Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa on koko ajan paheneva osaajapula

Vierailija
07.10.2022 |

Näin kirjaston ovessa lapun, jossa luki kirjasto on suljettu henkilöstöpulan takia. Mikä on ratkaisu osaajapulaan?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv-vaansi-rautalangasta-minne-tyov…

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olin kirjastossa työharjoittelussa parisen vuotta sitten niin siellä oli liikaakin työntekijöitä eikä harjoittelupaikkoja ollut kaikille halukkaille.

Lisäksi siellä oli sivareita ja kuntouttavassa olevia.

Vierailija
82/95 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ylivaatimus kokemuksedta koulutuksesta hyvästä tyypistä on kääntynyt päälaelleen kun väki on lamautettu hakuineen ja no tnkjuu viesteineen niin jossain kohtaa annetaan periksi että pitäkään palikkanne prkle eli nyt itketään väärässä päässä. Parempi kotelu rekryjen piirissä niin ei oltaisi tässä. On normaalia et ihmiset passivoituu ja luovuttaa kun tarpeeksi tulee hylkyjä. Pakottamalla ei synny hyvää. Siksi heti koppi valmistuneisiin. Työvoinapalvelut yksi iso vitsi tässä maassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Arkadianmäellä on huutava pula osaajista 👍🙂

Vierailija
84/95 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkanmaksuhaluttomuus täällä on. Eiköhän tämä juuri päällä ollut hoitajakeissi osoittanut asian hyvin.

Vierailija
85/95 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ylikoulutusta joka alalla. Ja osaajia taas ei arvosteta, koska kateus. Burn outit. Huono johtajuus. Bisnestä koko koulutus suurilta osin. Tiivistämällä parempi.

Vierailija
86/95 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Arkadianmäellä on huutava pula osaajista 👍🙂

Ja hallituksessa. Hirvittää miten vähällä osaamisella ja piittaamisella touhotetaan menemään tyyliin miljardi sinne ja kuus tänne ja kymmenen tonne.

Miljardi on siis yhden laskelman mukaan kymmenisen metrin korkuista kuormalavallista satasen seteleitä eli aika ison kuorma-auton tarvitsee noiden kuskaamiseen. 

Vierailija
87/95 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se osaajapula johdu monessa paikassa siitä, ettei palkata tarpeeksi väkeä ja sitten kun joku on sairaana ollaan heti pulassa.  Joka alalla tehokkuus on viritetty äärimmilleen.

Koulutus on sitten toinen asia, mutta vuosikymmenten leikkaukset kyllä näkyvät joka asteella. Korkeakouluista jää pihalle joka vuosi 60 000 hakijaa. Se on aivan järjetöntä ja olisi korjattavissa koulutuspaikkojen lisäyksellä mutta kun poliitikot eivät ymmärrä tätä.

Vierailija
88/95 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasto olisi painajaismainen työpaikka. Vekarat ja muuhunmaattajat mölyää ja pelaa. Sitten kun itse osaat jotain, niin sinulle keksitään joku "digitalkkari"-nimike, otetaan kuva ja laitetaan mainos sinusta kirjaston oveen. En yhtään ihmettele lähikirjaston henkilökunnan vaihtuvuutta.

Vierailija
89/95 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin isossa kirjastossa, että palautuskirjojen hyllyttäminen on jäänyt tekemättä henkilöstöpulan vuoksi. Luulisi tuon työn onnistua työharjoittelijaltakin. Onko koronaa sittenkin liian paljon liikkeellä?

Vierailija
90/95 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanottiin isossa kirjastossa, että palautuskirjojen hyllyttäminen on jäänyt tekemättä henkilöstöpulan vuoksi. Luulisi tuon työn onnistua työharjoittelijaltakin. Onko koronaa sittenkin liian paljon liikkeellä?

Kuntien työllistämismäärärahat on jo käytetty monissa kunnissa, eli ei ole varaa palkata työttömiä. Tammikuussa sitten uudestaan.

Vierailija
91/95 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin lähteä meidän kylän kirjastoon töihin vaikka maanantaina, jos joku siitä minulle palkan maksaisi!!!

Vierailija
92/95 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntien työllistämismäärärahat on jo käytetty monissa kunnissa, eli ei ole varaa palkata työttömiä. Tammikuussa sitten uudestaan.

Näin minullekin sanottiin. No olen nyt sitten työttömänä todennäköisesti sinne tammikuulle saakka.

Vierailija
93/95 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ihmisille ei kelpaa tavalliset työt. Huomaa av:ltakin, kuin amk:ta halveksitaan, ja pitäisi olla kk-koulutettu. Me ylikouluttaudumme.

Ja "ylikouluttettuja" ei palkata. "Ylikoulutettu" on suht. usein perusteena siihen, ettei jotakuta ole palkattu.

Vierailija
94/95 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ylikoulutusta joka alalla. Ja osaajia taas ei arvosteta, koska kateus. Burn outit. Huono johtajuus. Bisnestä koko koulutus suurilta osin. Tiivistämällä parempi.

Kymmeniä vuosia jo rekrytoijat ovat suosineet narskuja johtajiksi. Tässä tulos:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/avstangd-ronnebychef-uppmana…

En voi lisäksi käsittää miksei julkisen puolen päälliköitä valita AINA määräaikaisiksi?! Työpaikka voi säilyä, mutta johtajapaikka ei, jos ei hoida työnsä hyvin.

Vierailija
95/95 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up