Teini ei ymmärrä säästää sähköä
Olen kertonut sähkön kallistuneen, ja kehoittanut sammuttamaan turhat valot ja laitteet. Joka aamu kun herään, palaa olohuoneessa ja keittiössä teinin jäljiltä valot ja teini tyytyväisenä on nukahtanut omaan sänkyynsä tietokone auki ja valot päällä.
Ei auta muistuttelut, sähkö tulee seinästä ja laskut maksaa joku muu. Niin odotan jakelukatkoksia.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi tantta jonka mielestä valot kuluttaa paljon sähköä 🤦🏻
Tuntuu siltä, että monella on kotona oikein tujut halogeenit jotka paistavat kirkkaammin kuin Naantalin aurinko.
Nykyään käytetään ledejä eikä halogeeneja.
Mutta totta kyllä, turhan kirkkaita ovat.
Meinasin näitä, jotka jaksavat puhua valojen sammuttamisesta.
Mä olen tottunut sammuttelemaan turhia valoja aina. Monilla tuntuu olevan sellanen tapa, että vessassa/kylppärissä palaa valot 24/7. En ihan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Voit vähentää kuukausi/viikkorahasta ja sanoa että vähennetty osa menee korotettuun sähkölaskuun.
Entä kun tää on tehty jo ennen sähkön hinnan nousua? Konetta ei voi ottaa kokonaan pois. Tekee sillä läksyt. Jos katkaisee huoneen sähköt, katkeaa samalla oma makkarin lämmöt.
Älä toivo mitään sähkökatkoja. Niitä ei onneksi ole välttämättä edes tulossa, kunhan media tykkää klikkien toivossa rummuttaa. Varsinkin iltapaska.
Tietokoneeseen ajastus, milloin sammuu. Tai ihan vaan perinteinen ajastinkello siihen, milloin antaa virtaa. Niinkuin auton lämmityksessä käytetään. Valot ei vie juurikaan sähköä, jos on ledit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit vähentää kuukausi/viikkorahasta ja sanoa että vähennetty osa menee korotettuun sähkölaskuun.
Entä kun tää on tehty jo ennen sähkön hinnan nousua? Konetta ei voi ottaa kokonaan pois. Tekee sillä läksyt. Jos katkaisee huoneen sähköt, katkeaa samalla oma makkarin lämmöt.
Teinin tulee pääsääntöisesti tehdä läksynsä koulun jälkeen ja mennä nukkumaan niin, että seuraavana päivänä on hyvin levännyt. Nukkumisesta vanhempien tulee pitää huolta, jos teini ei sitä(kään) asiaa tunnu tajuavat.
Tulin myös suosittelemaan ajastinta! Muutaman kerran kun teinin tietokone sammuttaa itse itsensä ajastimen avulla muistaa kovapäisinkin teini sammuttaa sen itse ennenkuin kone hajoaa.
Jos sähköä haluat säästää, laske asunnon lämpötilaa ja lopeta hellan käyttö ja siirry mikroaterioihin.
Mitä mitä, eikö tuon pitänyt olla se maailman valistunein ja ekologisin sukupolvi, jossa asuu suuri viisaus, jota boomerit ei ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Tietokoneeseen ajastus, milloin sammuu. Tai ihan vaan perinteinen ajastinkello siihen, milloin antaa virtaa. Niinkuin auton lämmityksessä käytetään. Valot ei vie juurikaan sähköä, jos on ledit.
Voihan sen koneen käynnistää uudelleen sen ajastetun sammumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tulin myös suosittelemaan ajastinta! Muutaman kerran kun teinin tietokone sammuttaa itse itsensä ajastimen avulla muistaa kovapäisinkin teini sammuttaa sen itse ennenkuin kone hajoaa.
Ei hajoa koneet pelkästä sammuttamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos sähköä haluat säästää, laske asunnon lämpötilaa ja lopeta hellan käyttö ja siirry mikroaterioihin.
Mikroateriat ovat kalliita (ja pääosin aika kehnoja). Muista, että ruuanhintakin on noussut hurjasti.
Asunnon lämpötilan lasku on hyvä, suihkussa ei tarvitse asua, vaan siihenkin voi laittaa kaikille kohtuulliset aikataulu, jos harrastuksena on vaikka kuntosali, niin siellä voi peseytyä, pesukoneessa ja tiskikoneessa pestään vain täysiä koneellisia, energiaa säästävät kodinkoneet jne.
Jos seuraavan sähkölaskun vaikka kävisi nuoren kanssa läpi ja hän voisi siinä kohtaa miettiä, miten voisi sähköä säästää.
"Valot ei vie juuri mitään.
Tietokone jonkin verran joo, mutta tekikö se tietokone jotain? Nyt vaan oli tieto että se oli päällä ja teini nukkumassa."
Tietokone vie vuorokaudessa1,5-2,5kW, valot, jos on muutamia päällä, niin jotain saman verran eli 3-5kW/ vuorokausi. 5 x 0,5€ x 365 on kuitenkin yli 900€ eli on se jotain.
Kuulostaa oudolta, ehkä ihmisillä on eri tasoinen muisti teini-iässä, jolle ei voi sitten mitään - joku muu osa teineistä muistaisi laittaa valot pois. Lapsena se jo opetetaan. Laita muistilaput seinään. Tuo energioiden hinta on manipuloitua, ei pieni unohdus saisi kaataa ihmisten elämää - voisihan joku minituloinen unohtaa vaikka hanan tippumaan. Vakuutusten pitäisi tulla myös taloyhtiön kautta, jos ei ole varaa yhdellä. Vesi on kallista kaupungeissa ja pienituloisilla voi olla vaikeaa, kerrostalossa ei patterit toimi viileällä (osassa) - vasta pakkasella. Energia-asioita pitäisi tarkastella uudelleen, keskustelua, heräämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sen koneen käynnistää uudelleen sen ajastetun sammumisen jälkeen.
Ei voi kun sähköä ei enää tule.
Niin. Onko oma lapsi vai laskut tärkeämpi? Minulle oma lapsi on tärkeämpi. Käyn töissä että voin kuluttaa sähköä tuhlaillenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tietokone jonkin verran joo, mutta tekikö se tietokone jotain? Nyt vaan oli tieto että se oli päällä ja teini nukkumassa."
Tietokone vie vuorokaudessa1,5-2,5kW, valot, jos on muutamia päällä, niin jotain saman verran eli 3-5kW/ vuorokausi. 5 x 0,5€ x 365 on kuitenkin yli 900€ eli on se jotain.
Netissä on helppo laskuri valojen käytöstä valomanni.fi -sivuilla ja haulla LED-energiansäästökaskuri se löytyy myös. Kannattaa kokeilla ja viisastua.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa valot ovat päällä ympäri vuoden, vaan vain muutaman pimeimmän kuukauden vuodessa ja silloinkaan ne eivät varmasti ole joka ikinen yö päällä, sama juttu tietokoneellakin.
Nykyään käytetään ledejä eikä halogeeneja.
Mutta totta kyllä, turhan kirkkaita ovat.