Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan oppinut aikuisena neulomaan?

Vierailija
05.10.2022 |

Koulussa en oppinut (kun muut teki sukat tai lapaset, tein suorakulmion malliset tossut joissa vain suoraa neuleista). Käsityön numero 6 ja kävin sitä vain pakolliset.

Miten olet oppinut? Kestikö kauan? Mistä aloitit?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi niin paha kammo etten edes haluaisi oppia.

Vierailija
2/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelin kutomaan korona-aikana, kävin koulussa aikoinaan teknisen työn. Tai siis en todellakaan kykene mihinkään supervaativiin kuvioneuleisiin, mutta villasukat saan nykyään tehtyä.

Youtubessa on videoita, joita katsomalla opettelin hitaasti mutta epävarmasti luomaan silmukat ja neulomaan oikein ja nurin. Niillä pääsee aika pitkälle. Olikohan joku netistä löytyvä Kotivinkin tms. lehden sivu, jolla oli yksinkertainen villasukan ohje, sillä tein ensimmäiset parit :)

Sitten vaan harjoittelua ja toistoja. Alkuun jouduin purkamaan ihan jatkuvasti (ja keskittymään joka hemmetin silmukkaan, en siis todellakaan pystynyt katselemaan esim. telkkaria samalla, plus mulla kipeytyi ensin sormet ihan luokattomasti), mikä turhautti, nykyisin enää harvemmin.

Vierailija
4/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo lankoja. Mutta aloitus vielä tökkii. Ehkä jonain päivänä.

Vierailija
5/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin niin oppia! Mutta tosiaan en osaa edes luoda silmukoita tai tehdä MITÄÄN, täytyisi ehkä alkaa nettivideoiden avulla yrittää. En myöskään tiedä mistä aloittaa, mikä olisi helpoin tehdä. Kun ei siitä että osaa luoda silmukat ja neuloa oikein ja nurin vielä oikein pysty hyppäämään vaikka sukkien tekoon. Joku suora kaulaliina kai sitten tms.

Vierailija
6/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis...neulominen on ehkä yksinkertaisinta hommaa mitä voi  tehdä? Ainakin se perusneulominen. Ja jos tekee mitään erikoisempaa niin siinä voi suoraan lukea ohjeesta miten monta silmukkaa mitäkin tekee,kaventaako jne. En edes neulo, mutta koulussahan sitä joutui tekemään aikoinaan.

Ehkä voisit aloittaa virkkaamisesta? Se on paljon helpompaa ja se opetetaan lapsille 1.luokalla ennen kuin siirrytään neulomiseen.  Tee vaikka pari patalappua ensin.

Vierailija
7/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin niin oppia! Mutta tosiaan en osaa edes luoda silmukoita tai tehdä MITÄÄN, täytyisi ehkä alkaa nettivideoiden avulla yrittää. En myöskään tiedä mistä aloittaa, mikä olisi helpoin tehdä. Kun ei siitä että osaa luoda silmukat ja neuloa oikein ja nurin vielä oikein pysty hyppäämään vaikka sukkien tekoon. Joku suora kaulaliina kai sitten tms.

Sillä kaulaliinalla tai millä hyvänsä vastaavalla pötköllä on hyvä harjoitella "käsialaa" (itse teen todella tiivistä neuletta ja opettelin kantapään kautta, että se langoissa ilmoitettu puikon koko ei siksi toiminut mulla jos halusin siistiä jälkeä, vaan joudun käyttämään puolikasta tai numeroa pienempiä puikkoja kuin mitä suositellaan), aina ne harjoitustyöt voi purkaa. Mulla tais ensimmäinen käyttöön tullut neulos olla joustinneuleella ja paksulla langalla tehty pipo (siis ihan sellainen kolme oikein - kolme nurin ja sit vaan kavennukset, niin että oli lopulta pipon mallinen), mikä oli aika helppo.

Vierailija
8/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, mutta tuossa sivun ylälaidassa pyörii Suuren Käsityölehden mainos, kannessa aivan ihanat villasukat! Oisko toivoa tehdä sellaisia?

Vierailija
9/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole, mutta tuossa sivun ylälaidassa pyörii Suuren Käsityölehden mainos, kannessa aivan ihanat villasukat! Oisko toivoa tehdä sellaisia?

