Miten helv3tissä selviän kun ei tule kohta mistään rahaa?!
Olen yrittäjä, ja yhtäkkiä loppunut asiakkaat ja rahat kuin seinään! Toimitilat ja oman kämpän vuokra maksettavana, lapsi elätettävänä jne. Säästöt menneet ja koko ajan soi päässä Arttu Wiskarin Sirpa. Melkein voisin myydä itseäni kohta mutta en usko että kukaan edes haluaisi. Stna!
Kommentit (75)
Tähän kasvavan tulottomuuden joukkoon elätettäväksi tulee vielä Ukrainasta ja Venäjältä lisää suita ruokittavaksi.
Miten tämä maa ja sen talous tulee sen kestämään?
Työttömänä tällä hetkellä, mutta tarkoituksena perustaa yritys. Onko järkeä tässä tilanteessa vai jatkanko lorvimista? Pää hajoaa kotiin, mutta en uskalla vielä perustaa yritystä, ettei tule heti konkurssia.
Työtön mies 47 kirjoitti:
Kannattaa olla työtön. Ei ole ongelmia elämässä ja rahaa tulee säännöllisesti. menoja ei ole kuin vuokraja sähkö ja netti. Työttömänä pärjää hyvin eikä ole velkaa ja ei ole stressiä ja huolta huomisesta.
Et edes tiedä millainen stressi on. Pelottaa että kämppä lähtee alta. Tuet ei nouse siinä suhteessa mitä kaikki muut nousee tällä hetkellä. Kaikesta on jo karsittu, mutta rahat ei riitä siltikään.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä tällä hetkellä, mutta tarkoituksena perustaa yritys. Onko järkeä tässä tilanteessa vai jatkanko lorvimista? Pää hajoaa kotiin, mutta en uskalla vielä perustaa yritystä, ettei tule heti konkurssia.
Työttömyystuella voi kokeilla 4kk. Vaihtoehtoisesti voit hakea starttirahaa, joka on noin työttömyystuen suuruinen ja kestää puoli vuotta sekä mahdollisesti vuoden jatkoajan.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies 47 kirjoitti:
Kannattaa olla työtön. Ei ole ongelmia elämässä ja rahaa tulee säännöllisesti. menoja ei ole kuin vuokraja sähkö ja netti. Työttömänä pärjää hyvin eikä ole velkaa ja ei ole stressiä ja huolta huomisesta.
Et edes tiedä millainen stressi on. Pelottaa että kämppä lähtee alta. Tuet ei nouse siinä suhteessa mitä kaikki muut nousee tällä hetkellä. Kaikesta on jo karsittu, mutta rahat ei riitä siltikään.
Antaa mennä.
Kumma, että noille huijariyrityksille riittää asiakkaita. Kuten tilattu talopaketti, rakentaja ei vastaa enää, tai joku muu mikä ottaa vain tilauksia vastaan eikä toimita mitään. Olenkin joskus miettinyt, että helppoa pistää yritys pystyyn, myyt jotain mutta et ikinä toimita. Pidät rahat ja kadotat tietosi netistä. Jos jäisitkin kiinni, tuhlaat rahat eikä kukaan saa mitään takaisin. Tällaista se tuntuu olevan nykyajan myynti vaikka huonekalukaupoissa.
Et ole varmasti yksin tässä tilanteessa. Olen itse pienipalkkainen virkamies. Olen siitä huolimatta yrittänyt aina tukea suomalaista yrittäjää. Mutta nyt on kyllä kaikenainen kulutus minimissä koska joudun tukemaan eläkeläisäitiäni.
Vierailija kirjoitti:
Ylempään keskiluokkaan kuuluva perheenäiti täällä hei. Mekin on nyt hintojen noustessa jouduttu tinkimään vanhempien ylimääräisistä kuluista. Tehdään useammin töihin eväät, eikä käydä lounaspaikoissa. Woltataan vähemmän, käydään vähemmän elokuvissa, hoplopissa, hotellissa, mitä näitä nyt on. Ei kosmetologi/kampaaja/parturi/hieroja-käyntejä, ei aikuisten vaateostoksia. Kuntosalijäsenyydet on vielä pidetty, kohta varmaan irtisanotaan nekin.
Kotiin liittyvät kulut (laina, korot, lämmitys), ruoka, lasten harrastukset & vaatteet ja auto, niihin meidänkin tulot nyt menee. Ennen tuettiin pienyrittäjiä ja harrastettiin arjen luksusta, nyt tavoitteena saada rahaa säästöön tän arvaamattoman talven takia. Eihän mulla ole syytä valittaa, mutta tosiaan, ei olla varmasti ainoita jotka tinkii nyt ylimääräisestä vaikka periaatteessa rahaa onkin.
Ylempään keskiluokkaan eli suht rikkaita olette. Ei teillä ole mitään hätää, taidatte olla vielä nuoria ettekä muista 90 luvun lamaa, joka oli paljon rankempi kuin tämän hetkinen tilanne.
Katso tämä video pätkä ja kuinka onnellisia ihmiset voivat olla täysin erilaisissa oloissa, ja laitan tämän hyvällä enkä tuomiten 😊
Kun yrittäjät kommentoitte, niin kertokaa toimialanne, niin ihmiset saisivat hieman tietoa, mitä alaa nämä ongelmat koskee. Itse vasta yrittäjän ura alussa ja töitä on niin paljon, että joutuu ei oota myymään. Ja ala siis IT.
Vie osa laskuista kirkolle. Diakoni voi auttaa joissakin laskuissa. Ruokaa varten liity Faceen taiteilijanimellä ja pyydä ruokaryhmistä kasseja, sekä ResQ kreduja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama hommat. Asiakkaat katosi kun tuli korona ja sota löi viimeisen naulan arkkuun. Nyt odotan tulevaan konkurssia ja vuosien velkavankeutta.
Vituix män.
Burn out ja konkurssi 4 vuotta sitten itellä. Turha sitä on pelätä. Odota sitä hetkeä ku tajuut et kela maksaa kämpän ja 500 e riittää helposti ruokaan. Autoa ei tartte jasul on 24/7 aikaa harrastaa ja liikkua. Kaduttaa et tein 16 vuotta yrittäjänä töitä ku tajusin kuin helppoa on elää ku tykkää ilmaista asioista.
Itse sain nelisen vuotta sitten 6 kuukautta toimeentulotukea, kunnes sain kannattamattoman yrityksen lopetettua. Asumistukeakin piti hakea, mutta sitä en toki saanut, koska yel oli liian korkea.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tulee tästä pahenemaan vielä todella paljon. Suomi kämmäsi asiansa oikein huolella. Saattepa nähdä, jos ette valmiiksi tajua.
Kaikkein pahinta on se, ettei nousua tule tulemaan vielä moniin vuosiin. Sitten hajoaa EU:kin.
No mutta saipahan tämä jauhojengin pomo kymmenittäin kavereitaan avustajiksi ökypalkoilla, huoltovarmuuden tuhottua ja liikennemerkkeihin hattiwatteja.
Eikö tämän kansan silmät koskaan avaudu, vaikka kävisi mitä? Fanilauma vaan jaksaa määkiä, vaikka kohta on ruoka loppu.