippuu täysin ostajasta.
Itsellä vain sellainen kutina, että ihmiset usein haluavat muuttaa ilman remonttihuolia.
Eikä IKEAn keittiöt itse asiassa yhtään sen huonompia ole kuin muutkaan taviskeittiöt ;-)
Jos remppaat, tee neutraali. Mikään ei raivostuta asuntoesittelyissä enemää kuin talot, joissa on pari vuotta sitten kuvioboordein rempatut kylpyhuoneet (ja hintapyynnöt puolen miljoonan tietämissä).
Me taas ostettiin 1970-luvun paritalo, joka oli rempattu ihan viimeisen päälle edellisten asukkaiden toimesta. Emme olisi ostaneet asuntoa, johon olisi pitänyt tehdä remonttia! Sen sijaan en olisi ostanut asuntoa, johon olisi laitettu IKEA:n halpakeittiö. Lisäksi on totta, että makuja on monia. Meidän keittiö oli niin tyylikäs ja muutenkin koko sisustus laitettu niin hyvällä maulla, että ostajat saivat monia todella hyviä tarjouksia ihan välittömästi. Mutta jos et ole todella hyvä sisustusjutuissa niin voi olla, että on riskialtista puuhaa.
Jos päätät vaihtaa niin älä missään tapauksessa laita esim. sinistä tai mintunvihreää keittiötä vaan joitakin neutraaleja värejä kuten valkoista tai ruskeaa.
johon oli tehty sellainen neutraali halpisremppa. Talo oli vuoden myytävänä ja hinnasta tingittiin tosi paljon. Ollaan nyt sitten kaiveltu niitä vanhoja esiin ja tehty uutta remppaa joka paikkaan. Keittiö on " ihan siisti" neutraali valkoinen, josta en tykkää yhtään, joka ei sovi taloon, eikä varmaan ole kenenkään suosikki. Ei viitsitty ruveta uutta keittiötä repimään tässä vaiheessa kun kahden lapsen kanssa kuluu kuitenkin, mutta ei kyllä todellakaan maksettu niitä kuluja siinä kauppahinnassa, eikä se nopeuttanut tämän talon myyntiä mitenkään.
Niillehän myönnetään 10v takuukin. Monta eri(merkkistä) keittiötä rempanneena Ikea näyttää olevan ihan samaa laatua kuin muutkin keskivertokeittiöt. Itse tosin tykkään enemmän täyspuisista ovista (joilla sitä hintaakin sitten on), mutta muuten en näe sitä paljonpuhuttua laatueroa missään.
Just eräs kokenut remonttimies sanoi asentaneensa Ikean keittiön, ja oli positiivisesti yllättynyt laatuun. Miten ap, onko teillä muuten rempattu taloa ? Jos muutkin huoneet remontin tarpeessa, niin silloin jättäisin keittiönkin remontoimatta, koska itsestäni olisi kiva laittaa sitten kaikki omalla maulla.
Asunnossa on vuosi sitten tehty kylppäriremppa (ei myyntiä varten, vaan ihan itselle kun ei silloin vielä tiedetty, että myydään) laadukkaasti, mutta melko neutraalisti. Muutenkin on pintaremontoitu pikkuhiljaa.
IKEAn keittiöistä; tiedän ihan faktana, että ne eivät ole oikeastaan yhtään hunompia kuin muut tavalliset merkit (puustellit, Topit ym) ja olen juuri ollut toteuttamassa keittiöremppaa erääseen toiseen asuntoon ja sinne nimenomaan tuli IKEAn keittiö asennuksineen. Keittiö on todella kaunis ja laadukkaan oloinen, monet ovat sitä ihastelleet. Kukaan ei olisi uskonut, että IKEAsta on. Ennakkoluuloja näköjään on.
Itse näen asian niin, että keittiö niin keskeisellä paikalla kuin se asunnossamme on, jotenkin antaa koko asunnolle sen " leiman" . Ja olin jotenkin kuvitellut, että se 4-5000 euroa tulisi myyntihinnassa takaisin... Äh. Vaikeeta!
Kiitos kommenteista tähän asti!
Ei sillä asunnon arvoa nosteta, varsinkaan jos se tehdään jostain halpistavaroista. Me ostettiin asunto jossa keittiön runko oli yli 30v vanha, ovet 20v vanhat, tehtiin suosiolla itse se remppa. Saatiinpa mieleiset. Älkää turhaan rempatko, kyllä ne uudet sen remppaa!
Juu, en oikeastaan olekaan ajatellut, että sillä varsinaisesti asunnon arvoa nostettaisi, vaan lähinnä saisi enemmän ostajaehdokkaita ja ehkä nopeutetaan myyntiä. Ehkä olen väärässä...
Me vaihdoimme kaapit ja keittiö oli kuin uusi. Alkuun tuli alhaisia tarjouksia asunnostamme ja vaihdatimme kaapit ja uudelleen myyntiin, heh, pyyntöhinta ekassa näytössä ;)
t: se kaappien vaihtaja
mut ihan vaan sen takia että koko muu kämppä oli rempattu parin vuoden sisään, ja se keittokomero taas oli alkuperäinen vuodelta 59 :) ja kamalassa kunnossa, vanhanaikaiset ovet naarmuilla ja tasot aivan liian matalat nykystandardeihin verrattuna (liesi paljon korkeampi ku taso jne) ja muutenkin oli ihan maailman epäkäytännöllisin, ei mitään laskutasoja oikein jne. Se ois pilannu koko kämpän enkä ois kehdannu sitä ees laittaa myyntiin remppaamatta.
En sitten tiedä miten tuo vaikutti, positiivisesti varmaan. Remppa maksoi uusine koneineen n. 1500e, ei mikään hirveen paha investointi. Ainoo, et siinä kyllä parisuhde rakoili oikein kunnolla kun remppa kiristi kaikkien osapuolten hermoja... ite kun tehtiin.
Että tämmösiä kannattaa ottaa huomioon. Jos vaan on sen verta uudet rungot että nykyaikaset ovet sopii niihin, ni ehkä niihin oviin vois investoida. Jotkut edulliset varasto-ovet, ja ehkä vähän maalia seiniin.
Ihan tottako te ootte kaikki niin tarkkoja sisutusasioissa että heti revitte perussiistit keittiö alas? Mä en itse lähtis sellaseen remppahelvettiin, eikä ois varaakaan (eikä ainakaan teettää!) jos vaan on jotenkin käyttökelpoinen ja perussiisti. Kyllähän sen sitten myöhemmin ehtii... mut joo, en oo mikään sisustaja kyl, et mulla menee läpi ihan kaikki halpisjututkin :)
t:23
sellaisen kämpän, jota EI tarvitse heti rempata! Remontointi on kallista ja aikaavievää, ja jollei ole taitoja niin rahaa kuluu työvoimaan pirusti. Kun laittaa perussettiä (valkoista, neutraaleja värejä) niin hyvä tulee. Mitään mintunvihreää tms. en minäkään suosittele.
ja ihan oikeasti en usko, että suurin osa ihmisistä lähtisi vaihtamaan uutta neutraalia keittiötä heti. Toki selllaisiakin on, mutta jos nyt puhutaan ihan tavallisesta Matti Meikäläisestä.
Kiitos teille, sain uusia näkökulmia asiaan!
ap
Keskinmäärin ihmiset ei halua tehdä ensimmäisenä keittiötä ja kylppäriä uusiksi. Mutta toteutuksen pitää olla kyllä tyylikäs ja klassinen, jos ihan pelkkään myyntiin aiotte remontoida. Sekin kyllä ärsyttää, jos on myynnin takia tehty jotain b-luokan remonttijälkeä ja vielä tyylittömästi, ja pahimmillaan vaihdettu kaikkea " halpaa" eli tapetteja yms., mutta kaikki kallis on vanhaa ja huonokuntoista.
Silti näyttäisi noi halvallakin remontoidut menevän paremmin kuin ne huonokuntoiset. Itse ostimme sellaisen, jossa kaikki oikeasti huonoa valmiiksi, mutta siksi saimmekin asunnon järkihinnalla verrattuna naapuriin, joka oli puolikuntoinen.
kuin pika pikaa tällätty halpa uusi, jota ei ole mietitty oikein kenellekään.