Miten kerrostaloasuja voi muka säästää sähköä?
En ymmärrä. Kaukolämpötalo, asutaan vuokralla. Aina on sammutettu perässä valot, jos ei vähään aikaan aiota jossain huoneessa olla. Telkkaria ei ole. Keittiökoneet on kiinteistön omistajan hankkimia, mutta alle 10 vuotta vanhoja eli kai ihan ok.
Kommentit (210)
Niin, jos se lattialämmitys on laitettu sähköllä toimivaksi kuten meidän asunto-osakkessamme kerrostalossa, voi se vahingossa lämmittää kokoko huoneistoa, jos kh:n ovi on raollaan tai enemmänkin auki.
Meillä on kaukolämmössä kerrostalo, ja siitä tulee myös vesikeskuslämmityksesä lämpöpatterreihin kuuma vesi. KH:ssa sen kun vain jättää sen sähköisen lattialämmityksen pois päältä, lämpö tulee sitten sinne muista huoneista.
Vierailija kirjoitti:
Uunin lämmittäminen järkevästi (ei erikseen jotain pikku juttua varten, vaan esim. useita ruokia kerralla) ja pyykinpesu vain täysiä koneellisia. Pahin sähkösyöppö on kylppärin lattialämmitys, jos sellainen löytyy.
Kiertoilmauunia ei tarvitse esilämmittää. Jos sellainen on.
Vierailija kirjoitti:
Uunin lämmittäminen järkevästi (ei erikseen jotain pikku juttua varten, vaan esim. useita ruokia kerralla) ja pyykinpesu vain täysiä koneellisia. Pahin sähkösyöppö on kylppärin lattialämmitys, jos sellainen löytyy.
Kiertoilmauunia ei tarvitse esilämmittää. Jos sellainen on.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä lattialämmitystä tarvitse pitää päällä, jos lattian kuivaa lastalla ja pyyhkeellä. Ja pitää kylppärin oven aina auki. Pyykit (ja se lattiapyyhe) kuivumaan muualle huoneistoon.
Itse olen toiminut näin kerrostalokämpässäni jo yli 20 vuotta. Eikä ole kosteusvaurioita kylppärissä. Täällä jopa tutkittiin kaikki kylppärit jossain vaiheessa ja joissakin asunnoissa oli kosteusvaurioita, vaikka olivat pitäneet lattialämmitystä päällä mutta mulla ei. Kuivatus ja ilman kiertäminen (eli ovi auki) on tärkeintä.
Olen kuullut, että kylppärin lattialämmitys on enemmän mukavuustekijä. Ei pakollinen.
Tietysti, jos siellä käyttää valtavasti vettä koko ajan, sen kuivatus pitää järjestää. Ei siis normaalikäytön jälkeen.
Mä käyn joka toinen päivä lyhyessä suihkussa ja pari tuntia ennen suihkua laitan lattialämmityksen päälle. Sammutan parin tunnin jälkeen, kun olen ensin vetänyt lattian lastalla. Lasta ei kuivaa saumoja nimittäin. Näin olen tehnyt jo monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ottakaa vaan kylppärin lattialämmitys pois ja ihmetelkää muutaman vuoden päästä homeista kylppäriä, ei ole säästön paikka ottaa lämmitystä pois tai laittaa liian matalalle.
Kysymys kuuluu, mitä materiaalia kylppärin lattia on sen kaakalikerroksen alapuolella? Eiks se yleensä ole betonia? No, kysymys kuuluu, homehtuuko betoni?
Hyvä kysymys ja anteeksi että tietävä vähän naureskelee tälle. Betoni on huokoinen rakenne joka todella voi homehtua ja kasvaa home kasvustoa. Oudoin harhaluulo on että kaakeleiden saumat pitää vettä, eivät pidä. Betonin ja laatojen väliin tulee kosteuseristys. Omakotitalon perustusbetoni huokoisena voi myös nostaa kosteutta maaperästä rakenteisiin ja aiheuttaa hometta sekä lahoa. Betoni huokoisena ei silti itsessään mätäne.
Tämä puheenvuoro on hyvä. Asiantuntijan asiaa.
Meillä nimittäin oli rivitalo-osake, joka alkoi haista homeelle. Taloyhtiö tökötti kosteusmittareita lattiaan - ei kosteutta lattiassa missään.
Kunnes me päätimme uusia laminaatit. Laminaattien alta paljastui aivan haljennut betoni. Maaperästä kapillaarisesti kostunut ja haljennut. Taloyhtiölle tuli kalliiksi. Talo rakennettu 70-luvulla, jolloin rakennusjätteet jätettiin talon alle muhimaan ja väännettiin valesokkeli siihen päälle. Tää on ihan tosi juttu.
Ei voi, kun suurin osa menee jääkaapinja valaisuun ja ne on melkeen pakko olla.
Valojen räpsintä ei ainakaan säästä, vaan kuluttaa lamput äkimmin loppuun.
Justiin laitoin kasvivaloja kukille se on vaan 15w. ja saa olla monta päivää, että se tautisen kallis kilovattitunti mene sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskemalla huoneiston lämpotilaa ja kuluttamalla vettä vähän. Teidän tapauksessa säästettävaa ei kuitenkaan varmaan paljon ole. Kerrostalossanne varmasti asuu ihmisiä kuitenkin joilla on elektroniikkaa kämppä täynna ja sähköä kuluu senkin edestä mitä teillä.
No me tykätään viileästä asunnosta, joten ei ongelma meille tuo. Mutta miten kaukolämpötalossa säästää sähköä laskemalla kodin lämpötilaa ja kuluttamalla vettä vähän, sitä en ymmärrä. Ap
Ei mitenkään, se lämmönjakokone jakaa sen veden on se kylmää tai kuumaa. Yksittäinen asukas ei talon kuluihin, hissi, porraskuilut, pyykkitupa, sauna, ulkovalot jne. voi vaikuttaa, oma sähkölaskujen ei taida iso olla, mutta nouseehan se pienikin lasku, nuo uuni ja sauna (jos siis on sähkösauna oma) niillä voi omaan laskuun vaikuttaa.
Pysyy sisällä niin rappukäytävän valaistusta ei tarvita eikä hissi liiku, ulko-ovesta ei tule kylmää jne. Yhtä fiksuja ohjeita täällä on annettu omakotiasujille. (Itse asun rivarissa, joten en kuulu kumpaankaan ryhmään.)
Voi hitto näitä typeriä kyselyjä. Ai, että miten voi säästää kerrostalossa? No, ihan samalla tapaa kuin missä tahansa asumismuodossa, mihin sähköt tulee ja sähköä käytetään. Ei se lämmitys ainoa asia ole. Kerrostaloasunnoissa on saunoja, on lattialämmityksiä ja kyllä se kerrostaloasunnonkin telkkari ja muut masiinat toimii sähköllä, eikä puilla. Taisi tulla yllätyksenä? Kyllä jokainen voi säästää paljonkin sähkössä, kun alkaa katselemaan jokaisen sähkölaitteen perään, valaistuksen ja kuinka usein pestään pyykkiä. Lompakosta ne lähtee yhtiövastikkeetkin eli suihkun käyttöäkin voi miettiä, makaako siellä 5 minuuttia vai 50 minuuttia. Ei sitä lämmintä vettäkään siellä kerrostalossa kukaan puilla lämmitä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi parhaista tavoista on sammuttaa suihkussa käydessä vedentulo saippuoinnin ja shampoon levityksen ajaksi, jos sellainen on sinulla ollut tapana. Itselle se on ollut aika outo ajatus, että joku antaa veden valua turhaan, eihän sillä saavuta mitään suurempaa nautintoa suihkussa käynnin aikana edes.
No kyllä siinä suihkussa on lämpimämpi olla, kun vesi valuu koko ajan. Omassa kylppärissäni ei ole patteria, vaan koneellinen ilmanvaihto lähtee tehokkaammalle, kun tunnistaa kosteuden. Koetan kyllä koko ajan vähentää lotraamista,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä lattialämmitystä tarvitse pitää päällä, jos lattian kuivaa lastalla ja pyyhkeellä. Ja pitää kylppärin oven aina auki. Pyykit (ja se lattiapyyhe) kuivumaan muualle huoneistoon.
Itse olen toiminut näin kerrostalokämpässäni jo yli 20 vuotta. Eikä ole kosteusvaurioita kylppärissä. Täällä jopa tutkittiin kaikki kylppärit jossain vaiheessa ja joissakin asunnoissa oli kosteusvaurioita, vaikka olivat pitäneet lattialämmitystä päällä mutta mulla ei. Kuivatus ja ilman kiertäminen (eli ovi auki) on tärkeintä.Olen kuullut, että kylppärin lattialämmitys on enemmän mukavuustekijä. Ei pakollinen.
Tietysti, jos siellä käyttää valtavasti vettä koko ajan, sen kuivatus pitää järjestää. Ei siis normaalikäytön jälkeen.
Mä käyn joka toinen päivä lyhyessä suihkussa ja pari tuntia ennen suihkua laitan lattialämmityksen päälle. Sammutan parin tunnin jälkeen, kun olen ensin vetänyt lattian lastalla. Lasta ei kuivaa saumoja nimittäin. Näin olen tehnyt jo monta vuotta.
Kälyni oli hyvin tarkka saunankiukaan turhasta käytöstä, ehdottomasti pois päältä vartin kuluttua löylyjen jälkeen. Nyt homehtuneiden seinien korjaamisen jälkeen on hyvin tarkka saunan kuivumisesta.
Vettä liikuttaa pumppu. Joten lyhemmät suihkut on pois vuokran tai vastikkeen korotuspaineista. Yleisesti laittamalla pesukoneet ei ruuhkaisimpaan sähkönkulutus aikaan päälle. Ei välttämättä yöllä. Mut joskus 19 jälkeen vasta. Omasta laskusta voi säästää murusia jos ei paljoa muutenkaan käytä. Mut ruuhkaisimpiin aikoihin sähkön käyttö maksaa eniten ja sitä pitää ostaa ulkomailta. Et sähköä riittää kaikille. Voi muokata omia kulutustottumuksiaan.
Helpoin tapa vähentää kulutusta on kuluttaa mahdollisimman paljon. Olemme ymmärtäneet energian rajallisuuden jo vuosia sitten ja olemme saaneet laskettua kulutusta... 0 %? Hyi meitä. Mutta ennen päivittäinen sähkösaunoja saunoo enää joka toinen päivä ja kehuskelee, kuinka hyvän teon on tehnyt, kun vähensi sähkönkulutustaan 30 %. Hyvä hän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en säästä sähköä rahan vuoksi vaan protestoin sähkön hintaa käyttämällä sitä erittäin vähän n: 50 kWh meni sähköä syyskuussa.tuo kulutus ei ole mitään mutta eipä liikoja valotkaan ole päällä eikä mikään muukaan .vain pakolliset toimet.kysymyksessä on henkilökohtainen protesti -varsinaisesta säästämisestä en välitä, pystyisin maksamaan huomattavasti suurempiakin sähkölaskuja jos haluaisin. Ymmärrän että ihmisten sähkön tarpeet ovat erilaisia .mutta protesti on protesti aina.
Minä aion protestoida sähkön hintaa lopettamalla kaupunkiasuntoni sähkösopimuksen, kun nykyinen määräaikainen ja kohtuuhintainen loppuu. Asun nytkin enimmäkseen mökillä, eikä minun tarvi kuin tyhjentää jkp.
Asuntoni on uudehkossa taloyhtiössä, missä tietysti kaukolämpö, myös kylppärissä.
Kun käyn asunnolla, en tarvi omaa sähköä mihinkään.
Sähkösopimuksesi jatkuu toistaiseksi voimassa olevalla hinnalla, heti määrä-ajan päätyttyä
Makuuhuoneen ikkunan pidän auki läpi yön. Mittari näyttää +16 makuuhuoneessa. Viileässä makuuhuoneessa paremmin nukun. Säästän näin sähköä.
Minulla on keittiössä sellainen komero ulkoseinän vieressä, jossa on kaksi venttiiliä ulos. Ennen niitä tehtiin ruokien säilytystä varten.
Venttiilejä ei oikein saa kunnolla kiinni ja olen tukkinut niitä jesarilla. Huoltoyhtiön mies sanoi, että no can do eikä vaihtanut niitä.
- n66v -
En aio vähentää mitään omasta elämästäni.
Kerrostaloyksiö kaukolämpötalossa, ei saunaa. Ei edes saunavuoroa, käyn uimahallissa kun kaipaan saunaan.
Talossa ei ole edes hissiä ennen kuin joku siitä irvailee. Pesutupa on ja pesen pyykit siellä, kuivatan telineellä kotona.
Ainoat laitteet mitkä ovat jatkuvasti pistokkeessa ovat miniläppäri ja tabletti, koska jälkimmäinen toimii langattomana modeemina edelliselle. Käytän läppäriä paljon, mutta se ei vie paljoa virtaa.
Jääkaappipakastin ("jenkkikaappi") ei ole oma, eikä uuteen ole varaa, joten sen osalta en voi säästää muuten kuin pitämällä pakastimen jäättömänä.
Kokkaan ruokaa mikrossa, olen kokannut jo pitkään. Käytän uunia vain kun leivon (kerran-pari kuussa) ja tiedän ettei sen tarvitse olla lämmitystilassa koko aikaa. Vedenkeitin käytössä joskus. Mikään näistä ei ole älylaite joka veisi virtaa kun ei ole käytössä.
Asunnon lämpötila on 20-22 astetta, mikä on liian vähän koska täällä tuulee, ei vain vedä - jotkut kusipäät eivät ole vieläkään oppineet tupakoimaan ulkona, joten rakennuksen ilmanvaihto on superteholla. Raitisilmaräppänöitä ikkunoissa ei saa tukkia, ja kokemuksesta tiedän että jos silti tukin ne, ilmanvaihtoni sitten vetää sen tupakansavun muista asunnoista omaani.
Kylppärissä on patteri jota ei voi säätää, lattialämmitystä ei ole, pidän oven kiinni paitsi suihkun jälkeen että vesi haihtuisi lattialta nopeammin (tuuli kuivattaa).
Kaikki lamput ovat ledejä tai miniloisteputkia. Jälkimmäiset eivät ole omiani eikä niitä ole lupa vaihtaa. Yhdeksänvattisina ne tuskin vievät hirveästi sähköä. Valot ovat päällä vain huoneessa missä olen.
Ainoa ylellisyyteni on vartin kuuma suihku joka toinen päivä. Se on myös ainoa keino tuntea itseni lämpimäksi tässä asunnossa muuten kuin sängyssä kahden peiton alla.
Minulla on kiinteä sähkön kuukausihinta osana vuokraa, nykyhinnoilla se on edullinen. Säästän silti mistä voin vaikka voisin käyttää niin paljon kuin haluan. Olen silti miettinyt varaavaa sähkölämmitintä (se lämmittää laitteen sisällä olevan öljyn, joten laite ei ole aina päällä) käytettäväksi iltaisin (klo 22 jälkeen), koska olen usein hereillä aamu-yhteen tai kahteen ja olen kyllästynyt istumaan ulkovaatteisiin verrattavissa kamppeissa työpöydän ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuisin kerrostalossa niin en säästäisi yhtään. Se sähkölasku on naurettavan pieni verrattuna omakotitaloon.
Oon aina elänyt taloudellisesti.
Isot ikkunat oli edellisessä asunnossa. Mutta lämpöä tuli niinkin simppelistä, kuin kynttilöitä.
Kynttilät tuli taas kollegoilta.
Vuosia minulla oli ilmoitus otetaan vastaan kynttilän jämiä. Kerran vuodessa sulatin ne taloyhtiön grilillä, ihan tiilistä tehty ja poltettavakin oli risuja.
Sulan steariinin kaadoin fairy pulloihin. Puuvillalangalla olin virkannut sydämen.
Täyteen steariinia ja sai jäähtyä pari pv.
Kynttilästä tulee yllättävän paljon lämpöä ja tunnelmaa.
Sähkö on tänään naurettavan halpaa. Turhaa vauhkoilua säästämisestä.
Meillä on kerrostalo kaukolämmössä, mutta kylpyhuone lämpeää sähköisellä lattialämmityksellä.
Meidän sopimus on ollu huono jo vuosia, tarkastelin laskuja taaksepäin, niin olemme maksaneet sähköstä 11 senttii plus siirrot päälle. Niin noilla hinnoilla, kun lattialämmitys oli talvella täysillä päällä, meidän 1 kk sähkölasku (reaaliaikainen) oli noin 100 euroa kuussa.
Napsautin lattialämmityksen ihan minimiin ja sähkölasku tippui heti noin 50 euroon kuussa.
Eli jo tuon tekemällä säästyy 50 e joka kuukausi joka tekee vuodessa 600 euroa.
Eli sähköinen lattialämmitys vie kaukotalossa helposti puolet sähkölaskusta, jos sitä pitää tosi lämpimällä.
Nyt meidän sähkösopimus tulee olee 27 senttii plus siirrot.
Tallentavaa digiboksia ei kannata kiskoa seinästä, jos on mitään ajastuksia. 😄