Paljon teillä on huoneenlämpötila?
Kommentit (957)
Heittelee 19-22 uuneilla ja puuhellalla lämmitetään ja kokataan. ilp ja sähköhella/uuni huilailee.
Vierailija kirjoitti:
Maalämpö huonohkosti eristetyssä rivitalossa. Patterit pysyvät toistaiseksi kiinni, varmaan pääsääntöisesti koko talven ellei tule kovia pakkasia. Nyt kun on oltu reippaasti plussalla, niin vielä tuuletusikkunat ovat auki ja sisäilma pysyy raikkaana. Mittaria ei ole, mutta olisikohan lämpötila jossain 16 huitteissa. Se on ihan riittävä ja mukava, pystyy vielä oleskelemaan rennosti ja olemaan vaikka alasti.
16 astetta tarkoittaa että on kylmä. Toppahaalari ja huopikkaat ja pipo päässä.
Se vähän riippuu siitä mikä on ulkona ilman lämpötila.
Yleensä päivällä ilmastointi päällä tuoden viileää ilmaa ja yöksi pois päältä. Asutaan Thaimaassa talvet.
Ilpillä on pidetty siinä 22-23 asteessa. Sitten kun pitää ruveta avittamaan suoralla sähköllä ja pörssisähkökin astuu kuvaan niin varmaan siinä 20-21. Jos oikein kallista sähköä, niin 19 vois olla tavoite.
23. Juuri tuon lämpimämmäksi ei viitsi laittaa tai on jo epämukavaa.
Lämmitysmuotona kaukolämpö.
Talvella ollut 18-19 astetta. Kylppäris vesikiertonen lattialämmitys, siel jotai 24 astetta. Torppa lämpee öljyllä, puuhellalla ja puusaunalla. Jotai 1300 litraa menee öljyä vuodessa ja pari kuutioo puuta.
16 astetta on aamulla alustassa, missä minä asun, päivän mittaan (kun lattialämmitys kytkeytyy pois 0700) jäähtyy nelisen astetta ja illalla nukkumaan käydessä on raikas 12. Esilämmitän sängyn sähköhuovalla ja mulla on talvisin kaksi villavilttiä.
Nainen joka asuu yläkerrassa, nauttii 20 asteen lämpötilasta. Se heittää välillä luukusta minulle lihanpaloja, syön niitä ja murisen (olen siis mies (muistaakseni))
Vaihtelee, jos palelee nostetaan jos on kuuma lasketaan. Ei pidetä tasalämmöstä, tilanteen mukaan.
Jokainen voi ihan itse miettiä missä tarkenee. Yleensä 25 pitää olla ettei tarvi toppatakkia pitää sisällä tai kolmea täkkiä yöllä päällä. Kotna pitää taeta t paidassa.
Typerää huudella että kaikkien pitää laskee lämpötilaa, ei olla kaikki samanalsia, meillä lämmintä on aina. Lisäpuhaltimia tarvittaessa.
Eilen kyllästyin paleluun, meillä ollut 21 astetta ja nostin lämpötilan 24 asteeseen. Meillä paljon laattalattiaa ja se on jääkylmä vähänkin viileämmässä lämmössä.
Vierailija kirjoitti:
15 astetta noin.
Ilmalämpöpumppu minimissään.
Olen tottunut tähän ja mulla on aina fleece tai villatakki + huopatohvelit
Paljonko sulla vie sähköä ilmalämpöpumppu kylmimpinä kuukausina n. kwh/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 astetta. Ei varaa lämmittää enempää. Termostaatti öljy patterit.
Suora sähkölämmitys - luulisi hankkivan pikapikaa ilmalämpöpumpun...
