Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia että tytöllä on köksästä 6 todistuksessa, eikä osaa vieläkään kokata?

Vierailija
07.10.2022 |

Kyseessä muuten ihan hyvin koulussa pärjäävä 14-vuotias tyttö, ruoanlaiton ja leipomisen kanssa on kuitenkin hieman haasteita. Hän ei tee koskaan esim kotona ruokaa koska neuroottisesti välttelee ruoan valmistamista sormien palamisen (tms?) pelossa. Olen yrittänyt sanoa että varmastikkaan niin ei käy, ja vaikka kävisikin niin ei hän siihen vielä kuitenkaan kuolisi, ja harjoittelemalla tullaan mestariksi.

Miesystävän kanssa ollaan yritetty kotona puhua järkeä, että miten hankalaa on sitten kun muuttaa omaan kotiin asumaan, jos ei nyt ala opettelemaan näitä taitoja.

Miten h*lvetissä saisin teinin kokkaamaan/leipomaan??!

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko kuorii perunat vai onko teillä ollut tarjollakaan kuoriperunoita?

Kuoriiko joku vielä jossain perunoita? Muusia tehdessäkin niitä on alettu jättämään joukkoon.

Koulussa muksut syövät kaikki kuorineen.

Keittiöntäti

Vierailija
22/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluaisit, että lapsesi olisi normaali? Eikö nykyisin kaikki halua, että oma lapsi on jotenkin parempi kuin muut? Jos ei ole hyvä köksässä, niin on varmaan jossain muussa sitten normaalia parempi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hieman outoa saada köksästä kutonen. Kyllä siellä aika passiivinen saa tunnilla olla, että noin huonosti menee.

Sähän voit tietty ottaa yhteyttä opettajaan ja kysästä, että mitä Irmeli tekee tunneilla. Enemmän lasta taitaa pelottaa ne sivujutut. Eli juurikin itsensä polttaminen, eikä niinkään se ruuan teko. Miten se on niin pelokas? Veitsetkin on teräviä, että niiden kanssa saa olla varovainen aina... mutta käsitellessä oppii, että välillä sattuu kuitenkin. Joskus sitä vaan polttaa itseään tai tekee haavan. Se putsataan ja paikataan ja eikun hommiin takas.

Oma tarina ruuan parissa on, että sain köksästä joka vuosi 10 todistukseen, mutten kotona tehnyt ruokaa tai leiponut yms. Ei vaan huvittanut alkaa piiaksi siihen uusperhehelvettiin. Joskus tein voikkareita sisaruksille koulun jälkeen, etteivät kuole nälkään. Joka päiväinen nälkään kuoleminen oli iso juttu kasarilla.

Kuitenkin lähdin elintarvikealalle ja siellä olen pysynyt sen 30 vuotta.

Oma poika ei kotona näyttänyt kiinnostusta ruokaan kuin syömisen muodossa. Ei ollut lihava, mutta täysin ennakkoluuloton syömistensä suhteen. Silti se nyt parikymppisenä raataa yhdessä ihan suositussakin helsinkiläisessä ravintolassa.

Vierailija
24/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutonen on sikahuono numero köksästä. En usko, että kukaan joka edes vähän yrittää saa noin huonoa numeroa.

Pitää jo haistatella opelle, lintsata tunneilta, olla välinpitämätön, välineet hukassa ja kieltäytyä tehtävistä.

Joskus se huono numero voi johtua opettajastakin. Meillä oli seiskaluokalla todella ärhäkkä kotsan ope. Sai jotain ihme raivokohtauksia milloin mistäkin. Ei opastanut missään, pelkkää huutoa ja tuhahtelua. Kaikki olisi pitänyt osata jo valmiiksi.

Ja minähän en osannut mitään. En tiennyt miltä kiehuva vesi näyttää, en erottanut kattiloita toisistaan, en osannut lukea ohjeita. Hankalinta oli pelko uunia kohtaan. Pelkäsin, että sytytän jotain palamaan.

Ryhmämme tekemiä ruokia en suostunut syömään.

Opettajan mielestä en olisi ansainnut mitään numeroa, mutta antoi kuitenkin kutosen.

Tuon opettajan jäljiltä sain pelkoja hälvennettyä onneksi ammattikoulussa jossa oli rauhallinen ja lempeä opettaja.

Tajusin siellä, että en olekaan niin sysisurkea keittäjä kun olin luullut olevani. Ohjeet sai lukea rauhassa, eikä kukaan huutanut minulle.

Mutta ruokaa rupesin itselleni kuitenkin tekemään vasta kun olin 18.

