Kuinka monta erilaista takkia omistat?
Suomi ja vaikeus pukeutua, koska vaihtelevat vuodenajat ja sääolosuhteet. Aloin aikani kuluksi pohtimaan, mikä määrä takkeja on liikaa ja mikä sopivasti. Omistan itse kolme villakangastakkia (yksi vuoreton syyskeleille ja pari vuorellista talvikäyttöön), yhden anorakin (arkitakki) ja yhden kuoritakin (ulkoiluun). Ostoslistalla kunnollinen toppatakki/ ulkoilutakki talveen. Kuinka monta erilaista takkia teidän kaapeista löytyy?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Apua, mä olen nolo teihin verrattuna! Yksi välikausitakki on. Siinä se. Pari liian pientä toppatakkia (ei oikeasti mahdu päälle). Yksi rikkinäinen huppari. Sillä välikausitakilla selvisin viime talven, välillä palelti.
Mielestäni on paljon nolompaa, jos omistaa kymmenittäin takkeja.. 🤔 Ja vielä kuvittelee oikeasti niistä jokaista välttämättä tarvitsevansa.
Kaksi käytössä. Kerrospukeutumisella pärjää.
Kuoritakki x 2, pidempi kuoritakki, sofshell-takki, juoksutakki, vuorellinen puuvillaa kankainen välikausitakki x 3, joista 2 lyhyempää ja yksi pidempi, 3 x kevyttoppatakki, 4 x toppatakki.
Kaikille on käyttöä, ovat vähän eri paksuisia, pituisia ja kokoisia. Ulkoilen päivittäin säässä kuin säässä, lisäksi töihin on syytä laittaa hitusen siistimpää kuin lenkkeilyyn tarkoitettuja takkeja. Yhden päivän aikana saatan käyttää neljääkin eri takkia.
Varmaan vähän vähemmälläkin tulisi toimeen, mutta en koe että tästä määrästä varsinaisesti tarpeettomia olisi kuin kaksi takkia. (Ja nekin kaksi ovat kyllä käytössä, mutta ilmankin pärjäisin.)
Suurin osa takeistani on jo useamman vuoden vanhoja, yksi taitaa olla jo lähemmäs 10 v vanha, mutta on edelleen hyvä ja siisti, niin käytössä on useita kertoja viikossa syksyisin ja keväisin.
Kevyttoppis, kunnon pitkä toppis, 2 villakangastakkia, talviulkoilutakki, trenssi, pari kevyempää ulkoilutakkia nyt ainakin.
Ei mulla ole kuin 2 takkia. Toppatakki ja untuvatakki. Molemmat jotain 20 vuotta vanhoja ja kirpparilta ostettuja. Mitään välikausitakkia ei ole.
Farkkutakki, villakangastakki, duffeli, oljykangastakki, pitkä toppatakki, lyhyt toppatakki, kevytuntsikka, trenssi, sadetakki, ulkoilutakki ja tweed-takki.
Terkkuja briteistä
Joku 35. Suurta osaa niistä käytetty vain pari kertaa. Tykkään vaan shoppailla enkä voi sille mitään.
Varmaan lähemmäs 100. Olen takkiaddikti ja ostan vuosittain jopa 30 uutta takkia. Tänä vuonna tosin olen vasta ostanut "vain" 7 uutta takkia.
Vain kolme? Etkö säästä takkeja? Esim. Mökillä? Minulla lukematon määrä eteisessä, kaapissa, kellarissa, mökillä kymmenien vuosien ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan lähemmäs 100. Olen takkiaddikti ja ostan vuosittain jopa 30 uutta takkia. Tänä vuonna tosin olen vasta ostanut "vain" 7 uutta takkia.
30? Oletko tosissasi? Tuo on jo outoa. Missä säilytät?
Te, joilla liikaa: ukrainalaisille.
Jos erilaisia jakkuja ja vuorettomia, kepoisia kesätakkeja ei lasketa, niin ehkä reilut 20 tai 30.
Pari kolme noista on sellaisia vanhoja, esim puutarhatöissä käytettäviä. 2 toppatakkia, 3-4 villakangastakkia, 2 ohuempaa tikkitakkia, yksi trenssi ja loput on erlaisia ulkoilu- ja kevät- ja syystakkeja. Yksi öljykangastakkikin on.
En melkein jaksa laskea :-D
ulkoilutakkeja taitaa olla joku 4-5, vähän eri tyyppisiä
toppatakkeja 2 (laskettelutakki ja pidempi arkitakki)
kevytvanutakki
"villakangastakki" (lainausmerkit, koska ei ole oikeaa villakangasta)
teddykangastakki
unohtuikohan joku? Puuttuis vielä sellainen kunnon siistimpi kesätakki tai no voisihan sitä käyttää keväällä ja sysylläkin. On vain noita urheilullisia. Trenssi ei oikein ole mun tyyliä.
Vierailija kirjoitti:
9 kpl mutta tarpeeseen kaikki. Syys/kevät kauden ulkoiluun yksi takki, talviulkoiluun toinen. Lyhyt ja pitkä villakangastakki. 2 nahkatakkia (musta ja ruskea), lyhyt ja pitkä toppatakki. Toppaliivi.
Huomioitavaa, että vanhin näistä on vuodelta 2008 ja uusin vuodelta 2018, kaikki edelleen priimakunnossa. Pidän takkeja niin, ettei niihin pääse rasva- tai meikkitahroja. Tuuletan ja huollan nahanhoitoaineella tai harjaan villakammalla.
Näillä pärjää ja aina on siistiä puettavaa niin vapaa-ajalle kuin juhliinkin. Toki vaatii myös sen ettei paino heilahtele suuntaan tai toiseen että sopivat vuosia päälle.
Korjaan edellistä, eli 10. Farkkutakki unohtui.
Ohut erikoisempi ja paksumpi hiölitty villakangastakki
Käytännöllisempi toppatakki ulkoiluun ja söpömpi toppatakki kaupungille
Kaunis välikausitakki kaupungille
Kuoritakki, muutama juoksutakki, rukan sadetakki
10 laskin, joku on voinut unohtua. Ulkoilen paljon eli käyttöä kyllä tulee, ja on mukavampaa hyvillä kamppeilla. Ja toisaalta pidän kauniista vaatteista.
Varmaan n. 20 kpl. Kaikki ne on käytössä säännöllisen epäsäännöllisesti. Tykkään muutenkin takeista ja on kiva kun on mihin tahansa säähän, asuun ja tilanteeseen sopiva takki.
En ole laskenut, kymmeniä joka tapauksessa.
Käytössä 10 vaatekaappia tupaten täynnä. Pelkkiä talvitakkeja ehkä 30 erilaista. Ihan liikaa, tiedän.... en tarvitse mutta tullut ostettua.
Aika monta, joka lähtöön. En jaksa laskea enkä muista kaikkia, osa on varastossa. En ole heittänyt pois koska aina välillä joku takki tulee käyttöön monen vuoden jälkeen. Vanhimmat takit ovat 20v takaa. Edellisen kerran ostin takin muutama vuosi sitten.
Arviolta n. 40 kpl 🤦. Olen koko aikuisikäni ollut koossa M, eikä ne takit juuri kulu. Olen nyt 48 vuotias. Joitain olen toki vienyt kierrätykseen.
9 kpl. Omasta mielestäni liikaa.
Tosin kaikki ostettu kirpparilta ja yleensä käytän takit aivan loppuun asti.