Suurperheen äidin "ura" on lapset
Mitä sanoisit,jos suurperheen äiti kertoisi sinulle,että lapset ovat hänen "uransa"?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
No niinhän se on aina ollut. Meilläkin mies käy töissä, minä hoidan kodin ja lapset. Kumpikin on tyytyväinen. Mies halusi lapsia mutta hänen työnsä on niin kuormittava ettei hänellä olisi jäänyt aikaa uraan, kotitöihin ja lapsiin. Minulla taas ei ole muutenkaan mahdollisuutta työssäkäyntiin fyysisten rajoitteiden vuoksi, joten tämä on win win meille. Jos tulisi ero niin sitten tulisi, mutta niin kauan kuin parisuhde voi hyvin niin tämä on oikeinkin hyvä tilanne
Meillä myös, mies on työn vuoksi paljon pois kotoa ulkomaita myöten ja on ollutkin aina "urakeskeinen", niin lapset ja koti on minun vastuulla. Tai suurin osa kodista, ei ihan kaikki.
En kuitenkaan osaa sanoa lapsia uraksi. Mutta ehkä tuolla suurperheen äidillä joka niin sanoi, on tarve selitellä ulkopuolelle, miksi on "vain" äiti eikä käy töissä. Olen törmännyt itsekin kummallisiin kysymyksiin kotiäitiydestä. Sitä tosiaankin täytyy joillekin joskus selittää.
Sanoisin, että miksi käytät lainausmerkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä se suurperheen äiti sitten tekee, kun lapset lähtevät omilleen? Silloin on sitten ihan turha tulla itkemään, kun ei valtio elätäkään tai eläke on niin pieni. Jokainen tekee omat valinnat, mutta niiden kanssa pitää sitten myös elää.
Se hoitaa sitten lapsenlapsia. Niitähän voi olla useampi kymmenen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän se on aina ollut. Meilläkin mies käy töissä, minä hoidan kodin ja lapset. Kumpikin on tyytyväinen. Mies halusi lapsia mutta hänen työnsä on niin kuormittava ettei hänellä olisi jäänyt aikaa uraan, kotitöihin ja lapsiin. Minulla taas ei ole muutenkaan mahdollisuutta työssäkäyntiin fyysisten rajoitteiden vuoksi, joten tämä on win win meille. Jos tulisi ero niin sitten tulisi, mutta niin kauan kuin parisuhde voi hyvin niin tämä on oikeinkin hyvä tilanne
Meillä myös, mies on työn vuoksi paljon pois kotoa ulkomaita myöten ja on ollutkin aina "urakeskeinen", niin lapset ja koti on minun vastuulla. Tai suurin osa kodista, ei ihan kaikki.
En kuitenkaan osaa sanoa lapsia uraksi. Mutta ehkä tuolla suurperheen äidillä joka niin sanoi, on tarve selitellä ulkopuolelle, miksi on "vain" äiti eikä käy töissä. Olen törmännyt itsekin kummallisiin kysymyksiin kotiäitiydestä. Sitä tosiaankin täytyy joillekin joskus selittää.
Mä haluaisin edelleen kysyä, mikä lasketaan uraksi. Esim. omasta työelämästä on tosi vaikea käyttää sanaa "ura". Jos kuvailisin työelämääni yhdellä tokaisulla, lainaisin englanninkielistä sanontaa "jack of all trades, master of none".
Se on luonnollisin ura ja siksi on menty pieleen feminismin vuoksi. Kaikilla pitää olla muka joku ura ja paukut eikä mielenkiintonei riitä enää perheiden perustamiseen saati sellaisen vaalimiseen. Kaikki voivat huonosti koko yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on väittänyt, että lapset ovat ura? Sinun palveluksesi heidän suhteen on ura, jos hoidat sen vähintään yhtä hyvin, kuin esim. koiran tai papukaijan.
Ura viittaa edistyksellisyyteen; ellet saa yhä parempaa asemaa, sinulla ei ole uraa, vaan pelkkä työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se suurperheen äiti sitten tekee, kun lapset lähtevät omilleen? Silloin on sitten ihan turha tulla itkemään, kun ei valtio elätäkään tai eläke on niin pieni. Jokainen tekee omat valinnat, mutta niiden kanssa pitää sitten myös elää.
Mun tuntemani ovat menneet töihin.
Minä en mennyt vaan aloin keskittymään itseeni, mieheeni ja harrastuksiini sekä matkailuun. Tosin ei meillä mikään suurperhe ollut, normaali lapsiluku.
Minua kun ei lapset kiinnosta, niin toteaisin vain sovinnaisesti, että "Niin". En jaksa käydä mitään väittelyitä "naisen elämäntehtävistä" tms. Ei itselläni ole mitään uraa, käyn töissä että saisin rahaa tehdä vapaa-ajallani asioita jotka ovat mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Ura viittaa edistyksellisyyteen; ellet saa yhä parempaa asemaa, sinulla ei ole uraa, vaan pelkkä työ.
No mutta, tällä palstalla kaikilla lapsiperheitä ja lapsia haukkuvilla ihmisillä on loistava ura! Esimerkiksi Lidlin kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en mennyt vaan aloin keskittymään itseeni, mieheeni ja harrastuksiini sekä matkailuun. Tosin ei meillä mikään suurperhe ollut, normaali lapsiluku.
No, kuulut harvinaiseen väestönosaan, jolla rahat riittävät.
Nostan hattua, että joku jaksaa vuodesta toiseen olla kotona lapsikatraan kanssa. Se on täyttä työtä. Meillä yksi lapsi joka onneksi jo kouluikäinen. En todellakaan jaksaisi vauva-vuosia uudelleen ja uudelleen.
En voi muuta kuin ihailla näitä pariskuntia, joille siunaantui enemmänkin lapsia kuin keskimäärin ja jotka kasvattavat näistä veroja maksavia kansalaisia. Meille 1-2 lapsen vanhemmille voitto kun toiset jaksavat sillä saralla panostaa enemmän tähän yhteiskuntaan.
Ursula van der Leyen: 7 lasta, Euroopan komission puheenjohtaja tekee kovempaa uraa kuin yksikään keskustelija.
No, tottahan se on. Varsinkin jos asian esittää noin lainausmerkeissä. Oletan että suurperheellä tarkoitetaan tässä perhettä jossa on oikeasti paljon lapsia, joku 5 tai enemmän, ei siinä äiti hirveästi töihin ehdi välillä joten lapset ja koti ovat hänen pääasiallinen työnsä ja tehtävänsä.
Vierailija kirjoitti:
En voi muuta kuin ihailla näitä pariskuntia, joille siunaantui enemmänkin lapsia kuin keskimäärin ja jotka kasvattavat näistä veroja maksavia kansalaisia. Meille 1-2 lapsen vanhemmille voitto kun toiset jaksavat sillä saralla panostaa enemmän tähän yhteiskuntaan.
Niinpä. Ei itsellä riittäisi kapasiteetti kasvattaa enempiä lapsia, mutta jos joku haluaa omistautua sille ja on onnellinen niin, niin hieno homma. Siis jos elättävät itse perheensä ja kasvattavat vielä lapsistaan kunnon työssäkäyviä kansalaisia.
Kieli on kuvallista ja leikillistä, ei kirjaimellista. Lasten saaminen ja hoito sekä kasvatus vastaa uraa monin tavoin: se on vaativaa, kaikki eivät tee sitä yhtä hyvin, siitä voi olla innostunut, se vie paljon aikaa, se on iso osa identiteettiä, siinä voi kehittyä jne.
Minulla on akateeminen koulutus, neljä lasta ja jo pitkä ura mutta myös monta kotiäitivuotta. Pidän äitiyttäni yhteiskunnallisestikin merkittävänä saavutuksena samoin kuin uraani.
No vaikka se maatalon emäntä joka elelee lähes omavaraistaloudessa jossain landella ison lapsikatraan kanssa ja kasvattaa itse ruuat ja kokkailee puuliedellä, ei voi kuin ihailla. Mutta onhan sitä toisenlaisiakin suurperheen äitejä. En minä nää mitään väärää siinä, että joku nainen haluaa valita "urakseen" kotiäitiyden ja ison lapsikatraan, jos hoitaa hommansa kunnolla eikä elättäjänä ole valtio vaan lasten isä joka käy töissä. Se on ihan hyvä valinta. Minua ei semmoinen kiinnostaisi, olen enemmänkin moderni uraäiti, mutta niin me ollaan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ursula van der Leyen: 7 lasta, Euroopan komission puheenjohtaja tekee kovempaa uraa kuin yksikään keskustelija.
Isänsä oli yksi Euroopan komission korkeimmista virkamiehistä ja aviomiehensä Heiko Echter von der Leyen on saksalainen lääkäri ja von der Leyenin aatelissuvun jäsen.
1990-luvulla rouva Ursula oli kotiäitinä seitsemän lapsen kanssa.
Rouvalla ehkä hieman erilaiset lähtökohdat olleet elämässä kuin Perus-Pirkolla. Ilman miesten apuja ei tuo urakehitys olisi ollut mahdollista.