Paljon teillä on huoneenlämpötila?
Ja onko sähkölämmitys? Täällä tasan 22c ja kaukolämpö.
Kommentit (957)
kun minä olin lapsi 50-luvulla, monesti oli talvella yön aikana tuvassa mennyt vesi korvossa jäähän, kun ei yön aikana ollut uunia lämmitetty mutta en valita koska se, teki minusta miehen!
Ja ruoaksikaan ei ollut kuin perunoita ja ruskeaa kastiketta, mutta koskaan en valittanut!
Makuuhuoneessa 15-16 ja muissa huoneissa 18-20.
20 astetta. Kerrostalossa ei ole lämpö vielä päällä, joten itse ei asiaan voi edes vaikuttaa. Olen aika viluinen, mutta kyllä tähän on alkanut tottua.
20. Juuri sopivasti. Makkarissa pari astetta viileämpi niin nukkuu paremmin.
24 näyttää olevan. En tiedä pitäiskö säätää vähän pienemmälle. Voi olla, että viilenee kun ilmat viilenevät. Kivan vedotonta ja lämpöistä on, toisin kuin entisessä kodissa
pussihousu kirjoitti:
kun minä olin lapsi 50-luvulla, monesti oli talvella yön aikana tuvassa mennyt vesi korvossa jäähän, kun ei yön aikana ollut uunia lämmitetty mutta en valita koska se, teki minusta miehen!
Ja ruoaksikaan ei ollut kuin perunoita ja ruskeaa kastiketta, mutta koskaan en valittanut!
Ensimmäisen asuinkumppanin kanssa ensimmäinen koti, jossa asuttiin nelisen vuotta, oli vanhan kaupan tiloihin tehty 28 neliön omituisenmallinen yksiö. Yksi nurkka oli sellainen vähän erkkerityyppinen, tavallaan oma pikku huone, jossa sohva ja pöytä. Yhdessä nurkassa oli talvisin aina jäätä. Lattia ei varmaankaan ollut juuri eristettty mitenkään. Vaatekomero oli vanhanaikainen ja kylmä eli talvisin vaatekomerossa oli melkein yhtä paljon pakkasta kuin ulkonakin. Suihku oli yhteissuihku kellaritiloissa. Kasarimuistoja :) Lämmintä oli ehkä 15 astetta sisällä ja joka nurkasta veti
20,8 näyttää mittari tällä hetkellä. En tosin juuri voi siihen vaikuttaa näin kerrostalossa, ja vaikka sitä jotenkin madaltaisinkin niin laskuhini se ei vaikuttaisi tippaakaan.
Kovimmilla pakkasilla viimetalvena olin vähän päälle 17. Laitoin villasukat jalkaan ja taas oli kaikki hyvin:)
21-23. Lemmikkien takia ei voida laskea lämpötilaa.
Varaava sähkölämmitys + ilmalämpöpumppu ja pörssisähkö.
Toistaiseksi kulut ovat pysyneet kurissa kun on tarvinnut lämmittää vain öisin ja varaus on riittänyt seuraavaan iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 astetta. Ei varaa lämmittää enempää. Termostaatti öljy patterit.
Suora sähkölämmitys - luulisi hankkivan pikapikaa ilmalämpöpumpun...
Naapurilla oli sama lämmitys kuin meillä. Laittoi ilmalämpöpumpun ja sähkökulut vain sata kwh/kk pienemmät kuin meillä vaikka heillä ilmalämpöpumppu!?! Taitaa ilmalämpöpumpussa olla muutakin ilmaa kuin sähkönkulutus. Samankokoiset ja samanlaiset talot ja yhtä paljon asukkaita molemmissa. Joten ei kiitos ilmalämpöpumpulle.
Meillä lämmityskulut pienenivät 300 kWh/kk kun hankittiin ilmalämpöpumppu.
Olen nähnyt lehtijuttuja tapauksista, joissa porukat lämmittää sähköllä tmv ja viilentävät ilmalämpöpumpulla kun eivät ole hoksanneet asettaa sitä lämmitysmoodiin. Niissä talouksissa kulut ovat vain kasvaneet ilmalämpöpumpun myötä.
Jos laitteen asettaa auto-moodiin niin silloin se saattaa välillä lämmittää ja välillä viilentää riippuen muiden lämmönlähteiden tehosta. Silloin ei saa isoja säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurilla oli sama lämmitys kuin meillä. Laittoi ilmalämpöpumpun ja sähkökulut vain sata kwh/kk pienemmät kuin meillä vaikka heillä ilmalämpöpumppu!?! Taitaa ilmalämpöpumpussa olla muutakin ilmaa kuin sähkönkulutus. Samankokoiset ja samanlaiset talot ja yhtä paljon asukkaita molemmissa. Joten ei kiitos ilmalämpöpumpulle.
Olen nähnyt lehtijuttuja tapauksista, joissa porukat lämmittää sähköllä tmv ja viilentävät ilmalämpöpumpulla kun eivät ole hoksanneet asettaa sitä lämmitysmoodiin. Niissä talouksissa kulut ovat vain kasvaneet ilmalämpöpumpun myötä.
Jos laitteen asettaa auto-moodiin niin silloin se saattaa välillä lämmittää ja välillä viilentää riippuen muiden lämmönlähteiden tehosta. Silloin ei saa isoja säästöjä.
Kyllä naapuri tietää miten asetukset tulee olla. On itse asentaja. Tuo 300 kwh/kk on tosi pieni säästö talvikuukausina kun sähköllä kulut 2000 kwh/kk, niin ilmalämpöpumpulla se putoaisi vain 1700kwh/kk. Aika turhake tuntuu jotkin ilmalämpöpumput olevan ja sen asentaminen on kuitenkin aika arvokasta.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa vastata. Huohhh..
Jaksoithan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä naapuri tietää miten asetukset tulee olla. On itse asentaja. Tuo 300 kwh/kk on tosi pieni säästö talvikuukausina kun sähköllä kulut 2000 kwh/kk, niin ilmalämpöpumpulla se putoaisi vain 1700kwh/kk. Aika turhake tuntuu jotkin ilmalämpöpumput olevan ja sen asentaminen on kuitenkin aika arvokasta.
Pystyykö talouksia vertaa 1:1 vaikka olisi sama hlö määrä, neliöt samat jne. Näin kokemuksesta voin sanoa että jos talossa on paljon tyttöjä ja äit mukaan lukien niin vettä ja kWh menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö talouksia vertaa 1:1 vaikka olisi sama hlö määrä, neliöt samat jne. Näin kokemuksesta voin sanoa että jos talossa on paljon tyttöjä ja äit mukaan lukien niin vettä ja kWh menee.
Pystyy jos henkilöstö on sama. Isä, äiti ja poika.
24 astetta kerrostalossa. En pysty itse säätämään. Kaukolämpö, ja patterit ei oo päällä.
Nyt loppusyksystä ollut kerrostaloasunnossa olkkarissa max ~23°C ja min ~20°C. Makkaris max ~20°C ja min ~19°C. Olkkarin patteri on täysillä. Makkaris peruslämmöllä. Olis sillai kiva, jos taloyhtiötä olis kiinnostanut korjata parvekkeen- ja asunnonoven tiiviydet, mutta ei ilmeisesti ole niin tasan tarkkaa paljonko lämpövuotoa on, ja nykyään ei ole edes niitä sisäpuolen ovia eristämässä. Näillä lämmöillä ja vedolla tarvitsee jo villasukat ja lämpökerraston, kun ei oo eristävää rasvaa suotu kroppaan.
meillä 22 ollu aiemmin mutta nyt raahattiin arkkupakastin verannalta sisälle, saatu putoomaan lämpö jo 20 asteeseen pitämällä kantta auki pari päivää. sähköpatterilämmitys.
pussihousu kirjoitti:
Four Yourkshiremen:
Paljon on. Opettele kysymyslauseet, jos haluat, että vastaan.😅
Joku täällä kirjoitti, kuinka hän palelee varsinkin yöllä. Olen samanlainen vilukissa ja pelastukseni on ollut sähköllä toimiva patjanlämmitin! Ei ole enää kylmä ja lämpimään sänkyyn on mukava pujahtaa.
22