Suomessa on koko ajan paheneva osaajapula
Näin kirjaston ovessa lapun, jossa luki kirjasto on suljettu henkilöstöpulan takia. Mikä on ratkaisu osaajapulaan?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv-vaansi-rautalangasta-minne-tyov…
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaajapula on LÄÄKÄREISTÄ, SAIRAAN- ja LÄHIJOITAJISTA ja PUHELINMYYJISTÄ.
Kaikki muu on marginaalista.
It-alalla on myös osaajapula. Keskitason jannuja ja kuraa kyllä löytyy, mutta huippuosaajia ei löydy.
Hyvä firma on se, joka myöntää että tilanne on tuo, ja pärjää niillä keskinkertaisuuksilla.
Suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan ole huippuja yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo kirjastohommat voi käytännössä tehdä kuka vain "järkevä tavallinen suomalainen ihminen".
Mutta kun vaatimuslista on niin korkea ja sen jälkeen palkka niin pieni siihen vaatimuslistaa verrattuna, että ei todellakaan saa työntekijöitä.
Aivan täyttä idiotismia tai täysin itseaiheutettua pulaa tekijöistä, samaa virheellistä kaavaa käytetään muillakin aloilla ja tasoilla ja ihmetellään kun "ei muka ole tekijöitä".
Mutta se tekeminen tyssää, kun asiakas haluaisi tutustua 1800-luvun klassiseen ranskalaiseen tai venäläiseen kirjallisuuteen. Siinä työkkärin määräämä Teukka 55v on sormi suussa hyvin äkkiä.
Moi olen koodari-Tuula, 59 v., pitkäaikaistyötön. Voin mennä kirjastoon työkkärin määräämänä. Tunnen 1800-luvun klassista ranskalaista ja venäläistä kirjallisuutta kyllä, kun olen itsekin lukenut sitä.
Muutenkin tuo on pitkälti järjestelykysymys. Kyllä Teukallekin tehtäviä löytyy. Ei kaikkien tarvitse osata kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Taas Linkkarissa rekrytäti itki, ettei löydä esimiesasemahommista kiinnostuneita Linkkarista.
Olisikohan taas perinteinen tarina. Eli avoin työpaikka on annettu rekryammattilaiselle pimeään hakuun.
Paikasta mahdollisesti kiinnostuvat eivät ole tienneet koko paikan olleen edes avoinna.
On se vaan kumma, ettei osaajia löydy 🤣🤣🤣.
Pahimmassa tapauksessa paikka on annettu hakuun rekryfirmalle, jonka duunari ei tiedä paljon mitään alasta, jolle sitä työntekijää hakee.
Rekryfirman pitää esittää tarjoavansa vain parasta, joten ihan potentiaalisia hakijoita voidaan karsia, jolloin toimeksiantajalle jää käsitys, että on työvoimapula.
Ja sitten erityisesti tuo, että ei haluta edes tarjota ehdolle yli 45-vuotiaita. Joillakin aloilla yläikäraja tulee vastaan jo nuorempana.
Veikkaan, että rekryfirmat ovat yksi iso syy kohtaanto-ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmisille ei kelpaa tavalliset työt. Huomaa av:ltakin, kuin amk:ta halveksitaan, ja pitäisi olla kk-koulutettu. Me ylikouluttaudumme.
Erehdyin kouluttautumaan, koska opiskeltavat asiat kiinnostivat. En siis siksi, ettei tavallinen työ kelpaisi.
Nyt en sitten saa niitä tavallisia töitä, kun olen ylikoulutettu. Kukaan ei varottanut, että kouluttautumisella voi olla tuollainen seuraus.
Ei ole maassa osaajapulaa. On pula niistä melko erikoislaatuisista supertäydellisistä hakijoista joita firmat on saaneet päähänsä hakea. Esim. vastavalmistuneilta odotetaan 2-4 vuoden työkokemusta ja just siltä firman käyttämältä laitteistolta tai softalta eikä yleisemmin alalta. Tai haetaan junior-asiantuntijaa juniorin palkalla mutta vaatimukset on jossain itsenäisemmän asiantuntijan ja seniorin välimaastossa eli tuollaisesta pitäisi maksaa selvästi enemmän. Lisäksi saattaa olla että varsinkin it-alan ilmoituksissa on lueteltu 3-4 eri eksperttialueen osaamisvaatimukset yhteen hommaan. Plus tietty nää naurettavat "on oltava 5 vuoden kokemus jostain tietystä js-kirjastosta vaikka se julkaistiin edellisvuonna.
