En haluaisi alkumaljoja, mutta miten muuten juhlan voi aloittaa?
Eli 60 v syntymäpäiväjuhlia suunnittelen äidilleni ja mietin, voisiko juhlat aloittaa jollakin muulla "ohjelmalla" kuin alkumaljoilla. Päivänsankari ei niin alkoholista välitä ja voisi tykätä jos olisi jotain muuta. Tiedän että alkoholittomiakin maljoja voi kilistellä, mutta silti... sankarin tyyliin voisi myös sopia hyvin joku vähän vähemmän "virallinen"/jäykistelevä juttu, jäänrikkoja. Oisko ideoita/ kokemuksia?
Kommentit (44)
Minä ymmärrän kyllä, että koko alkumalja halutaan jättää pois. Oma äitini ei käytä alkoholia ja kokee ylipäänsä alkumaljojen nostot kiusallisena tilanteena oli lasissa mitä tahansa. Omassa suvussani ylipäänsä on tosi harvoin alkumaljoja, ehkä uskonnollisuudesta johtuen.
Meidän suvussa juhliin yleensä tullaan hieman ripotellen. Ei siis kaikki samalla oven avauksella. Siinä ehtii hyvin ottaa jokaisen yksitellen vastaan kätellen, halaten, onnittelut, lahjananto jne. Sitten vaan ohjataan jutustelemaan muiden jo saapuneiden kanssa ja kun kaikki paikalla, ohjataan ottamaan syötävää ja juotavaa. Varmaan suvuissa on eri tapoja, mutta meillä ei siis ole ikinä mitään kummempaa ohjelmaa. Harvoin kun nähdään niin juhlan sisällöksi riittää jutustelut ja hyvät tarjoilut.
Kaikkein eniten tulee jäykkää ilmapiiriä siitä, ettei juhlaväki tiedä, mitä nyt tapahtuu. Käytöstavat ja tutut rituaalit ovat olemassa juuri sen välttämiseksi. Miksi pitäisi keksiä pyörää uudestaan, kun on jo olemassa hyvä tapa toivottaa vieraat tervetulleeksi ja aloittaa juhla?
Meillä on tapana ihan kavereiden ja sisarusten kanssa illastaessa aloittaa kilistämällä ja hauskan illan toivotuksilla, vaikkei edes mitään varsinaista juhlaa ole menossa. Ei ole koskaan tullut mieleenkään, että siinä mitään jäykistelyä olisi.
Mutta tokihan tästäkin saa ongelman, kun oikein miettii.
Jos ihminen ei ole mikään synttäreiden juhlija hullu niin sellaiset ahdistavat kuten meitäkin ja mieheni koko suku on synttäri hullua sakkia ja hän huokaisi helpotuksesta viiskymppisissä että onneksi ne olivat ohitse.
Ensin ne ne rahan keräämiset piti loppua viiskymppisiin mutta jostain kumman syystä ne jatkuvat vielä kuuskymppisiinkin niin että kamala hössötys kakkuineen ja rahan keruu kun joku pääsee 60v ikään.
Ja viiskymppisistäkin tuli ihan turhaa roinaa kaapin laatikkoon. Joku kallis rannekello joka ei ole koskaan ollut ranteessa muuta kuin laatikossa. Kännykkä aikana kukaan ei tarvitse vanhanaikaista kelloa muuta kuin älykellosta on jotain hyötyä kun siitä näkee kuka soittaa ja tulee teksti viesti siihen niin ettei puhelinta tarvitse kaivaa kassista.
Vanha ihminen ei muutenkaan tarvitse enää mitään turhia hila vitkuttimia ja ne jää käyttämättömäksi.
Isoäidin 85-vuotisjuhlalounas oli muutama kuukausi sitten, ja olisin kyllä kaivannut juhlan järjestäjiltä (juhlakalun lapsilta, en tiedä kuka heistä pääosassa) jonkunlaista tervetulotoivotusta. Nyt kaikki vaan onnitteli päivänsankaria ja valui pöytiinsä istumaan. Kun tarjoilut oli ravintolan puolelta linjastossa valmiit, tuli sellainen vaivaantunut tilanne, kun kaikki vähän pälyili, että mitäs nyt. Järjestävä taho olisi voinut nousta seisomaan, toivottaa kaikki tervetulleeksi ja onnitella päivänsankaria. Sekä kehottaa nauttimaan tarjoiluista. Mitään sen kummempaa puhetta ei olisi tarvinnut pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi vanha kunnon adjektiivipuhe. Toisin sanoen sinä tai joku muu läheinen kirjoittaisit valmiiksi puheen, mutta jättäisit adjektiivit pois. Jokainen vieras sanoisi tullessaan adjektiivin ja sinä täyttäisit puheen näillä. Kaikkien saavuttua lukisit puheen äidillesi ääneen. Toki vaatii huumorintajua sankarilta.
Olin tulossa sanomaan että kaikki keksityt jutut on vaivaannuttavia ja tämä on ehdottomasti sitä.
Olin just tulossa sanomaan, et tää 8n mun lemppari. Olen saanut ja antanut. Ts pitänyt puheen. Tykätty on.
Minä en halua mitään pelle juhlia ikääntyessäni. Lapsenakaan ei ollut mitään juhlia niin mitä sitä enää vanhanakaan sellaisia tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen ei ole mikään synttäreiden juhlija hullu niin sellaiset ahdistavat kuten meitäkin ja mieheni koko suku on synttäri hullua sakkia ja hän huokaisi helpotuksesta viiskymppisissä että onneksi ne olivat ohitse.
