Palkkasopu jättipettymys: päiväkodin lähihoitaja jää ilman palkankorotusta On hyväksikäytetty ja nöyryytetty olo
https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000009112411.html
Sitten saadaan taas ihmetellä ja haukkua päiväkodin työntekijöitä kaikessa pyhyydessämme !
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo seurannut miten paljon mikäkin nousee , mutta osaisiko joku selvittää mitä tää tarkoittaa ?
" Emme pysty sanomaan, paljonko korotus on faktisesti jokaisen kohdalla, koska paikalliset neuvottelut ovat aina haastavampia kuin yleiskorotus, mutta vanhassa sopimuksessa tehtäväkohtaisten palkkojen keskiarvon kasvu olisi ollut vuoteen 2027 mennessä korkoa korolle 268 euroa ja tällä sopimuksella se on 422 euroa.
Prosentuaalisesti palkkojen keskiarvo nousee viiden vuoden aikana 17,3 prosenttia."
Esim lähihoitajan tehtäväkohtaisen palkan keskiarvo nousee nykyisestä 2 255 eurosta yli 2 600 euroon ja sairaanhoitajan vastaavasti 2 625 eurosta yli 3 000 euroon vii-den vuo-den ai-ka-na.
No mitä täällä nyt mesotaan. Eihän palstalaisten tulkinnan mukaan Tehy ja Super saaneet mitään lisäarvoa omassa sote-sopimuksessaan, joten mikä mättää?
Miksi tämä on niin monen vaikea ymmärtää? Ihan peruskoulun äidinkielen tunnilla opitun pohjalta pitäisi pystyä seuraava lukemaan.
Ratkaisu koostuu sote-sopimuksen omasta kolmivuotisesta palkkaohjelmasta, aiemmin neuvotellusta kunta-alan palkkaohjelmasta sekä ns. normaaleista sopimuskorotuksista. Lisäksi ratkaisu sisältää koronapotilaiden hoitoon osallistuneille erillisen 600 euron kertapalkkion eli vain tämä marginaaliryhmän palkkio eroaa jo aiemmin sovitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saadaan kivat inflaatiot kun muutkin vaativat noita samoja korotuksia
Pistä sinäkin valot jo päälle niin lakkaat näkemästä niitä peikkoja.
Miten kuvittelet rahan arvon määräytyvän? Eli siis sen mitä esim. 100 eurolla saa.
Vierailija kirjoitti:
Oisit ap mennyt töihin sote puolelle, etkä päiväkotiin, varhaiskasvatukseen.
Niinhän moni varsinkin jatkossa meneekin. Sitten ihmetellään kun ei saada kelpoista työvoimaa vakaan. Nytkin siellä on hoitajina ihmisiä ilman mitään koulutusta alalle. Mutta ilmeisesti sillä ei sit oo niin väliä?
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo seurannut miten paljon mikäkin nousee , mutta osaisiko joku selvittää mitä tää tarkoittaa ?
" Emme pysty sanomaan, paljonko korotus on faktisesti jokaisen kohdalla, koska paikalliset neuvottelut ovat aina haastavampia kuin yleiskorotus, mutta vanhassa sopimuksessa tehtäväkohtaisten palkkojen keskiarvon kasvu olisi ollut vuoteen 2027 mennessä korkoa korolle 268 euroa ja tällä sopimuksella se on 422 euroa.
Prosentuaalisesti palkkojen keskiarvo nousee viiden vuoden aikana 17,3 prosenttia."
Faktisesti pystyisi kuitenkin sanomaan,että valtaosa hoitajista saa kunta-alan mukaisen palkankorotuksen.Paikallisista haastavista neuvotteluista voidaan myös sanoa ihan faktisesti,että oli ne kuinka haastavia tahansa,ne on sovittu jaettavaksi muille, kuin korkeimpiin palkkaryhmiin kuuluville.Ja sitä rahaa käytetään myös järjestelmämuutoksiin.Kaikki ei siis tule palkkoihin.Vielä voidaan erittäin faktisesti sanoa,että työnantaja päättää jos sopua ei ole,että mihin paikalliset erät kohdennetaan.
Vierailija kirjoitti:
Oisit ap mennyt töihin sote puolelle, etkä päiväkotiin, varhaiskasvatukseen.
AP vastaa niinhän sinä luulet 🙂
Koronakorvaus ainakin on ihan höpötystä. Ei sitä tule saamaan kuin hyvin pieni osa koronan keskellä työskennelleistä, tietyn aikaikkunan sisällä ja vain jos työnantaja yhä sama. Jne jne Kusetusta koko juttu. Itse tein 3kk sijaisuuden teholla koronapotilaiden keskellä, sairastuen myös itse lopulta, nyt olen työkyvytön ja pitkällä saikulla long covidin vuoksi, en tule saamaan ko. korvausta koska en ole töissä enää.
Lopettakaa sitten se hirveä itkupotkuraivari valitus, kun lapsenne ei saa 10+ ja papukaija merkintä veroista huolenpitoa päiväkodissa...
Halvalla ei saa hyvää!
Olen foliohattutätinä vähän odotellut merkkiä pitäisikö palata päiväkotityöhön, kun työvoimapula on niin suuri.
Tämä oli hyvä merkki ettei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on pettymys myös meille hoitajille. Emme saaneet kuin maine haitan ja menetimme selkeää rahaa ylityö-ja vuorovaihtokieltojen takia. Aika monta tuntia saa raataa, että menetetyn haitan takaisin.
Tehy kyllä sössi lahjakkaasti hoitajien tilanteen. Olisi mielenkiintoista nähdä, miten tilanne kehittyy. Nyt on saatu palkkaus ratkaistua muutamaksi vuodeksi, mites ne muut ongelmat? Vai kaikkiko ratkeaa maagisesti palkankorotuksilla? Jonka suuruudesta ei kukaan tunnu tietävän. Paitsi se 600 euron kertakorvaus.
Aina voit jäädä pois töistä ja kokeilla, onko olo parempi kun muut maksavat kaikki kulusi. Kuvittele, mm. asunto ja ruoka, sähkö ja lääkkeet ilman että teet minuuttiakaan töitä!
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa sitten se hirveä itkupotkuraivari valitus, kun lapsenne ei saa 10+ ja papukaija merkintä veroista huolenpitoa päiväkodissa...
Halvalla ei saa hyvää!
Minusta päiväkoti on sitä varten että lapset pidetään hengissä, saavat ruokaa ja leikkivät muiden lasten kanssa. Koulu sitten erikseen.
Mä olen myös lähihoitaja ja tällä hetkellä rakennusliikkeessä loppusiivoojana.
Mäkin haluan liksaani reilu 17 % korotuksen, mä haluun, mä haluun!!!
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset saa ymmärtämään ettei hoitajille tullut nyt yhtään mitään lisää ellei tuota 600e kerta korvausta lasketa?!
500 jaettuna 12 on 50€ jippii-verot, jääkö vitonen käteen?
Suurin osa vastaajista vähät välittää mitä päiväkodissa tienaa ja kuinka sillä palkalla pärjää nykyään...
Toivottavasti lapsenne saavat mielipiteiden mukaista kohtelua...
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vastaajista vähät välittää mitä päiväkodissa tienaa ja kuinka sillä palkalla pärjää nykyään...
Toivottavasti lapsenne saavat mielipiteiden mukaista kohtelua...
No, ei ole lapsia, eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on pettymys myös meille hoitajille. Emme saaneet kuin maine haitan ja menetimme selkeää rahaa ylityö-ja vuorovaihtokieltojen takia. Aika monta tuntia saa raataa, että menetetyn haitan takaisin.
Hei pakko kysyä, kuinka menetit selkeää rahaa?
Mä oon vakaope ja olin myös aiemmin ylityö- ja vuoronvaihtokiellossa, enkä kyllä menettänyt siinä senttiäkään. Vakassa ylitöistä ei todellakaan makseta vaan ne saa minuutti minuutilta takaisin ja ylimääräiset minuutit otetaan silloin kun pystyy osa siellä, osa täällä.. Palkka aina sama, ei mahdollisuutta lisiin. Ainoa mikä palkkaan vaikuttaa on luontaisetuaterioiden määrä (mitä useammin syöt, sitä enemmän maksat veroja).
Vakassa ei siis ole mahdollisuutta suurempiin tienesteihin kuin mitä brutto on - ja juuri siksi olisin toivonut, että myös vakahoitajien palkat nousisivat reilusti. Lähäri kuin lähäri, korkeampi palkka olisi täysin ansaittu!
Vai puhuitkohan lainaamani viestin kirjoittaja siis hoitotyöstä muualla? Sen ansionmenetyksen ymmärrän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei pakko kysyä, kuinka menetit selkeää rahaa?
Mä oon vakaope ja olin myös aiemmin ylityö- ja vuoronvaihtokiellossa, enkä kyllä menettänyt siinä senttiäkään. Vakassa ylitöistä ei todellakaan makseta vaan ne saa minuutti minuutilta takaisin ja ylimääräiset minuutit otetaan silloin kun pystyy osa siellä, osa täällä.. Palkka aina sama, ei mahdollisuutta lisiin. Ainoa mikä palkkaan vaikuttaa on luontaisetuaterioiden määrä (mitä useammin syöt, sitä enemmän maksat veroja).
Vakassa ei siis ole mahdollisuutta suurempiin tienesteihin kuin mitä brutto on - ja juuri siksi olisin toivonut, että myös vakahoitajien palkat nousisivat reilusti. Lähäri kuin lähäri, korkeampi palkka olisi täysin ansaittu!
Vai puhuitkohan lainaamani viestin kirjoittaja siis hoitotyöstä muualla? Sen ansionmenetyksen ymmärrän!
Ylitystä kuuluu maksaa. Luontoisetuna on ihan hyvä.