Vierailija
25/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö ehkä onkin fiksu ja hankkii järkevän ammatin ja miehen, joka tykkää kokata.

Vierailija
26/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tyttö ei osaa kokata?

Kokkaaminen, leipominen ja ompelu tulee tytöille äidinmaidosta.

Vierailija
27/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten sinulla itselläsi onnistui matematiikan, fysiikan, kemian, englannin ja ruotsin opinnot? Millaisia arvosanoja sait?

Köksäosaamisella pätevöityy keittiöpiiaksi. Lukuaineiden osaamisella pätevöityy mihin vain.

Mihin sinä itse pätevöidyit? Kun tyttäresi arvon mitta on sinulle köksän numero.

Vierailija
28/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaa jos tytöllä poikaystävä eikä osaa poikaystävälle tehdä edes makaroonilaatikkoa tai leipoa nisua.

Vierailija
29/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kokkaaminen nyt vaan ole kaikkien juttu eikä kaikilta onnistu.

Hän pärjää varmasti elämässään muilla alueilla.

Ei elämässä pärjää kokkaamaatta. Kyllä aivan jokaisen täytyy osata keittää perunoita ja vääntää perussoossi viereen.

Vai onko parempi perustaa ruokavalio kolmioleiville ja hampurilaisille?

Vierailija
30/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elämässä pärjää kokkaamaatta. Kyllä aivan jokaisen täytyy osata keittää perunoita ja vääntää perussoossi viereen.

on lounas, on alacarte, on sitä ja tätä..

Ap

Vierailija
31/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko poikaa kohtaan asenne erilainen?

Vierailija
32/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivo itse herkkusi jos tekee mieli ja anna lapsen olla. Vanhempien tehtävä huolehtia lapsen ruokinnasta

Oikeastiko ihmiset tätä mieltä? Itse aloin juuri 14v kokkaamaan ja sitä nuorempana olin apu kokkina.

- 21v

Vierailija
33/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on lounas, on alacarte, on sitä ja tätä..

Ap

Mitä ne lounas ja a la carte tähän kuuluu? Tyttö syö kolme kertaa päivässä ravinolassa kun ei osaa makaroonia itse keittää?

Vierailija
34/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kertaakaan leiponut sen jälkeen, kun muutin omilleni ja tästä on aikaa kohta 20 vuotta. Kokkaamistaito on ihan hyödyllinen, mutta ilmankin pärjää. 

Noloa jos et osaa.

Vierailija
35/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te, jotka ette osaa kokata syötte?

Mielestäni perusruoanvalmistuu kuuluu aivan jokaiselle ja kaikkien täytyy se osata. Se ei ole mitään kokkaamista jos makaroonilaatikon ja porkkanaraasteen illalliseksi vääntää. Se on vain normaalia elämää.

Tuulihatut, rosvopaistit ja bouillabaisset voi sitten suosiolla jättää kotikokeille.

Vierailija
36/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 39 v ja en osaa kokata😬

Vierailija
37/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurjaa jos tytöllä poikaystävä eikä osaa poikaystävälle tehdä edes makaroonilaatikkoa tai leipoa nisua.

Höh, jätkä tekee itte

Vierailija
38/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te, jotka ette osaa kokata syötte?

Mielestäni perusruoanvalmistuu kuuluu aivan jokaiselle ja kaikkien täytyy se osata. Se ei ole mitään kokkaamista jos makaroonilaatikon ja porkkanaraasteen illalliseksi vääntää. Se on vain normaalia elämää.

Tuulihatut, rosvopaistit ja bouillabaisset voi sitten suosiolla jättää kotikokeille.

Kaupassa on palvelutiski josta saa valmista ruokaa, kylmänä tai lämpimänä, pakastealtaat pursuaa valmiita ruokia ja kotiin voi tilata ravintolasta, voip mennä baariin syömää. Kullä ilman ruuanlaittotaitoa saa ruokaa.

Vierailija
39/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kertaakaan leiponut sen jälkeen, kun muutin omilleni ja tästä on aikaa kohta 20 vuotta. Kokkaamistaito on ihan hyödyllinen, mutta ilmankin pärjää. 

Noloa jos et osaa.

Mitä noloa siinä on. Leivoin viimeksi korvapuusteja n 27v sitten!

Kerran olen tehnyt tiikerikakun.

Siinä mun leipomiset. Yäkk.

Vierailija
40/42 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä kokannut mitään vielä tuon ikäisenä. Ehkä lukio aikana saatoin joskus harvoin tehdä jotain, mutta kokkaamaan aloin vasta muutettuani kotoa pois. Leipomisesta en ole koskaan välittänyt, kun en tykkää syödä pullaa ja leivonnaisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi