Aikuisiän aknen hoito?? Kokemuksia
Kokemuksia miten teillä on hoidettu aikuisiän aknea.
Olen kolmekymppinen eikä minulla ole koskaan ollut aknea, ei edes teininä.
Mutta nyt keväällä se alkoi, näppyä oli lähes koko ylävartalolla.
Reseptivoidetta oli ihan turha yrittää saada jokapaikkaan, sain n. 3kk suun kautta otettavan antibiootin.
Kun antibiootti päättyi, näpyt palasivat.
Olen menossa ihotautilääkärille, mikä on seuraava vaihe? kokemuksia?
Kommentit (45)
Mies ämmällä kirjoitti:
Lopeta roskaruoan syöminen, tupakointi ja alko. Lähtee näpyt.
Urheilen, en syö roskaruokaa, en käytä alkoholia tai tupakoi!!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä vehnäpullat ja sokeri! Muu on joutavaa viilailua.
Nuo diipadaapakeinot juuri on sitä joutavaa viilailua, minkä vuoksi minunkin naamani on koko loppuikäni arpien takia pilalla. Liian kauan yritin kaikkia taikoja mitä tälläkin palstalla ehdotettiin, ennen kuin lopulta hommasin lääkkeet jotka on ainoa mikä oikeasti auttaa.
Heh, tuolla "diipadaapalla" pääsin eroon vuosia vaivanneesta aknesta ja myös yleiskunto parani mutta ei siis pelkällä "diipadaapalla". Jos sinua ei auttanut, tai et ymmärtänyt mitä se "dippaapa" vaatii, olet tietysti itse vastuussa aiheuttamistasi arvista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo diipadaapakeinot juuri on sitä joutavaa viilailua, minkä vuoksi minunkin naamani on koko loppuikäni arpien takia pilalla. Liian kauan yritin kaikkia taikoja mitä tälläkin palstalla ehdotettiin, ennen kuin lopulta hommasin lääkkeet jotka on ainoa mikä oikeasti auttaa.
Heh, tuolla "diipadaapalla" pääsin eroon vuosia vaivanneesta aknesta ja myös yleiskunto parani mutta ei siis pelkällä "diipadaapalla". Jos sinua ei auttanut, tai et ymmärtänyt mitä se "dippaapa" vaatii, olet tietysti itse vastuussa aiheuttamistasi arvista.
Olen tietysti vastuussa siitä, että tyhmänä halusin uskoa johonkin satuihin joita netissä esitettiin ja niiden avulla selvitä ilman lääkkeitä. Siitä oppineena haluankin nyt muita samassa tilanteessa olevia niistä varoittaa. Jos sokerin pois jättäminen on vaikuttanut jopa yleiskuntoosi, niin elämäntavoissasi oli taatusti alun perinkin aika paljon parantamisen varaa. Se on toista henkilöllä joka on koko ikänsä elänyt terveellisesti, mutta jolle silti iskee akne.
Roaccutan. Sitä kun käyttää, niin oireet häviävät loppuelämäksi.
Itseä harmittaa, että aloin käyttämään sitä vasta noin 25-vuotiaana.
Antibiooteilla akne pysyi sen aikaa pois kun kuurikin kesti. Roaccutania söin puoli vuotta ja tilanne rauhoittui. Nyt kuurista on kulunut 7 vuotta ja finnejä tulee joitakin yleensä kuukautisten aikaan. Muuten iho on pysynyt rauhallisena.
Käy testaamassa hormonitasosi. Joskus kasvain voi aiheuttaa hormonaalista aknea aikuisiällä. Toki elintaivoilla ja ruokavaliolla on vaikutusta. Samoin ihonhoitotuotteilla. Itse sain aknea yhdestä shampoo/suihkusaippuasta juuri ylävartaloon, kun jätin sen pois akne hävisi.
Itse olen kohta 40v. ja syön jo elämäni toista isotretinoiinikuuria.
Edellisen söin 11 vuotta sitten. Iho on alkanut rasvoittua ihan hulluna parin viime vuoden aikana ja arpeuttava akne teki paluun, joskin lievänä, mutta ehti jo tehdä useita arpia. Paikallisesti käytettävät lääkkeet herkistivät ihoa liikaa eikä akne lähtenyt niillä kokonaan pois.
Eli näillä mennään. Jospa ei vaihdevuosissa enää ois tarvetta kolmannelle kuurille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksini on 19, olen ollut koko elämäni saman painoinen. Koskaan ei ole mitään iho-oireita ollut.
Mutta nyt koko ylävartalo oireilee. Urheilen ja syön terveellisesti.
No mitäs neuvot? Paremmin kun yleislääkäri joka on jo tilanteen todennut?
ap
Vierailija kirjoitti:
Käy testaamassa hormonitasosi. Joskus kasvain voi aiheuttaa hormonaalista aknea aikuisiällä. Toki elintaivoilla ja ruokavaliolla on vaikutusta. Samoin ihonhoitotuotteilla. Itse sain aknea yhdestä shampoo/suihkusaippuasta juuri ylävartaloon, kun jätin sen pois akne hävisi.
Niin minulla on n. 5cm munasarjakysta, jolle julkinen terveydenhuolto ei suostu tekemään mitään. Kysta puhkeaa sitten kun puhkeaa. Voin pudota vaikka keskelle katua kivusta, viimeksi kun melkein pyörryin olin sentään kotona. Nyt sitten joudun maksamaan kalliin ihotautilääkärin. Ei ole minusta ihan reilua.
Isotretinoin kuuri taitaa vaatia hormonaalisen ehkäisyn jota en missään nimessä halua.
Lisäksi minulla on eräs mielenterveysdiagnoosi joka saattaa vaikuttaa kuurin saamiseen.
Joten kalastelen muita hoitomuotoja.
ap
Tuli mieleen tosta roaccutanista, se on A-vitamiinijohdannainen ja voi aiheuttaa vaikka mitä oireita masennuksesta limakalvojen kuivumiseen jne. Niin, eikö sitten voisi tuosta päätellä että kaikki nuo tuollaiset sairaudet ym oireet viittaisivat kehon vitamiiniepätasapainoon tai muihin hivenaineis puutoksiin/liiallisuuksiin? Vai eikö vitamiinilla ja vitamiinijohdannaisella ole mitään tekemistä toistensa kanssa?
No, oli miten oli, tulin tänne lueskelemaan vastauksia vaikka itse kärsin 25 vuotiaana puhjenneesta ruusufinnistä, johon ei myöskään tunnu olevan kunnon hoitoa tai ei löydetä syytä, olen hyväksynyt ihoni tällaisena kun en viiti käyttää enää yhtäkään 50 euroa johonkin voidetuubeihin, joita käytän 2-3viikkoa ja totean taas että ei apua. Antibiootteja on määrätty myös mutta niitä en halua syödä kun silti on mahdollista että ruusufinni palaa kuitenkin, jos edes häviääkään niillä. Viitisen vuotta tästä olen jo kärsinyt ja turhauttaa kun tänä aikana ei mitään uusia hoitomuotoja ole keksitty tai varsinkaan ei mitään tutkimuksia että mistä voisi johtua. Ihotautilääkärillä olen käynyt kaksi kertaa ja toiveissa oli että määräisivät esimerkiksi laajoja verikokeita ym joilla voitaisiin selvittää onko kaikki arvot kohdillaan, mutta ei, aina vaan uusi voidetuubi käteen.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen tosta roaccutanista, se on A-vitamiinijohdannainen ja voi aiheuttaa vaikka mitä oireita masennuksesta limakalvojen kuivumiseen jne. Niin, eikö sitten voisi tuosta päätellä että kaikki nuo tuollaiset sairaudet ym oireet viittaisivat kehon vitamiiniepätasapainoon tai muihin hivenaineis puutoksiin/liiallisuuksiin? Vai eikö vitamiinilla ja vitamiinijohdannaisella ole mitään tekemistä toistensa kanssa?
No, oli miten oli, tulin tänne lueskelemaan vastauksia vaikka itse kärsin 25 vuotiaana puhjenneesta ruusufinnistä, johon ei myöskään tunnu olevan kunnon hoitoa tai ei löydetä syytä, olen hyväksynyt ihoni tällaisena kun en viiti käyttää enää yhtäkään 50 euroa johonkin voidetuubeihin, joita käytän 2-3viikkoa ja totean taas että ei apua. Antibiootteja on määrätty myös mutta niitä en halua syödä kun silti on mahdollista että ruusufinni palaa kuitenkin, jos edes häviääkään niillä. Viitisen vuotta tästä olen jo kärsinyt ja turhauttaa kun tänä aikana ei mitään uusia hoitomuotoja ole keksitty tai varsinkaan ei mitään tutkimuksia että mistä voisi johtua. Ihotautilääkärillä olen käynyt kaksi kertaa ja toiveissa oli että määräisivät esimerkiksi laajoja verikokeita ym joilla voitaisiin selvittää onko kaikki arvot kohdillaan, mutta ei, aina vaan uusi voidetuubi käteen.
En tiedä ruusufinnistä, mutta ainakaan aknelääkkeen tehoa ei vielä näe 2-3 viikossa. Ennemminkin aloittaessa kuuri tilanne voi ensin päinvastoin pahentua, kunnon tuloksen saamiseen voi mennä useita kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ruusufinnistä, mutta ainakaan aknelääkkeen tehoa ei vielä näe 2-3 viikossa. Ennemminkin aloittaessa kuuri tilanne voi ensin päinvastoin pahentua, kunnon tuloksen saamiseen voi mennä useita kuukausia.