Mainos näköjään vaihtelee, tässä kuva https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/tee-itse/neulonta/kauneimmat-kl…

Vierailija
10/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen nyt aikuisena paremmin oppii kuin lapsena. Ei se mitään rakettitiedettä ole

Vierailija
11/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin koulussa puukässän, joten en joutunut lapsena neulomaan, inhosin kaikkea rättikässään liittyvää; ompelua, neulomista, virkkausta.. Mutta viitisen vuotta sitten kolmekymppisenä tuli into opetella neulomaan. Ekat sukat oli aivan susirumat, mutta seuraavissa alkoi jo käsiala parantua. Kolmannet sukat olikin jo palmikkosukat ja mieluiten teenkin niitä, pitsineulesukkia tai kirjoneulesukkia. Yksiväristen sukkien neulominen on mielestäni tylsää enkä edelleenkään osaa tehdä tasaista jälkeä, kirjoneuleissa käsiala ei näytä niin epäsiistiltä.

Itse opettelin ihan youtuben avulla, taisi olla Novitan opetusvideo. Katsoin sitä, pistin pauselle ja kokeilin. Monen kokeilun kautta pääsin hajulle. En osannut alkuun tehdä edes silmukoita ja muutamien sukkien jälkeen meni jo langankierrot ja ylivetokavennukset.

Rohkeasti toimeen vaan, kyllä se siitä lähtee lutviutumaan!

Vierailija
12/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut monta kertaa ja aina jäänyt kesken. Ei taida vain olla minun juttuni, vaikka ajatus kiehtoo.

Vierailija
13/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se niin vaikeaa voi olla. Joskus näin telkkarissa jonkun keski-ikäsen äijän joka vaihto tupakanpolton neulomiseen. Siellä haastattelussakin oli puikot kädessä.

Vierailija
14/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelin YouTuben For dummies videoiden avulla

Piti siis aloittaa ihan siitä että miten silmukat luodaan. Tein pipoja, vauvan lapasia ilman peukkuja, hiuspantoja. Villasukat jäi kesken. En vaan hahmottanut sitä kantapäätä.

Vierailija
15/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppii jos on halua ja hyvä opettaja/opit

Vierailija
16/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääpanta on helppo ja nopea.

https://www.lily.fi/blogit/minimalistica/diy-neulottu-hiuspanta-ohje/

Vierailija
17/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääpanta on helppo ja nopea.

https://www.lily.fi/blogit/minimalistica/diy-neulottu-hiuspanta-ohje/

Kiitos linkistä, tää voisi toimia ratsastuskypärän alla talvella ja näytti riittävän helpolta :)

Vierailija
18/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelin, kun käytin yhdellä lapsista kestovaippoja, neuloin helpolla ohjeella villavaippahousuja ja siitä se innostus lähti. Pääasiassa neulon sukkia ja lapasia, pipoista tulee aina liian pitkiä tai lyhyitä. Lapsille neuloin paitoja ja housuja jokusen myös. Teen perusneuleita, kirjoneuleet ja kuviot ei ole mun juttu. Mutta olin siis koulussa käsitöissä aivan sysihuono, aikuisena opettelin tosiaan nollasta. Jos mä pystyin, kuka tahansa pystyy!

Vierailija
19/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 18 lisää, käspaikan eli nykyään punomo villasukkaohje oli sen, millä opettelin kantapään, muista ohjeista en tajunnu koskaan yhtään mitään. Kun sen kantapään oppi, se on helppo ja sukan neulominen on kaikkein kivointa.

https://punomo.fi/tyo-ohjeet-ja-tyoideat/asusteet-ja-vaatteet/sukat/neu…

Vierailija
20/30 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opettelin koulun jälkeen neulomaan ja virkkaamaan. Mihinkään monimutkaiseen ei riitä taidot mutta perussukat jne onnistuu. Suosittelen kokeilemaan säärystimiä, jos sukat pelottavat (tai se kantapää ja kavennukset). Niihin on kiva kokeilla vaikka jotain helppoja kuviotakin tai raitoja, kun alkaa sujumaan. Esimerkiksi korinpohjakuvio on helppo, jos oikein ja nurin sujuu. Novitan videoilla taisin opetella silmukan luonnin. Jostain löytyy ihan alakoululaisille suunnattuja ohjeita ja videoita, jotka ovat olleet todella hyviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä