Millainen ihminen näkee julkkisten pukeutumisissa viestejä?
Jos jonkinnäköistä sepustusta olen vuosien varrella täältä lukenut, että esim. se punainen paita oli viesti siitä ja tästä. Itse en kuitenkaan osaa hahmottaa vaatteisiin kätkettyjä viestejä. Millainen osaa?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos tykkään vaikka sinisestä, viestin heti sillä jotain? vaikken olisi mitään tarkoittanut.
Rauhallinen ihminen tai sellainen joka haluaa vaikuttaa rauhoittavasti valitsee sinistä. Ujo ihminen taas ei pukeudu milloinkaan räikeisiin väreihin.
Höpö höpö. Rauhallinen ihminen voi haluta pukeutua piristäviin väreihin. Ujo ihminen voi tykätä kirkkaista väreistä. Iloinen ihminen voi pitää mustista vaatteista. Jne. Värien symbolimerkitys ei myöskään tarkoita, että siitä väristä pitävä ihminen haluaisi viestiä juuri sitä asiaa, sehän olisi kauhean yksiulotteinen maailma. Esim. jos puen keltaisen paidan, en tarkoita sillä että olisin vaarallinen. Tai se merkitys sillä eläinmaailmassa on, muuta symboliikkaa en nyt lähde tarkistamaan.
Vaatteilla on sata muutakin ulottuvuutta kuin pelkkä väri. Esim muoto tai merkki tai materiaali ja ne kertoo enemmän kuin väri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos tykkään vaikka sinisestä, viestin heti sillä jotain? vaikken olisi mitään tarkoittanut.
Rauhallinen ihminen tai sellainen joka haluaa vaikuttaa rauhoittavasti valitsee sinistä. Ujo ihminen taas ei pukeudu milloinkaan räikeisiin väreihin.
Paitsi jos haluaa peittää ujoutensa ja luoda vaikutelman, että on jotain muuta kuin oikeasti on.
t. eri
Tai jos sattuu tykkäämään väreistä. Itse tunnen monta tosi ujoa jotka käyttävät kyllä värejä. Ja monta räiskyvää, supersosiaalista tyyppiä jotka pukeutuvat lähinnä harmaaseen ja mustaan.
Tuossa on kyse juurikin siitä, että viestitään vaatteilla muuta kuin itse on. Ujo luo itselleen rohkeutta kirkkailla väreillä, räiskyvä persoona taasen tasoittaa itseään harmaalla ja mustalla. Puhdasta psykologiaa, jota osa ei selkeästikään hahmota edes alkeiden tasolla. Tykkäämisten taustalla on aina joku syy tiedosti sen itse tai ei.
Itse tunnut kuvittelevan, että maailma toimii alkeellisten sääntöjen mukaan. Olet ihan metsässä. Totta kai tykkäämisten takana on syitä, mutta ei noin yksiulotteisesti.
Eli kun mulla on nyt punanen paita päällä, se alkoi heti näiden juttujen jälkeen viestimään jotain?
Vierailija kirjoitti:
Eli kun mulla on nyt punanen paita päällä, se alkoi heti näiden juttujen jälkeen viestimään jotain?
Ei. Se on viestinyt koko ajan. Ei tämä ole mikään uusia asia. Ollut niin kauan olemassa kuin on ollut ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Rauhallinen ihminen voi haluta pukeutua piristäviin väreihin. Ujo ihminen voi tykätä kirkkaista väreistä. Iloinen ihminen voi pitää mustista vaatteista. Jne. Värien symbolimerkitys ei myöskään tarkoita, että siitä väristä pitävä ihminen haluaisi viestiä juuri sitä asiaa, sehän olisi kauhean yksiulotteinen maailma. Esim. jos puen keltaisen paidan, en tarkoita sillä että olisin vaarallinen. Tai se merkitys sillä eläinmaailmassa on, muuta symboliikkaa en nyt lähde tarkistamaan.
Mutta sinusta väistämättä tehdään eri tulkintoja keltaisessa paidassa kuin sinisessä. Keltainen luo väistämättä mielikuvaa iloisesta, energisestä ja positiivisesta siinä missä sininen luo mielikuvaa turvallisesta, rauhallisesta ja hillitystä. Siksi mm. sairaanhoitajien vaatteet ovat sinisävyisiä eivätkä kirkkaan punaisia tai keltaisia. Ihan riippumatta siitä, millaisia sairaanhoitajat ovat luonteeltaan. Pukeutumisen symboliikka on eri asia kuin luonne.
Leikkaussalivaatteet ovat vihreitä koska se neutraloi veren väriä. Ei symboliikkaa.
Värit on usein myös käytännön juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos haluaa peittää ujoutensa ja luoda vaikutelman, että on jotain muuta kuin oikeasti on.
t. eri
Tai jos sattuu tykkäämään väreistä. Itse tunnen monta tosi ujoa jotka käyttävät kyllä värejä. Ja monta räiskyvää, supersosiaalista tyyppiä jotka pukeutuvat lähinnä harmaaseen ja mustaan.
Tuossa on kyse juurikin siitä, että viestitään vaatteilla muuta kuin itse on. Ujo luo itselleen rohkeutta kirkkailla väreillä, räiskyvä persoona taasen tasoittaa itseään harmaalla ja mustalla. Puhdasta psykologiaa, jota osa ei selkeästikään hahmota edes alkeiden tasolla. Tykkäämisten taustalla on aina joku syy tiedosti sen itse tai ei.
