Paljon teillä on huoneenlämpötila?
Ja onko sähkölämmitys? Täällä tasan 22c ja kaukolämpö.
Kommentit (957)
Vierailija kirjoitti:
En jaksa vastata. Huohhh..
Ja jaksoit kuitenkin ilman mitään ideaa, nolo
Vierailija kirjoitti:
19.5
Kaukolämpö ja patterit säädetty ihan pienelle.
Aivan hyvä lämpötila, jopa välillä liian lämmin, jos touhuaa.
sama
Maalämpö, oleskelutiloissa 19,5 makkarit 17,5. Ei edes tunnu kylmältä varsinkaan makkarit kun on tottunut.
Vanha hatara talo, lämpötila vaihtelee sään mukaan, vaikka lämmitys onkin puulla, ei sähköllä. Ei vaan oo mitään järkeä lämmittää pakkasella hirveästi, kun osa lämmöstä menee aina harakoille. Lämmitän niin, että oleskelutiloissa on päivisin mukava lämpö, ja yöksi lämpö saa hiipua. Makuuhuoneet lämmitetään iltapäivisin, että illalla on lämpimintä, kun saunan jälkeen kuljetaan vähissä vaatteissa hiukset märkinä. Nukkumaan voi mennä sukat jalassa ja ylimääräisen peiton alle, jos palelee. Sisälämpötila vaihtelee näin jostain 20 jopa vain 14 asteeseen. Hyvin tarkenee, kun on vaatetta päällä ja paksut lämpim¨ät matot lattioilla, ettei vetoa tunnu.
21.8 kerrostalo yksiö. Tietokone siinä
Lähellä nii vähä ehkä lämmittää. Jos kone ei oo päällä nii lämmöt huitelee kämpässä 20.9 - 21.5c välillä. Ikkunan venttiilistä välillä käy veto. Paleltaa istua sohvalla ikkunan lähellä.
Laittakaa tiivisteet niihin vetoisiin ikkunoihin. Ei ole vaikea homma ja helppo tehdä.
Kerrostalossa kaukolämpö, nyt on 20 kun ulkona nollakeli ja mukava olla collegehousuissa ja villaneuletakissa. Pakkasten aikaan oli 19 ja mulla oli sisällä koko ajan kylmä. Uskomaton ero yhdessä asteessa!
Saman verran ku jauhenlihanlämpötila.
.
Maalämpö ja sähköä lämmitykseen menee vuodessa 6000kWh.
Ei ole tarpeen nostaa peruslämpöä enempää kun puun poltto halvempaa kuin sähkö[/quote]
Voisitko kertoa paljonko menee kaikkiaan sähköä vuodessa? Lämmitettävä ala olisi myös kiva tietää. Olen ajatellut muuttaa taloni lämmitystä, mutta mistään ei saa oikeaa tietoa kannattaako se vai ei
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa tiivisteet niihin vetoisiin ikkunoihin. Ei ole vaikea homma ja helppo tehdä.
Jos tukkii korvausilmareitit, niin mitenkähän mahtaa toimia ilmanvaihto? Onko jo keksitty, miten pullossa olevan ilman saa vaihtumaan pelkästään sillä, että suuaukolle luodaan vakaa alipaine?
1970-luvun ilmanvaihtonormeissa lähdettiin siitä, että puolet tarvittavasta ilmanvaihdosta toteutuu vuotoilmana. Myöhemmin vuotoilma jätettiin pois laskuista. Nykyään tavanomaiseen makuuhuoneeseen tulee johtaa raitista ilmaa 12 litraa sekunnissa. Lisäksi tulee huomioida se, että koko rakennuksessa raitisilmavirtaus on 0,35 litraa sekunnissa per neliö. Tavanomaisin ratkaisu korvausilman saamiseksi on ikkunan karmissa oleva rakoventtiili. Riittävä ilmanvaihto tarkoittaa varsin suurta virtausnopeutta venttiilissä. Virtauksen rajoittaminen tai peräti tukkiminen johtaa kosteus- ja terveysongelmiin paljon suuremmalla todennäköisyydellä kuin lämpötilan alentaminen, josta ainakin tässä ketjussa on kovin moni huolissaan.
Jos oma kämppä on tiiviimpi kuin naapurin, niin myös omassa kämpässä oleva alipaine on suurempi kuin naapurin kämpässä. Tästä seuraa kaksi asiaa: Ensinnäkin omia pierujansa saa haistella tarkoitettua pidempään, kun ilma ei vaihdu suunnitellusti. Toiseksi: Koska mikään rakennus ei ole täysin ilmatiivis, saa haistella myös naapurin pieruja, joka paine-ero imee rakenteissa olevien rakojen kautta.
Hyvin on riittänyt olohuoneessa 17,5 astetta, makuuhuoneessa 16. Toimistohuoneessa on 15 astetta, mutta se nousee ihmisen itsensä ja tietokoneen hukkalämmöillä 18 asteeseen puolessa tunnissa. Kellarin työskentelytilassa on 12 astetta, mikä sopii hyvin mihin tahansa puuhasteluun.
Normaaleilla sisävaatteilla selviää hyvin eikä ikinä palele. Saa tiedä, miten käy vanhempana, mutta näin juuri ja juuri alle 70-vuotiaana pärjää vielä hyvin. Ehkä nuoremmalla sukupolvella on huonompi kunto ja/tai verenkierto.
Hellekeleillä sitten ilmalämpöpumppu pitää huonetilan 24 asteessa, mikä tuntuu todella viileältä, kun tilasta poistuu samalla liika kosteus.
Vierailija kirjoitti:
.
Maalämpö ja sähköä lämmitykseen menee vuodessa 6000kWh.
Ei ole tarpeen nostaa peruslämpöä enempää kun puun poltto halvempaa kuin sähkö
Voisitko kertoa paljonko menee kaikkiaan sähköä vuodessa? Lämmitettävä ala olisi myös kiva tietää. Olen ajatellut muuttaa taloni lämmitystä, mutta mistään ei saa oikeaa tietoa kannattaako se vai ei
Kannattavuus riippuu erittäin monesta asiasta. Millainen kallioperä alueella? Missä? Mikä lämmitysjärjestelmä nykyisin? Energiankulutus? Onko lämpöpumpulle sopiva tila valmiina? Sähköliittymä?
Jos liikkuvat osat ovat "oikeassa asennossa", ostoenergiassa säästyy 55-70 % ja kustannukset pysyvät järkevinä. Tällä hetkellä siirtyminen maalämpöön ei ole pelkkä ilmoitusasia: Jos joku tietää normaalihintaisen porarin, jolla on alle puolen vuoden työjono, niin minäkin olen kiinnostunut. Omassa taloyhtiössä on jo MLP+LTO-hybridi ja nyt pitäisi duunata naapuritalollekin sellainen.
Joku 22 vaikka patterit pois päältä. Alakerran naapuri vissiin paahtaa omaa asuntoaan ja lämpö hohkaa meille.
22 on aina olohuoneessa.Kellarissa missä saunakin on aina 24 astetta. Makuuhuoneessa
viileämpää. 15-16 astetta ja ikkuna yleensä hiukan auki
19,7-20,2C suihku huoneessa ja saunassa 22.
329 neliötä, ilmalämmitys + 3000l varaaja ilmanvaihto LTO:lla
42 000-45 000 kW vuosi kulutus.
Maalämpö voisi olla paikallaan tai ilmavesipumppu + poistoilmalämpöpumppu.
20,5 astetta, kaukolämmöllä lämpiävässä kerrostaloyksiössä ja palelen vaikka olen fleece-vaatteissa ja villasukissa. Lämpötyyny ja kuumavesipullo on kovassa käytössä (olen tosi paleleva muutenkin). Patterit olen laittanut täysille, mutta taloyhtiö vissiin pihtaa lämmityksessä. Olen kokeillut sitä märkä rätti termostaatin päällä -kikkaa, mutta se ei kyllä saa pattereita yhtään kuumemmiksi.
19.5
Kaukolämpö ja patterit säädetty ihan pienelle.
Aivan hyvä lämpötila, jopa välillä liian lämmin, jos touhuaa.