Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kerrostaloasuja voi muka säästää sähköä?

Vierailija
03.10.2022 |

En ymmärrä. Kaukolämpötalo, asutaan vuokralla. Aina on sammutettu perässä valot, jos ei vähään aikaan aiota jossain huoneessa olla. Telkkaria ei ole. Keittiökoneet on kiinteistön omistajan hankkimia, mutta alle 10 vuotta vanhoja eli kai ihan ok.

Kommentit (210)

Vierailija
101/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En erityisemmin säästä sähköä, kerrostalokaksio jossa 3kk sähkölasku sis. siirtomaksu oli n.40 euroa. Tosin tv tai mikro eivät ole valmiustilassa. Kylpyhuoneessa on rättipatteri jonka lämpötilaan en voi vaikuttaa (ei mitään säätömahdollisuutta). Uuniruokaa teen jos siltä tuntuu, valot on ledejä ja kuvittelen että niiden jatkuva sammutteleminen tulee kalliimaksi kuin päälläpito. Jääkaappipakasimen lämpötilat on minimissä. En usko että pyykinpesu on kerrostalossa öisin sallittua, astianpesu voisi olla mutta en naapurin mummojen kanssa aio kokeilla onneani. Joten mistä voisin säästää?

Vierailija
102/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettinyt samaa, että pieneksi jää oma panos tässä sähkönsäästökampanjassa. Taloyhtiön käytävät on todella lämpimät, siinä olisi kyllä yksi säästökeino kun laskisi niiden lämpötilaa vähän. Tuumasta toimeen ja laitan isännöitsijälle tästä viestiä. Hyödynnän uunin esi/jälkilämpöä ja teen monet puurot, erityisesti riisipuuron, aromipesässä (kyllä vaan, tuo ysärin ihme löytyy meiltä). Saunaa lämmitetään enää vain harvakseltaan, 1, max 2 kertaa kuussa. Mietin jopa että lämmittäiskö seuraavan kerran vasta joulusaunan. Jouluvaloja en tänä vuonna laita, mutta kynttilöitä on paljon varastossa, pidän parvekkeella iltaisin lyhyessä tulen. Tiskit ja pyykit täysiin koneisiin, turhat laitteet pois päältä. Tässä omat keinot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uunin lämmittäminen järkevästi (ei erikseen jotain pikku juttua varten, vaan esim. useita ruokia kerralla) ja pyykinpesu vain täysiä koneellisia. Pahin sähkösyöppö on kylppärin lattialämmitys, jos sellainen löytyy.

Näiden lisäksi sähkökiuas ja ilmastointi/ jäähdytyslaitteet kuluttavat paljon. Kulutustaan voi seurata sähköyhtiön omilta sivuilta. Sieltä löytyy myös säästövinkkejä.

Vierailija
104/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä nyt ei tuon perusteella ole ongelmaksi asti kulutusta, mutta moni muu voisi lakata polttamasta valoja turhaan tyhjissä huoneissa, saunaa ei tarvitse lämmittää niin usein, pesukoneet päälle öisin/silloin kun ei ole suuri kulutus sähkössä yleisesti, pestään vaan täysiä koneellisia, tv:n ei tarvitse olla taustameluna jos sitä ei katso, jos lämmittää uunin niin voi yrittää tehdä kerralla hyvin ruokaa eikä niin että joka päivä lämmitetään uudelleen, huoneiston lämpötilan lasku, lattialämmitys pois päältä tai pienemmälle, kuuman veden kulutusta vähemmälle... Keinoja löytyy.

En todellakaan laske lämpötilaa tai ota lattialämmitystä pois päältä. 30€ sähkölaskut on pientä verrattuna kymppitonnin kylppäriremppaan, kun kämppä pilattu kosteusvauriolla tällaisen pelleilyn takia

Ei se asunto siitä pilalle mene, ettei kylppärissä pidä lattialämmitystä koko ajan päällä. Ei monessa asunnossa edes ole koko lattialämmitystä ja hyvin on mennyt.

- Jos lattialämmitys on kylpyhuoneen ainoa lämmönlähde, sitä ei saa sulkea kokonaan ja kylpyhuoneen lämpötilan tulisi olla hiukan korkeampi kuin muualla huoneistossa.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009039316.html

Minulla kylpyhuoneessa lämpöpatteri, joten lattialämmityksen käyttö ei ole välttämätöntä. Lisäksi kuivaan kylpyhuoneen lattian pitkävartisella mopilla mahdollisimman kuivaksi aina suihkussa käynnin jälkeen. Käyn yleensä vain aamulla suihkussa, sillä se erottaa tehokkaasti yön ja päivän toisistaan.

Vierailija
105/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kylppärissä (vesikiertoinen) patteri, jota voi itse säätää. Olen kyllä pitänyt sitä talvisin ihan surutta kuumalla, kun ajattelen lämmön olevan hyvä kuivumisen kannalta. 🤔 Toki kaavin heti suihkun jälkeen lattian kuivaimella.

Vierailija
106/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästää voi yksinkertaisesti siten, ettei käytä sähköä. Ei se sen kummempaa ole. Elämisen välttämättömyyksille nyt ei tietenkään paljoa voi, kuten että jääkaappia ei voi sammuttaa (ellei sitten syö jotain kuivamuonaa).

Vierailija
107/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että uuninkäyttövinkit sopivat parhaiten niille, jotka lämmittävät yhden hengen annoksenkin edellispäivän ruokaa uunissa. Joillain on periaate, että mikroa ei tarvitse mihinkään.

Tavallinen uuni kuluttaa tunnetusti paljon sähköä. Jo ennen tätä kriisiäkin on Marttojen ohjeisiin aina kuulunut energiansäästö siten, että uunissa valmistetaan mahdollismman paljon kerralla ja että alku- ja jälkilämpökin uunissa hyödynnettäisiin.

Itsellä on valurautaliesi, eikä edes mikrouunia, joten halvimmaksi varmaan tulee omassa huushollissani tehdä isot annokset ruokaa uunissa, joita sitten nopeasti kannen alla pannussa kuumentaa, kuin että päivittäin keittelisin hellalla jotain puoli tuntia tai kauemmin.

Vierailija
108/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun rivitalossa, missä kaukolämpö. Saunonut olen talviaikaan joskus jopa päivittäin pimeimpään aikaan. Saunomista harvennan. Sanovat, että kokonaisuuden kannalta olisi hyvä välttää kulutuspiikkejä, eli ei kannattaisi mennä samaan aikaan saunaan kuin muutkin suomalaiset menevät. Tuota sähkölaitteiden pitämistä latureissa kiinni, sitä vähän olen pohtinut, että oikeastiko television ja nettilatureiden johdot tulisi vetää irti sen vuoksi, että kuluttavat sähköä. En viitsisi vaivautua, jos kymppi kuluu enemmän sähköön vuodessa, jokin 50 euroa olisi raja.

Vierailija
109/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sellainen haudutuskattila, sähköllä toimiva. Onkohan sen käyttö edullisempaa kuin uunin lämmitys? Siinä voisin säästää kerrostalossa. Uuni vie paljon sähköä ja tykkään laittaa ruokaa ja leipoa.

Tämä kiinnostaisi myös minua. Haudutusaikahan on pitkä, useita tunteja. Uunissa ruoka kypsyisi nopeammin. Onkohan silti halvempi kypsennysmenetelmä, en tiedä.

Vierailija
110/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun rivitalossa, missä kaukolämpö. Saunonut olen talviaikaan joskus jopa päivittäin pimeimpään aikaan. Saunomista harvennan. Sanovat, että kokonaisuuden kannalta olisi hyvä välttää kulutuspiikkejä, eli ei kannattaisi mennä samaan aikaan saunaan kuin muutkin suomalaiset menevät. Tuota sähkölaitteiden pitämistä latureissa kiinni, sitä vähän olen pohtinut, että oikeastiko television ja nettilatureiden johdot tulisi vetää irti sen vuoksi, että kuluttavat sähköä. En viitsisi vaivautua, jos kymppi kuluu enemmän sähköön vuodessa, jokin 50 euroa olisi raja.

Ei tule edes kymppiä vuodessa jostain modernin television yms. laitteen valmiustilassa kuluttamasta virrasta, joka on kuitenkin ollut alle 1 watin kaikissa minkä teknisiä tietoja olen lukenut.

Vierailija
111/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku idiootti taloyhtiössä vouhottaa aurinkopaneeleista. € 50 000 investointi kaikkine kustannuksineen. 80 % asukkaista eläkeläisiä. Onkohan ne valmiit € 300 korotukseen vastikkeeseen?

Eläkeläiset harvemmin haluavat katsoa asioita pitemmällä tähtäimellä. Veikkaan, että tällaisessa yhtiössä ei ole kovin helppo saada tehtyä pienempiäkään investointeja tai remppoja.

Meidän taloyhtiön (yli 100 asuntoa) yhtiökokouksessa päätettiin valtuuttaa hallitus pyytämään tarjouksia maalämpö/aurinkopaneeli/poistoilman talteenotto -remontista. Yksi alustava arvio oli että systeemi maksaisi itsensä takaisin n 8 vuodessa, joten kannattaisi tehdä. Vielä ei ole tarjouksia saatu, ja onhan totta että nyt saa maalämmön jne rakentajia jonottaa, joten pikaratkaisu tämä ei ole.

Meillä ehdotettiin tuota pilppiä. Ja siitähän sirkus syntyi. Juu ei, ei tule tähän taloon. Ärsyttää.

Vierailija
112/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuuletusta ikkunat levällään.

Patterit oikeassa lämpötilassa.

Maltilliset suihkussakäynnit.

Led-valaistus.

Isot ruokasatsit. Ei niin että 1 sämpylä kerrallaan uuniin.

Kahvinkeitin kiinni, kun kahvi valmista - ei seisoteta 2 tuntia keittimessä.

Vierailija
113/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei telkkaria taustahälyksi.

Täydet pyykki- ja tiskikoneelliset - ei pyöräytetä vain tottumuksesta.

Vierailija
114/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä säästönäpertely menee jo hysterian puolelle.

Kaukolämpötalossa ne ainoat merkittävät sähkönsäästökohteet (ja energian yleensä) ovat edelleenkin se lämpimän veden kulutus ja sauna, jos sellainen sattuu asunnossa olemaan.

Muu on lähes täysin merkityksetöntä leikkimistä. Toki uuniruokia tehdessä voi samalla lämmityskerralla leipoa ja käyttää jälkilämmön hyväksi, mutta aika pieniä nämä säästöt on näissä asioissa tavan taloudessa.

Kylmäkoneet voisivat olla tietysti energiaystävällisiä. Ne kun ovat aina päällä. 

Älkää ihmiset stressatko asioista, joihin ette voi järkevällä tasolla vaikuttaa. 

Vierailija
115/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei telkkaria taustahälyksi.

Täydet pyykki- ja tiskikoneelliset - ei pyöräytetä vain tottumuksesta.

Kuka näitä pyörittää tottumuksesta? Meillä niitä pyöritetään kun on tarvis. 

Leiviääkö porukalla kuuppa näiden sähköjuttujen myötä?

Ainakin itselläni alkaa olla mitta täysi näitä itseään ja toinen toistaan toistavia nerokkaita säästövinkkejä.

Vierailija
116/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuuletusta ikkunat levällään.

Pieni, ihan nopea läpivetotuuletus on minusta ihan paikallaan joskus.

Tästä muuten tuli mieleen mieheni mummo, joka piti jatkuvasti parvekkeen ovea rakosillaan, jotta tuulettuu. Termostaatti huusi hoosiannaa.

Vierailija
117/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiössä päätettiin poistaa yksittäiset saunavuorot päiviltä, jolloin ei ole vähintään kolmea vuoroa peräkkäin. Uudet vuorot myös järjestetään niin, että menevät peräkanaa, saunat ovat muun aikaa kylminä. Me irtisanoimme oman vuoromme, koska hinta nousee tuntuvasti, ja saunojen siivous on ollut puutteellista jo pidemmän aikaa.

Vierailija
118/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli juuri isännöitsijältä viestiä että pyykit kannattaa pestä yöllä, tehdä ruokaa ja laittaa tiskari yöksi päälle. Huomattava ero hinnassa vrt päivähinnat. Aloitan ensi yönä itse tämän, kone pyörimään kello 00,pyörii pari tuntia, ja lihaa käristämään kello 01.

Vierailija
119/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä nyt ei tuon perusteella ole ongelmaksi asti kulutusta, mutta moni muu voisi lakata polttamasta valoja turhaan tyhjissä huoneissa, saunaa ei tarvitse lämmittää niin usein, pesukoneet päälle öisin/silloin kun ei ole suuri kulutus sähkössä yleisesti, pestään vaan täysiä koneellisia, tv:n ei tarvitse olla taustameluna jos sitä ei katso, jos lämmittää uunin niin voi yrittää tehdä kerralla hyvin ruokaa eikä niin että joka päivä lämmitetään uudelleen, huoneiston lämpötilan lasku, lattialämmitys pois päältä tai pienemmälle, kuuman veden kulutusta vähemmälle... Keinoja löytyy.

En todellakaan aio valvoa öisin pesukoneen tai tiskikoneen takia. Aamulla kun pitää jaksaa lähteä töihinkin.

Kerrostaloissa einsaa pestä pyykkiä hiljaisuusajan alettua, eli klo 22/23-07 on hiljaisuus.

Nykyään saa pestä, nåin on ollut jo pari vuotta. Normaalielämää saa viettää yölläkin. Pyykinpesusta löytyy tietoa netistä ja siitä että se on sallittua. Meillä oikein suositeltiin tätä yöpesua.

Vierailija
120/210 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo pienentävät MINUN sähkölaskuani?

Minulla on ainakin sopimuksessa vain yksi hinta, joten pyykinpesu maksaa saman verran riippumatta kellonajasta. Sitä paitsi vakuutus ei korvaa, jos yöllä tulee vesivahinko/tulipalo, kun et ole ollut valvomassa konetta. Huoneiston lämpötilan lasku? En maksa kaukolämpöä (meidän talossa sitä paitsi asukkaat eivät voi itse vaikuttaa asunnon lämpötilaan, ei ole termostaatteja). Meillä ei ole lattialämmitystä. Vesi sisältyy vuokraan. 

Järkevät keinot on vähentää niiden sähkölaitteiden käyttöä, joiden sähkön joutuu maksamaan suoraan itse.