Miten kerrostaloasuja voi muka säästää sähköä?
En ymmärrä. Kaukolämpötalo, asutaan vuokralla. Aina on sammutettu perässä valot, jos ei vähään aikaan aiota jossain huoneessa olla. Telkkaria ei ole. Keittiökoneet on kiinteistön omistajan hankkimia, mutta alle 10 vuotta vanhoja eli kai ihan ok.
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Meidän rappukäytävässä on liiketunnistimet valoissa, joka kerroksessa oma. On kyllä kätevää eikä valo koskaan ole päällä turhaan.
Kätevästi huomaa pimeästä eteisestä ovisilmästä onko siellä käytävässä joku stalkeroimassa koska valo palaa aina ihmisen kokoisen objektin liikkuessa. Ja naapureita on myös helpompi vältellä, ettei vaan tarvitse tervehtiä tai sanoa jotain tyhjänpäiväistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähennät älylaitteiden käyttöä ja uunin käyttö minimiin. Imuroinnin sijaan luuttuat lattiat. Tehosekoitin pannaan. Kahvin keität termariin, ettei tartte aina uutta keittää. Sähkölaitteet irti seinästä kun niitä ei käytä. Vibraattorin vaihdat paristoilla toimivaan ladattavan sijaan.
Olen ehkä tyhmä, mutta en ymmärrä tuota sähkölaitteet irti seinästä kohtaa. Meillä on koko ajan seinässä pari pöytälamppua ja jalkalamppua, kahvinkeitin, leivänpaahdin ja radio. Kuluttaako ne sähköä siis jotenkin koko ajan?
Ap
Kyse on herätevirta- eli lepovirta- eli valmiustilalaitteista. Eli ne vievät virtaa koko ajan. Muuntajat ja laturit vievät jatkuvasti hiukan virtaa, oli niissä laite kiinni tai ei. Jos laitteen voi ajastaa, jos siinä on kaukosäädin, jos siinä palaa jokin merkkivalo silloinkin kun se on suljettu, se kuluttaa virtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän rappukäytävässä on liiketunnistimet valoissa, joka kerroksessa oma. On kyllä kätevää eikä valo koskaan ole päällä turhaan.
Kätevästi huomaa pimeästä eteisestä ovisilmästä onko siellä käytävässä joku stalkeroimassa koska valo palaa aina ihmisen kokoisen objektin liikkuessa. Ja naapureita on myös helpompi vältellä, ettei vaan tarvitse tervehtiä tai sanoa jotain tyhjänpäiväistä.
Voisit mennä lääkärille juttelemaan tuosta ihmispelostasi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli syyskuun sähkönkulutus 92 kWh. en oikein tiedä, miten sitä tuosta voisi paljon alentaa ja onko sillä oikeastaan edes suurta merkitystä. Valoja en käytä, uunia joskus, kaksi pakastinta on ja tietokone on päällä melkein aina, koska tarvitsen sitä jatkuvasti. No, katsotaan nyt, millainen kolmen kuukauden lasku ensi kuun lopussa tulee.
92kWh/kk Iso kulutus yhdelle, mutta jos enemmän asukkaita ei niin paljon. Pakastin kuluttaa paljon energiaa, mieti voitko luopua toisesta järkeistämällä. Pitkässä sähkökatkossa menee pakastimen ruuat kuitenkin roskiin. Tietokone kuluttaa todella paljon sähköä jos on pöytämallinen, kannettava tai tabletti kuluttaa todella vähän vaikka olisi kokoajan virtalähteessä kiinni.
70-luvun öljykriisissä opiskelijana maito säilyi ilman jääkaappia ikkunan välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähennät älylaitteiden käyttöä ja uunin käyttö minimiin. Imuroinnin sijaan luuttuat lattiat. Tehosekoitin pannaan. Kahvin keität termariin, ettei tartte aina uutta keittää. Sähkölaitteet irti seinästä kun niitä ei käytä. Vibraattorin vaihdat paristoilla toimivaan ladattavan sijaan.
Olen ehkä tyhmä, mutta en ymmärrä tuota sähkölaitteet irti seinästä kohtaa. Meillä on koko ajan seinässä pari pöytälamppua ja jalkalamppua, kahvinkeitin, leivänpaahdin ja radio. Kuluttaako ne sähköä siis jotenkin koko ajan?
ApKyse on herätevirta- eli lepovirta- eli valmiustilalaitteista. Eli ne vievät virtaa koko ajan. Muuntajat ja laturit vievät jatkuvasti hiukan virtaa, oli niissä laite kiinni tai ei. Jos laitteen voi ajastaa, jos siinä on kaukosäädin, jos siinä palaa jokin merkkivalo silloinkin kun se on suljettu, se kuluttaa virtaa.
Kahvinkeitin on oikea sähkösyöppö jos käyttää sitä niinkuin yleensä että kahvin keitettyä se jätetään päälle. Pressopannu ja vedenkeitin on taloudellisin.
Henkilökohtaisesti ei paljoakaan, mutta jos kiinteistön lämpötila lasketaan toisen ketjun ehdottamaan 12 asteeseen, se vaikuttaa jo huomattavasti energian kulutukseen. Kyllä kaukolämpökin tuotetaan sähkön avulla.
Vierailija kirjoitti:
Minä en säästä sähköä rahan vuoksi vaan protestoin sähkön hintaa käyttämällä sitä erittäin vähän n: 50 kWh meni sähköä syyskuussa.tuo kulutus ei ole mitään mutta eipä liikoja valotkaan ole päällä eikä mikään muukaan .vain pakolliset toimet.kysymyksessä on henkilökohtainen protesti -varsinaisesta säästämisestä en välitä, pystyisin maksamaan huomattavasti suurempiakin sähkölaskuja jos haluaisin. Ymmärrän että ihmisten sähkön tarpeet ovat erilaisia .mutta protesti on protesti aina.
Ledit ei paljoa sähkö kuluta eikä ne näy laskussa. Valossa ei tarvitse säästää. Muuten ihan samoilla linjoilla. Teen kaikkeni ettei tarvitse maksaa ilmeisesti fortumin johdon palkkiota ja saksan seikkailua sähkölaskun muodossa. Kulutus niin vähälle kuin mahdollista niin ei sitä laskuakaan voi laskuttaa.
Pesemällä pyykit öisin ja imuroimalla yöaikaan. Näin teen itse rivitalossa nyt kun siihen on kehotettu eri medioissa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli syyskuun sähkönkulutus 92 kWh. en oikein tiedä, miten sitä tuosta voisi paljon alentaa ja onko sillä oikeastaan edes suurta merkitystä. Valoja en käytä, uunia joskus, kaksi pakastinta on ja tietokone on päällä melkein aina, koska tarvitsen sitä jatkuvasti. No, katsotaan nyt, millainen kolmen kuukauden lasku ensi kuun lopussa tulee.
Minulla oli 72 kWh. Pörssisähköllä kulutus oli n. 24 eur. Olen joitakin kertoja tehnyt uuniruokaa yöllä, kun hinta oli viisi senttiä kWh, mutta tavaksi en meinaa ottaa.
Pakastin ja jääkaappi kannattaa vetää pois seinästä ja imuroida tausta pari kertaa vuodessa. Pölykerros suurentaa sähköntarvetta. Se on myös tulipaloriski.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti ei paljoakaan, mutta jos kiinteistön lämpötila lasketaan toisen ketjun ehdottamaan 12 asteeseen, se vaikuttaa jo huomattavasti energian kulutukseen. Kyllä kaukolämpökin tuotetaan sähkön avulla.
Eikö kaukolämpö ole sähkövoimalan sivutuote? Kerätään talteen sellaista, joka muuten menisi hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en säästä sähköä rahan vuoksi vaan protestoin sähkön hintaa käyttämällä sitä erittäin vähän n: 50 kWh meni sähköä syyskuussa.tuo kulutus ei ole mitään mutta eipä liikoja valotkaan ole päällä eikä mikään muukaan .vain pakolliset toimet.kysymyksessä on henkilökohtainen protesti -varsinaisesta säästämisestä en välitä, pystyisin maksamaan huomattavasti suurempiakin sähkölaskuja jos haluaisin. Ymmärrän että ihmisten sähkön tarpeet ovat erilaisia .mutta protesti on protesti aina.
