Onko kukaan oppinut aikuisena neulomaan?
Koulussa en oppinut (kun muut teki sukat tai lapaset, tein suorakulmion malliset tossut joissa vain suoraa neuleista). Käsityön numero 6 ja kävin sitä vain pakolliset.
Miten olet oppinut? Kestikö kauan? Mistä aloitit?
Kommentit (30)
En ymmärrä ohjeista lukemalla yhtään mitään ja kuviota en osaa neuloa, pelkkää raitaa vain.
Aloitin neulomisharrastuksen viime vuonna. Koulussa olin todella surkea ja jäi huonot kokemukset ilkeästä kässäopesta.
Olen neulonut nyt kahdet kaulahuivit, kahdet lapaset ja nyt menossa ensimmäinen villasukka ikinä. Katson ohjeet YouTubesta Novitan videoista. En muuten osaisi.
N28
Opettelin neulomaan koronakeväänä 2020. Siis en ole tehnyt mitään, en mitään käsitöitä yli 40 vuoteen yläasteaikojen jälkeen, olen kohta 60-vuotias.
Opettelin youtube-videoiden avulla luomaan silmukat, neulomaan oikein ja nurin, jne. Ensin tein pari huivia, sen jälkeen useammat villasukat. Villasukkien varteen kokeilin myös kirjoneuletta.
Sen jälkeen tartuin haasteeseen ja tein islantilaisen kaarrokeneuleen, riddarin.
Ja nyt menossa on neljäs kaarrokeneule! Välissä olen neulonut myös sukkia, samoin vauvan junasukkia ja vauvan tumppuja.
Suunnitelmissa kokeilla kohta myös neuletakkia. Harjoittelen ensin pienellä mallitilkulla aukileikkausta, ns. steekkausta.
Eli suosittelen opettelemaan, voi oppia! Ja tästä on nyt minulle ihan suunnattomasti iloa!
Eikös neulalla neulota, esim nappi?
Puikoilla eli kutimilla kudotaan, vaikka sukat.
Sitten virkkuukoukku on virkaamista varten, vaikka pitsinen pöytäliina.
Ompelukoneella myös neulotaan.
Onko nää jotain murrejuttuja, kun moni neuloo sukat tai tumput?
Itse osaan käyttää noista vain ompelukonetta. Silläkin suoraa saumaa ommellen. Käsityön opettaja vei innon. Kolme tuntia nälkäisenä piti tehdä ompeluksia. Olisin halunnut puukässään.
Tuskinpa se ikä paljoakaan vaikuttaa siihen, kuinka hyvin oppii neulomisen salat.
Aloitin viime vuonna neulomisen täysin nollasta, ja ensimmäinen työ oli villasukat. Sitä ennen ainoa kosketukseni neulomiseen oli yläasteella, kun muut tekivät villasukat ja minä kaulahuivin.
Youtubea suosittelen minäkin, pelkillä kirjallisilla ohjeilla olisin tuskin saanut silmukoitakaan luotua :D Kaksi kertaa piti purkaa ennen kuin tekele alkoi sukkaa muistuttamaan.
Ei mennyt kauaakaan, kun olin jo ensimmäisen villapaidan saanut tehtyä. Nykyään olen oikea himoneuloja ja innokas kokeilemaan uusia tekniikoita. Neuvoisin aloittamaan sellaisesta työstä, minkä oikeasti haluaa tehdä, koska silloin motivaatio säilyy mielestäni parhaiten. Tsemppiä, kyllä se siitä lähtee alkuvaikeuksien jälkeen.
N19
Voi ehdottomasti oppia aikuisenakin. Onko teidän paikkakunnalla Martoilla tai SPR:llä tms. käsityökahvilaa? Kaikki ei opi videoista tai ohjeista. Yksi vaihtoehto on valjastaa joku tuttu tai sukulainen näyttämään perusteet (silmukoiden luonti, oikein ja nurin riittää aluksi). Kannattaa valita sellainen lanka, että näet silmukat selkeästi eli ei aluksi vaikka mustaa. Mä aloittaisin kaulahuivista tai patalapusta, suljettuna rinkinä aloittaminen voi olla vähän vaikeampaa. Toki jos olet niin kuin minä, niin aloitat heti jostain sellaisesta mitä haluat tehdä (kuten sukista tai piposta) ja meneehän se niinkin... Ekat työt on varmasti vähän hullun näköisiä, mutta siitä se lähtee luonnistumaan
Moni mies on oppinut vasta aikuisena, koska koulussa oli pojille vain teknistä työtä, ja alaluokilla askartelua.
Eräs tuttavani aloitti aikuisena ja teki ensimmäiseksi hameen. Siitä en suosittele aloittamaan. Peruslapaset voisi olla kiinnostava haaste. Kun ei tee kiilaa, on se melko helppoa. Käsi on vieressä, kokeilla voi helposti ja näkyvää tulosta syntyy nopeasti. Jos ei onnistu, ei se maailma siihen kaadu.
Vierailija kirjoitti:
En ole, mutta tuossa sivun ylälaidassa pyörii Suuren Käsityölehden mainos, kannessa aivan ihanat villasukat! Oisko toivoa tehdä sellaisia?
Aloita perussukista ilman värin vaihtoa tai kuvioita.
Kouluaikaiset ohjeet löysin, perusneuletta ja sukkia.
Periaatteessa, jos osaat neuloa ja jos osaat seurata ohjeita, osaat neuloa myös kuviota (toki on siinä omat niksinsä sen suhteen, miten löysälle/kireälle langanjuoksut jätetään ja miten pitkät langanjuoksut "sidotaan"). Kun lähinnä se ohje on tyyliä musta musta musta valkoinen musta valkoinen... Molemman väriset langat etusormelle, ja sitten aina otat ruutupiirroksen mukaan oikean värisen langan jokaiseen silmukkaan.
Tuo kannen ohje on jo aika vaativa, siinä tulee pitkiäkin langanjuoksuja. Langanjuoksu on siis se, kun toinen langoista jätetään neulomatta, eli tulee vaikka 3 - 7 mustaa silmukkaa peräkkäin ja valkoinen vain "kulkee mukana" neuleen takana. Itse aina 3 tai 4 silmukan välein sidon langanjuoksut. Vaikka olen neulonut paljon kuvioitakin, en osaa edelleenkään tätä tehdä täysin siististi niin, etteivät ne näkyisi oikealle puolelle kun neule venyy.