Teini ei ymmärrä säästää sähköä
Olen kertonut sähkön kallistuneen, ja kehoittanut sammuttamaan turhat valot ja laitteet. Joka aamu kun herään, palaa olohuoneessa ja keittiössä teinin jäljiltä valot ja teini tyytyväisenä on nukahtanut omaan sänkyynsä tietokone auki ja valot päällä.
Ei auta muistuttelut, sähkö tulee seinästä ja laskut maksaa joku muu. Niin odotan jakelukatkoksia.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Niin. Onko oma lapsi vai laskut tärkeämpi? Minulle oma lapsi on tärkeämpi. Käyn töissä että voin kuluttaa sähköä tuhlaillenkin.
Oma lapsi näkee unet hyvin myös pimeässä. Eikö sinun lapsesi kykene siihen? Pelkääkö hän pimeää?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tottunut sammuttelemaan turhia valoja aina. Monilla tuntuu olevan sellanen tapa, että vessassa/kylppärissä palaa valot 24/7. En ihan ymmärrä.
Veskissä on yleensä loisteputket, jotka kärsivät jatkuvasta sammuttelusta ja sytyttelystä. Pimahtavat siis nopeammin. Ovat lisäksi huiman paljon kalliimpia kuin vanhat hehkulamput tai nykyledit = on halvempaa pitää niitä päällä liki jatkuvasti. Ostin oman asuntoni 30 v sitten ja kahden hengen sähkölaskut menivät vasta viime vuonna sille tasolle, mitä nelihenkisen myyjäperheen perssähkölaskut olivat olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Onko oma lapsi vai laskut tärkeämpi? Minulle oma lapsi on tärkeämpi. Käyn töissä että voin kuluttaa sähköä tuhlaillenkin.
Oma lapsi on tärkein. Mutta ei sen oman lapsen tarvitse saada elää kuin pellossa. Käyn töissä, josta saan palkkaa nettona n 1600€. Maksan asumisen, vakuutukset, netit, puhelimet, vedet, lääkkeet, poliklinikkamaksut, ruuat, vaatteet, bensat ja parturit kaikki itse sillä olen yh. Meillä ei ainakaan toimisi tuollainen käenpoika mentaliteetti, että kupataan kaikki irti. Pakko laittaa suu säkkiä myöten, myös teinin suu.
Lopeta alkoholin käyttö ja osta teinille vr-lasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi on tärkein. Mutta ei sen oman lapsen tarvitse saada elää kuin pellossa. Käyn töissä, josta saan palkkaa nettona n 1600€. Maksan asumisen, vakuutukset, netit, puhelimet, vedet, lääkkeet, poliklinikkamaksut, ruuat, vaatteet, bensat ja parturit kaikki itse sillä olen yh. Meillä ei ainakaan toimisi tuollainen käenpoika mentaliteetti, että kupataan kaikki irti. Pakko laittaa suu säkkiä myöten, myös teinin suu.
Lopeta alkoholin käyttö ja osta teinille vr-lasit.
Pitäskö sun olla tekemässä läksyjä?
Ruuvaa päätaulusta irti kaikki tarpeelliset sulakkeet omaan taskuun, kärvistelköön pimeässä!
Joo ymmärrän, teinejä voi olla vaikea saada uskomaan.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa laumaälyä täällä, media kohkaa sähköstä ja täällä on ketju toisensa perään ihan paniikissa olevia ihmisiä kyselemässä sähkönsäästöstä. Median valtaa pitäisi suitsia.
Jaa, että olisiko hyvä jos yllättäen katkaistaisiin sähköt 2 tunniksi ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tottunut sammuttelemaan turhia valoja aina. Monilla tuntuu olevan sellanen tapa, että vessassa/kylppärissä palaa valot 24/7. En ihan ymmärrä.
Veskissä on yleensä loisteputket, jotka kärsivät jatkuvasta sammuttelusta ja sytyttelystä. Pimahtavat siis nopeammin. Ovat lisäksi huiman paljon kalliimpia kuin vanhat hehkulamput tai nykyledit = on halvempaa pitää niitä päällä liki jatkuvasti. Ostin oman asuntoni 30 v sitten ja kahden hengen sähkölaskut menivät vasta viime vuonna sille tasolle, mitä nelihenkisen myyjäperheen perssähkölaskut olivat olleet.
Kannattaisi tosiaan vihdoinkin hieman päivittää kämppää, jos kylppärissä on vielä jotkut aatamin aikaiset loisteputket ja huoneissa hehkulamppuja.
Vanhempani, noin 80 vuotiaat, asuvat 45 vuotta vanhassa omakotitalossaan ja heilläkään ei ole enää yhden yhtä loisteputkea tai hehkulamppua, vaan kaikki on vaihdettu ledeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Paakykin käyttöön
Paakykin? Pääkytkin siis...?
No jos se pääkytkin ei ole makuuhuoneessa ja mamma ei jaksa herätä yöllä sitä pääkytkintä napsuttelemaan, niin ehdotus on hieman huono. Jos mamma siis jaksaa mennä yöllä pääkytkimelle, niin hän varmaan jaksaa mennä myös naputtamaan sille vajaalle teinille, joka valoja päällä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Joo ymmärrän, teinejä voi olla vaikea saada uskomaan.
Miten typeriä teinejä teillä on, jos he eivät usko asiaa? Ja minkälaisia vanhempia te olette, jos teinit eivät usko teitä?
Ei meillä ainakaan teinit kyseenalaista selkeää faktaa ja jos minä tai heidän isänsä sanoo tällaisesta asiasta, niin kyllä se menee ihan viimeistään toisella sanomisella perille. Useampia asioita ei tarvitse sanoa kertaakaan, sillä he tietävät oikein hyvin, että valoja ei yöllä pidetä päällä yms.
Vapaan kasvatuksen hedelmiä?
Itsellä ei ollut ainakaan teininä minkäänlaisia vaikeuksia noudattaa vanhempien pyyntöjä, etenkin kun kyse on vakavasta asiasta.
Kuulostaa itsekkäältä oman navan tuijottelijalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi tosiaan vihdoinkin hieman päivittää kämppää, jos kylppärissä on vielä jotkut aatamin aikaiset loisteputket ja huoneissa hehkulamppuja.
Vanhempani, noin 80 vuotiaat, asuvat 45 vuotta vanhassa omakotitalossaan ja heilläkään ei ole enää yhden yhtä loisteputkea tai hehkulamppua, vaan kaikki on vaihdettu ledeiksi.
Se päivitys MAKSAA RAHAA, pitäisi siinä monta muutakin remontoida kuin pelkät loisteputket, eikä nyt ole edes tarve tehdä kylppäriremonttia muuten. Sitä paitsi on huomattavasti paljon huokeampaa maksaa pikkuisen enemmän loisteputkista ja muutaman euron kasvaneesta sähkölaskusta kuin kylppäriremontista. Päinvastoin ihmettelen teitä nuorempia tuosta remonttivillityksestä. Miksi hitossa pitää täysin toimivia ja ehjiä tiloja rempata muutaman vuoden välein vain muotitrendien takia, nimenomaan kylppäreitä ja keittiöitä? Sitten märistään kun raha ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
kukapa teini tai lapsi tajuaisi. Sinun tehtävä on sammuttaa valot, pelit ja ohjeistaa. Ei kannata ottaa turhaa riitaa ko. asian takia. Varsinkin jos asutte kerrostalossa.
Jaa kukapa?
Suurin osa 7-10 vuotiaista (ikä jolloin haluaa tehdä kaiken mahdollisimman oikein) tajuaa, osaa ja besserwisseröi asiasta vanhemmille, isovanhemmille ja vaikka naapurin tädille tilaisuuden tullen.
Jos teinin huoneessa on oma sulake sähköpääkeskuksessa, niin siitä on kätevä näppäistä sähköt pois huoneesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se päivitys MAKSAA RAHAA, pitäisi siinä monta muutakin remontoida kuin pelkät loisteputket, eikä nyt ole edes tarve tehdä kylppäriremonttia muuten. Sitä paitsi on huomattavasti paljon huokeampaa maksaa pikkuisen enemmän loisteputkista ja muutaman euron kasvaneesta sähkölaskusta kuin kylppäriremontista. Päinvastoin ihmettelen teitä nuorempia tuosta remonttivillityksestä. Miksi hitossa pitää täysin toimivia ja ehjiä tiloja rempata muutaman vuoden välein vain muotitrendien takia, nimenomaan kylppäreitä ja keittiöitä? Sitten märistään kun raha ei riitä.
Niin tämä. Aika pahasti haiskahtaa usein sille, että omaa kulutusvimmaa selitetään jollain. Mut selitys kyllä k*see noin perusmatikassa pahasti.
Ajastimet ovat ratkaisu aika moneen paikkaan. Nekin maksaa, eikä sillä välttämättä sen vuoksi rahallista säästöä heti tule, mutta jälkikasvulle saattaa tarttua järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vessassa led-valot, jotka vie ehkä 1 w sähköä. Mitätön verrattuna vessan lattialammitykseen.
Vessa valo toimii yövalona, eli ei tarvitse potkaista varvasta kaikkiin huonekaluihin matkalla, jos yöllä käy vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Ruuvaat polttimon pois lampusta teinin huoneesta, tietokoneen otat pois jne jne...
Tai teinin huoneen sulake pois niin ei käytä lamppua, tietokonetta ja pääsee ajoissa nukkumaankin kun ei tekemistä ja kämppä pimeänä.