Onko normaalia että tytöllä on köksästä 6 todistuksessa, eikä osaa vieläkään kokata?
Kyseessä muuten ihan hyvin koulussa pärjäävä 14-vuotias tyttö, ruoanlaiton ja leipomisen kanssa on kuitenkin hieman haasteita. Hän ei tee koskaan esim kotona ruokaa koska neuroottisesti välttelee ruoan valmistamista sormien palamisen (tms?) pelossa. Olen yrittänyt sanoa että varmastikkaan niin ei käy, ja vaikka kävisikin niin ei hän siihen vielä kuitenkaan kuolisi, ja harjoittelemalla tullaan mestariksi.
Miesystävän kanssa ollaan yritetty kotona puhua järkeä, että miten hankalaa on sitten kun muuttaa omaan kotiin asumaan, jos ei nyt ala opettelemaan näitä taitoja.
Miten h*lvetissä saisin teinin kokkaamaan/leipomaan??!
Kommentit (42)
Ei se kokkaaminen nyt vaan ole kaikkien juttu eikä kaikilta onnistu.
Hän pärjää varmasti elämässään muilla alueilla.
Onko vatkannut munakasta tunnilla?
6 on huono numero, joten ihan todellisuutta korreloi.
Ehkä innostuu sitten kun elää omillaan ja pitäisi jotain ruokaa olla.
En ole kertaakaan leiponut sen jälkeen, kun muutin omilleni ja tästä on aikaa kohta 20 vuotta. Kokkaamistaito on ihan hyödyllinen, mutta ilmankin pärjää.
Kyllä se 6 on normaalimpi arvosana kuin 10.
Luoja että vihasin ruuanlaittoa! Ja leipomista...KOska kädet likaantuivat, inhosin niitten aineitten käsittelyä.
Onneks oli duunit missä oli ruokalat sun muut ettei tarvinnut eväitä. Olin 35 kun eka kerran oikeesti laitoin ruokaa! Yhtä paljon inhoan sitä vieläkin, leipä, juusto ja kahvi linjalla mennään taas.
Kutonen on sikahuono numero köksästä. En usko, että kukaan joka edes vähän yrittää saa noin huonoa numeroa.
Pitää jo haistatella opelle, lintsata tunneilta, olla välinpitämätön, välineet hukassa ja kieltäytyä tehtävistä.
Joko kuorii perunat vai onko teillä ollut tarjollakaan kuoriperunoita?
Jos ei ole päällä kriisiolosuhteita (sota, luonnonkatastrofi, ydinonnettomuus tms.) valmisruokia syömällä pärjää vallan mainiosti, mutta edes jonkinlaiset perustaidot pitäisi ehdottomasti hallita: miten vettä keitetään, miten jokin asia kypsennetään, eli karkeasti miten selvitä hengissä jos niitä eineksiä ei ole saatavilla.
Jotkut eivät pidä ruoanlaitosta tai se ei vain heitä kiinnosta.
Kokatkoon ja leipokoon ne, jotka haluavat. 🤷
Vierailija kirjoitti:
Kutonen on sikahuono numero köksästä. En usko, että kukaan joka edes vähän yrittää saa noin huonoa numeroa.
Pitää jo haistatella opelle, lintsata tunneilta, olla välinpitämätön, välineet hukassa ja kieltäytyä tehtävistä.
Tai sitten vaan ei tiedä/ole kiinnostunut oppimaan, että mitä mikin on.
Pitää vispilää lastana tai tilliä rakuunana.
Et mitenkään. Mä en kokannut kun asuin kotona. Hyvin pärjäsin kun muutin omaan asuntoon.
Olen 51 v nainen ja saisin varmaan myös arvosanan 6 jos köksäntunnille joutuisin. En ole ikinä pitänyt ruuanlaitost enkä varsinkaan leipomisesta, ja usein tekeleeni epäonnistuvat jollain tavalla. Ihan tästä huolimatta olen onnistunut hankkimaan syötävää ja ruokkimaan sekä itseni että kolme lasta (joiden ruokinnasta vastaamme yhdessä mieheni kanssa, joka ei myöskään pidä ruuanlaitosta). Olemme kaikki normaalipainoisia ja perusterveitä.
Ruuanlaitto ei vaan kiinnosta kaikkia, mutta älä ole huolissasi ap, tyttärelläsi ei ole mitään hätää. Hän ei tule kärsimään nälkää nyt eikä tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Hän on lapsi!!
Niin. Lapsi koulussa köksäntunnilla. Eiköhän siellä huomioida oppilaiden ikä, edetään ikätasoisesti ja vaatimukset osaamisesta ovat hänen ikäiselleen sopivat. Ei ole rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuon ikäisen pitäisi jo osata laittaa ruokaa ja myös siivota, tiskata ja hoitaa lapsia, koska muutaman vuoden päässä hän on jo kuitenkin naimisissa, asuu miehensä kanssa samassa talossa ja on äiti, jolloin hän niitä asioita tekee, koska naisenhan ne on tehtävä. Tai ainakin näin sen pitäisi olla.
No ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten vaan ei tiedä/ole kiinnostunut oppimaan, että mitä mikin on.
Pitää vispilää lastana tai tilliä rakuunana.
Jos seuraa opetusta ei voi olla noin tumpelo. Mutta ei edes yritä niin ehkä kutonen on sitten ok.
Mutta kyllä kutonen kuulostaa ihan läskiks lyömiseltä (no pun intended).
Leivo itse herkkusi jos tekee mieli ja anna lapsen olla. Vanhempien tehtävä huolehtia lapsen ruokinnasta