Muita, joiden mielestä ilman tomaatteja selviää mainiosti?
Kommentit (40)
EI! Rakastan tomaattia. Syön 2 kg viikossa tomaattia tuoreena, lisäksi murskana ja soseena ruokiin.
Tomaatti on lempiruokani. En tuhlaa alkoholiin tai turhiin herkkuihin mutta tomaatissa en säästele.
N 100 kg
Noilla kaupan hinnoilla kannattaa laittaa kotiin sisäkasvihuone ja kasvattaa kaikki itse.
Meillä kyllä kuluu melko paljon tomaatteja, mutta ilmankin selviäisi.
Vierailija kirjoitti:
Noilla kaupan hinnoilla kannattaa laittaa kotiin sisäkasvihuone ja kasvattaa kaikki itse.
Just ajattelin että täällä voisin tyhjentää 2 huonetta tomaatin kasvatukseen. Mutta ei ne siltikään taitaisi riittää minun tarpeisiini. Voisin myös muuttaa vaikka etelä-eurooppaan jos täältä tomaatti loppuu. Mutta sitten tuisi ikävä marjoja.
N 100 kg
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sähkösopparista kannattaako pitää tehokkaita kasvivaloja päällä ja kasteluvettäkin kuluu... Tilaakin se vaatii. Näin kesällä oli helppoa, yhden kirsikkatomaatin siemenistä sain lähes ilmaista satoa kymmenisen kiloa kesässä. Olivat ulkona, ja kastelin sadevedellä. Lannoitteena kaverilta saatua hevonkakkaa ja multaa omasta kompostorista. Mutta talvella ei valo riitä.
Syön tomaattia vain kesällä, kotimaisia. Silloin niitä kuluukin kilokaupalla, leivän päällä, suolatomaattina, juuston kanssa. Talvisin käytän tomaattipyrettä- ja murskaa joihinkin ruokiin.
Ainakin ilman kotimaisia tomaatteja selviän talnen yli. En halua ottaa osaa enkä tukea niin huimaa hiilijalanjälkeä joka kasvatuskelvottomissa oloissa keinotekoisesti viljelemällä luodaan.
Ei kukaan kasvata talvella ohraakaan suomessa, koska talvella ei kasva kuin keinotekoidet olot luomalla.
Talvella riittää tomaattisäilykkeet, kesällä herkutellaan hyvillä tuoreilla tomaateilla.
Talvella kasvatetut kotimaiset tomaatit ei kylläkään maistu edes herkullisilta ja sama pätee myös kurkkuihin, jotka tuon mauttomuuden lisäksi ei edes säily niin kauan, että ehtisi muutamassa päivässä syödä.
Tietysti täällä kaikki selviävät ilman tomaatteja. Av on väärällään miljonäärejä, jotka syövät porkkanaa kaalilla ja välillä kaalia porkkanalla, eivät kaipaa mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti täällä kaikki selviävät ilman tomaatteja. Av on väärällään miljonäärejä, jotka syövät porkkanaa kaalilla ja välillä kaalia porkkanalla, eivät kaipaa mitään muuta.
En usko että kenenkään selviäminen on kiinni tuoreista kotimaisista tomaateista. Eri asia haluaako pärjätä ilman ja paljonko on valmis maksamaan.
Varmaan aika monikin selviää ilman tomaatteja :D Ex-poikaystäväni mm. söi käytännössä pelkkää makkaraa
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokaiselle kasvikselle on oma aikansa. Tomaatit kesällä, juurekset syksyllä ja alkutalvesta. Miksi pitäisi kaivata jotain muuta? Sähän suorastaan halveksit hyvää ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika monikin selviää ilman tomaatteja :D Ex-poikaystäväni mm. söi käytännössä pelkkää makkaraa
Söikö ilman ketsuppia? :D
Suomessa ei tarvi kasvattaa talvella vihanneksia, jotka vaativat järjettömästi energiaa. Tuodaanhan meille banaanit ja appelsiinitkin, tuoreet tomaatit ja kurkut voidaan ostaa samalla tavalla muualta, missä on parhaillaan niiden satokausi.
En juuri koskaan aiemminkaan ostanut talvella kotimaisia vihanneksia, joiden kilohinta oli 5 euron hujakoilla. Eli minulle ei eroa maksaako tomaatit kaupassa 4,99€ vai 14,99€/kg.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ilman kotimaisia tomaatteja selviän talnen yli. En halua ottaa osaa enkä tukea niin huimaa hiilijalanjälkeä joka kasvatuskelvottomissa oloissa keinotekoisesti viljelemällä luodaan.
Ei kukaan kasvata talvella ohraakaan suomessa, koska talvella ei kasva kuin keinotekoidet olot luomalla.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2003/12/08/tomaatteja-muovimeresta-kasiki…
Suosittelen lukemaan tuon ja miettimään että onko niitä suotuisia oloja oikein tuollakaan..
Minä taisan olla allerginen tomaatille kun syötynä suuta alkaa kihelmöimään. Siksi ei tule käytettyä muualla kuin pitsassa.
Kotimaiset tavalliset tomaatit kaupassa ovat kesälläkin mauttomia. Ainoat joita voi ostaa ovat Lidlin terttuluumutomaatit tai pihvitomaatit.
No minulla kuluu ketsuppia kyllä, eikä pizzakaan ole oikein mitään ilman tomaattikastiketta, mutta tuoreena en niistä pahemmin välitä.