Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko jäätynyt olkapää ollakin kiertäjäkalvosinvamma?

Vierailija
04.10.2022 |

Yleislääkäri antoi diagnoosiksi olkapään kiputila ja ortopedi jäätynyt olkapää. Mutta onko normaalia jäätyneessä olkapäässä, että lapaluu on väärässä asennossa? Tosi vaikea itse tutkia ja yrittää tehdä testejä. Mielestäni teres minor ei toimi normaalisti eikä subscapularis, kun olen yrittänyt itse testata. Ei ole rahaa mennä magneettiin. Enkä saanut lähetettä erikoissairaanhoitoon yleislääkäriltä tai ortopediltä. Myös ojentaja on tosi löysä löllerö vaikka yläraajat on aina ennen olleet kiinteimmät lihaksistolta.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Jäätynyt olkapää on paljon pahempi ja laajempi kuin kiertäjäkalvosin. Kiertäjäkalvosin on noista se selvästi lievempi juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni jäätynyt olkapää paranee itsekseen ajan kanssa. Kiertäjäkalvosinvamma voi tarvita leikkausta, esim jos arpea tullut ja kiristää.

Vierailija
4/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se kuvaaminen mitään auta, magneetti nyt ainakaan. Röntgenkin on tuossa täysin turha. Olkapää paranee yleensä 2-3 vuodessa itsestään. Se on vaan lusittava.

Vierailija
5/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vika kiertäjäkalvosimessa niin olkapäässä on yleensä monttu. Mulla tuli jäätynyt olkapää kiertäjäkalvosimen leikkauksen jälkeen, oli lähes poikki.

Vierailija
6/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vamma? No onko siihen käteen sitten sattunut jotain?

Vierailija
7/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapaluu väärässä asennossa, kun oli jäätynyt olkapää. En minäkään magneettikuvauksessa siitä käynyt vaan työterveyden lähetteellä röntgenissä ja ultrassa ja julkisen puolen fysiatrilla, joka antoi siihen ensin kortisonia ja sitten puudutuksessa mobilisaatiohoitoa. Vaiva kesti kaikkiaan n. 1,5 vuotta.

Vierailija
8/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä se kuvaaminen mitään auta, magneetti nyt ainakaan. Röntgenkin on tuossa täysin turha. Olkapää paranee yleensä 2-3 vuodessa itsestään. Se on vaan lusittava.

Mulla taisi olla pelkkä ultra jos oikein muistan. Leikattiin kyllä.

Vierailija
9/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä siis olettaen tietysti, ettei käteen ole sattunut jotain, loukkaantuminen, kaatuminen tms. 

Vierailija
10/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et usko ortopediä, mutta kyselet vauvapalstalta neuvoa?

Vierailija
11/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli lapaluu väärässä asennossa, kun oli jäätynyt olkapää. En minäkään magneettikuvauksessa siitä käynyt vaan työterveyden lähetteellä röntgenissä ja ultrassa ja julkisen puolen fysiatrilla, joka antoi siihen ensin kortisonia ja sitten puudutuksessa mobilisaatiohoitoa. Vaiva kesti kaikkiaan n. 1,5 vuotta.

Mulla oli myös väärässä asennossa. Fyssari pahensi vaivaa. Röntgeniin en suostunut, kun täysin turhaa säteilyrasitusta. Ultrassa kävin, vaikka turhahan sekin oli, ei sieltä  mitään rikki ollut, ja sen jo tiesin. Toiseen olkaan kun tuli, en mennyt edes lääkäriin. Toinen kesti reilun 2v. ja toisen paraneminen on vieläkin kesken.

Vierailija
12/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli myös väärässä asennossa. Fyssari pahensi vaivaa. Röntgeniin en suostunut, kun täysin turhaa säteilyrasitusta. Ultrassa kävin, vaikka turhahan sekin oli, ei sieltä  mitään rikki ollut, ja sen jo tiesin. Toiseen olkaan kun tuli, en mennyt edes lääkäriin. Toinen kesti reilun 2v. ja toisen paraneminen on vieläkin kesken.

Mulla ei ollut fysioterapiasta apua, pelkästään fysiatrin antama hoito auttoi. Toisessa kädessä oli ja on edelleen pahempi vaiva, joten fysiatri teki kaikkensa, että saisin edes toisen käden jollakin tavalla toimintakuntoiseksi. Hyvää työtä teki, olen äärettömän kiitollinen hänelle siitä, että otti vaivani tosissaan.

Vierailija
13/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla revähtymä kiertäjässä. Konitohtori tutki alkuun, piti painoilla näyttää miten painavaa ei kärsi nostaa.

Siinä meni lopullisesti, tuli pika leikkaus.

Vierailija
14/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et usko ortopediä, mutta kyselet vauvapalstalta neuvoa?

Ortopedi on Jumala, eikä voi ikinä arvioida väärin potilaan tilaa.

Vierailija
15/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ns. jäätynyt on olkanivelessä kiinnikkeitä, jotka estää sen että et pysty nostaan kättä etu-ja sivukautta ylös eikä pysty nostamaan myöskään lääkäri sun kättä niin sanotusti passiivisesti.

Jos jokin kiertäjäkalvosimen jänteistä on poikki rajoittuu liike johonkin suuntaan ( etu, sivu, käden viesti ristiselkään tai ulkorotaatio) etkä saa nostettua kättä itse, mutta lääkäri voi nostaa sen.