Joo, noissa voiteissa on lukenut että tuossa ajassa pitäisi alkaa muutoksia näkyä, että vähintän tuo aika käytettävä. Omien googlailujen perusteella ruusufinnin oletetaan olevan suolistoperäinen tai muuten "kehon sisäinen" ongelma (kuten monet muutkin iho-ongelmat) niin en ymmärrä miksei sen suuntaisia tutkimuksia sitten tehdä..
Isotretinoiinihoito. Siinä vastaus. Lähes 40 vuoden kokemuksella aikuisiän aknesta. Nuo vitamiini/ruoka-aine/hivenhöpötys/pese saippualla-ihmiset eivät ymmärrä aiheesta mitään. Ei heillä ole omakohtaista kokemusta ja menevät mutu-tunteella. Ihotautilääkäri on asiantuntija (eivät kaikki kuitenkaan perustuen aika liutaan erilaisia hahmoja vuosikymmenten aikana). Aikuisiän akne on pitkäaikaissairaus siinä missä moni muukin sairaus. Muista käydä ahkerasti maksakokeissa kuurin aikana ja tiedosta, että riskinä on mielenterveyteen liittyvät sivuvaikutukset. Ja lisäksi, älä vaivu epätoivoon kuurin alkuvaiheessa, jolloin akne pahenee aivan selvästi. Lopputulos on kuitenkin loistava. Minulla ei pysyvä, vaan syön edelleen silloin tällöin matalalla annostuksella kuurin.
Roaccutan ei auta kaikilla. Itse olen kaksi pitkää kuuria syönyt ja muutaman kuukauden sisällä tilanne on pahentunut ennalleen.Spironolaktoni voi sopia, vaikka hormonit muuten eivät sopisi. Kannattaa googletella kokemuksia, ei ole Suomessa kovin yleinen hoitokeino.
E-pillereitä ei ole pakko syödä Roaccutanin aikana, esittää vaan syövänsä (tiedän, älytöntä.) Mulla on aika vakavat mt-diagnoosit (ptsd, epävakaa persoonallisuushäiriö, masennukset ja ahdistukset) JA sain Roaccutanista masennusta sivuvaikutuksena. Se oli kuitenkin sen verran lievä olon huononnus että ei ollut pahakaan. En enää söisi kaikkia niitä antibiootteja mitä ensin määrättiin koska ne puhkaisivat IBS:n ja jouduin kuitenkin syömään roakuurin.
Roaccutan oli minulla tehokkain joskin epätäydellisesti toimiva hoito. Lopullisen helpotuksen toi mulla eka raskaus, mutta sitä ei nyt varsinaisesti voi suositella pelkäksi aknenhoitokeinoksi.
Vierailija kirjoitti:
Roaccutan ei auta kaikilla. Itse olen kaksi pitkää kuuria syönyt ja muutaman kuukauden sisällä tilanne on pahentunut ennalleen.Spironolaktoni voi sopia, vaikka hormonit muuten eivät sopisi. Kannattaa googletella kokemuksia, ei ole Suomessa kovin yleinen hoitokeino.
Spironolaktonillahan (joka vanha nesteenpoistolääke on) hoidetaan PCOS:sta johtuvaa liiallista testosteronitasoa matalammaksi. Antiandrogeenisten e-pillereiden Yasmin, Yaz ja Yasminelle sisältämä drospirenoni on johdettu spironolaktonista.
Sellainen tietoisku tähän väliin
Isotretinoiinikuuri auttaa tietysti, mutta se ei välttämättä ole lopullinen ratkaisu, akne voi palata kuurin jälkeen. Minulla akne palasi yhtä pahana (ellei pahempanakin) noin vuoden päästä lääkkeen lopettamisesta. Nyt olen muutaman vuoden ajan syönyt spironolaktonia, joka auttaa jonkin verran. Se saa pidettyä ihon siedettävänä mutta ei estä kaikkea. Ongelma-alueille puskee silloin tällöin näppyä lääkkeestä huolimatta. Iho on siis kaikkea muuta kuin täydellinen, mutta tähän olen päättänyt tyytyä. Mieluummin kestän pieniä iho-ongelmia kuin isotretinoiinin sivuoireita aina uudestaan ja uudestaan.
Tätä ei ole vielä mainittu:
Isotretinoiini on sama asia kuin Roaccutan.
Eli ihmiset eivät ehdota kahta eri lääkettä, vaan yhtä ja samaa.
Lopeta roskaruoan syöminen, tupakointi ja alko. Lähtee näpyt.