Ensin ne ne rahan keräämiset piti loppua viiskymppisiin mutta jostain kumman syystä ne jatkuvat vielä kuuskymppisiinkin niin että kamala hössötys kakkuineen ja rahan keruu kun joku pääsee 60v ikään.
Ja viiskymppisistäkin tuli ihan turhaa roinaa kaapin laatikkoon. Joku kallis rannekello joka ei ole koskaan ollut ranteessa muuta kuin laatikossa. Kännykkä aikana kukaan ei tarvitse vanhanaikaista kelloa muuta kuin älykellosta on jotain hyötyä kun siitä näkee kuka soittaa ja tulee teksti viesti siihen niin ettei puhelinta tarvitse kaivaa kassista.
Vanha ihminen ei muutenkaan tarvitse enää mitään turhia hila vitkuttimia ja ne jää käyttämättömäksi.
Kyllä meillä kaikilla on kellot juhla-asun kanssa käytettäväksi. Juhlissa ei selata kännykkää, eikä juhla-asuun kuulu älykello.
Meillä on ihan kaikki mitä tarvitaan ja vihaan sellaisia jotka väkisin tuovat sellaista roinaa mikä jää laatikoihin tai kaappeihin. Meitä ei kiinnosta missään torissa niitä myydä tai pitää jotain kirppis pöytää. Olen sitten antanut niitä niille jotka harrastavat ja tykkäävät siitä myynti hommasta. Vastapalveluksena saan edes jotain vähän, mikä on itselleni tarpeellista ja arvostan että saan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä kaikilla on kellot juhla-asun kanssa käytettäväksi. Juhlissa ei selata kännykkää, eikä juhla-asuun kuulu älykello.
Ei meillä ole sellaisia pelle 🤡 juhlia. Hah,hah mitä torveloita voi vielä ollakkaan kunnioittaen perinteitä 🤣
Kellojako siellä juhlissa näytellään 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranne kellojenko näyttely juhlia te järjestätte 🤣
Pitääkö vielä joku sellaisia juhlia kilpaillekseen kuka kalleimmalta ja parhaimmalta riikinkukolta näyttää.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mistä ketjuun on keksitty, ettei päivänsankari pitäisi juhlista - ap ei ainakaan sano muuta kuin, että alkumalja ei ehkä ole hänen äidilleen sopivin tapa avata tilaisuutta, joka selvästi on jo suunnitteilla.
Kyllä minä ja veljeni järjestimme nimenomaan 60-vuotisjuhlat molemmille vanhemmillemme. Äiti vietti kyllä viisikymppisiäkin, mutta olimme veljeni kanssa silloin vielä reilusti alle parikymppisiä, ja roolimme oli erilainen. En silloin vielä olisi osannut olla koollekutsujana, itse äiti ne juhlat järjesti. Vanhempamme olivat juuri eronneet, joten isä ei edes halunnut juhlia omia viisikymppisiään, vaan kuittasi asian laittamalla yllätyksenä rahaa minun ja veljeni tileille.
Kun vanhemmat sitten täyttivät 60, halusimme järjestää heille juhlat, joissa itse ovat enemmän saamapuolella. Miksei kuusikymppisiä voisi juhlia? Äitini kohdalla ajoitus oli juuri hyvä: hän oli vielä työelämässä, vetreässä kunnossa mutta kuitenkin jo siirtymässä hiljalleen kohti eläkeikää ja isovanhemmuutta. Me lapset olimme aikuisia mutta vielä (hetken) lapsettomia ja ehdimme järjestellä, suunnitella ohjelmaa ja laittaa ruokia. Viisikymppiset skipanneen isän kohdalla hänelle järjestetyt kuusikymppiset olivat todennäköisesti ainoa juuri hänelle järjestetty isompi juhla aikuisiällä. Molempien 70-vuotisjuhlien aikaan jylläsikin jo korona, eikä 80- 85-vuotisjuhla ole mikään itsestäänselvyys kenellekään.
Muuttujat muuttaen, 60-vuotisjuhlien viettämisessä isommin ei ole kerrassaan mitään tyhmää. Noloja ovat dumaajat, eivät ne, jotka juhlia hyvästä sydämestään puuhaavat.
Roima pieru aloittaa hyvät juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Alkujuomana voi olla vaikka mustamarja-aronian mehua, tai oman omenapuun omenoiden mehua. Tai tyrniä, puolukkaa, karpaloa, porkkanaa, mustikkaa, ihan mitä vain Jos sankari tykkää etelän hetelmistä, niin vaikka ananasta ja kookosta mehuna.
Itse laittaisin tarjottimelle niin alkoholittoman kuin myös alkoholia sisältävän vaihtoehdon.
Puoli lasillista jotain kevyttä alkoholijuomaa; ei siitä pitäisi kenenkään tulla ei toivottuun kuntoon.
Kaikille lasillinen esim. omenamehua; tuntuu jotenkin kovin arkiselta.
Kyllä juoman tarjoaminen on kohteliasta. Usein ihmisillä on jano kun ovat matkan päästä tulleita.
No alkujuomat ovat just sopivan rentoa ja laittaisin myös alkoholia tarjolle, jos joku sitä haluaa juoda. En minä ainakaan kiellä muilta juomista vaikka itse nyt juokaan.
Olin kerran juhlissa, jotka avattiin ohjaamalla porukka rinkiin, jossa heitettiin lankakerää jollekin vieraaalle, piti sitten esitellä itsensä ja kertoa joku muisto päivänsankarista.
Käytä nyky tekniikkaa ja hae jotain sopivaa tietokoneelta 🎹 🥁 😸