Aikuisiän aknen hoito?? Kokemuksia
Kokemuksia miten teillä on hoidettu aikuisiän aknea.
Olen kolmekymppinen eikä minulla ole koskaan ollut aknea, ei edes teininä.
Mutta nyt keväällä se alkoi, näppyä oli lähes koko ylävartalolla.
Reseptivoidetta oli ihan turha yrittää saada jokapaikkaan, sain n. 3kk suun kautta otettavan antibiootin.
Kun antibiootti päättyi, näpyt palasivat.
Olen menossa ihotautilääkärille, mikä on seuraava vaihe? kokemuksia?
Kommentit (45)
Ei auta ilm. AP:ta mut mulla auttoi kun tiedostin akneni olevan ns. fungal acne -tyyppistä! Kun taliköhnään taipuvainen päänahkani on kunnossa, myös iho kiittää. Juu, monet roaccutan-kuurit on syöty teinistä asti mutta ikinä ei ihotautlääkärllä tullut puheeksi päänahan ongelmat - ja että nuo kaksi asiaa liittyvät toisiinsa. Nelikymppisenä tämän tajusin.
Kannattaa googlettaa fungal acne jos sitä epäilee itsellään.
Vierailija kirjoitti:
Mies ämmällä kirjoitti:
Lopeta roskaruoan syöminen, tupakointi ja alko. Lähtee näpyt.
Urheilen, en syö roskaruokaa, en käytä alkoholia tai tupakoi!!
ap
Mulla urheilu vaan pahentaa, koska mulla akne lähinnä selässä ja hikoilu urheilurintsikoiden kera ei ollenkaan helpota asiaa. Toki urheilen silti. Selkäakne häiritsee lähinnä intiimissä hetkissä, jos sellaiseen päätyy. Olen sinkku, joten en usein edes päädy :D En ole koskaan vetänyt mitään kuureja tähän, mutta välillä mietin, että kannattaisiko. Että onko se Roaccutan-kuuri niin kamala? Mulla ei tosiaan naamassa ole juuri mitään, että tää on vaan tää selkä.
N38
Vierailija kirjoitti:
Roaccuttan.
On tosi raju lääke mutta tehokas.
Jos on vain selässä, voi johtua shampoosta, jos seå sisältää sulfaattia. On tärkeää erotella,onko akne hormonaalista vai bakteeriperäistä. Niihin tepsii eri keinot
Aavainsana kohdallani, insuliinin liika eritys. Pienikin sokerimäärä provosoi haimaa erittämään insuliinia, joka muutti "ylimäärän", kuten kuuluu rasvaksi ja veren sokeri 2-3. Vuosien saatossa elimistö oli "tottunut" siihen ja oletin olevani vain raihnainen nuori aikuinen, kunnes jouduin lavetille ja tutkimuksiin. Loppu oli yhtä juhlaa vointi parani kohisten, akne katosi ilman antibiootteja ja elämä ilman lyhytketjuisia hiilihydraatteja on helppoa.