Miten kestää narsistista ihmistä väkisin muutaman projektin ajan -neuvoja?
Miten kestää ihmistä jonka kanssa ei tule toimeen lainkaan, vinkkejä, kokemuksia?
Kyseessä ihminen jonka kanssa on ihan pakko olla sovussa tekemisissä toisinaan, mutta ongelma on ihan jatkuva piikittely ja asenne jossa muille voidaan vaikka ihan yhtäkkiä huutaa olemaan hiljaa, kuin alamaisilleen. Muiden sanomat on aina väärin, hänen kertoma on oikeaa yms. Eli hyvin narsistinen henkilö, jonka kanssa on pakko hoitaa pari muutaman kuukauden projektia tiiviisti yhdessä. Ihminen muunmuassa valehtelee ja salailee, tekee yksin monesti huonoja kapeakatseisia päätöksiä selän takana ym. Eli tosi vaikea tilanne. Mikäli ristiriitatilannetta ottaa normaalisiti esille, ghostaa ja kiertää asian muuksi kuin se on, eli keskustelu ei auta lainkaan.
Miten ihmeessä sulatan aivoni että säilyn järjissäni, enkä aiheuta mitään jatkoselvitettävää, toinen samanlainen projekti jo nimittäin tiedossa ja nämä on pakko kyetä hoitamaan, muita vaihtoehtoja ei ole olemassa.
Kokemuksia please?
Kommentit (35)
Eräs työpaikan käskyttäjä jaksoi väsymättä kritisoida muiden työtä ja patisti muita tekemään. Jossain vaiheessa ihmettelin, että hän valitti, etten minä pyytänyt häntä tekemään asioita enkä siis auttanut häntä tekemään töitään. Koska itse olin omatoiminen ja täystyöllistetty, ei tosiaan tullut mieleen pyydellä häntä, varsinkaan kun oli hankala luonne. En siis maanitellut, että tehdäänkö tänään X yhdessä. Lähinnä hän delegoi töitään muille ja sitten räksytti. Paljon myöhemmin työpaikkaa vaihdettuani näin hänet eräässä työtapahtumassa. Moikkasin ystävällisesti. Seurauksena olin kuulevinani, että henkilö väitti työkaverilleen minun ahdistelleen häntä tapahtumassa. Olin siis tervehtinyt. Valtavan kova vimma kääntää asioita päälaelleen. Tiesin pelätä ennalta, että henkilö voi ryhtyä oudoksi, mutta on voinut kehittyä aina vaan pahempaan suuntaan. Aiemmassa työsuhteessa yritti mitätöidä osaamistani vaikka olin ollut ennen samalla alalla töissä.
Toivottavasti sentään Ap:n narsistinen keskittyy vain omien päätöstensä läpi jyräämiseen, ei toisten ihmisten mustamaalaamiseen. Seurauksena voi silti olla taloudellisia, terveydellisiä tai muita haittoja muille.
Sääli häntä. Sano ei. Sano, että olet huolissaan hänestä. Sellaisilla ei ole tosi tilanteen tullessa emotionaalisia kykyjä. Sellaiset eivät ole vastavuoroisia, he ovat tyhjiä, pitävät monologeja. Ei sellaisilla ole mitään supervoimia. Jos ryhmätyöskentelyssä puhuu omia, sanoo olen eri mieltä. Saa todennäköisesti raivarin. Ja hän alkaa itse välttää sua!
Vierailija kirjoitti:
Näe vain minimi, vastaa vain minimi, älä anna mitään. Ilmeetön, niukin mahdollinen kommunikaatio. Ota heti se asenne, että sinä et selitä etkä puolustele MITÄÄN tälle ihmiselle. Opettele "OK."-vastaustekniikka. Ei mitään perusteluita, ei hyvän viikonlopun toivotuksia perjantaina, ei kuulumisten kyselyä. Ei mitään henkilökohtaista. Älä lähde kilpailuun mukaan, älä neuvo, älä päde. Älä provosoidu.
Laita kaikki mahdollinen viestintänsä talteen. Jos huutaa kasvokkain, kirjoita ylös pvm aika ja sanasto. Älä deletoi kauheita viestejä, säästä ne.
Ota kaikki toimintansa talteen jollakin tavalla. Jos päivittää luvatta, ota kuvakaappaus, mitä teki ja milloin. Katso, että sulla on todisteet tallessa hänen tekemistään virheistä.
