Kannattaisiko tehdä tarjous (kaksio Pohjois-Haaga)? Mielipiteitä?
Luotan jälleen AV:n mielipiteisiin. Olen etsimässä pienempää asuntoa yhdelle eli itselleni ihan omaan käyttöön. Löysin tämän https://www.kiinteistomaailma.fi/helsinki_myytavat_kerrostaloasunnot/13… ja kiinnostuin melkoisesti. Kävin vilkaisemassa vielä yhteyksiä ja pihaa, en esittelyssä. Aivan ihana ympäristö ja todella nätti piha, näyttää hyvin hoidetulta muutenkin. Pirkkola ihan vieressä. Nämä siis isoa plussaa, samoin tuleva raide-Jokeri. Hiukan arveluttaa tuo, että keittokomero eikä keittiötä. Toisaalta olen yksin siinä touhuamassa, pitäisi sitä silti rempata eli kaapit näyttävät aika kälyisiltä. Kylppärissä oli amme! Ihanaa. :) Mutta mitä olette mieltä noin muuten? Tämä kaipaa pintaremonttia ja lisäksi pikkurempan keittiöön. Muuten aloin jo innostua... Haaga on kivaa ja rauhallista seutua. Äitikin pääsisi itsekseen käymään, kun on aika esteetön kulku (juu, kävin ulko-ovellakin tarkistelemassa ja pyörätuolilla tai rollaattorilla pääsisi ovista, en vaan kehdannut vielä näyttöön, ahdistaa aina se myyjän kehuilu). Voi huokaus, tulipa miettimistä. Iso kiire ei ole, mutta maksan aivan turhaan näin isosta asunnosta.
Oi auttakaa, AV-mammat ja kertokaa, uskaltaisinko tehdä tarjouksen ja mikä olisi teistä kohtuullinen?
Kommentit (84)
Ap, minä voisin ostaa kyseisen asunnon, jos nyt etsisin tuon tyyppistä. Mielestäni se ei ole huono vaihtoehto ollenkaan, mutta joudut kyllä miettimään, miten maksat putki- ja julkisivurempan. Toisaalta voi olla, että haluat muuttaa pois ennen vuotta 2029. Mistäpä meistä kukaan tietää mitä tapahtuu seitsemässä vuodessa.
Vastike on ihan normaalin suuruinen. Palstalla aina kohkaavat ne, jotka asuvat jossain Helsingin keskustassa tai maalla, missä on poikkeuksellisen halpoja vastikkeita. Se ei vaan ole mahdollista kaikille.
Mitä tulee hisseihin, lähiöissä on hissittömiä 4-kerroksisia taloja. Sen korkeimmissa on aina hissit. Tätä ei moni kommentoinut tainnut tajuta. Jos jollain alueella ei ole ollenkaan hissejä, niin se yleensä tarkoittaa sitä, että talotkin ovat max. nelikerroksisia. Taaskin on ihan turha verrata lähiötä keskustan taloihin, joissa voi joutua kipuamaan korkeammalle.
AP kertoo vielä erään yksityiskohdan, jota en ole missään tämän ikäisessä talossa nähnyt. :D Seinässä oleva "kolo", aukko tai miksi sitä nyt kutsuisi -> no se syvennys siinä olohuoneen ja makuuhuoneen välissä, avoinna olohuoneen puolelle. Aika jännä juttu: siinä on suora tuuletusventtiili ja putki ulos, raitis ilma siis kulkee myös siitä ja venttiili kiinni/auki. Mitäkähän varten tuo on alunperin tehty? No, ihan vaan se, että yksityiskohta jälleen, joka minua ilahduttaa ja keksin heti yhden aika vinkeän jutun siihen...
Älkää nyt tuomitko, jos olen ihastunut tähän asuntoon (juu, onhan se huonohkossa kunnossa, mutta nyt voisin itse sanoa, että "on täynnä mahdollisuuksia"). Pääsisi ensimmäistä kertaa todella suunnittelemaan sellaista, mitä itse haluan ympärilleni!
Älä välitä espoolaisista nyrpistelijöistä, jotka yrittävät kohottaa pikku itsetuntoaan kustannuksellasi.
Isoja plussia on juuri tuo Keskuspuiston läheisyys. Helppo piipahtaa kävelemään, lenkille tai hiihtämään vaikka joka päivä. Edistää terveyttä ja hyvää mieltä. Amme on aika mahtava, niitä näkee harvoin. Toinen elämänlaadun kohottaja. Itse talo on aika laadukkaan näköinen, parempi kuin useimmat 70-luvun talot.
Aika vähällä saa remonttia tehtyä, vähän maalarinvalkoista seiniin ja parketti ainakin sitten kun siihen on varaa. Jos remontit tulevat vaikka kymmenen vuoden päästä niin kyllä niitä sitten makselee vaikka vastikkeissa.
Kun käyt näytöllä. kuuntele onko Hämeenlinnan tien meteli turhan kova. Itselleni voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
- tiedot tulevista rempoista näyttäisi olevan vuodelta 2021, eikö yhtiökokousta ole pidetty vai onko asunto ollut kauan myynnissä eikä välittäjä ole päivittänyt tietoja ilmoitukseen?
- pikaisesti näyttää siltä, ettei kohtuullisen pieniä remontteja (yhden parvekkeen korjaus?) saada tehtyä nopeasti; onko yhtiön talous heikoissa kantimissa?
- kuten moni on sanonut, putkiremontti ja mahdollisesti ikkunaremontti tulossa
- joku alueen vastikkeiden tasoa tunteva voisi kommentoida, mutta mitä itse olen katsellut samaa aluetta, hoitovastike ei ole ainakaan erityisen matala näinkin pienessä asunnossa
Jos omaa remonttiosaamista ei ole, pelkkä pintaremppa nielee euroja. Jos on ns. ylimääräistä, putkiremontti ei hetkauta taloutta. Omaani se aikanaan hetkautti ja siitä virheestä oppineena en toiste osta sellaista, mihin putkiremontti on tulossa lähivuosina.
Miten voi olla putkiremppa tulossa vasta 2029? Taloyhtiö valmistunut 1973 eikä vieläkään tehty linjasaneerausta. Lisäksi, ovatko ikkunatkin vuodelta 1973? Mitä tarkoittaa ikkunoiden osittainen uusiminen? Tiedän, että jossain Meilahdessa pihit mummot ei halunnu uusia ikkunoita, niin niihin tuli joku ekstraikkuna päälle. Noh, sitten joitain ulkoikkunoita tippui, kun kannakkeet petti tms.
En ostais näillä markkinahinnoilla. Kyseessä näissä pikkuasunnoissa näyttää olevan lähes poikkeuksetta asuntosijoittajat, jotka haluavat tuottoja, mutta eivät remppaa kämppää senkään vertaa. Kunhan huomasin kyseisen ilmiön esim. tutussa takatöölöläisessä ja meikkulaisessa taloyhtiösasä, joista on tullut useampia sijoitusasuntoja myyntiin.
Ja ap:lle kysymys. Miten voit tietää asunnossa olevan hiljaisen sisäpihan, kun ei sitä mainosteta esitteessä etkä ole omien sanojesi mukaan käynyt asunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- tiedot tulevista rempoista näyttäisi olevan vuodelta 2021, eikö yhtiökokousta ole pidetty vai onko asunto ollut kauan myynnissä eikä välittäjä ole päivittänyt tietoja ilmoitukseen?
- pikaisesti näyttää siltä, ettei kohtuullisen pieniä remontteja (yhden parvekkeen korjaus?) saada tehtyä nopeasti; onko yhtiön talous heikoissa kantimissa?
- joku alueen vastikkeiden tasoa tunteva voisi kommentoida, mutta mitä itse olen katsellut samaa aluetta, hoitovastike ei ole ainakaan erityisen matala näinkin pienessä asunnossa
Jos omaa remonttiosaamista ei ole, pelkkä pintaremppa nielee euroja. Jos on ns. ylimääräistä, putkiremontti ei hetkauta taloutta. Omaani se aikanaan hetkautti ja siitä virheestä oppineena en toiste osta sellaista, mihin putkiremontti on tulossa lähivuosina.Miten voi olla putkiremppa tulossa vasta 2029? Taloyhtiö valmistunut 1973 eikä vieläkään tehty linjasaneerausta. Lisäksi, ovatko ikkunatkin vuodelta 1973? Mitä tarkoittaa ikkunoiden osittainen uusiminen? Tiedän, että jossain Meilahdessa pihit mummot ei halunnu uusia ikkunoita, niin niihin tuli joku ekstraikkuna päälle. Noh, sitten joitain ulkoikkunoita tippui, kun kannakkeet petti tms.
En ostais näillä markkinahinnoilla. Kyseessä näissä pikkuasunnoissa näyttää olevan lähes poikkeuksetta asuntosijoittajat, jotka haluavat tuottoja, mutta eivät remppaa kämppää senkään vertaa. Kunhan huomasin kyseisen ilmiön esim. tutussa takatöölöläisessä ja meikkulaisessa taloyhtiösasä, joista on tullut useampia sijoitusasuntoja myyntiin.
Ja ap:lle kysymys. Miten voit tietää asunnossa olevan hiljaisen sisäpihan, kun ei sitä mainosteta esitteessä etkä ole omien sanojesi mukaan käynyt asunnossa?
Etkös lukenut, kävi pihalla!
Kiva asunto, mutta tingi hinnasta! Nuoreni osti 3huonetta+kk mutta Vantaan puolelta halvemmalla, ja parempi kuntoisen! Eli TINGI muutama tuhatlappunen rempparahaa pois!
Vierailija kirjoitti:
AP kertoo vielä erään yksityiskohdan, jota en ole missään tämän ikäisessä talossa nähnyt. :D Seinässä oleva "kolo", aukko tai miksi sitä nyt kutsuisi -> no se syvennys siinä olohuoneen ja makuuhuoneen välissä, avoinna olohuoneen puolelle. Aika jännä juttu: siinä on suora tuuletusventtiili ja putki ulos, raitis ilma siis kulkee myös siitä ja venttiili kiinni/auki. Mitäkähän varten tuo on alunperin tehty? No, ihan vaan se, että yksityiskohta jälleen, joka minua ilahduttaa ja keksin heti yhden aika vinkeän jutun siihen...
Älkää nyt tuomitko, jos olen ihastunut tähän asuntoon (juu, onhan se huonohkossa kunnossa, mutta nyt voisin itse sanoa, että "on täynnä mahdollisuuksia"). Pääsisi ensimmäistä kertaa todella suunnittelemaan sellaista, mitä itse haluan ympärilleni!
Sehän olisi kuin ikkuna, eli tilan tuntua. Makkari on muuten kuin pussin perällä, avaisin seinää. Ovi siihen luukun kohtaan. Mutta on se luukkukin kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos omaa remonttiosaamista ei ole, pelkkä pintaremppa nielee euroja. Jos on ns. ylimääräistä, putkiremontti ei hetkauta taloutta. Omaani se aikanaan hetkautti ja siitä virheestä oppineena en toiste osta sellaista, mihin putkiremontti on tulossa lähivuosina.Miten voi olla putkiremppa tulossa vasta 2029? Taloyhtiö valmistunut 1973 eikä vieläkään tehty linjasaneerausta. Lisäksi, ovatko ikkunatkin vuodelta 1973? Mitä tarkoittaa ikkunoiden osittainen uusiminen? Tiedän, että jossain Meilahdessa pihit mummot ei halunnu uusia ikkunoita, niin niihin tuli joku ekstraikkuna päälle. Noh, sitten joitain ulkoikkunoita tippui, kun kannakkeet petti tms.
Etkös lukenut, kävi pihalla!
No voihan lapsus, piti kirjoittaa ihana sisäpiha. Millä voit tietää sisäpihan olevan ihana, jollet ole asunut siinä? Ja entä Tampereentien melu?
Ap, soita isännöitsijälle ja kysele tulevia remppoja. Omaa remonttia esim. kylppäriin ei kannata tehdä ennen kuin ns. iso kuva on selvillä. Onko yhtiö hyvin hoidettu? Onko omistusasuntoja valtaosa? Oma tontti? Seinien maalamiset ja jopa seinän kaataminen on toissijainen asia, ensin yhtiön tila kannattaa selvitttää. Tee aina omistakin rempoista ilmoitus isännöitsijälle varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi. Putkiremppa tulossa ja toi pitäs remppaa kokonaan, ihan hirvee ja mikä kauheinta, ei ole parveketta
Putkiremppaan on vielä 7 vuotta. Jos sitä pelkää, ei voi ostaa kaupungeista mitään. Jos haluaa putkirempatun, on hinta huomattavasti korkeampi.
Miten voi olla putkiremppaan muka kuusi vuotta? Tutulla tulee 1980-luvun elementtikuutioon ihan just putkiremppa.
Vierailija kirjoitti:
Ilahduttaa kolo seinässä? Siis kun siinä on raitisilmalle venttiili, niin sitähän ei saa peittää. Veikkaan, että 1970-luvun elementtitehtaalla on tapahtunut kämmi ja tuo venttiili on siksi tuossa.
Etelä-Haagasta heippa! Ei tuo ole ollenkaan huono vaihtoehto. Ymmärrän hyvin, että asunto kiinnostaa. Keskuspuisto ihan vieressä ja sinne pääsee kevyenliikenteen väyliä pitkin. Lähikauppa on hyvä, se K-supermarket. Bussiyhteydet hyvät sekä Hämeenlinnan väylältä että Eliel Saarisen tieltä. Ja siihen sitten raide-jokeri vielä parin vuoden päästä.
Naapureista en tiedä. Saattaa olla monenlaista kulkijaa. Pohjois-Haagan ostari on luotaantyöntävä ja nuo viheralueetkin ovat etenkin kesäisin (mutta myös muulloin) päihdeongelmaisten kansoittamia. Rauhassa olen saanut lenkkeillä, mutta ei niissä pidempään viihdy.
Mua hirvittää toi kylppäri. En itse pystyisi ainakaan näiden kuvien perusteella asumaan tuolla remppaamatta, mutta eihän kylppäriä oikein kannata rempata, kun putkiremppa kuitenkin tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Haagasta heippa! Ei tuo ole ollenkaan huono vaihtoehto. Ymmärrän hyvin, että asunto kiinnostaa. Keskuspuisto ihan vieressä ja sinne pääsee kevyenliikenteen väyliä pitkin. Lähikauppa on hyvä, se K-supermarket. Bussiyhteydet hyvät sekä Hämeenlinnan väylältä että Eliel Saarisen tieltä. Ja siihen sitten raide-jokeri vielä parin vuoden päästä.
Naapureista en tiedä. Saattaa olla monenlaista kulkijaa. Pohjois-Haagan ostari on luotaantyöntävä ja nuo viheralueetkin ovat etenkin kesäisin (mutta myös muulloin) päihdeongelmaisten kansoittamia. Rauhassa olen saanut lenkkeillä, mutta ei niissä pidempään viihdy.
Kiitos alueella asuvalle kommentista. Pohjois-Haagassa on itselle tullut pyörittyä lähinnä opiskeluaikoina. Asemanseutu oli hieman karu paikka ja hieman mietitytti, paljonko on erilaisia ongelmakäyttäjiä. Muuten ei oikein näkemystä.
Se olohuoneessa oleva kaappihylly on kumma. Meillä vanhassa Eirassa niitä oli kanssa, mutta suurempina ja niissä oli ovi. Ovat kylmäkomeroita, joissa voi säilyttää viileässä esim perunoita ja muita ruokatavaroita.
Osta pois vaan. Pääseehän siitä aina eroon kahden vuoden kuluttua, kun voit myydä edelleen verottomana. Eipä jää harmittamaan. Amme on kiva ja jos sellaisen jotuisit ostamaan on sekin jo vähintään tonnin luokkaa. Keittiön kaapistot näyttävät vankoilta ja impipuisilta. Ei tartte tehdä muuta, kuin maalia pintaan ja uudet vetimet.
Kaverin miehen remppafirmaan ei kannata olla tekemisissä. Menee vielä ystävyyskin etkä kehtaa kuitenkaan vioista valittaa.
Toki kannattaa ostaa aina jos itsestä tuntuu oikealta. Pitää vaan varautua remonttiin ja tuleviin peruskorjauksiin. Jos itse osaat tehdä pikkuremppaa ja saat hintaa reippaasti alas, voit hyötyä kaupasta.
Sijainti on hyvä. Pohjois-Haaga hyvää aluetta ja Keskuspuisto vieressä. Hyvät yhteydet keskustaan ja muuallekin.
Niihin kaikkiin remontteihin on siksi niin pitkä aika, koska yhtiö koostuu vanhemmista ihmisistä, jotka äänestää remppoja vastaan; ne jää sitten seuraavalle sukupolvelle. Valmistaudu siihen, että perikunnat lähtee myymään noita ja sitten siellä on tee-se-itseremppailijoita talo täynnä. Kylypyhuone näyttää kyllä aika pahalta ja sen tekninen käyttöikä on ylitetty kauan sitten. Tuohon sukituksen päälle pitkiremontin yhteydessä tulee vielä käyttävedet, sähköt pitäisi uusia. Ikkunoiden vaihto on se halvin osuus. Kannattaa kyllä pyytää taloyhtiön paperit ja isännöitsijätodistus ja miettiä paljonko remontti tosiaan tule maksamaan.
Työkaverin miehen firma tekee halvalla, niin todennäköisesti pääset tuonne palstan härskeimmät lokit-ketjuun. Myyjät usein kaunistelee asuntojen kuntoa, joten miettisin mitä se välttävä todellakin tarkoittaa.
Pimeä, putkimainen ja keittiö tosi ankea.
AP kiittää kaikkia asiallisesti vastanneita! Vielä harkinnassa, hinta on tod. kohtuullinen siihen nähden mitä ajattelin alkuun knu aloin etsiä. Eikä mieleistään kuiteskaan saa, jos ei jotain remppaa tee. Niin että.... kyllä minä kovasti harkitsen.
Miksi täällä hyökätään muuten kimppuun, jos mitä tahansa asiaa kysyy? En minä ole noin vaan osteskellut asuntoja. :/