Millainen ihminen näkee julkkisten pukeutumisissa viestejä?
Jos jonkinnäköistä sepustusta olen vuosien varrella täältä lukenut, että esim. se punainen paita oli viesti siitä ja tästä. Itse en kuitenkaan osaa hahmottaa vaatteisiin kätkettyjä viestejä. Millainen osaa?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ihminen osaa joka nyt yleensä jotain huomiota kiinnittää ympäristöönsä. Punainen viestii mm intohimosta, vaarasta ja aggressiosta. Jos menet punaisessa paidassa tiukkaan neuvotteluun, jokainen jolla on aivot älyää että aiot olla jämäkkä, ehkä aggressiivinenkin.
Ei se mulla kyllä kertoisi yhtään mitään, ihan samalla tavalla käyttäydyn olipa päällä punainen tai sininen paita.
Niin, kyllä sinusta huomataan aika pian että et ymmärrä värien symboliikkaa. Toki käytöksen pitää täsmätä värin viestiin.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos tykkään vaikka sinisestä, viestin heti sillä jotain? vaikken olisi mitään tarkoittanut.
Kyllä. Jo se, että tykkäät sinisestä, kertoo sinusta ihmisenä erilaisia asioita kuin se, jos tykkäisit kirkkaan punaisesta. Toki voit myös tykätä niistä molemmista, koska kaikissa meistä on monia eri puolia.
Aspergerit eivät osaa tulkita tällaisia asioita, koska ottavat kaiken kirjaimellisesti. Eivät ymmärrä sävyjä ja symboliikka.
Jos vaatteeseen on printattu teksti tai jokin poliittinen symboli, tämän voi ymmärtää viestimisenä.
Psykoottinen " tajuaa " viestejä ja löytää merkityksiä ympäriltään. Kaikki tarkoittaa jotain erityistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ihminen osaa joka nyt yleensä jotain huomiota kiinnittää ympäristöönsä. Punainen viestii mm intohimosta, vaarasta ja aggressiosta. Jos menet punaisessa paidassa tiukkaan neuvotteluun, jokainen jolla on aivot älyää että aiot olla jämäkkä, ehkä aggressiivinenkin.
Ei se mulla kyllä kertoisi yhtään mitään, ihan samalla tavalla käyttäydyn olipa päällä punainen tai sininen paita.
Sitten et osaa viestiä väreillä. Osa tykkää yksinkertaisesta menosta.
Yleensä kannattaa pyrkiä tulkitsemaan ihmistä itseään eikä miettiä jotain paidan värejä. Et voi tietää ajatteleeko kyseinen henkilö näitä viestimisiä pukeutuessaan. Jos joku nyt vaikka pukeutuu punaiseen ihan vain siksi, että tykkää siitä, menee sun tulkintasi hänestä ihan metsään. Yksinkertaista on olettaa, että muut tekevät kuten sinäkin teet.
Itse pidän monista väreistä eikä minulla liity siihen mitään sen kummempaa sanomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos tykkään vaikka sinisestä, viestin heti sillä jotain? vaikken olisi mitään tarkoittanut.
Rauhallinen ihminen tai sellainen joka haluaa vaikuttaa rauhoittavasti valitsee sinistä. Ujo ihminen taas ei pukeudu milloinkaan räikeisiin väreihin.
Paitsi jos haluaa peittää ujoutensa ja luoda vaikutelman, että on jotain muuta kuin oikeasti on.
t. eri
Viestiminen on ilmeisesti varattu vain julkisuuden henkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän monista väreistä eikä minulla liity siihen mitään sen kummempaa sanomaa.
Ei se sanoma olekaan mikään "Haluan kertoa kaikille, että olen rauhallinen" tyyppistä. Kyse on mielikuvista, assosiaatioista jne. jne. Ne syntyvät tiedostamatta halusit sinä viestiä jotain tai et. Ammattiesiintyjien ja markkinoitsijoiden jne. pitää miettiä näitä, koska vakuuttavuuden, kaupankäynnin jne. kannalta on hyvinkin olennaista millaisia värejä, kuvia jne. käytetään missäkin tilanteessa. Moni ei edes tiedosta, miten paljon joka ikinen päivä meihin vaikututaan erilaisilla näkymättömillä viesteillä.
Totta kai se näkyy mitä päälläs on ja se on myös valintas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kannattaa pyrkiä tulkitsemaan ihmistä itseään eikä miettiä jotain paidan värejä. Et voi tietää ajatteleeko kyseinen henkilö näitä viestimisiä pukeutuessaan. Jos joku nyt vaikka pukeutuu punaiseen ihan vain siksi, että tykkää siitä, menee sun tulkintasi hänestä ihan metsään. Yksinkertaista on olettaa, että muut tekevät kuten sinäkin teet.