Kirjoitit äsken että ujo ei milloinkaan pukeudu räikeästi...
Varmaan aika harvassa kulttuurissa mikään tietty väri on ihan yleisesti bannissa.
Esim. hautajaisin toki pukeudutaan monessa maassa tummiin eikä sinne parane muussa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sinusta väistämättä tehdään eri tulkintoja keltaisessa paidassa kuin sinisessä. Keltainen luo väistämättä mielikuvaa iloisesta, energisestä ja positiivisesta siinä missä sininen luo mielikuvaa turvallisesta, rauhallisesta ja hillitystä. Siksi mm. sairaanhoitajien vaatteet ovat sinisävyisiä eivätkä kirkkaan punaisia tai keltaisia. Ihan riippumatta siitä, millaisia sairaanhoitajat ovat luonteeltaan. Pukeutumisen symboliikka on eri asia kuin luonne.
Leikkaussalivaatteet ovat vihreitä koska se neutraloi veren väriä. Ei symboliikkaa.
Värit on usein myös käytännön juttuja.
Ei tuossa puhuttu leikkaussalivaatteita. Sairaanhoitajilla on aina sinisävyiset vaatteet. Niin kuin muillakin hoitajilla pääsääntöisesti. Myös vanhankodeissa jne. henkilökunnalla on rauhallisen sävyiset vaatteet, ei kirkkaita värejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Se on viestinyt koko ajan. Ei tämä ole mikään uusia asia. Ollut niin kauan olemassa kuin on ollut ihmisiä.
Vaikka aika sattumankaupalla jonkin kaapistaan ottaisi eikä ajattelisi siitä itse sen enempää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Kirjoitit äsken että ujo ei milloinkaan pukeudu räikeästi...
Paitsi etten kirjoittanut. Täällä kirjoittaa enemmän kuin yksi ihminen sinun kanssasi. Älä laita muiden sanoja minun suuhuni.
t. sama
Ahaa. Olen ujo ja rauhallinen, ja nyt siis nämä tulkitsijat 'tietävät' minun olevan valheellinen ja yrittävän peittää todellista luontoani, jos en pukeudu tylsiin väreihin.
Totta kai vaatteilla ja väreillä voi viestiä.
Esim. Ukrainaa tuetaan Ukrainan väreillä.
Jos vaatteilla ei olisi viestejä, esim. pankissa henkilökunnalla olisi joskus jotain muutakin kuin "kauluspaita ja neutraali alaosa"-tyyppinen vaatetus. Siellä voisi olla vaikka herra pankinjohtajalla vaaleanpunainen tutu. Mutta ei ole, koska tuollainen asu veisi johtajalta uskottavuutta ihmisten mielissä.
No miksi ne Pridella hilluu sateenkaari asuissa, jos vaatteilla ei ole mitään viestejä? Miksi ei kelpaa harmaa tai beige?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Olen ujo ja rauhallinen, ja nyt siis nämä tulkitsijat 'tietävät' minun olevan valheellinen ja yrittävän peittää todellista luontoani, jos en pukeudu tylsiin väreihin.
Tuo on täysin sinun omaa tulkintaasi. Viestii minulle heikosta itsetunnosta, että heti otat asian itseesi ja käännät yleisluontoisen keskustelun henkilökohtaiseksi loukkaukseksi sinua kohtaan.
Tulkitsija vauhdissa. Kaikki kertoo hänelle jostain, mitä hän itse haluaa asioista lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on täysin sinun omaa tulkintaasi. Viestii minulle heikosta itsetunnosta, että heti otat asian itseesi ja käännät yleisluontoisen keskustelun henkilökohtaiseksi loukkaukseksi sinua kohtaan.
Minulle tuo taas viesti huumorintajusta, ja että hän on huvittunut jutuistasi ja ylemmyydentunnostasi, ei suinkaan loukkaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulkitsija vauhdissa. Kaikki kertoo hänelle jostain, mitä hän itse haluaa asioista lukea.
Sellaista on elämä. Sinäkin teit juuri tulkinnan minusta :) Ihmisiä kun olemme, emme pysty elämään tekemättä tulkintoja. Toiset tiedostavat sen, toiset eivät.
Laitanpa punaista päälle niin vaikutan panohaluiselta ja/tai vaaralliselta. Vai miten se meni.
Vierailija kirjoitti:
No miksi ne Pridella hilluu sateenkaari asuissa, jos vaatteilla ei ole mitään viestejä? Miksi ei kelpaa harmaa tai beige?
Niin, tämä riippuu juurikin tilanteesta ja käytetäänkö suoranaisia symboleja. Esim. sateenkaarilippu on sellainen.
No ei kukaan pidä ketään aggressiivisena pelkän paidan takia. Ei ainakaan kukaan normaali ihminen. Mutta fakta on, että punainen väri viestii eri asioita kuin beige. Siitä ei päästä yli eikä ympäri. Useimmiten nämä ovat puhtaasti alitajuisia juttuja. Siihen on syynsä miksi stop-merkit ja pysähdystä viestivät liikennevalot ovat nimenomaan punaisia eivätkä esim. valkoisia.