Opettele yhdentekevän kyllästynyt ilme, kivikasvo, ja pidä se yllä palavereissa tämän ihmisen kanssa. Käyttäydy kuin hän olisi täysin merkityksetön. Varaudu pysymään täysin ilmeettömän jos hän huutaa sulle hirveitä asioita. Tiedosta, että hän saa nautintonsa siitä, kun menet hämillesi. Älä mene hämillesi.
On vaivalloista kuolettaa itsestään normaali ihmistenvälinen viestintätyyli, jossa ollaan vuorovaikutteisia ja ystävällisiä. On vaivalloista myös dokumentoida kaikki hullun ihmisen huutamiset. Mutta näe tämä vaiva, koska vain tällä tavalla voit välittää asiakkaalle ja pomolle tiedon siitä, mitä tapahtui.
Lopuksi tärkeä ohje: Pidä itselläsi suunnitelma siitä, miten sinä olit suunnitellut toteuttavasi projektit. Kun tämä hullu todennäköisesti pilaa projektit, voit jälkeenpäin todeta, että se oli vain hänen syynsä. Sinulla oli parempi suunnitelma, mutta hän ei antanut toteuttaa sitä.
Harmaa kivi - menetelmä käyttöön. Laske päiviä jolloin et ole paskan kanssa enää tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Kissa kehuilla elää kirjoitti:
Itse olen ottanut vastenmieliseen narsisti-tuttavaan, jota on kuitenkin pakko nähdä, sellaisen asenteen, että olen:
a) asiallinen (en provosoidu enkä mene mukaan)
b) en kerro mitään henkilökohtaista tai mistään heikkouksista, joita hän voisi käyttää hyväkseen tai tärkeän asian tuhoamiseen
c) kehun häntä milloin mistäkin tyhjänpäiväisestä (hieno takki, nätti kampaus). Tämä saa narskun hakemaan lisäkehuja ja toimimaan mielinkielin, koska hän tavallaan vihaa/rakastaa sinua ja himoitsee kehujasi.
Hoida projekti viileän asiallisesti. Keksi narskulle joku leikisti vastuullinen työosio, jaa hänelle kiitosta (muka) hyvin tehdystä työstä/hienoista huomioista ko. asiaan liittyen.
Loistava idea osoittaa kiitollisuutta, tämä on tällaiselle täysin umpiorehelliselle ihmiselle vain vaikeaa kiitellä olemattomuuksista. Täytyy yrittää asennoitua toisin ja yrittää keksiä jotain kiiteltävää, toi nimittäin varmaan oikeasti ihan toimii.
AP
Narsistilla on oikeasti tosi olematon itsetunto ja hän on siksi rikki. Pyrkii alentamaan muita kokeakseen olevansa itse ylempänä. Tällaiselle päsmärille sopii psykologisin asein antaa just sitä, mitä se eniten kaipaa eli kehuja (vaikka aidanseipäästä). Näin saat ressukan puolellesi.
Narsisti tarvitsee hovin, joka kilpaa kehuu häntä. Älä ala oikeaksi hovilaiseksi, vaan ole ovelampi. Kehu, jotta saat haluamasi eli projektin hoidettua. Sitten: ota etäisyttä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Lakkaa ekaksi luulottelemasta, että kaikki kanssasi eri mieltä olevat ovat narsisteja. Auttaa kummasti.
Tämäon ketjun paras, ja ainoa oikeasti järkevä neuvo. Tuntuu että narsismihullut ovat vallanneet koko palstan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkaa ekaksi luulottelemasta, että kaikki kanssasi eri mieltä olevat ovat narsisteja. Auttaa kummasti.
Tämäon ketjun paras, ja ainoa oikeasti järkevä neuvo. Tuntuu että narsismihullut ovat vallanneet koko palstan.
Älä nyt, narsismi on muotia ja se kerää paljon vastauksia.
Kannattaa muistaa että kaikki mitä lukee vauvapalstalla, jää vauvapalstalle. Keskustella saa mistä haluaa, paras on esittää kysymyksensä siten, että se saa mahdollisimman oikeanlaisen kuvauksen vuoksi mahdollisimman hyödyllisiä vastauksia. Toki tässä tapauksessa se oli aika haastavaa kieltämättä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kyse oli työprojektista. Muitakin pakollisia juttuja on, kuten mummon hautajaisten järjestely ja perinnönjako tai vaikka maatilan ostaminen narsistiselta naapurilta. Nää sisältää monen monta tapaamista ennen kuin homma on maalissa. Ja ovat pakollisia
Kaikki kirjallisesti, kaikesta vahvistussähköposti, älä tapaa ja neuvottele kahden vaan aina joku muu mukaan, kaupat ja perinnön jako juristilta. Älä rupea sen kanssa tekemään mitään kahdstaan tai ilman dokumentointia. Kaikki kirjallisesti ja lakimiehen tai muiden omaisten kanssa.