Minä aion protestoida sähkön hintaa lopettamalla kaupunkiasuntoni sähkösopimuksen, kun nykyinen määräaikainen ja kohtuuhintainen loppuu. Asun nytkin enimmäkseen mökillä, eikä minun tarvi kuin tyhjentää jkp.
Asuntoni on uudehkossa taloyhtiössä, missä tietysti kaukolämpö, myös kylppärissä.
Kun käyn asunnolla, en tarvi omaa sähköä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli 72 kWh. Pörssisähköllä kulutus oli n. 24 eur. Olen joitakin kertoja tehnyt uuniruokaa yöllä, kun hinta oli viisi senttiä kWh, mutta tavaksi en meinaa ottaa.
Eikö sinun tarvitse maksaa sähköveroa, sähkön siirrosta tai kuukausimaksuja? Nehän tuplaa laskusi samantien.
Enpä tiedä, onko meillä mitään, mistä säästää. 3 henkeä 55 neliön minikolmiossa (kerrostalo); ei saunaa, ei lattialämmityksiä, induktiohella. Yksi telkkari, yksi tietokone. Suihkut enimmäkseen 5 minuutin pikasuihkuja. Uunissa tehdään ruokaa ehkä kerran viikossa. Pyykkiä pesen täysiä koneellisia ja yleensä aamu/keskipäivästä, tunnin pikaohjelmalla. Astianpesukone päällä kahdesti viikossa säästöohjelmalla.
Mielestäni noissa sähkönsäästöjutuissa voisi sanoa suoraan, kuinka paljon säästää tekemällä asian x, ja kannattaako esim. kaltaiseni tilanteessa olevan edes miettiä koko asiaa, kun kaikki on jo optimoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinun tarvitse maksaa sähköveroa, sähkön siirrosta tai kuukausimaksuja? Nehän tuplaa laskusi samantien.
Lainaamasi viestin kirjoittajahan nimenomaan puhui kulutuslaskusta. Jokainen tottakai tietää, että siirtomaksut ja mahdolliset muut kulut tulevat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asunnossa on sauna, sitä ei ole pakko lämmittää kuin harkinnalla.
Uunin käyttöä voi rajoittaa, ettei tee usein uunissa monta tuntia muhivaa safkaa.
Jos on kaksi jääkaappia/pakastinta (kuten täällä meillä oli) niin toista voi pitää pois päältä ainakin ajoittain jos sille ei ole tarvetta.
Pyykinpesu ja tiskikone vain täysin kuormin.
Turhat valaisimet ja laitteet pois päältä.
Miksi minä säästäisin muutenkin vähästä samaan aikaa kun muut tuhlaavat 100-kertaisesti isoissa omakotitaloissaan?
OKT sähköissä ei eritellä käyttö ja oman kulutuksen sähköjä, tiedätkö paljonko taloyhtiö maksaa muuta sähköä? Meidän kerrostalo kuluttaa 200 000kwh vuodessa ja se laskutetaan vastikkeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aihe on sähkön säästäminen kerrostalossa. Ei rahan säästäminen, vaikka se korreloi sähkönkulutuksen kanssa.
Minulla suurin kuluerä on ollut tähän asti siirtoyhtiön pakollinen perusmaksu,joka ei pienene vaikka kulutus olisi 0 kWh.
Vierailija kirjoitti:
Teillä nyt ei tuon perusteella ole ongelmaksi asti kulutusta, mutta moni muu voisi lakata polttamasta valoja turhaan tyhjissä huoneissa, saunaa ei tarvitse lämmittää niin usein, pesukoneet päälle öisin/silloin kun ei ole suuri kulutus sähkössä yleisesti, pestään vaan täysiä koneellisia, tv:n ei tarvitse olla taustameluna jos sitä ei katso, jos lämmittää uunin niin voi yrittää tehdä kerralla hyvin ruokaa eikä niin että joka päivä lämmitetään uudelleen, huoneiston lämpötilan lasku, lattialämmitys pois päältä tai pienemmälle, kuuman veden kulutusta vähemmälle... Keinoja löytyy.
Ei pesukoneita päälle yöksi kerrostalossa!
Älypuhelimen lataus tyhjästä täyteen 0,2–0,6 kWh/kerta