Tai toisilla aloilla ei haeta edes duunaria vaan oikeastaan yrittäjää joka tekee aliurakointia omilla välineillään ja saa siitä palkkaa kuitenkin vain kehnonpuoleisen duunarin palkan verran eli kaikki työnantajamaksut mukaanlukien tuollainen menee aika pahasti alihintaan. Etc.
Turhan usein osoittautuu että kovaan ääneen työvoimapulaa valittava työnantaja ei maksa hommasta edes kohtuullista palkkaa, olettaa työntekijöiden suostuvan täysin naurettaviin työehtoihin, tai vaihtoehtoisesti olettaa valtion maksavan heidän työntekijöidensä perehdytyksen "työllisyyskurssin" nimissä.
Kirjastossa suurin osa töistä hoituu työllistettävillä ja sivareilla, mutta joka vuorossa pitää olla edes yksi pätevä ja koulutettu työntekijä paikalla. Pienessä kirjastossa ehkä laitetaan lappu luukulle, jos se ainoa pätevä sairastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo kirjastohommat voi käytännössä tehdä kuka vain "järkevä tavallinen suomalainen ihminen".
Mutta kun vaatimuslista on niin korkea ja sen jälkeen palkka niin pieni siihen vaatimuslistaa verrattuna, että ei todellakaan saa työntekijöitä.
Aivan täyttä idiotismia tai täysin itseaiheutettua pulaa tekijöistä, samaa virheellistä kaavaa käytetään muillakin aloilla ja tasoilla ja ihmetellään kun "ei muka ole tekijöitä".
Mutta se tekeminen tyssää, kun asiakas haluaisi tutustua 1800-luvun klassiseen ranskalaiseen tai venäläiseen kirjallisuuteen. Siinä työkkärin määräämä Teukka 55v on sormi suussa hyvin äkkiä.
Sellainen asiakas jo itse tietää siitä jotain etukäteen ja pikaisesti googlaamalla löytyy nopeasti oleellinen tieto.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastossa suurin osa töistä hoituu työllistettävillä ja sivareilla, mutta joka vuorossa pitää olla edes yksi pätevä ja koulutettu työntekijä paikalla. Pienessä kirjastossa ehkä laitetaan lappu luukulle, jos se ainoa pätevä sairastuu.
Nooh, kirjastoalalla on kyllä koulutettujakin työttöminä. Satun tuntemaan. Siis ihan työhaluisia sellaisia. Mutta kun on totuttu pyörittämään hommaa ilmaistyövoimalla, niin eivät kelpaa.
De som kan och har en efterfrågan utomlands, flyttar ut ur Finland i en stridare ström än ur något annat EU land.
Bortfallet lappas med folk som inte kan och därför finns det en ständig brist på kunnigt folk i Finland.
Suomessa on sellainen koulutusjärjestelmä, että siinä ei fiksut jaksa pitkään aikaansa haaskata. Jokaista yksinkertaisintakin työtä varten on monen vuoden täsmäkoulutus, kun eihän sitä ihminen osaa vaikkapa lasta pukea tai edes vanhusta syöttää ilman kolmen vuoden opintoja. Älykkäämmät taas on kyynistyneet ja turhautuneet opiskeltuaan yliopistossa itsestäänselvyyksiä kuusi vuotta ennen kuin pääsevät oman alansa lähtötason hommiin, joista suoriutuisi apinakin kahden viikon perehdytyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä.
Kirjastossa tarvitaan koulutettuja akateemisia.
On siellä toki muitakin. Serkkuni kävi jonkun lyhyehkön kurssin. Amis-tasoisen.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen kirjasto ei mitään erityisosaamista vaadi. Koulutetut informaatikot työskentelevät nälkäpalkalla yliopistojen, tutkimuslaitosten yms. tiedonhaussa.
Suomessa on pilvin pimein työttömiä joilla on informaatikon tutkinto tai cumu siitä. Pula on ilmaistyövoimasta ja halpatyövoimasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmisille ei kelpaa tavalliset työt. Huomaa av:ltakin, kuin amk:ta halveksitaan, ja pitäisi olla kk-koulutettu. Me ylikouluttaudumme.
Erehdyin kouluttautumaan, koska opiskeltavat asiat kiinnostivat. En siis siksi, ettei tavallinen työ kelpaisi.
