Paljon teillä on huoneenlämpötila?
Ja onko sähkölämmitys? Täällä tasan 22c ja kaukolämpö.
Kommentit (957)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittari näyttää 23 astetta. Ainakaan mulla ei ole kuuma. Kerrostalo ja kaukolämpö, pattereita ei voi itse mitenkään säädellä.
Se on nykyajan uutuus ja vitsaus. Joskus aikoinaan asukkaat voivat itse säätää kaukolämpöpattereita. Yksi käänsi lämpöä kuumemmalle, toinen kylmemmälle. Uskon, että se oli parempi systeemi.
No enpä ollut tuotakaan ennen kuullut, ettei olisi termostaatteja uusissa pattereissa.
Vierailija kirjoitti:
23,5, kun ulkona on nyt vain -6,5.
Kuulostaa tukalan kuumalta...
Taitaa nykyään olla tuo 22 kaukolämpötaloissa vakio. Meillä myös se ja tykkään.
19 ja pukea saa, paleltaa, jos ei puuhaile.
23.4C, suora sähkö + uuni + takka + ILP
Jotain 22-23 astetta. Kerrostalo, kaukolämpö. Olen 9. viikolla raskaana ja hytisen iltaisin kuim horkassa, joten ei pysty laskemaan lämpötilaa. Muutenkin olen kyllä niin kova palelemaan, etten tarkenisi alle 20 asteessa.
Makkarissa 19. Aamuun tarkenee hyvin lämpöhoidon kanssa. Jumpataan jos palelee.
Omakotitalo, lattialämmitys sähkö + varaava takka + ilmapumppu. Olkkari, keittiö yms noin 21-22, makkarit noin 18-19 astetta. Ihan riittävä, ei tarvitse olla enempää.
Tuo 25 talvella, 20 kesällä taisi olla provo.
Vierailija kirjoitti:
Jotain 22-23 astetta. Kerrostalo, kaukolämpö. Olen 9. viikolla raskaana ja hytisen iltaisin kuim horkassa, joten ei pysty laskemaan lämpötilaa. Muutenkin olen kyllä niin kova palelemaan, etten tarkenisi alle 20 asteessa.
Hanki ihmeessä lämpöpeitto. Se on tosi mukava laittaa päälleen kun viluttaa, oli lämpötila mikä tahansa. Oli huonelämpötila mikä tahansa, niin ei kannata antaa itseänsä viluttaa.
Itselläni on siis hyvin matala huonelämpötila, olen tottunut pukeutumaan sen mukaan ja käytän myös lämpöpeittoa. Raskaana olevaa tai sairasta en kumminkaan kehota totuttelemaan viileämpään, se on jopa vaarallista ja vie parhaimmassakin tapauksessa useamman viikon. Keväällä on sitten taas tukalaa totutella lämpöiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 25 talvella, 20 kesällä taisi olla provo.
Joillakin on tosiaan tapana pitää noin. 20 on kesällä ihanan viileä tulla kotiin ja talvella 25 on ihanan lämmin tulla kotiin, vaikka tuo 25 onkin kovin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa nykyään olla tuo 22 kaukolämpötaloissa vakio. Meillä myös se ja tykkään.
22 täytyy melkein olla, jotta nykyisillä ilmanvaihtosuosituksilla ei tuntuisi vetoiselta.
Aiempien suosituksien pienemmän ilmanvaihdon aikaan 18 astetta tuntui yhtä lämpöiseltä, siinä mielessä ettei kylmää vetoa tuntunut. Näin kertoi alan kirjallisuus.
n. 23 astetta. 210 neliötä lämmitettävää tilaa, OKT. Suora sähkölämmitys. Ainoastaan tallissa ja varastoissa patterit päällä. Asuintiloissa 153 neliötä, ollaan pärjätty ilmalämpöpumpulla ja varaavassa takassa joka päivä hiilet hehkuu, lämmin on. Pörssisähkö ja juuri tuli lasku, koka oli 387/kk.
Vaihtelee 20-23 astetta en pystyisi olemaan kylmemmässä sairastun ja pää tulee kipeäksi, kerrostalo ja kaukolämpö muistaakseni.
Meillä seilaa 20-23 asteen välillä. Meillä takka ja sähkölämmitys.
Lämmitän takan kun lämpö alkaa lähenemään 20 astetta. Lämpö nousee 23 asteeseen. Ja taas putoaa ajan kanssa, jolloin sytytän takan.
Mä viihtyisin hyvin jos olis tasaseen se 20 astetta, mutta en halua käyttää sähköä lämmittämiseen, niin sen vuoksi mennään tällä seilaavalla lämmityksellä.
19-20 astetta, leivinuunin lämmityksen jälkeen 21. Kylppärissä välillä 18. Makkarissa alempi. Talvella alle kymmenen. Nyt en ole äsken katsonut lämpötilaa, kun mittari on ollut toisessa huoneessa.
Leivinuuni on kylppärin vieressä, joten uunin lämmitys lämmittää kylppäriä.
Vanha lattialämmitys johon on vaan sulake, ei mitään lämpötilasäätöä.
Osa pattereista kylmiä. Vesikiertoinen keskuslämmitys sähköllä ja puulla. Alakerran keskuslämmityskattilassa puuta polttamalla voi lämmittää puulla. Onni, että lämpiää pienellä määrällä puuta 🥰
Noin 17-18. Puulämpö.
Valtaosalla vastaajista on niin lämpimät kämpät, etten mä voisi olla niissä sisällä pitkään.
Ethän oleile huoneen vetoisella kohdalla? Vanhemmiten ja sairaana tarvitsee tosiaan enemmän lämpöä ja kylmä veto ei ole hyvä. Suosittelen lämpöpeittoa jos lämpöä ei voi nostaa ja jos palelet.