Kylläpä on tyhmiä ihmisiä täällä tänään 😁 ja kaikki jotain narsisteja, surkimuksia.
Itsellä tulossa messevä oikeudenkäynti jossa narsistirypäs vastapuolena.
On ollut erittäin mielenkiintoinen 4 v. Toivon että tilanne ratkeaa tammikuussa.
Projekti tämäkin. Työkyky alentunut ja energiat olleet välillä todella matalat.
Turvaa selustasi. Ne muistaa aina kenen kanssa ollut tekemisissä. Eli et kerro mitään yksityisasioita. Tiukat rajat kaikelle.
Jää saikulle kesken. Tehköön itse loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tulossa messevä oikeudenkäynti jossa narsistirypäs vastapuolena.
On ollut erittäin mielenkiintoinen 4 v. Toivon että tilanne ratkeaa tammikuussa.
Projekti tämäkin. Työkyky alentunut ja energiat olleet välillä todella matalat.
Tsemppiä kovasti, täällä moni ei huomaa että projekti voi tarkoittaa mitä tahansa muutakin kuin sellaista josta jollekin toiselle voi käydä ulisemassa. On paljon ikäviä tilanteita joissa olet aika yksin ilman ketään kenelle valittaa että annappa potkut tuolle ihmiselle elämästä.
Uskon että aivan järjetön suo ollut tuo. Samoin kuin nuo kuolinpesäasiat ja vastaavat projektit. Kaukana työpaikkahaasteista ihan eri sfääreissä kokonaan.
Jaksamista, elämä vielä hymyilee. Toivottavasti oikeus toteutuu teillä ja kaikilla muillakin narskujen kanssa napit vastakkain joutuneilla. Vain vastaavaa kokenut voi tietää mistä on oikeasti kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Jää saikulle kesken. Tehköön itse loppuun.
*soittaa jumalalle*
-Saisinko sairaslomaa elämästäni, kun en jaksa enää narsistin jatkuvaa kiusaamista? Voisko joku muu tulla hoitamaan mun vastuut?
Jumala - "EI"
Ookoo
Nykyään sanotaan narsisti, ennen sanottiin vaan että onpas siinä v*ttumainen ihminen. Sama asia.
Itseasiassa, ihan toiseen asiaan. Mulla on kokemusta kyllä työkaveristakin jolla oli ollut haasteita 10 vuotta yrityksessä eri tiiimeissä ja eri esimiesten alla. kun tavattiin, kävi terapiassa ja kertoi näistä miten häntä oli vuosia joka osastolla ja eri esimiesten toimesta kiusattu. Lopetti terapian ja alkoi syyttelemään kiusaamisesta uudella osastolla. Hyvä taktiikka syyttää kiusaamisesta niin ei voi saada itse kenkää, koska syy ulkoistettu. En tiedä miten sitten tilanteelle kävi, mutta tämä herra oli saanut harrastaa tätä siis noin 15 vuotta. Vaikka asiaa oli käsitelty johtoportaasta HR:n ja työterveyttä ja ties mitä kolmikantakeskusteluja myöten, tilanne ei muuttunut. Häntä aina vaan kiusattiin meni hän minne hyvänsä. Eli mikäi kohtaan ihmisen, joka ihan aidosti ei ole vuorovaikutustaitoinen, niin se esimiehelle asian esittäminen ei tuota välttämättä toivottuja tuloksia kovinkaan vilkkaasti. Voi mennä vuosia, kymmeniä vuosia, ja tämä henkilö saattaa vaikka olla erityisosaamisellaan sun ainoa mahdollinen työpari. Eli sanoisin että työyhteisössä kyllä äärimmäisen hankala haaste mikäi eteen sattuu.
Tämä tämän ketjun asia ei tosin koske nyt työyhteisötä eli nämä esimiehen kanssa keskustelut ei siis toimi tässä. Joku muu voi toki ottaa niistä sitten vinkkiä. Tsemppiä myös heille jos tätä luette <3.
AP