Nyt en sitten saa niitä tavallisia töitä, kun olen ylikoulutettu. Kukaan ei varottanut, että kouluttautumisella voi olla tuollainen seuraus.
Tuon takia minä en jatkanut väitöskirjan tekoa. Tulin siihen tulokseen, että siitä on todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Se sama kuin ennenkin : koulutus. Lisätään lääkärien, kirjastonhoitajien, asentajien, R-kioskin myyjien ym. työvoimapula-alojen koulutuspaikkoja.
Se on sitten eri juttu, että isompi pula on palkanmaksajista ainakin duunarihommissa.
Kyllä juttu on niin, että Suomessa ei edelleenkään ole mitään työvoimapulaa, vaan ainoastaan palkanmaksajapula.
Aito työvoimapuola Suomessa on ollut viimeksi 80-luvulla. Ja ehkä hetkisen verran 90-luvun jälkipuoliskon IT-buumin aikana, joskus 97-99 tienoilla. Ei kertaakaan sen jälkeen. Ei kertaakaan. Tiedän tämän omakohtaisesti.
IT-alan työvoimapulasta puhuminenkin on pelkkää työnantajien huijausta, jolla yritetään saada lisää ja lisää porukkaa alalle, jotta voitaisiin polkea palkkoja. En yritä mitään gatekeepingiä tässä, vaan ihan rehellisesti yritän kertoa totuuden niille, jotka haaveilevat IT-alalla pääsevänsä takuuvarmoihin duuneihin ja isoon palkkaan käsiksi tosta noin vaan.
Olen itse ns. mid level -asiantuntija IT-alalla, ja olen alanvaihtaja, tosin vaihdoin alaa jo melkein kymmenen vuotta sitten, siis jos ajatellaan milloin jätin vanhan alani ja siirryin opiskelemaan tätä tiettyä IT-alan asiantuntijan hommaa. Kokopäiväisissä töissä olen ollut neljä vuotta, sitä ennen osa-aikaisissa kolme vuotta. Tälläkään kokemuksella töiden hakeminen ei ole mikään läpihuutojuttu ( kokemusta tältä vuodelta). IT-alalla ei ole pulaa tavallisista osaajista; se mistä on pulaa, on ihmiset jotka ovat tehneet hommia yli 10 vuotta, osaavat silti uusimmat teknologiat, ja tyytyvät samaan palkkaan kuin kaltaiseni mid level tavis asiantuntija. Noista tyypeistä on pulaa, kun työnantajat oikeasti luulevat, että joku tuollaiseen suostuu.
Juniori-levelin työntekijöistä eli vasta opinnoista päässeistä, saati harjoittelijatason opiskelijatyöntekijöistä, EI OLE IT-ALALLA PULAA, eikä ole ollut sen 9 vuoden aikana, jona minä olen asioita seurannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sama kuin ennenkin : koulutus. Lisätään lääkärien, kirjastonhoitajien, asentajien, R-kioskin myyjien ym. työvoimapula-alojen koulutuspaikkoja.
Se on sitten eri juttu, että isompi pula on palkanmaksajista ainakin duunarihommissa.
Kyllä juttu on niin, että Suomessa ei edelleenkään ole mitään työvoimapulaa, vaan ainoastaan palkanmaksajapula.
Aito työvoimapuola Suomessa on ollut viimeksi 80-luvulla. Ja ehkä hetkisen verran 90-luvun jälkipuoliskon IT-buumin aikana, joskus 97-99 tienoilla. Ei kertaakaan sen jälkeen. Ei kertaakaan. Tiedän tämän omakohtaisesti.
IT-alan työvoimapulasta puhuminenkin on pelkkää työnantajien huijausta, jolla yritetään saada lisää ja lisää porukkaa alalle, jotta voitaisiin polkea palkkoja. En yritä mitään gatekeepingiä tässä, vaan ihan rehellisesti yritän kertoa totuuden niille, jotka haaveilevat IT-alalla pääsevänsä takuuvarmoihin duuneihin ja isoon palkkaan käsiksi tosta noin vaan.