Ei sillä ole väliä, ajatteletko sinä viestimisiä pukeutuessaan. Kyse on mielikuvista, joita tietyt asiat herättävät. Niihin sinä et voi vaikuttaa, vaikka miten väännät. Näihin nyt vaan on olemassa tietyt kaavat, jotka toki ovat jossain määrin kulttuurisidonnaisia. Ja jos on tietynlaisissa työtehtävissä, nämä asiat pitää tiedostaa, ettei tulee antaneeksi vääriä viestejä tahattomasti. Esimerkiksi jossain kulttuurissa punainen väri tietyssä tilanteessa voi olla jopa loukkaavaa, vaikka et halua tietoisesti loukata. Nämä vaan pitää tietää tietyissä ammateissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhallinen ihminen tai sellainen joka haluaa vaikuttaa rauhoittavasti valitsee sinistä. Ujo ihminen taas ei pukeudu milloinkaan räikeisiin väreihin.
Paitsi jos haluaa peittää ujoutensa ja luoda vaikutelman, että on jotain muuta kuin oikeasti on.
t. eri
Tai jos sattuu tykkäämään väreistä. Itse tunnen monta tosi ujoa jotka käyttävät kyllä värejä. Ja monta räiskyvää, supersosiaalista tyyppiä jotka pukeutuvat lähinnä harmaaseen ja mustaan.
Riippuu ammatinharjoittajasta ja tilanteesta, voidaanko tulkita kannanotoksi vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Tai jos sattuu tykkäämään väreistä. Itse tunnen monta tosi ujoa jotka käyttävät kyllä värejä. Ja monta räiskyvää, supersosiaalista tyyppiä jotka pukeutuvat lähinnä harmaaseen ja mustaan.
Tuossa on kyse juurikin siitä, että viestitään vaatteilla muuta kuin itse on. Ujo luo itselleen rohkeutta kirkkailla väreillä, räiskyvä persoona taasen tasoittaa itseään harmaalla ja mustalla. Puhdasta psykologiaa, jota osa ei selkeästikään hahmota edes alkeiden tasolla. Tykkäämisten taustalla on aina joku syy tiedosti sen itse tai ei.
Näinhän nämä tietenkin aina menee, ihmisten luokittelu on niin helppoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Tuossa on kyse juurikin siitä, että viestitään vaatteilla muuta kuin itse on. Ujo luo itselleen rohkeutta kirkkailla väreillä, räiskyvä persoona taasen tasoittaa itseään harmaalla ja mustalla. Puhdasta psykologiaa, jota osa ei selkeästikään hahmota edes alkeiden tasolla. Tykkäämisten taustalla on aina joku syy tiedosti sen itse tai ei.
Näinhän nämä tietenkin aina menee, ihmisten luokittelu on niin helppoa...
Ei tässä ketään luokitella. Puhe ei edes ole ihmisistä, vaan pukeutumisen ja värien viesteistä. Kaksi täysin eri asiaa, vaikka liittyvätkin toisiinsa. Kannattaa lukea aiheesta niin opit ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole väliä, ajatteletko sinä viestimisiä pukeutuessaan. Kyse on mielikuvista, joita tietyt asiat herättävät. Niihin sinä et voi vaikuttaa, vaikka miten väännät. Näihin nyt vaan on olemassa tietyt kaavat, jotka toki ovat jossain määrin kulttuurisidonnaisia. Ja jos on tietynlaisissa työtehtävissä, nämä asiat pitää tiedostaa, ettei tulee antaneeksi vääriä viestejä tahattomasti. Esimerkiksi jossain kulttuurissa punainen väri tietyssä tilanteessa voi olla jopa loukkaavaa, vaikka et halua tietoisesti loukata. Nämä vaan pitää tietää tietyissä ammateissa.
Kyse on enempi tilanteen/tilaisuuden luonteesta. Vakavaan rauhalliset värit jne. Ja tietenkin kulttuurisidonnaiset jutut pitää tietää edustaessa. Mutta nuo on ihan eri asioita, kuin se että pidät jotain kokouksen tätiä aggressiivisena punaisen paidan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Rauhallinen ihminen voi haluta pukeutua piristäviin väreihin. Ujo ihminen voi tykätä kirkkaista väreistä. Iloinen ihminen voi pitää mustista vaatteista. Jne. Värien symbolimerkitys ei myöskään tarkoita, että siitä väristä pitävä ihminen haluaisi viestiä juuri sitä asiaa, sehän olisi kauhean yksiulotteinen maailma. Esim. jos puen keltaisen paidan, en tarkoita sillä että olisin vaarallinen. Tai se merkitys sillä eläinmaailmassa on, muuta symboliikkaa en nyt lähde tarkistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai se näkyy mitä päälläs on ja se on myös valintas
Just näin. Vaate on aina viesti. Tajuat sitä itse tai et.
Kertoisi se. Käytös ei on vain murto-osa viesteistä, joita ihminen muille vaikuttaa. Pukeutuminen, eleet, ilmeet vaikuttavat paljon enemmän muun muassa siihen oletko uskottava/luotettava.