Naapurilla oli sama lämmitys kuin meillä. Laittoi ilmalämpöpumpun ja sähkökulut vain sata kwh/kk pienemmät kuin meillä vaikka heillä ilmalämpöpumppu!?! Taitaa ilmalämpöpumpussa olla muutakin ilmaa kuin sähkönkulutus. Samankokoiset ja samanlaiset talot ja yhtä paljon asukkaita molemmissa. Joten ei kiitos ilmalämpöpumpulle.
Ei pelkkä ilmalämpöpumpun asentaminen laske sähkönkulutusta - sitä pitää myös käyttää oikein Kahdellakin sukulaisella oli ilmalämpöpumpussa automatiikka päällä, eli jäähdytti kun olivat puilla lämmittäneet. Huonelämpötilan lämmittämisen kustannus laskee neljäs - viidesosaan kun on ulkolämpötila on enemmän kuin -15, verrattuna siis suoraan sähkölämmitykseen, ja jos käyttää oikein. Kaikki suorat sähkölämmittimet kuten lattialämmitykset on hyvä laittaa kokonaan pois päältä, muuten käy helposti niin että lattialämpö vie sähköä täysillä ja ilmalämpöpumppu ei työskentele juuri mitään. Ilmalämpöpumppu lämmittää lattioita huonosti.
Itse lämmitän 200 neliötä vain ilmalämpöpumpulla ja lämmityskulu on mulla viidennes mitä suoralla sähköllä olisi. Jos olisi useampia asukkaita niin lämminvesi veisi enemmän energiaa kuin koko kämpän lämmitys. Viides vuosi lämpöpumpulla, yhden talven pidin vain pientä osaa lämpöisenä suoralla sähkölämmityksellä, se tuli selvästi kalliimmaksi kuin koko kämppää lämpöisenä ilmalämpöpumpulla. Alakerta , jossa ilmalämpöpumppu sijaitsee on tosin melko viileä, 17 astetta, yläkerroksissa sitten oikein mukava ja tasainen 21-22 astetta.
Kyllä itse ilmalämpöpumpun asentaja tietää miten sitä käytetään. Ei nyt vaan ollutkaan ilmalämpöpumppu sähkönsäästäjänä kovin toimiva. Joten suosittelen takkaa, aurinkopaneeleja tai kaasulämmitintä kovimmille pakkasille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 astetta. Ei varaa lämmittää enempää. Termostaatti öljy patterit.
Suora sähkölämmitys - luulisi hankkivan pikapikaa ilmalämpöpumpun...
Paljonko ilmalämpöpumpulla kovimmilla pakkasilla kwh/kk kulutus?
Vierailija kirjoitti:
19. Ihan sopiva.
Meillä myös.
Pörssisähkö. Ilmalämpöpumppu.
Vierailija kirjoitti:
16,5 ja värjöttelen paksuissa vaatteissa. Ei ole varaa lämmittää enempää.
Miten olet tuollaiseen tilanteeseen joutunut?
Meillä on tasainen lämpö +22, asumme rivitalossa muutaman kilometrin päässä keskustassa. Ei tarvitse palella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tasainen lämpö +22, asumme rivitalossa muutaman kilometrin päässä keskustassa. Ei tarvitse palella.
Taidamme asua samassa rivarissa😉
Nykyään 22,5-23 astetta, nousi ikkunaremontin jälkeen pari astetta.
Kerrostalo ja kaukolämpö.
17,6 astetta sisällä, -1 ulkona.
Kauhulla odotan kovempia pakkasia.
Ilmalämpöpumppu saa luvan riittää koko talveksi,
ei ole varaa laittaa sähköpattereita päälle.
Vetoisa hirsitalo, ei tulisijaa.
22c, en ole vielä laittanut pattereita päälle. Laitan yleensä vasta sitten, kun ulkona putoaa jonnekin -15 asteeseen. Kerrostalo, kaukolämpö.
Keittiön mittari näyttää 22 astetta, mutta lämpöpatteri on aika lähellä, joten 20 astetta ehkä oikeampi. Makkarissa n. 18 astetta, mikä sopiva.