Olen itse ns. mid level -asiantuntija IT-alalla, ja olen alanvaihtaja, tosin vaihdoin alaa jo melkein kymmenen vuotta sitten, siis jos ajatellaan milloin jätin vanhan alani ja siirryin opiskelemaan tätä tiettyä IT-alan asiantuntijan hommaa. Kokopäiväisissä töissä olen ollut neljä vuotta, sitä ennen osa-aikaisissa kolme vuotta. Tälläkään kokemuksella töiden hakeminen ei ole mikään läpihuutojuttu ( kokemusta tältä vuodelta). IT-alalla ei ole pulaa tavallisista osaajista; se mistä on pulaa, on ihmiset jotka ovat tehneet hommia yli 10 vuotta, osaavat silti uusimmat teknologiat, ja tyytyvät samaan palkkaan kuin kaltaiseni mid level tavis asiantuntija. Noista tyypeistä on pulaa, kun työnantajat oikeasti luulevat, että joku tuollaiseen suostuu.
Juniori-levelin työntekijöistä eli vasta opinnoista päässeistä, saati harjoittelijatason opiskelijatyöntekijöistä, EI OLE IT-ALALLA PULAA, eikä ole ollut sen 9 vuoden aikana, jona minä olen asioita seurannut.
Tämä tuli vahingossa vastauksena väärään, piti tulla sille, joka toitotti sitä vanhaa työnantajien laulua kuinka IT-alalla on työvoimapula.
Joka ikisessä maassa on osaajapula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on osaajapula, jos joka paikassa vaaditaan sen 30 eri koulutusta, yliopiston, ammatillisen korkeakoulun ja vähintään 25-vuoden ikää 50 vuoden työkokemuksella. Palkkauskin on TESsin minimi ja tunnit olemattomia.
Ja kun yksisarvista ei tunnu löytyvän, niin ei edes haastatella yhtäkään hakijoista vaan laitetaan paikka uudelleen ja uudelleen hakuun.
Tämähän se on yksi suurimmista ongelmista.
Olen itse 90-luvun laman nuoria, jotka ovat saaneet tapella opiskelupaikoista työttömäksi jääneiden aikuisten kanssa ja myöhemmin työpaikoista valtavan hakijamäärän paineessa. Työpaikan löytäminen oli kuin lottovoitto.
Monista opiskeluista ja hyvistä todistuksista huolimatta jäin vaan pätkä- ja silpputyökierteeseen, niinkuin moni muukin ikäiseni. Nyt olisi vielä yli 10 vuotta eläkeikään, mutta olen liian vanha "työvoimapulasta" huolimatta. Työvoimapulan laitoin lainausmerkkeihin, sillä en tiedä onko se todellinen vai vain jotain höpötystä.
Osaamista olen ylläpitänyt niillä pätkä- ja silpputöillä, vapaaehtoistöillä ja jatko-opinnoilla sekä alaani liittyvien kurssien suorittamisella. Niitä kursseja olen suorittanut sekä suomalaisissa että ulkoimaisissa oppilaitoksissa ja yliopistoissa. Mutta ei näytä auttavan.
Ei oikeasti naurata lukea lehtijuttuja, joissa yritykset väittävät palkkaavansa kenet tahansa kenellä silmät liikkuu päässä.
Naurettava tuo aloitukseen linkitetty Maikkarin artikkeli. Suureen osaan töistä ei vaadita mitään sen kummempaa "osaajaa", vaan ihan tavallinen työntekijä pystyisi tekemään homman.
Nyt vain firmat miettimään mitkä ne työssä oikeasti tarvittavat taidot on, ja laatimaan ilmoitus sen mukaan, myöskään työnantajaa maasta taivaaseen kehumatta. En minä tarvitse "tietoa", että teillä on tarjolla näköalapaikka ja kilpailukykyiset edut, sillä nehän on kaikilla työnantajilla.
Ja sitten hoidatte rekrytoinnin itse, koska itse parhaiten tiedätte mitä tarvitsette. Palkkaatte rohkeasti sen ensimmäisen, joka vaikuttaa sopivalta. Ei tarvitse etsiä täydellistä eikä edes parasta. Hyödynnätte koeajan niin että oikeasti katsotte, oppiiko se homman.
Että pystyy siirtymään useamman vuosikymmenen ajassa taakse päin.
Jos käyttäisitte kirjastoa, tietäisitte, etta aakkoset on keksitty ajat sitten, kirjastossa on aivan muita hommia. Esimerkkinä asiakaspalvelu, joka on ainakin tällä paikkakunnalla kirjastossa parempaa kuin kioskeissa ja muissa virastoissa.