Jos on kiertäjäkalvosin oy, on joku neljästä jänteestä tulehtunut ja lisäksi limapussissa voi olla nestettä. Tällöin kova kipu kättä ylös nostaessa. Joskus jänteessä voi olla myös kalkkia, mikä on tosi kivulias.

Vierailija
16/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis hankala ja pitkäaikainen kiertäjäkalvosin Oy voi ajan kuluessa jäädyttää olkanivelen

Vierailija
17/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutin venyttämällä itse sen jälkeen kun olin saanut muutamalla tabletilla tulehduksen pois. Eli bein vaan ääriasentoihin mipua kohden, tuli entisensä. Arpea voi kuntouttaa ehkeäisevästi juuri noin se muotoutuu korvaamaan rikkoutuneen kohdan!  Tosi nopsaan kuntoutui. Ja nyt kivuton ja normaali pyörii mihin pitääkin se olkapää. tee myös niin että kaikkialta muualta ympäriltä kuntoutat kroppaasi ja piirität niinkuin sen kipupaikan se pakottaa sen korjautumaan, veri kiertää jne. Carmolista hiero kipukohtaan auttaa verenkierrossa. Katso yöllä ettei olkapäät jää puristukseen ahtauttamaan niveltä. Jätä myös tyyny pois ja etsi hyvä kylkikanava asento. Käytä vaan niskatyynyä. Jos niska on kierossa ei olkapääkään parane.

T tee-se itse lääkäri

Vierailija
18/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntoutin venyttämällä itse sen jälkeen kun olin saanut muutamalla tabletilla tulehduksen pois. Eli bein vaan ääriasentoihin mipua kohden, tuli entisensä. Arpea voi kuntouttaa ehkeäisevästi juuri noin se muotoutuu korvaamaan rikkoutuneen kohdan!  Tosi nopsaan kuntoutui. Ja nyt kivuton ja normaali pyörii mihin pitääkin se olkapää. tee myös niin että kaikkialta muualta ympäriltä kuntoutat kroppaasi ja piirität niinkuin sen kipupaikan se pakottaa sen korjautumaan, veri kiertää jne. Carmolista hiero kipukohtaan auttaa verenkierrossa. Katso yöllä ettei olkapäät jää puristukseen ahtauttamaan niveltä. Jätä myös tyyny pois ja etsi hyvä kylkikanava asento. Käytä vaan niskatyynyä. Jos niska on kierossa ei olkapääkään parane.

T tee-se itse lääkäri

Hoito oli 0 euroa lopulta . Tietty jos vamma paha vaatii Magneettikuvat ja ehkä ääripäässä puukkoakin. Mutta mulla oli sellainen että käsi nousi vielä puoleenväliin. Sen sain noin, karmeat kivut oli ja siihen tabletti naamaan. 3 pvää soin 3 tablettia, sitten ihan lepoa viikko kaksi ja venyttelemään, kun pystyi.

Vierailija
19/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T tee-se itse lääkäri

Hoito oli 0 euroa lopulta . Tietty jos vamma paha vaatii Magneettikuvat ja ehkä ääripäässä puukkoakin. Mutta mulla oli sellainen että käsi nousi vielä puoleenväliin. Sen sain noin, karmeat kivut oli ja siihen tabletti naamaan. 3 pvää soin 3 tablettia, sitten ihan lepoa viikko kaksi ja venyttelemään, kun pystyi.

Tulehdus pois ensin, sitten kuulosteleva lepovaihe ja eikun hommiin. Se venytys vaikka seinän kulmaa apuna käyttäen ja erittäin varovaisesti vaan joka ilta. Ei mitään nykimistä ikinä.

Jätä myös karkit pois niissä on liivatetta, ja sokeri lisää tulehdusalttiutta. Laita inkivääriä teehen vaikka.

Vierailija
20/34 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ns. jäätynyt on olkanivelessä kiinnikkeitä, jotka estää sen että et pysty nostaan kättä etu-ja sivukautta ylös eikä pysty nostamaan myöskään lääkäri sun kättä niin sanotusti passiivisesti.

Jos jokin kiertäjäkalvosimen jänteistä on poikki rajoittuu liike johonkin suuntaan ( etu, sivu, käden viesti ristiselkään tai ulkorotaatio) etkä saa nostettua kättä itse, mutta lääkäri voi nostaa sen.

Jos on kiertäjäkalvosin oy, on joku neljästä jänteestä tulehtunut ja lisäksi limapussissa voi olla nestettä. Tällöin kova kipu kättä ylös nostaessa. Joskus jänteessä voi olla myös kalkkia, mikä on tosi kivulias.

Ei ole välttämättä kiinnikkeitä, se pallonivel on vaan niin turvonnut ja tulehtunut, ettei mahdu pyörimään siellä kolossaan. Se on itse asiassa suojaspasmi eikä saisi väkisin vääntää. Tulehdusvaiheessa ei saa tehdä fysioterapiaa. Leikkauksella lopputulos on yleensä huonompi, kuin että antaa itsestään parantua. Kun tulehdus vaimenee, pikkuhiljaa se alkaa nousta ja liikerata kasvaa enemmän ja enemmän, mutta aikaa se toki vie.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan