Paljon teillä on huoneenlämpötila?
Ja onko sähkölämmitys? Täällä tasan 22c ja kaukolämpö.
Kommentit (957)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittari näyttää 23 astetta. Ainakaan mulla ei ole kuuma. Kerrostalo ja kaukolämpö, pattereita ei voi itse mitenkään säädellä.
Se on nykyajan uutuus ja vitsaus. Joskus aikoinaan asukkaat voivat itse säätää kaukolämpöpattereita. Yksi käänsi lämpöä kuumemmalle, toinen kylmemmälle. Uskon, että se oli parempi systeemi.
No enpä ollut tuotakaan ennen kuullut, ettei olisi termostaatteja uusissa pattereissa.
Onhan niissä tuo varmaan tarkoittaa ettei saa +28 jos kerran haluaa
21-22 kaukolämmöllä. Sähkökin halpaa, 2v määräaikainen vielä 9 kk voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittari näyttää 23 astetta. Ainakaan mulla ei ole kuuma. Kerrostalo ja kaukolämpö, pattereita ei voi itse mitenkään säädellä.
Se on nykyajan uutuus ja vitsaus. Joskus aikoinaan asukkaat voivat itse säätää kaukolämpöpattereita. Yksi käänsi lämpöä kuumemmalle, toinen kylmemmälle. Uskon, että se oli parempi systeemi.
No enpä ollut tuotakaan ennen kuullut, ettei olisi termostaatteja uusissa pattereissa.
Onhan niissä tuo varmaan tarkoittaa ettei saa +28 jos kerran haluaa
Niin, termostaatit kyllä on kuten aina ennenkin, nykyään vain lämmön säätö tehdään jo teknisessä tilassa rajoittamalla veden lämpö sellaiseksi että haluttu lämpötila saavutetaan. Yleensä joku 19C on tavoitelämpö, eli tätä lämpimämmäksi ei saa asuntoaan, mutta lämpöä kyllä pystyy termostaatilla halutessaan alentamaan. Siksi termostaatit ovat yleensä kaikilla maksimiasennossaan.
Makuuhuoneissa noin 18, olkkari keittiö yms 20-21.
16 astetta. Sähkölämmitteinen omakotitalo. Villasukat käytössä.
9–25 asteen välillä sahaa, vähän vuodenajasta ja viitseliäisyydestä riippuen. Sähköllä ja puulla lämmittelen. Tänään taidan hemmotella itseäni ja lämmittää mökkeröisen vähintään 18-asteiseksi. Take that Putin!
Nosta äkkiä lämpötilaa parilla asteella, ettei tule kosteus ja sisäilmaongelmia!
Liian alhaisesta lämpötilasta aiheutuneiden kiinteistö- ja terveysongelmien korjaaminen, tulee moninkertaisesti kalliimmaksi, kuin asunnon lämpötilan ylläpito 18 asteessa.
Makuuhuoneessa 14, muualla aamuisin sama, lämmittämällä tulipesä nousee päivän aikana 16-19 asteeseen. Rintamamiestalo, sähkölämmitys ei ole päällä.
Kaukolämpö on 21,5, mutta lämmitämme ilmalämpöpumpulla 23 asteeseen.
Just nyt on terassin ovet auki, aurinko paistaa ja sisälämpötila on +23,5. Ulkona taitaa olla +19.
Aamulla oli 17, ulkona -25. Nyt on vähän lämpimämpää, kun on ollut tulet uunissa. Puunhakuun tästä pitäisi lähteä.
Onneksi on sängyssä lämmin untuvapeitto, ja paljon villasukkia ja muitakin villavaatteita.
Oon koettanut pitää lämpötilan välillä 20 - 22. Ihanne olisi varmaan juuri se 21, mutta talossa on hieman vanhahtava systeemi, missä on sekaisin patteri- ja lattialämmitystä ja lattialämmitysvesi otetaan suoraan patterikierrosta paluutermostaattien säätämänä. Toimii ihan kohtuullisen hyvin, mutta tarkka lämmön säätäminen on vaikeaa. Etenkin, kun lämpötilat ulkona muuttuu, niin tuntuu, että sisälämpötilakin joksikin aikaa heilahtaa suuntaan tai toiseen.
Minusta talossa on liian kuuma, jos lämpötila nousee yli 22 asteen. Ja alle 20 alkaa tuntua vilu. Toki kaikkeen varmaan tottuu ajallaan.
Lämmitysmuotona meillä on kaukolämpö ja ilmalämpöpumppukin löytyy, joskin lämmitykseen sitä käytetään erittäin harvoin. Kesän viilennystä varten se on asennettu. Löytyy myös takka, joka on sekä tunnelmaa että kovien pakkasten lämmityskulujen leikkausta varten
Makuuhuone edelleen 16,5 astetta vaikka ulkona plussaa. Ei olla lämmitetty kakluunilla. Muissa huoneissa 19 astetta. Tämä on meille normilämpötila ja ollut joka talvi, pidämme viileästä ja kuljemme villasukat ja paidat päällä vanhassa talossamme.
Pääasiassa lämmitämme puilla, varana sähköpatterit. Sähkönkulutuksemme on aina ollut pientä, koska puuhella ja kakluunit. Saunakin on puilla lämpiävä. Oma kaivokin löytyy, teetimme sen muutama vuosi sitten, siinä ei ole sähköä, vaan veden nosto tapahtuu pumppaamalla. Ei haittaa sähkökatkot veden, peseytymistä, lämmön, ruuan säilytystä (maakellarissa,) tai ruuantekoa.
24.1 astetta. Omakotitalo maalämmöllä (ja ILP tukevana) Espoossa, erittäin alhaiset lämmityskulut.
Sisällä läpötila noin 19astetta. kun laittaa takkaan /hellaan tulet niin lämpö nousee 21-22 asteeseen.
Maalämpö ja sähköä lämmitykseen menee vuodessa 6000kWh.
Ei ole tarpeen nostaa peruslämpöä enempää kun puun poltto halvempaa kuin sähkö
Vierailija kirjoitti:
Sisällä läpötila noin 19astetta. kun laittaa takkaan /hellaan tulet niin lämpö nousee 21-22 asteeseen.
Maalämpö ja sähköä lämmitykseen menee vuodessa 6000kWh.
Ei ole tarpeen nostaa peruslämpöä enempää kun puun poltto halvempaa kuin sähkö
Riippuu sähkösopparista ja puun hinnasta.
Puussa on reilu 1000 kWh energiaa kuutiota kohti (heittomotti). Tämän saman energiamäärän saa maalämpöpumpulla tehtyä näillä keleillä ehkä n. 250 - 300 kWh:lla.
Polttopuun hinta on googlen mukaan keskimäärin 60 -70 euroa irtokuutiolta. Pääkaupunkiseudulla voi olla yli 100 ja pohjoisemmassa vähemmän.
Jotta maalämmöllä lämmitys maksaisi esim. tuon 70 euroa, niin sähkönhinnan pitäisi olla n. 25 - 30 snt/kWh.
Toki puusta ei kaikkea energiaa saada talteen ja puulajien välillä on eroa energiamäärissä. Eli puuta joutunee polttamaan todellisuudessa vähän isommalla summalla, jolloin vastaava sähkönhinta saisi olla jopa yli 30 snt/kWh, jotta kustannus olisi sama. Myöskin lämpöpumppujen termisessä hyötysuhteessa on eroja. Laskuissa oletin COP:n olevan jotain 3 ja 4 välillä.
Edelleen 22 °C. Ei ole tarvetta alentaa.
19 astetta, vanha kerrostalo ja kaukolämpö. Alkuun kalisutti, mutta on tähän jo tottunut. Entisissä asunnoissa ollut pari astetta enemmän.
24 astetta. Varaava takkaleivinuuni hohkaa lämpöä ihanasti.
Naiset (23) tarvitsevat keskimäärin lämpimämmät tilat kuin miehet (21).
Tästä on silti poikkeuksia. Olen nelikymppinen mies eikä 23 astettakaan ole vielä liikaa, 22 ok, 21 hiukan jo viileä talvella, jos on vain t-paita ja bokserit.